Terug van weggeweestTrial merk Ossa hoeft weinig introductie. In 1965 lanceerde Ossa een eerste prototype waarop de trial motor werd gebaseerd, een Scrambler. Het is ook nu weer dat Ossa op het EICMA salon met een prototype komt aandraven, de TR280i.
Het nieuwe model zal hopelijk ni de voetsporen treden van de Mike Andrews replica, en trial motor die het merk een legendarische status heeft gegeven in 1972.
De nieuwe Ossa TR280i heeft alvast veel elementen om ni de voetsporen te treden van zijn voorganger, het nieuwe trial model stapt weg van de conventionele gekende trial motoren en kiest resoluut voor verandering.
De Ossa TR280iDe nadruk bij de nieuwe TR280i ligt op gewichtsdistributie en andere unieke ingrepen die bij moeten dragen tot het verwerven van een nieuwe status als dé trial referentie, net zoals de MAR (Mike Andrews Replica).
De TR280i heeft een luchtfilterkast boven de motor, op de plaats waar bij andere trial motoren de benzinetank zit. Dit zorgt voor een betere gewichtsverdeling én een betere opbouw van de motor zelf, waarom tenslotte blijven vasthuoden aan hetzelfde oeroude concept als het ook anders kan.
Het motorblok ligt anders geplaatst en de injectie zit vooraan, onder de luchtfiklterkast... Gedurft alleszins, want de meeste merken kiezen zelfs in geval van injectie voor een traditionele opbouw en plaatsen de injectie op dezelfde plaats als waar vroeger de carburator zat.
De benzinetank zit op de plaats waar normaal de radiator zit, de radiator zelf zit achter de tank, wat volgens ontwerper Josep Serra (Xiu Research) en voordeel is aangezien de radiator niet kan vollopen met modder met koelingsproblemen tot gevolg.
Het chassis bestaat uit een crome-molybdenum frame in combinatie met aluminium elementen daar waar versteviging nodig is, op op plaatsen zoals bijvoorbeeld het balhoofd en voetsteunen.
Qua vering werd een speciaal voorvork ontwikkeld, upside-down, met Marzocchi. Upside down voorvorken worden traditioneel niet gebruikt bij trial motoren wegens enkele nadelen. Het vork op de Ossa TR280i werd echter volledig ontwikkeld voor een trial motor en werkt optimaal voor een trial motor.
De nadelen van een upside-down voorvork zijn een grotere draaicirkel en een grotere torsie. Ossa lost beide problemen op: een andere offset en bredere vorkpoten.
Technische gegevensEngine
Capacity 272.2 cc
Type Two-stroke single cylinder with a reed intake directly into the crankcase.
Cooling system Liquid.
Bore x stroke 76x60 mm
Fuel supply EFI Kokusan Battery-less System.
Ignition CDI Kokusan digital magnetic flywheel.
Clutch Hydraulic control.
Gear box 6-speed.
Transmission Primary through gears, secondary by chain.
Engine lubrication 2.5% mix
Gear and clutch lubrication 700 cc of Gear Extreme 75W oil
Chassis
Type: CR-MO steel tube profile with pipe and bottom made of cast aluminum.
Front suspension Marzocchi upside-down adjustable fork, 40 mm diameter.
Optional conventional Marzocchi 40 mm aluminum.
Rear suspension Variable progression system with TTX OHlins monoshock.
Front brake 185 mm diameter disk with four-piston caliper.
Rear brake 150 mm diameter disk with two-piston caliper.
Front wheel 28 spokes with a 2.75x21 tire.
Rear wheel 28 spokes with a 4.00x18 tubeless tire.
Engine protector Made of AA7075.
Kick-start Cast aluminum.
Gear and brake pedal: Cast aluminum with retractable toe.
Weight and dimensions
Wheelbase 1,328 mm
Seat height 655 mm
Tank capacity 3 liters
Dry weight 67 kg