Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: XBR ''scrambler''  (gelezen 20665 keer)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: XBR ''scrambler''
« Reactie #30 Gepost op: 05-04-2014, 21:39 »
fixen, verpatsen = budget voor een bovenlangse pijp.


 :P

1e is beeing fixed, 2e is al in huis ;)
ARM facebook HIER

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: XBR ''scrambler''
« Reactie #31 Gepost op: 09-04-2014, 21:04 »
ARM facebook HIER

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: XBR \'\'scrambler\'\'
« Reactie #32 Gepost op: 12-04-2014, 12:26 »
Update met betreft de wielen.

Keuze is gemaakt om zelf ringen te gaan maken, om de nafen om te spaken naar spaakvelgen.

Je houd dan het ''oldskool'' achter trommeltje, de remmerij past nogsteeds, en toch heb ik ''homemade'' spaak velgen.

Binnenkort motortje opbokken in de stalling, en de wielen eruit slopen en met solidworks aan de gang dus!

/Velgranden zijn ook binnen heb 2x 18'x1.85 en 1x19'1.85
Nu nog even banden maten erbij selecteren. Zit te denken aan tkc80 of kenda's (270 bv of misschien de ''bigblocks? k784), heidenau k60?

Maten 90/90 18? en achter wat past er max op? Bredere velg kan ik niet kwijt denk ik, en wil ik eigenlijk ook niet.

Standaard honda gb (en xbr) heeft  1,85x18 en 2,15 x18) en dan 90 90 18 en 110/90 18.
Nu is alleen nog de vraag past een 110/90/18 op een 1,85 velg
/
http://www.foreven.com/motorcycles/Tyres/JoshOnTires.htm  :stupid:

Post Merge: 13-04-2014, 12:12


Even 2 pasdingetjes.

Kroonplaat moet ik nog even mooi frezen tot houdertje. Ik frees (hihi) dat de ''oren'' nog iets te lang zijn, dus dan moet ik deze ook korter frezen. (ook ivm met de clamps)
ARM facebook HIER

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: XBR ''scrambler''
« Reactie #33 Gepost op: 23-05-2014, 18:03 »
Vanmiddag de achterkant los gehad, beugel pas gemaakt (aka ''de hoepel''), ideetje voor zadel gemaakt wordt wel leuk denk ik! Zadel krijgt een geintegreerd rem/achterlicht. Even kijken wat ik met de knipperts ga doen.

Gelijk maar weer terug gebouwd, kennen we met mooi weer in ieder geval stukje toeren om te relaxen!
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: XBR ''scrambler''
« Reactie #34 Gepost op: 14-03-2015, 16:10 »
Dit is een RFVC blok zoals xr600 volgens mij... met olie in de framebuis en terug slag kleppie na de oliepomp?
Twee dingen:
-Monteer de toevoerleiding tussen frame en blok zonder hem te twisten...
-Ontlucht de oliepomp altijd als je alle olie uit het blok hebt gehad, en de motor hebt rondgedraaid.

Check altijd door de banjo van de olieleiding naar de kop los te draaien of er olie naar de kop gaat. Dit betekent dat de pomp goed is ontlucht.

Dit gebeurt helaas niet vanzelf bij deze blokken, en als je gaat rijden met een niet-ontluchtte pomp loopt de boel in de soep.

Ik heb er net weer eentje gekocht, die dus ook niet goed ontlucht was. Uiteindelijk moest ik het zijdeksel eraf halen, het klepje terug duwen met een scroevendraaiertje en het pompje even ronddraaien met de hand. Daarna duwde het pompje zelf het kleppie open en pompte hij wel de olie rond.

De blokken verbruiken ook wel wat olie... pas op en hou hem vol anders verbrandt je dus je tuimelaars en nokkenas.
Ride the world!

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: XBR ''scrambler''
« Reactie #35 Gepost op: 15-03-2015, 13:33 »
Dit is een RFVC blok zoals xr600 volgens mij... met olie in de framebuis en terug slag kleppie na de oliepomp?
Twee dingen:
-Monteer de toevoerleiding tussen frame en blok zonder hem te twisten...
-Ontlucht de oliepomp altijd als je alle olie uit het blok hebt gehad, en de motor hebt rondgedraaid.

Check altijd door de banjo van de olieleiding naar de kop los te draaien of er olie naar de kop gaat. Dit betekent dat de pomp goed is ontlucht.

Dit gebeurt helaas niet vanzelf bij deze blokken, en als je gaat rijden met een niet-ontluchtte pomp loopt de boel in de soep.

Ik heb er net weer eentje gekocht, die dus ook niet goed ontlucht was. Uiteindelijk moest ik het zijdeksel eraf halen, het klepje terug duwen met een scroevendraaiertje en het pompje even ronddraaien met de hand. Daarna duwde het pompje zelf het kleppie open en pompte hij wel de olie rond.

De blokken verbruiken ook wel wat olie... pas op en hou hem vol anders verbrandt je dus je tuimelaars en nokkenas.


Deze heeft een los olie tankje achter het blok :)
Blok is verder aardig gelijk aan verschillende moddeletjes. Er zou bv ook zo een dominator blok in kunnen.

Maar bedankt voor de tips :)
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: XBR ''scrambler''
« Reactie #36 Gepost op: 25-05-2015, 13:01 »
Ze zijn super betrouwbaar, maar je moet wel die puntjes in de gaten houden.. geleerd bij mijn 1e xr600..  ;)  En idd, zelfde blok!
Ik rij woon-werk met mijn xr600 en beetje door de stad.. dan gaat zo'n ding eeuwig mee!
Ride the world!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 44
Re: XBR ''scrambler''
« Reactie #37 Gepost op: 03-06-2016, 16:26 »
Hoi! hoe gaat het met dit project?


Ik heb eindelijk na 10 jaar m'n xbr uit de hoek getrokken en ben met de ombouw tot caferacer begonnen..
Wel met andere keuzes: blokje is al ongeveer compleet verzameld in de afgelopen jaren: Wiseco 100mm, carillo, en XBR primaire aandrijving en bak in een XL600r carter. Magnesium deksels en xr500 vliegwiel en balansas. Mikuni TM40
Alleen de nokkenas moet ik nog uitzoeken. En de uitlaat. Hij moet stil zij, want ik wil er ook weer circuitdagen mee gaan rijden.
Rijwielgedeelte is een uitdaging, het wordt een olie in frame...
Alu achterbrug van een kawa (vanwege de mooie excentrische spanners), en CBR600 voorvork.
Wielen, of eigenlijk de naven zijn een uitdaging: achter wil ik schijf en transmissiedemper, voor dubbele schijven.
En dat moet dan in 36 spaaks 17"velgen komen..
Uiterlijk ben ik nog helemaal niet mee bezig, tank, zadel etc is van secundair belang.
Moet uiteindeliijk wel een OEM uitstraling hebben.
Ik zal vanuit huis eens wat ploaties uploaden..
Cheers,


Arne
Meer schik op een oud brik!
'04 TE450, '82 DR250S,
'90 14"SyncroT3

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: XBR ''scrambler''
« Reactie #38 Gepost op: 03-06-2016, 17:45 »
Staat er nu zo bij, en is gewoon rijdbaar. Weinig tijd. Wel wat dingen gepast en bekeken etc. Plannen zijn er ook steeds meer. Duurste worden de wielen, maar dit is ook prima uit te stellen, hij rolt. Word waarschijnlijk toch een cafe racer, ongeveer deze look.

Hoepel achter wordt nog korter, iets omhoog gebogen en dan aflassen en lakken. Uitlaat ben ik nog mee bezig. Dan zitje maken, en troep ruimen in het midden. Ik zit te denken om twee alu gebogen paneeltjes te maken voor tussen de driehoek. Spaak velgen ga ik zelf maken dmv ringen. Blok wil ik graag zwart hebben met blanke accenten. Verder komt er nog wel wat kleur in de fiets, weet nog niet exact hoe, dat is het laatste aan de beurt.

ARM facebook HIER

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 44
Re: XBR \'\'scrambler\'\'
« Reactie #39 Gepost op: 08-06-2016, 14:05 »
Ik heb vorige week het frame van een XL600 in stukken gezaagd, om inspiratie op te doen: mijn XBR frame wordt oil in frame.
Nog een hele klus... ..maar ik wil de xbr olietank kwijt.
Ook ik hik tegen de kosten van de wielen aan: SM setjes zijn nog steeds gewild :-)


Hoe bevalt je uitlaat? qua vermogensafgifte bedoel ik dan...
Ik heb exact dezelfde weggegooid. totaal verrot. onder m'n GB500 heb ik een 2 in 1 gemaakt door startwin. met 40mm bochten naar 45mm naar een supertrapp demper. smoelt goed, maar kost veel koppel onderin.
Ik denk dat ik voor een dikke uitlaatdemper in het kontje ga, of een 2in2. moet namelijk wel relatief stil zijn ivm trackdays.
Zal eens wat foto's uploaden, ter inspiratie :-)



Post Merge: 08-06-2016, 14:06
Meer schik op een oud brik!
'04 TE450, '82 DR250S,
'90 14"SyncroT3

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: XBR \'\'scrambler\'\'
« Reactie #40 Gepost op: 08-06-2016, 14:27 »
Ik heb vorige week het frame van een XL600 in stukken gezaagd, om inspiratie op te doen: mijn XBR frame wordt oil in frame.
Nog een hele klus... ..maar ik wil de xbr olietank kwijt.
Ook ik hik tegen de kosten van de wielen aan: SM setjes zijn nog steeds gewild :-)


Hoe bevalt je uitlaat? qua vermogensafgifte bedoel ik dan...
Ik heb exact dezelfde weggegooid. totaal verrot. onder m'n GB500 heb ik een 2 in 1 gemaakt door startwin. met 40mm bochten naar 45mm naar een supertrapp demper. smoelt goed, maar kost veel koppel onderin.
Ik denk dat ik voor een dikke uitlaatdemper in het kontje ga, of een 2in2. moet namelijk wel relatief stil zijn ivm trackdays.
Zal eens wat foto's uploaden, ter inspiratie :-)



Post Merge: 08-06-2016, 14:06


als je spaakwieltjes wilt,
weet ik wel hoe je je wieltjes kan ombouwen...

PM je een link!
 ;)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: XBR ''scrambler''
« Reactie #41 Gepost op: 08-06-2016, 14:34 »
Ik heb vorige week het frame van een XL600 in stukken gezaagd, om inspiratie op te doen: mijn XBR frame wordt oil in frame.
Nog een hele klus... ..maar ik wil de xbr olietank kwijt.
Ook ik hik tegen de kosten van de wielen aan: SM setjes zijn nog steeds gewild :-)


Hoe bevalt je uitlaat? qua vermogensafgifte bedoel ik dan...
Ik heb exact dezelfde weggegooid. totaal verrot. onder m'n GB500 heb ik een 2 in 1 gemaakt door startwin. met 40mm bochten naar 45mm naar een supertrapp demper. smoelt goed, maar kost veel koppel onderin.
Ik denk dat ik voor een dikke uitlaatdemper in het kontje ga, of een 2in2. moet namelijk wel relatief stil zijn ivm trackdays.
Zal eens wat foto's uploaden, ter inspiratie :-)



Post Merge: 08-06-2016, 14:06



Heb geen vergelijkings materiaal maar wat mij betreft zijn de performances prima. Er is het een en ander aan gekieteld in het verleden. Fotos vorige eigenaar:




 


ARM facebook HIER

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 44
Re: XBR ''scrambler''
« Reactie #42 Gepost op: 08-06-2016, 15:54 »
ach, performance is ook zo subjectief...
of je nu 36 of 38 pk aan het achterwiel hebt, menig xbr rijder zou er jaloers op zijn.
Ik geloof dat 50 pk wel de max is met de Honda RFVC blokken...
met 600+cc, flatslide en open(er) uitlaat..
Is in het huidige motorlandschap nog steeds ehm... net genoeg :-)

Meer schik op een oud brik!
'04 TE450, '82 DR250S,
'90 14"SyncroT3

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: XBR ''scrambler''
« Reactie #43 Gepost op: 09-06-2016, 09:00 »
ach, performance is ook zo subjectief...
of je nu 36 of 38 pk aan het achterwiel hebt, menig xbr rijder zou er jaloers op zijn.
Ik geloof dat 50 pk wel de max is met de Honda RFVC blokken...
met 600+cc, flatslide en open(er) uitlaat..
Is in het huidige motorlandschap nog steeds ehm... net genoeg :-)



Daarom. Hij tuft leuk! Voor wat ik er mee rij meer dan prima.
ARM facebook HIER