Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Windows10 tablet navigatie  (gelezen 23962 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #15 Gepost op: 03-09-2015, 01:00 »
member: Het feit dat we ons behelpen met externe ontvangers en 10 jaar oude software zegt misschien ook wel iets...


Ha, ha, ja misschien wel. De KTM Adventure onder de navigatie apparaten bestaat in ieder geval nog niet!
Maar ik blijf hopen! Wellicht dat er ooit een paar handige programmeurs onze wensen lijstjes hier zien en dan ook inzien dat ze beter bestaande programma's kunnen doorontwikkelen dan een nieuwe van A naar B navigator te maken met weer andere OSM kaarten.
 
Inmiddels ben ik echter ook weer een stapje verder gekomen en ga ik niet meer in de weer met Nroute.
De kans dat IK dat werkend krijg op een tablet met ingebouwde GPS is sowiso nihil.
Ik wil niet gaan klooien met een externe GPS module en alleen een ingebouwde GPS hebben.

En omdat ik erg tevreden ben over MapsFactor ga ik hier voorlopig mee verder.
Hiermee kan ik gemakkelijk van A naar B navigeren.
Ook kan ik hiermee zonder problemen Garmin GPX tracks importeren zonder dat ik GPS Babel nodig heb.
En aan mijn wens om ook de track kleur en breedte te kunnen aanpassen wordt ook grotendeels voldaan.
Ik heb ook nog geen problemen ondervonden met lange routes (meer dan 200km) en via kleine gehuchtjes (zoal b.v. Norg :-).
Hoewel ik dit laatste nog wel eens in de Eiffel wil proberen.
Mijn wens om leuke Motor routes te maken is leuk voor de toekomst maar natuurlijk niet heel belangrijk.
Voorlopig hou ik het maar op eerder gereden tracks van anderen die ik dan van internet pluk.
En 'last but not least', met mapsfactor kan je ook zelf tracks intekenen zoals dat ook met Mapsource kan.

Bovenstaande kan in theorie allemaal met b.v. een Asus vivotab 8 die voor €129 bij Bol.com staat.
Als ik daar nog een 64Gb kaartje in schuif dan kan ik voldoende kaarten meenemen om heel Europa te doorkruisen.
Ach en dan heb ik misschien ook nog ruimte voor Mapsource en wat kaarten. Maar dat is misschien wel helemaal niet nodig.


(Nu zou eigenlijk Mapsource nog gebruik moeten kunnen maken van al die OSM kaarten die ik dan toch al voor Mapsfactor op mijn SD heb staan.
Zou dat geen leuke stage opdracht zijn voor een aspirant programmeur :-)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #16 Gepost op: 03-09-2015, 08:15 »
Citaat
(Nu zou eigenlijk Mapsource nog gebruik moeten kunnen maken van al die OSM kaarten die ik dan toch al voor Mapsfactor op mijn SD heb staan.
Zou dat geen leuke stage opdracht zijn voor een aspirant programmeur :-)

Wat wel helpt is in Mapsource dezelfde OSM kaarten installeren: http://garmin.openstreetmap.nl/
Maar 64Gb heb je niet zomaar vol hoor.

Benieuwd naar de eerste ervaringen in de echte wereld  :)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #17 Gepost op: 03-09-2015, 17:38 »
Mapsfactor ff bekeken maar merkte dat de kaarten veel minder info bevatten dan de Osmand kaarten. Het is maar wat je wilt. Mapsfactor is wel handig voor tracksrijden op een telefoon met weinig ruimte en processorkracht dus goeie tip!

Zoals Gert al zegt OSM kan in basecamp maar het zal er anders uitzien en er zullen verschillen zijn in de informatie op de kaart. Iedere app of kaartconversie-dienst filterd de info van OSM op een andere manier.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #18 Gepost op: 03-09-2015, 19:12 »

Bovenstaande kan in theorie allemaal met b.v. een Asus vivotab 8 die voor €129 bij Bol.com staat.
Als ik daar nog een 64Gb kaartje in schuif dan kan ik voldoende kaarten meenemen om heel Europa te doorkruisen.
Ach en dan heb ik misschien ook nog ruimte voor Mapsource en wat kaarten. Maar dat is misschien wel helemaal niet nodig.

Ik zou gaan voor een dual-boot systeem, met zowel Android als Windows. Ik vind Windows heel interessant, maar eigenlijk alleen Mapsource voegt wat toe. En ik heb een endoscoop en een tv-kaart die niet op Android werken.
In de praktijk houdt het waarschijnlijk in dat-ie bij mij 90% van de tijd Android draait, maar dat ik wel m'n Windows spul bij de hand heb, 'voor het geval dat'. Het kost vooral een boel geheugen(-kaart), ten opzichte van een alleen-Android tablet.


Maurice


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #20 Gepost op: 03-09-2015, 21:46 »
Met Pipo heb ik minder goede ervaringen. Met Chuwi helemaal geen, maar de specificaties zijn wel erg sterk, voor onder 100 Euro. Als hij GPS had gehad, had ik het geprobeerd!
http://www.china-gadgets.de/gadget/chuwi-hi8-tablet/

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #21 Gepost op: 03-09-2015, 22:23 »
Mapsfactor ff bekeken maar merkte dat de kaarten veel minder info bevatten dan de Osmand kaarten. Het is maar wat je wilt.


Hmmm, dat was mij nog niet opgevallen.
Welke kaart info mist Mapsfactor t.o.v. Osmand?
Wat ik begrepen heb is dat Mapsfactor van oorspronkelijk voor vrachtwagens was ontwikkeld.
Dat heeft misschien tot beperktere kaartinfo geleid (?).
Tot nu toe heb ik echter alle kleine weggetjes waar ik het bestaan van weet op Mapsfactor gevonden.
Het TT circuit in Assen staat er zelfs op inclusief Geert Timmer bocht en Ramshoek!
Bij nadere inspectie blijkt het Eurocircuit in Valkenswaard er echter weer niet op te staan :-(  (maar hij kan wel naar het adres navigeren :-).

Ik ga toch nog eens wat meer kaarten downloaden om te kijken wat ik eventueel in de Eiffel of de Alpen mis.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #22 Gepost op: 03-09-2015, 23:23 »
Dat komt, en daar ligt net het verschil hoe is iets ingetekend en wat gebruikt men in de kaart.
Alleen een roadmap, alleen de wegen is een kale kaart voor routering a naar b voldoende, en dus een kleine kaart (gb). Wil je poi erbij welke poi, en welke info alle info is mogelijk tenzij het in osm database staat.

voor een weg is de key highway en daarom staat het erin bij assen want de value raceway wordt gerendeerd.
https://www.openstreetmap.org/way/359172907
Valkenswaard is aangegeven als gebied met key leisure value track
https://www.openstreetmap.org/way/52901836

En dat is het, wat stop je in de kaart en wat hoe rendeer je het.



Als voorbeeld:
Bij osmand zitten de openingstijden er in, zie je een zaak dan kan je zien groen of het open is.

Ik moest eens op zondag van de snelweg af tanken Duitsland, dan is het wel lekker als je zoekt op poi en ziet dat het open is.
Toen niet, heb nog dertig kilometer gereden, vijf stations voorbij, pppffff. en meer als een uur verspeeld.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #23 Gepost op: 04-09-2015, 10:30 »
Het zit hem idd in de selectie van de info. Osmand heeft losse huisnummers Mapsfactor huisnummer groepen om maar een voorbeeld te noemen. De wegen kloppen vast wel maar de kaart van nl in osmand is 1490 mb terwijl de MF kaart iets van 200mb is. De wegenkaart van osmand is een download van 54mb (wordt groter omdat het ingepakt is, zeg 90mb) dat is nogal een verschil.

Ik kan me ook niet voorstellen dat alle poi's ed op die kaarten staan. Met osmand kon ik een bron (water) zoeken in de alpen. Wel fijn wanneer je water tekort komt in the middle of nowhere.

Ik kwam trouwens net de wikiloc app tegen. Je hebt een abonnement nodig ( 3nogwat per jaar)om tracks te downloaden maar het leek mij wel erg handig wanneer je op vakantie routes in de buurt wilt zoeken en rijden.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #24 Gepost op: 04-09-2015, 21:37 »
Wat een goed verhaal mannen!
Ik vind dit een steeds interessanter topic worden:-)
Nooit geweten dat er zóveel data in een kaart kan zitten.
Dat geeft idd stof tot nadenken over welke kaarten mee gaan op reis en welke je (thuis) gebruikt om de tracks voor te bereiden.
Nu eens even gaan rekenen hoeveel geheugen ik eigenlijk nodig heb op mijn tablet.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #25 Gepost op: 04-09-2015, 22:28 »
Ik gebruik ook wikiloc. Erg handig. Maar ik hoef niets te betalen voor downloaden. Heb er zelf ook al een route op gezet. Voor de mtb.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #26 Gepost op: 04-09-2015, 23:54 »

Alleen dit zijn ze allemaal niet alleen de voor ons leuke

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #27 Gepost op: 05-09-2015, 12:09 »
OSM hoe groot is dat nu:

http://planet.openstreetmap.org/ het echte ware data bestand

en dan zijn er organisaties/bedrijven die dat in meer hapbare stukken, vrijgeven
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Planet.osm#Downloading
Daar zou al data niet opgenomen kunnen zijn uit een bepaald gebied.
En dan zie dat Nederland best al veel data bevat t.o.v. andere grotere landen.
http://download.geofabrik.de/europe.html

Vanuit zo'n bestand wordt een databestand gemaakt die je in je apparaat gebruikt
Is maar net wat men er in stopt.

filetype geeft natuurlijk verschillende gb weer,
vergelijk filetype met elkaar.




Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #28 Gepost op: 05-09-2015, 13:16 »
OSM hoe groot is dat nu:

De hele wereld - 44 Gb - krijg ik wel in m'n telefoon  :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #29 Gepost op: 05-09-2015, 13:57 »
Ik gebruik ook wikiloc. Erg handig. Maar ik hoef niets te betalen voor downloaden. Heb er zelf ook al een route op gezet. Voor de mtb.
Klopt via de website hoef je niet te betalen maar wanneer je via de app wilt downloaden wel. Voordeel van de app is dat je gelijk de tracks in de buurt ziet. Handig wanneer je op vakantie bent.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan