Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen  (gelezen 1043 keer)

Offline member

KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Gepost op: 11-02-2018, 21:31 »
Hi,


Vanmiddag na zo'n 50 km lekker door de blubber gesjeesd te hebben viel mijn KTM 690 '14 opeens uit. Ik reed 40 km/u, verder niets geks.
Het voelde al merkwaardig; het was vrij abrupt. Of het achterwiel blokkeerde weet ik niet meer goed, het was erg glad, dus erg duidelijk was het ook niet.
Ik wilde hem meteen weer starten, de motor liep hier nog prima rond, maar er was totaal geen leven in te krijgen.


Ter plaatste ge-troubleshoot:
Hij rook naar benzine uit de uitlaat
tenminste één bougie kreeg een vonk
lamp, dashboard en ander electra werkte wel
zekeringen allemaal goed
geen foutcodes op dashboard


Na de bougie eruit gehaald te hebben kreeg de startmotor de motor niet meer rond, alsof de accu opeens leeg was. Dit was wel erg snel, heb hem niet erg lang geprobeerd te starten.


Toen weggesleept, heb geprobeerd hem in z'n 3 rond te krijgen, maar dit had enkel een blokkerend achterwiel tot gevolg.
Toch maar de ANWB gebeld.
Zij hebben hem met startkabels geprobeerd te starten, maar zelfs toen kreeg hij hem niet rond. Wel de tik van het start relais (niet altijd trouwens..?), maar geen beweging verder. Nu kwamen er op het dashboard ook een FI foutcode.
Ik probeerde te tellen, ik dacht 1x lang 7x kort wat volgens het boekje het lambda sensor cilinder is.
Ook dacht ik 9x geteld te hebben wat Manifold absolute pressure sensor cylinder 1 is...


Momenteel heb ik de motor niet, deze is opgehaald door de ANWB en wordt dinsdag pas gebracht, of naar Goedhart gebracht voor diagnose.


Komt iemand hier dit bekend voor? Ik vind het nogal een merkwaardig geval...!


Thanks!

Offline member

Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #1 Gepost op: 11-02-2018, 23:26 »
Massa verbinding? Anders had tie het wel gedaan met starthulp.

Geen Backfire gehoord voordat tie stil viel?
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   Kawa VN 750 '86    BMW K100

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #2 Gepost op: 12-02-2018, 08:51 »
Klinkt bekend voor me.
Ook massa
Korte massakabel van accu naar frame.
Kort M6 boutje losgetrild. Beetje roestig ertussen.
En dan is het soms wel starten soms niet.

En nog puntje aandacht kabelboom onder de airbox schuurt door op het frame.

Offline member

Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #3 Gepost op: 12-02-2018, 10:24 »
Had geen backfire, viel echt direct uit.


Als je geen massa maakt kan de startmotor toch ook niet ronddraaien? In het begin wilde hij alleen niet lopen, maar had hij wel een vonk...


Offline member

Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #4 Gepost op: 12-02-2018, 10:46 »
Klinkt bekend voor me.
Ook massa
Korte massakabel van accu naar frame.
Kort M6 boutje losgetrild. Beetje roestig ertussen.
En dan is het soms wel starten soms niet.
Zoiets heb ik ook een keer meegemaakt, was ook met iemand met een 690.
Een paar uur voor we de boot op moesten. Man o man, heb er soms nog slapeloze nachten van.

Offline member

  • *****
  • CB500X; FE570; 950SE
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #5 Gepost op: 12-02-2018, 14:31 »
Zonder bougie wel met het achterwiel ronddraaien zoniet stop dan met pogingen, misschien tuimelaar overleden en klep tegen zuiger.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #6 Gepost op: 14-02-2018, 18:34 »
Bedankt allen voor de ideeën, maar mijn stiekeme angst blijkt werkelijkheid; een tuimelaar gebroken met schade in de kop, kromme klep, nokkenas beschadigt, en mss nog meer. Onbekende schade in het blok zelf, dus die moet ook open. Geschatte kosten 2500€.  :confused:
Iemand toevallig een 690 blok over?!


Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #7 Gepost op: 14-02-2018, 19:08 »
Ikke

Offline member

  • *****
Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #8 Gepost op: 14-02-2018, 21:04 »
Zwaar prut natuurlijk, is die €2500 als je `m zo naar binnenschuift en weer rijdend wil komen ophalen?
Snap dat je je muzikale vingers er misschien niet zelf aan wil wagen, maar het lijkt me flink geld voor een top-end revisie.


(in ieder geval is de timing niet slecht, beter hier dan in Maroc)
SRTTRXXXBETA

Offline member

Re: KTM 690 uitgevallen, merkwaardige symptomen
« Reactie #9 Gepost op: 14-02-2018, 21:41 »
Ja, dat geld is voor wegbrengen ophalen inderdaad. En inderdaad, beter hier dan in Spanje of Marok! (ga je nog dit jaar?)
Ik zou het zelf wel willen en kunnen (heb mijn vorige KTM krukaslagers vervangen) maar ik heb er wel wat weinig tijd en plaats voor.


Ik vind het toch wel vrij bijzonder: heb de motor gekocht met 22.000. Bij 21.000 was hij bij Goedhart open geweest (kop eraf) voor de afleverbeurt aan de vorige eigenaar, daar heb ik foto's van.
Nu staat er 24.000 op geloof ik, en loopt het blok stuk. Altijd netjes olie bijgehouden, echt niks gek mee gegaan.


Ik snap wel dat ik nergens recht op heb, maar ik ga toch eens informeren of er ergens (bij Goedhart of KTM) op wat coulance te rekenen valt.


Propje, zou je die willen verkopen? Details? KM's/jaar?

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Daarom bied ik mijn blok aan.
maak wel mooi prijsje
Tis deze er staat ktm op en komt uit een 690.

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Well-trained reflexes are quicker than luck.
Daarom bied ik mijn blok aan.
maak wel mooi prijsje
Tis deze er staat ktm op en komt uit een 690.



Krijgt ie de tafel er ook bij... ;D
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Rustig rijden en genieten
Ja hoor zit bij de prijs in.
Is Teak.

Offline member

Haha! Wauw, te gek, stuur me maar een pbtje anders!
Thanks  8)

Offline member

Wij hebben afgelopen December in Marokko strontje veel geluk gehad. Tijdens de reis zo af en toe geluiden die dan weer verdwenen. Niet echt een touw aan vast te knopen tot aan de laatste dag, toen maakte het ding zo'n ongelooflijk hard geluid. Dachten aan een losgetrilde bout verbinding waarbij je een staal op staal resonantie had, maar konden het niet goed vinden. Reismaatje is thuis gekomen, op onderzoek uit gegaan en uiteindelijk de klepdeksel maar gelift om te zien of het daar zat.............. compleet verkleurde/verbrande tuimelaar, nokkenas beschadigd, overal splinters. Is dus ook met een revisie bezig. Jammer dat deze blokken zo bekend zijn met dit probleem  :-\


Advertentie: