Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!  (gelezen 7744 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Gepost op: 04-10-2010, 20:03 »


 
 
Terug van weggeweest

Trial merk Ossa hoeft weinig introductie. In 1965 lanceerde Ossa een eerste prototype waarop de trial motor werd gebaseerd, een Scrambler. Het is ook nu weer dat Ossa op het EICMA salon met een prototype komt aandraven, de TR280i.
Het nieuwe model zal hopelijk ni de voetsporen treden van de Mike Andrews replica, en trial motor die het merk een legendarische status heeft gegeven in 1972.
De nieuwe Ossa TR280i heeft alvast veel elementen om ni de voetsporen te treden van zijn voorganger, het nieuwe trial model stapt weg van de conventionele gekende trial motoren en kiest resoluut voor verandering.

De Ossa TR280i

De nadruk bij de nieuwe TR280i ligt op gewichtsdistributie en andere unieke ingrepen die bij moeten dragen tot het verwerven van een nieuwe status als dé trial referentie, net zoals de MAR (Mike Andrews Replica).
De TR280i heeft een luchtfilterkast boven de motor, op de plaats waar bij andere trial motoren de benzinetank zit. Dit zorgt voor een betere gewichtsverdeling én een betere opbouw van de motor zelf, waarom tenslotte blijven vasthuoden aan hetzelfde oeroude concept als het ook anders kan.
Het motorblok ligt anders geplaatst en de injectie zit vooraan, onder de luchtfiklterkast... Gedurft alleszins, want de meeste merken kiezen zelfs in geval van injectie voor een traditionele opbouw en plaatsen de injectie op dezelfde plaats als waar vroeger de carburator zat.
De benzinetank zit op de plaats waar normaal de radiator zit, de radiator zelf zit achter de tank, wat volgens ontwerper Josep Serra (Xiu Research) en voordeel is aangezien de radiator niet kan vollopen met modder met koelingsproblemen tot gevolg.

Het chassis bestaat uit een crome-molybdenum frame in combinatie met aluminium elementen daar waar versteviging nodig is, op op plaatsen zoals bijvoorbeeld het balhoofd en voetsteunen.

Qua vering werd een speciaal voorvork ontwikkeld, upside-down, met Marzocchi. Upside down voorvorken worden traditioneel niet gebruikt bij trial motoren wegens enkele nadelen. Het vork op de Ossa TR280i werd echter volledig ontwikkeld voor een trial motor en werkt optimaal voor een trial motor.
De nadelen van een upside-down voorvork zijn een grotere draaicirkel en een grotere torsie. Ossa lost beide problemen op: een andere offset en bredere vorkpoten.

Technische gegevens

Engine

Capacity 272.2 cc
Type Two-stroke single cylinder with a reed intake directly into the crankcase.
Cooling system Liquid.
Bore x stroke 76x60 mm
Fuel supply EFI Kokusan Battery-less System.
Ignition CDI Kokusan digital magnetic flywheel.
Clutch Hydraulic control.
Gear box 6-speed.
Transmission Primary through gears, secondary by chain.
Engine lubrication 2.5% mix
Gear and clutch lubrication 700 cc of Gear Extreme 75W oil

Chassis

Type: CR-MO steel tube profile with pipe and bottom made of cast aluminum.
Front suspension Marzocchi upside-down adjustable fork, 40 mm diameter.
Optional conventional Marzocchi 40 mm aluminum.
Rear suspension Variable progression system with TTX OHlins monoshock.
Front brake 185 mm diameter disk with four-piston caliper.
Rear brake 150 mm diameter disk with two-piston caliper.
Front wheel 28 spokes with a 2.75x21 tire.
Rear wheel 28 spokes with a 4.00x18 tubeless tire.
Engine protector Made of AA7075.
Kick-start Cast aluminum.
Gear and brake pedal: Cast aluminum with retractable toe.

Weight and dimensions

Wheelbase 1,328 mm
Seat height 655 mm
Tank capacity 3 liters
Dry weight 67 kg
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #1 Gepost op: 04-10-2010, 20:15 »
Mooi doordacht apparaat. Zal wel wat kosten

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #2 Gepost op: 04-10-2010, 21:22 »
Stinkerds die 2takten  ;D

Mooi spul man!
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #3 Gepost op: 04-10-2010, 22:28 »
Stinkerds die 2takten  ;D

Mooi spul man!

He IE , moet je eens proberen , 2 takt rules , is bij trial werk veel beter te doseren en veel explosiever als een 4 takt.
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 92
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #4 Gepost op: 04-10-2010, 22:34 »

He IE , moet je eens proberen , 2 takt rules , is bij trial werk veel beter te doseren en veel explosiever als een 4 takt.

ech nie. Heb op de Beta 4T gereden. G-E-W-E-L-D-I-G!!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #5 Gepost op: 05-10-2010, 13:16 »
ech nie. Heb op de Beta 4T gereden. G-E-W-E-L-D-I-G!!!

probeer de OSSA dan maar eens , dan ben je genezen van 4 takt
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 92
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #6 Gepost op: 05-10-2010, 19:38 »

probeer de OSSA dan maar eens , dan ben je genezen van 4 takt

Nahhh... ik ben niet 2 takt minded. Ik rij hem puur uit budgetaire redenen. :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #7 Gepost op: 28-10-2010, 19:50 »
Nahhh... ik ben niet 2 takt minded. Ik rij hem puur uit budgettaire redenen. :)
In een 4takt zit meer zit meer mechanica dat kapot kan gaan hoor! :-X

Pffrrt pffrrt... nàààh, doe mij die Ossa maar!  8)

Two stroke addict!!

Offline member

  • Wilskracht boven pijn.
  • *****
  • Berichten: 872

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #9 Gepost op: 15-11-2010, 22:26 »
Wat een geweldig mooi ding, en uuhh als ik en ossa koop kan ik dan ook zo goed rijden als die gasten op het filmpje  ;D
 
Als ik zo film bekijk voel ik me echt oud  :-[  hoe geweldig moet het zijn omzoveel beheersing te hebben.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #10 Gepost op: 19-11-2010, 13:27 »
Echt geen geld om zo te kunnen rijden!  :-X
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #11 Gepost op: 12-02-2011, 02:00 »
Op het filmpje nog niet de USD vork? Nu toch wel?
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587

Offline member

  • *****
  • Berichten: 301
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #13 Gepost op: 16-03-2011, 18:33 »
Inmiddels is er een Fajardo replica met heel wat speciaal spul erop. Hiermee komt het drooggewicht op 62 kg te liggen...
P-P-Pardon... ::)
 
http://eros.e-dentify.nl/~larstria/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=192:ossa-fajardo-replica&catid=34:bikes&Itemid=53
Two stroke addict!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: OSSA TR280i , echt een mooi machientje , 67 kg !!!!
« Reactie #14 Gepost op: 17-03-2011, 23:14 »
Okay ik ben 40 KG zwaarderdan jouw, mijn motor is ook nog 5KG meer en ik kan niet rijden  :(  maar ik ben bere trots op mijn eerste klavertje 4 in mijn leven  ::)