Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro (R) ervaringen  (gelezen 892303 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3871 Gepost op: 06-03-2018, 15:00 »
wow, 259 pagina's  ::) Die ga ik nooit gelezen krijgen  :P Ik dacht hier in deze rubriek even een topic te openen met als titel "Wat is de betere allroadreismotorfiets" maar me dunkt dat deze 690 wel verdomd populair is !

Zelf heb ik na acht jaar KTM 950 Adventure en vele, vele valpartijen op vele soorten ondergronden de behoefte ontdekt om iets te hebben dat lichter is om terug recht te zetten. Iets rond de 150kg zo ongeveer, dat is een volle "mens" lichter dan een volgetankte 950 Adv.
Eerste reflex was een Xchallenge, maar die zitten belachelijk hoog ! (ik ben 1m75). En er zijn veel aanpassingen nodig om die reiswaardig te krijgen.
Dan dacht ik XCountry, maar die zijn heel mooi en modern en de motor heeft een erg lichte en zachte draaicultuur, maar eigenlijk is dat een showroom-motootje, zo schoon!
Vervolgens even met de Husqvarna Terra gereden, ook erg soepel en stil en krachtig, maar de dealer is te ver van mijn deur en er aan sleutelen is een behoorlijk complexe aangelegenheid!
De SMW Super Dual lijkt me fantastisch, wegens niet al te hoog, uiterst compleet, modern, schoon. Maar 't is 1) Italiaans (onderdelen?) en 2) 't is een kersvers merk waarvan we niet weten hoeveel jaar dat gaat blijven bestaan.
Ook de omgebouwde TA van een maat van me bleek nog veel te zwaar te zijn.
De 701 is gewoonweg véél te duur voor me (psychologisch....)
De Himalayan lijkt me wel iets leuk, en binnen 3 weken ga ik er mee testrijden, bagagemogelijkheden lijken zeer uitgebreid.
Maar ondertussen dus, heb ik op de okkaziemarkt deze KTM 690 Enduro ontdekt. Binnen 2 weken ga ik met een modelletje van 2014 testrijden.
Ik ben reuzebenieuwd hoe hoog hij gaat aanvoelen, en hoe soepel en stil het motortje gaat zijn!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3872 Gepost op: 06-03-2018, 15:06 »
690 is niet lager als de xchallenge.
Heb ze beide gehad.
En ben blijven steken bij de 690.
Heb nu wel thuis een Koubalink liggen.
Om achter te verlagen.
Voorvork kan je doorsteken.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 43
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3873 Gepost op: 06-03-2018, 16:20 »
690 is niet lager als de xchallenge.
ah, goed om weten, bedankt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3874 Gepost op: 07-03-2018, 08:27 »
De SMW Super Dual lijkt me fantastisch, wegens niet al te hoog, uiterst compleet, modern, schoon. Maar 't is 1) Italiaans (onderdelen?) en 2) 't is een kersvers merk waarvan we niet weten hoeveel jaar dat gaat blijven bestaan.

Ik heb er in Utrecht op de motorbeurs op gezeten. Hij ziet er leuk uit, maar het geeft mij een heel hoog "made in China" gevoel. Let wel, ik koop regelmatig spul uit China wat gewoon goed is, maar zelfs mijn dochter van 12 zag direct verschillen.
Simpel voorbeeld: het lipje op de tankdop die je over het slotje drukt had ik al bijna in mijn handen. Het kunststof van de cockpit voelde alsof dat er bij de eerste val al af zou liggen.

Misschien presteert hij in het echt/veld wel vele malen beter, maar ik werd er niet warm van.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3875 Gepost op: 13-03-2018, 12:16 »
Tsja maar dat wordt ik ook niet van een bejaarde suus

Post Merge: 13-03-2018, 12:20
Ander vraagje.
Als je een uitvoering heb met katalysator kan je die dan zomaar door een katloze vervangen of moeten er dan
ook nog andere ( milieu ) restricties verwijderd worden?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3876 Gepost op: 13-03-2018, 21:31 »
Als je een uitvoering heb met katalysator kan je die dan zomaar door een katloze vervangen of moeten er dan
ook nog andere ( milieu ) restricties verwijderd worden?
Zolang je de Lamda sonde maar laat zitten, gaat het wel goed.
Officieel moet je er software op laten zetten voor een "niet" origineel uitlaat systeem.

Ik heb het bij m'n laatste 690 niet laten doen, gewoon een Akra eronder van voor tot achter, zonder aanpassingen.
Als ik met andere 690's oprij, merk ik geen verschil, behalve als we moeten tanken, gaat er bij mij minder benzine in................


KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3877 Gepost op: 14-03-2018, 08:07 »
Heb ook een paar jaar met Akra en zonder gewijzigde mapping gereden zonder problemen. Toen ik bij gelegenheid wel de mapping heb laten aanpassen merkte ik wel duidelijk meer koppel onderin te hebben.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3878 Gepost op: 14-03-2018, 13:36 »
Heb nog origineel 690 rvs demper liggen.
Zonder Kat.
En is daarna weer dichtgelast heb er zelf nog nooit mee gereden.
Zou je kunnen uittesten pf het geluid acceptabel is.
Maar blijft wel een zware demper.
Akra is veel te duur nwe. Maar wel gebruikt te vinden rond 400/500.
Of Wings.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3879 Gepost op: 14-03-2018, 16:23 »
Heb wel eens wings gehoord op een ms1000.
Vond die ook veel te luid. Weet niet of daar
een db killer in zat.

Maar ik begrijp uit alle bovenstaande antwoorden
dat ik gerust een andere slip on einddemper kan
monteren ook al mis ik dan de kat. Zonder dat er
motorische schade ontstaat.

Bedankt mannen voor deze info.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3880 Gepost op: 14-03-2018, 23:25 »
Heb ook een paar jaar met Akra en zonder gewijzigde mapping gereden zonder problemen. Toen ik bij gelegenheid wel de mapping heb laten aanpassen merkte ik wel duidelijk meer koppel onderin te hebben.

Dit is m'n vierde 690 (ik heb er twee*) merk weinig verschil.

Rij wel met allebei met een Rekluse koppeling.

*) een Enduro en een SMC

Die SMC was ook zonder aangepaste mapping al agressiever onderin.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3881 Gepost op: 18-03-2018, 14:43 »
Dit is m'n vierde 690 (ik heb er twee*) merk weinig verschil.

Rij wel met allebei met een Rekluse koppeling.

*) een Enduro en een SMC

Die SMC was ook zonder aangepaste mapping al agressiever onderin.

Heeft de smc ook zo een grote lelijke kentekenplaathouder als de enduro.?
Of is die kleiner en in een andere hoek en is dat evt uitwisselbaar?

Ik vind het origineel vd enduro namelijk groot en lomp , op het schuine bovenste deel
wil ik de kentekenplaat liever ook niet vanwege de hoek en de daarbij behorende kans op bekeuring.
Mijn ervaring met metalen aftermarked kenteken houders is ook niet goed.(Breken/scheuren)
Vandaar de vraag.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3882 Gepost op: 18-03-2018, 14:55 »
je kan er een ander achterkantje op zetten, geloof de amerikaanse versie. in mijn ombouwtopic staat geloof ik een artikelnummer. gaat de achetrkant een heel eind van opknappen, en heb nog geen klachten gehad dat de nummerplaat te vlak staat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3883 Gepost op: 18-03-2018, 15:09 »
je kan er een ander achterkantje op zetten, geloof de amerikaanse versie. in mijn ombouwtopic staat geloof ik een artikelnummer. gaat de achetrkant een heel eind van opknappen, en heb nog geen klachten gehad dat de nummerplaat te vlak staat.
heb al foto s zitten kijken vd VS versie maar lijkt wel of die ook een heel groot achterlicht hebben


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro (R) ervaringen
« Reactie #3884 Gepost op: 19-03-2018, 08:27 »
Heeft de smc ook zo een grote lelijke kentekenplaathouder als de enduro.?
Of is die kleiner en in een andere hoek en is dat evt uitwisselbaar?

Ik vind het origineel vd enduro namelijk groot en lomp , op het schuine bovenste deel
wil ik de kentekenplaat liever ook niet vanwege de hoek en de daarbij behorende kans op bekeuring.
Mijn ervaring met metalen aftermarked kenteken houders is ook niet goed.(Breken/scheuren)
Vandaar de vraag.

Enduro is gelijk aan de SMC.

Met de föhn in de juiste hoek buigen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....