Graag gedaan, was erg fijn om het allemaal nog eens te beleven.
Conclusie:
Rally erg soepel gegaan, geen lichamelijke of motorische ongemakken op het afslaan na de laatste dagen. Marokko op 60-70% gereden zodat ik fit over de finish kwam om zo lijf en motor te sparen voor de 2e week.
Vaker koud gehad dan warm, was erg blij met regenjas dit scheelt super veel in warmte op de liaisons ‘s ochtends vroeg. LED koplampjes hielden het een halve dag vol, daarna gelukkig van Murchi een ouderwetse bolle lamp gekregen.
Veel minder competitie in rally en meer samenhorigheid. Geen gewonden door valpartijen dus blijkbaar reed iedereen op safe. Aantal uitvallers bij de motoren door injectie of electronische problemen en een verbrande koppeling.
Zware motor in Marokko (weinig duinen) niet echt een bezwaar. In Mauritanie (duinengebied) is het echt zwoegen en moeilijk om motor te sparen.
Ik zou nog een keer deze motor kiezen ipv enduro omdat dit meer uitdaging bied.
Navigatie was best leuk als je iets van kaarten hebt. In Marokko met OSM slimme dingen kunnen doen, om duinen heen en van de andere kant naar CP. Maar als je geen kaarten hebt (of weinig detail) dan is het gokken: missen van col op dag 9. Road book blijft toch de ultieme vorm, veel meer info en uitdagender.
GPS: Montana 650 met Oregon als back-up, maar nooit nodig gehad. Ik had kaart als hoofdindeling met als dashboard: distance to next, next waypoint, time of the day en pointer. In de duinen pakte ik wel eens het kompas om een grotere pijl te krijgen. In Marokko veel aan OSM kaarten gehad, in Mauritanie te weinig detail voor nuttige info.
Kortom wil je voor weinig geld een 14 daagse rally naar Dakar meemaken dan is dit de mogelijkheid. De info vooraf vond ik mager maar dat hebben de geweldige routes en de soepele grensafwikkeling snel doen vergeten.