Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen  (gelezen 7657 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #30 Gepost op: 16-02-2018, 11:04 »
member
Heb je mail ontvangen en beantwoord! Volgens mijn dealer past een blok <2012 niet, en heb toch liever een blok van precies dit bouwjaar, 2 bougies.


Gezwindespoed:
250KM duinen  :o  Hmm, wat lijkt me dat lekker...
Ok, dan ga ik me in ieder geval niet druk maken over temperatuur, misschien wel andere koelvloeistof erin dan.


member. Dat is dus ongeveer hoe ik reed in de Pyreneeën wanneer het niet off-road was ;) Toen blijf de temp van het water wel netjes, maar de hele smalle single tracks zonder wind en snelheid was inderdaad constant ventilator aan. Nouja, als dat afdoende is, prima!




Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #31 Gepost op: 16-02-2018, 12:03 »
Scheelt dat zoveel Niels demiwater ipv kvs??
Dacht juist dat kvs beter koelde als water??
Gebruik altijd die 2ltr groene flessen van Putoline.
Maar demi water tap ik zo op het werk.
Worden de accu,s mee afgevuld dacht ik.
Water is de vloeistof, naast enkele exoten, met de hoogste soortelijke warmte (4.18 kJ/g.K; hoeveelheid energie die het kost om het 1°C op te warmen) alles wat je er aan toevoegt verlaagt dit (glycol 2.5 kJ/g.K). Wel verhoog je het kookpunt iets door glycol en heb je natuurlijk vorstbescherming. Voor kookpunt verhogen zit het systeem ook onder druk en dit heeft een veel grotere invloed.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #32 Gepost op: 16-02-2018, 13:01 »
Die coulance zal liggen aan de historie, een dealer kan de historie zien althans wat er van bekend is.
En als het een NL motor is kun je zelf zien de hoeveelste eigenaar jij bent.


Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #33 Gepost op: 16-02-2018, 22:52 »
Water is de vloeistof, naast enkele exoten, met de hoogste soortelijke warmte (4.18 kJ/g.K; hoeveelheid energie die het kost om het 1°C op te warmen) alles wat je er aan toevoegt verlaagt dit (glycol 2.5 kJ/g.K). Wel verhoog je het kookpunt iets door glycol en heb je natuurlijk vorstbescherming. Voor kookpunt verhogen zit het systeem ook onder druk en dit heeft een veel grotere invloed.

Ik heb goede ervaringen met waterloze koelvloeistof (Evans)
Bij een klant van me, waren de koelproblemen met een generator ermee opgelost.

Sindsdien gooi ik in m'n watergekoelde motorfietsen ook dat spul erin.

Het verhaal erachter, geen vorming van luchtbelletjes op de warmste plaatsen in het systeem, geen druk-opbouw in het systeem, staat me wel aan.

Het is net limonade siroop. Een beetje vettig.

Wat de warmte inhoud, soortelijke warmte is, houden ze lekker geheim.....



Post Merge: 16-02-2018, 22:58
Gebruik altijd die 2ltr groene flessen van Putoline.
Maar demi water tap ik zo op het werk.
Worden de accu,s mee afgevuld dacht ik.

Dat is toch ook waterloze KVS?

Met Demi water vul je idd je accu bij, om het soortelijk gewicht van de zuuroplossing weer op 1,28 te brengen (water verdampt, zuur niet..)
Lekker handig om hier te vertellen wat je zoal van je werk meeneemt...........
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #34 Gepost op: 16-02-2018, 23:52 »
We hebben gewoon capsules.
Waar je kraanwater doorheen perst.
En daar vullen we electrische spijkstaal auto,s mee
Als daar niet een 2 ltr vanaf kan weet ik het ook niet meer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #35 Gepost op: 17-02-2018, 09:10 »
Evans coolant is pure propyleenglycol.


Of het nu wel of niet een goed plan is verschillen de meningen over. Nadeel is dat propyleenglycol echt heel veel minder goed warmte afvoert van de hete delen (dat is eigen ervaring, zij het in een industriele toepassing en niet in een motorblok). De viscositeit is een stuk hoger en daarmee de stilstaande isolerende laag op het metaal ook, en de warmtegeleiding is lager. Beide effecten werken niet mee als je doel is het zo uniform mogelijk van temperatuur houden van het metaal.
Tweede nadeel is dat je problemen niet meer zo makkelijk opmerkt. Als je de radiator lek rijd zie je geen dampwolken, loopt de temperatuur op, en eindigt het verhaal met een blokwissel.


Voordeel van het spul is dat je geen last hebt van cavitatie bij de hete wanden, wat toch ook een aardig desastreus effect is (hang maar eens stukje aluminiumfolie in een ultrasoonreiniger; de gaten vallen er in no-time in).


Zelf zit ik in het 'liefst zoveel mogelijk water' kamp en vind ik dat je koelproblemen niet met plakband als Evans op moet lossen tenzij je gewoon geen andere optie hebt. Of bekijk het eens zo: ooit gingen we van lucht/oliegekoelde blokken naar watergekoelde blokken omdat het betere warmtetransport een hogere belasting toeliet. En dan ga je vervolgens in zo'n blok met hoger specifiek vermogen weer een soort van olie doen voor de koeling....




Kwa 'wat de baas U bied, haalt dat elders niet': stelen van de baas mag niet en moet je ook niet doen. Maar de meeste bazen vinden het helemaal niet erg als je na netjes vragen wat verbruiksmateriaal voor eigen doelen meeneemt. Financieel worden ze er alleen maar beter van als de werknemers in eigen tijd prutsen en zaken eigen maken waar ze betere vaklui van worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Yamaha HL500 XT600 Lubbers/Yamaha

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #37 Gepost op: 18-02-2018, 10:21 »

Kwa 'wat de baas U bied, haalt dat elders niet': stelen van de baas mag niet en moet je ook niet doen. Maar de meeste bazen vinden het helemaal niet erg als je na netjes vragen wat verbruiksmateriaal voor eigen doelen meeneemt. Financieel worden ze er alleen maar beter van als de werknemers in eigen tijd prutsen en zaken eigen maken waar ze betere vaklui van worden.

Maar of je dat nu op een forum moet zetten...........

Je zou idd wel gek zijn om iets te gaan kopen wat op je werk voorhanden is.

Als je het gewoon vraagt, mag er veel.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #38 Gepost op: 18-02-2018, 20:39 »
Als het gewoon mag en er niks geheims aan is, och, waarom niet? Ik roep soms zelfs tegen de baas dat ik 'm ga bestelen als ik de leuk-voor-thuisjes bij elkaar zoek. Kan-ie best om lachen.