Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap  (gelezen 4001 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Gepost op: 09-01-2007, 18:58 »
Ik sprak Henno van Bergeijk laatst tijdens de Capella Stampers rit en over zijn nieuwe plannen voor nieuwe avonturen.
Dat hij uitgeloot werd voor de dakar 2007 was een enorme teleurstelling, maar in Februari is hij van plan dat weer ruimschoots goed te maken, nl door de "onbegaanbare" Darien Gap te gaan rijden, zie hier de plannen:

Citaat
De Darien Gap per moter.

Rallyrijder Henno van Bergeijk heeft dit jaar een nieuwe uitdaging op het programma staan.
De Pan American Highway, die loopt van Alaska, via de VS en Midden Amerika helemaal tot aan het puntje van Vuurland, heeft slechts een onderbreking, op het grensgebied tussen Panama en Colombia. Dit ruige en ondoordringbare grensgebied is de Darien Gap. Het gebied is zo groot als Nederland en bestaat uit voornamelijk oerwoud, rivieren, kloven en bergen. Er wonen nauwelijks mensen, slechts een handvol Indianen. Reizigers omzeilen dit gebied per vliegtuig of via het water,  simpelweg omdat onbegaanbaar is. De laatste keer dat er westerlingen doorheen zijn gekomen is alweer 30 jaar geleden. Nog nooit heeft een Nederlander deze passage volbracht.
Het gebied is echter niet alleen berucht vanwege de onherbergzaamheid, maar ook vanwege de onvoorspelbare aanwezigheid van guerilla’s en drugssmokkelaars.

Henno van Bergeijk, die in 2006 als solist de Parijs-Dakar rally succesvol uitreed op een dertig jaar oude Yamaha XT 500 (en daarbij heel veel publiciteit haalde)  is van plan deze zware expeditie te ondernemen met zijn broer Cornie van Bergeijk. Samen hebben zij al meerdere avontuurlijke tochten ondernomen, zowel per auto als per moter. Daarbij hebben zij de elementen aardig leren kennen, ervaring in het ‘afzien’ opgebouwd en een groot improvisatievermogen ontwikkeld. Allround behendigheid en rijvaardigheid op de moter en niet te vergeten een enorme technische bagage.
Zij doorkruisten gebieden als de Sahara, Mongolie, India, maar ook Lapland of de VS. Samen vormen de broers al jaren een hecht team waarin zij elkaar honderd procent aanvullen. Tot dusver verliep hun samenwerking als een geoliede machine, en waren alle ondernemingen geslaagd. De derde man in ons team is de ervaren wereldreiziger Tony Woodhams uit de UK.
Het plan van de broers van Bergeijk is om eind februari 2007, in de droge tijd, het vliegtuig te nemen naar Bogota, Colombia. Vandaaruit reizen zij vlot per moter naar het noorden, richting Panama. Als daar de wegen ophouden en de Darien Gap zich aandient, begint het echte werk. Het streven is om de circa 250 mijl tot in Panama af te leggen in drie weken tijd. Dit lijkt lang maar gezien de zwaarte van de hindernissen is dit een redelijke inschatting.
Om het terrein van de Darien rijdend te doordringen zullen zij zich geregeld een weg moeten banen met een kapmes. Er zal gesjord, door de modder geploeterd en gesleept moeten worden. Over steile hellingen zullen de motoren getakeld moeten worden, veel waterhindernissen kunnen alleen per zelf gebouwd vlot genomen worden. Dit alles in een tropische, vochtige hitte, voortdurend geplaagd door hinderlijke insecten, bloedzuigers, slangen, krokodillen en andere ongemakken die de jungle zoal met zich meebrengt! Van mens en moter zal het uiterste gevraagd worden.
Helge Pedersen, de auteur van “10 years on 2 wheels” schreef over De Darien Gap  “een onneembare hel op aarde”, en dat is niet voor niets.... De broers van Bergeijk hebben echter het volste vertrouwen dat ze ook dit avontuur tot een goed einde zullen brengen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #1 Gepost op: 09-01-2007, 19:04 »
Wat foto's om een aardige impressie te krijgen van het slijk daar in de jungle:

http://www.motivation-tools.com/notes/darien_gap_photos.htm

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 375
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #2 Gepost op: 09-01-2007, 22:06 »
Toffe gast, die Henno van Bergeijk,
Heb op de Barreldag van de Amsterdam - Dakar challenge veel bruikbare tips van hem gekregen.

Mooi dat ie weer een nieuwe uitdaging heeft   8)
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2007, 18:35 »
Als hij de financiën allemaal nog rondkrijgt gaat er een sateliet telefoon en laptop mee, zodat hij dagelijks wat foto's en een verhaaltje kan sturen, dus met een beetje geluk kunnen we dagelijks meesmullen van deze avonturen  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2007, 19:35 »
wouwwwww, dat moet je ook maar verzinnen zeg!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #5 Gepost op: 18-01-2007, 15:54 »
Even een ideetje......

Henno komt eigenlijk nog wat sponsoring te kort om oa de satteliet apparatuur te huren, hij en zijn broer komen ook naar Heerde om de geprepte XT's te testen, dus ik stelde voor om een beetje kofferbak verkoop te houden. Hij heeft nog een aantal Dakar boeken ed, maar hij vroeg zich af of er animo zou zijn om een T-shirtje te kopen, wat dan speciaal voor deze trip gedrukt wordt.
(ik heb hem ook even in cotact gebracht met Ferd om er een combi shirtje met het nieuwe ARM logo van te maken)

Ik vind het een goed idee, wat jullie??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #6 Gepost op: 18-01-2007, 19:52 »
Altijd leuk natuurlijk, mits het betaalbaar blijft.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #7 Gepost op: 18-01-2007, 21:33 »
 :stupid:

Ik loop al jaren (af en toe 8)) in een sponsor-T-shirtje van de "DutchDakarDiggers". Ik weet al geeneens meer wie dat waren ::)
Wordt wel tijd voor iets nieuws. Maar natuurlijk alleen als daar straks gruwelijke verhalen en dito foto's tegenover staan ;D


GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #8 Gepost op: 18-01-2007, 22:33 »
Die zien we nooit meer turuug!!  :D

sorry, jullie zullen wel een andere mening als ik hebben maar wie begint er toch aan zoiets. naar mijn mening gekkenwerk en ik sponsor iemand die levensmoe is niet. Lees eerst iets meer over die hoek en begrijp het land een beetje. je zult het dan met me eens zijn. Ik praat niet over de hindernissen waar het stukje van spreekt.

en ja, ik ken die hoek... 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2007, 23:06 »
Waren de Dutch Dakar Diggers niet Arjan Brouwer en Peter Stijkel??
Ik heb ook nog steeds dat shirtje. Lijkt wel 100 jaar geleden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #10 Gepost op: 19-01-2007, 18:28 »
Mijn menig:

Misschien is het niet slim om dit te zeggen, omdat ik er zelf ooit misschien nog tegenaan loop maar:

Ik weet hoe hard je sponsering nodig hebt als je dit soort dingen wil doen, en ik weet zelf ook dat het lastig om te krijgen. Echter, ik vind dat sponsering iets is wat zou moeten komen van bedrijven die er (zijdelings) belang bij hebben. Bijv. omdat ze zo reclame kunnen maken, of omdat ze er uiteindelijk aan kunnen verdienen of omdat het test/ontwikkeling voor ze is.

Ik gun het Henno van harte, en ik vind het een toffe vent, en heb respect voor hem dat ie dit soort dingen wil doen (afgezien van of het verstandig is of niet).



Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #11 Gepost op: 20-01-2007, 21:24 »
1 ding weet ik zeker en staat als een paal boven water.....

Zij gaan afzien!!   zij liever dan ik.

Evengoed heel veel succes daar Henno enuhh, kom heel huids terug want ik zou graag de lezing willen bijwonen. (betaald of niet)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #12 Gepost op: 21-01-2007, 14:55 »
Sponsering in motorsport is liefdewerk en gaat vaak tussen mensen die elkaar goed kennen. Ons bedrijf heeft 2x in de Dakar gesponsord. Laten meten wat de TV e.d. opbrengst is. Ronduit teleurstellend. Als je geen Exact of Gauloises heet is het tamelijk zinloos.

Maakt de trip van Henno niet minder uitdagend.
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Geen Dakar 2007, maar wel de Darien Gap
« Reactie #14 Gepost op: 14-03-2007, 19:24 »
Mooie site, lekker overzichtelijk en een indrukwekkend CV heeft Henno.