Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7  (gelezen 2945 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 172
GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Gepost op: 17-04-2019, 09:17 »
Hoi,




Ik heb sinds kort een sonim xp7.
Ik dacht dat deze een sterke gps antenne ingebouwd hadden maar dat valt dik tegen.
Ik gebruik géén simkaart. ( ik dacht dat dat net het interessante was aan Osmand + dat je offline kan )


Als ik offline gebruik met Osmand + ( alle benodigde kaarten zijn gedownload ) verlies ik contant gps signaal.
Deze morgen reed ik +- 50km met de auto en de laatste 30km heeft hij mijn locatie zelf helemaal niet meer gevonden..


Heb ik mezelf wijsgemaakt dat het zonder simkaart goed lukt en klopt alles op internet dus niet?
Zou mijn gps beter werken mét simkaart? Moet het dan een simkaart zijn met 4G?


Of doe ik iets mis met mijn instellingen.. Ik weet het niet meer  ???


Ik wil namelijk deze zomer richting Albanië en daar de TET route projecteren in Osmand, maar non stop locatie verliezen
in de bossen daar heb ik namelijk weinig zin in  >:(
4G betalen in Albanië voor te navigeren is ook net wat te gek voor woorden..


Iemand die soortgelijk heeft meegemaakt? Of weet wat hier gaande is?



Rally kits - special parts - luggage & protection
www.adventure-bike.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #1 Gepost op: 17-04-2019, 09:52 »
het toestel weet ik niets van. maar een sim kaart is NIET nodig voor betere ontvangst. het kan hoogstens een snellere fix opleveren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #2 Gepost op: 17-04-2019, 10:15 »
Als er geen fix is, maakt bewegen het alleen maar erger (duurt veeeeeel lnager) om weer een fix te krijgen.

Plaats er eens een andere telefoon naast die op vliegtuigstand staat en je locatie weer hebt aangezet. Als die hetzelfde gedrag vertoont in de auto, dan zou het wel eens een coating in het raam kunnen zijn wat de schuldige is.

En ook eens proberen op de fiets en lopend. Ook in een stad met smalle straatjes en in een beukenbos (nat van de regen).




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #3 Gepost op: 17-04-2019, 10:48 »
Als er geen fix is, maakt bewegen het alleen maar erger (duurt veeeeeel lnager) om weer een fix te krijgen.

Plaats er eens een andere telefoon naast die op vliegtuigstand staat en je locatie weer hebt aangezet. Als die hetzelfde gedrag vertoont in de auto, dan zou het wel eens een coating in het raam kunnen zijn wat de schuldige is.

En ook eens proberen op de fiets en lopend. Ook in een stad met smalle straatjes en in een beukenbos (nat van de regen).


Inderdaad, had ik ook in de Renault Megane II, achter het raam alleen GPS ontvangst in een klein vierkantje bij de spiegel.....
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #4 Gepost op: 17-04-2019, 11:01 »
Het is sowieso iets met je telefoon en niet iets van Osmand. Ik gebruik het al jaren on- en offline, ook zonder SIM kaart, verschillende telefoons, verschillende Android versies, en het werkt altijd perfect. Vorig jaar zelfs overal in de Himalaya op een oude trage Moto E zonder SIM.


Het moet echt iets zijn in de 4G/GPS chip van je Sonim. Vaak is dat een en dezelfde chip. Misschien is daar een fix of een software update voor te vinden.


Met een appje zoals GPS Status kan je o.a. zien hoeveel satellieten je telefoon ziet. In Osmand is daar trouwens ook een schermveldje voor.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #5 Gepost op: 17-04-2019, 11:58 »
Gebruik ook Osmand zonder en met SIM, werkt bij mij gewoon. En inderdaad kan het lastig zijn om rijdend een fix te krijgen. Probeer google maps eens in de buurt van wifi (niet binnen natuurlijk). Volgens mij zoekt de tel eerst in de buurt van je laatste locatie. Wanneer je dus op reis bent en iedere dag je navigatie gebruikt heb je wsl sneller een fix maar dat weet ik niet zeker.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #6 Gepost op: 17-04-2019, 16:19 »
paar weken geleden..
in de B737 (niet de max.)onderweg naar Malaga, in vliegtuigstand gewoon fix na halve minuut
en voor t eerst op een GPS 847 km p/u gezien.. :D
ook osmand+ maar dan op SS-S7
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2019, 10:42 »
Ga eerst eens buiten op straat lopen. Als hij het dan wel doet is het de ruit van je auto.


Als hij het buiten niet doet, kijk dan even op google maps of hij het wel doet.


Als hij het wel met Google maps doet is mogelijk een 'lokatie permissie' instelling die je niet hebt aangezet met OsmAnd.


Probeer anders ook even Guru maps (voormalig Galileo) of Locus Maps. Die zijn een stuk eenvoudiger dan het prima maar hoogdrempelige OSmand. Dan elimineer je mogelijk wat variabelen.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 172
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #8 Gepost op: 18-04-2019, 11:38 »
Thanks voor de tips,


Morgen zet ik aan richting de ardennen en daar kan ik hem in de bossen te voet eens gaan testen,
ben benieuwd..


Wat wel is, met mijn iphone kan ik via waze en google maps altijd pérfect navigeren in mijn auto.. ( dit is dan wel met mobiel internet enz aan.. )
Instant weet hij waar ik ben.. Zou raar zijn dat het mijn ruit is dan denk ik..  :-\

Rally kits - special parts - luggage & protection
www.adventure-bike.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #9 Gepost op: 18-04-2019, 11:50 »

Dan denk ik dat het inderdaad niet de ruit is, die GPS ontvangst bemoeilijkt.

Android gebruikt 3 bronnen voor geolocatie:
- GPS (inclusief Glonass, Beidou, Galileo enz.)
- GSM masten
- Wifi netwerken

In de rimboe zijn meestal geen Wifi netwerken. Als er al GSM masten zijn, is de lokatiebepaling hiermee minder nauwkeurig dan met GPS. Kortom: Je wilt navigeren obv. GPS.
GSM masten gebruikt hij volgens mij ook zonder SIM kaart, al kan ik me voorstellen dat je telefoon bv. in 'vliegtuigmodus' de 'radio' uitzet.


Ik zou inderdaad beginnen bij de vraag, of Osmand GPS signalen gebruikt voor positionering. Ik herinner me dat bij mij de verplichte vraag om toestemming voor locatiegebruik weggevallen was, en mijn telefoon of tablet ook ontvangstproblemen had.
Check dit in Osmand, omdat permissies app-specifiek zijn, door op je navigatiescherm de GPS info aan te zetten.


Verder heb je nog A-GPS: Hiermee haalt je telefoon de gegevens van de GPS satellieten op. Hierdoor kan hij sneller het satellietsignaal gebruiken, als GPS ontvangst een tijd uitgestaan heeft. Vroeger kon je A-GPS gemakkelijk aan en uitzetten, tegenwoordig gaat dit automatisch (?). Dus GPS aanzetten als je een Wifi verbinding hebt kan helpen. Je kunt ook je telefoon een tijdje buiten leggen, voordat je 'm gebruikt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #10 Gepost op: 18-04-2019, 13:27 »
Thanks voor de tips,


Morgen zet ik aan richting de ardennen en daar kan ik hem in de bossen te voet eens gaan testen,



Ik raad je aan om eerst in een open gebied te testen. Bos, canyons en urban canyons met hoge gebouwen kunnen negatief invloed hebben op het signaal. Je kunt toch gewoon thuis de voordeur uit gaan en op straat kijken of OsmAnd je positie bepaalt?
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #11 Gepost op: 18-04-2019, 14:58 »
... met GPS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 172
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #12 Gepost op: 19-04-2019, 11:46 »
Gisterenavond heb ik de kleine paadjes hier in de buurten geprobeerd met de moto,
ik heb gemerkt dat hij het relatief goed doet, zolang ik niet navigeer.


Als ik gewoon osmand open zet volgt hij mijn locatie wel, voor een kwartiertje ongeveer, dan verliest hij signaal
dan sluit ik osmand, open het opnieuw en dan heb ik plots terug signaal voor opnieuw een kwartiertje  ???


Zo valt het wel te doen, TET is toch niet om te navigeren maar gewoon te projecteren op de kaart,
maar er klopt toch nog steeds iets niet denk ik.


Ik ga even opzoeken welke chip ik heb en of daar een fix of update ofzo voor te vinden valt..


Heb ook het gevoel dat als ik andere gps apps draai in de achtergrond, het beter gaat. GPS status draait bv.
Maar in die app kan je kiezen om gps te locken. Wat betekend dat nu juist?
Moet ik dat doen en kan ik dan beter navigeren of is dat om op 1 plaats te blijven?


Dit weekend kan ik 'm testen in de bossen, al wandelend dan wel.. wie weet..
Rally kits - special parts - luggage & protection
www.adventure-bike.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #13 Gepost op: 19-04-2019, 13:15 »
klinkt ergens ook wel als een android power safe instelling..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: GPS offline vs mobiel internet - Osmand + Sonim xp7
« Reactie #14 Gepost op: 19-04-2019, 13:19 »
Dat is onacceptabel. Hij moet gewoon je lokatie laten zien en wat jij beschrijft is niet normaal.

Ik heb je nog niet gehoord over Google Maps of een andere app. Als hij echt ook niet met andere apps werkt dan kan je je geld van me terug krijgen. Als ik iets verkoop dan moet hij het gewoon naar fatsoen doen.


update: Echt download Guru Maps. OsmAnd is een hele lastige app om te leren en je zit nu al met vragen die wellicht het probleem zijn.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com