Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Compegps, alles over Land, Twonav, Sportiva, Aventura Delta en nog veel meer  (gelezen 70285 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Land:

Helaas is het niet mogelijk twee gpx files naast elkaar te openen, in twee afzondelijke vensters.
Om te vergelijken, knippen en plakken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Als je de selectievinkjes van de twee bestanden aanzet en ze beiden selecteert dan wel: "Zoom to it" en ze worden beiden keurig in een andere kleur getoond. Trackpoint per trackpoint wijzigen onderzoek ik even.

Nope: Edit track doet hij maar met één track tegelijkertijd. Je kunt wel twee Land's naast elkaar open hebben maar weet niet of je segmenten kan kopiëren dan.

Zojuist upgrade uitgevoerd van 2.4.* naar 2.5.2. Wel ff wennen; hij staat nu in het Nederlands ;)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Dat je twee keer kan openen, dat wist ik, net als bij mapsource, wat je weer niet lukt bij basecamp.

Ik ben nogal met waypoints in de weer, het selecteren ctrl a en dan waypintsymbool veranderen of naamkleur wel of geen omschrijving bij waypoint. Kreeg dat toen niet voor elkaar.

Kwam tot de conclusie mapsource was zo gek nog niet, betreffendede waypoints. Selecteren sorteren. Alleen samenvoegen van twee gpx bestanden en dan twee of meerdere twee dezelfde waypointnamen opnieuw benamen ging helaas niet.
Was wel een voorvoegsel bij te geven dat geeft meer speelruimte, en dat kan meen ik weer niet bij Land.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Ik kan geen Delta huren of bekijken vooralsnog.
Dus de Trial Versie maar even op mijn HTC gezet.
Ik kon ook kaarten downloaden, "Default"  Weet niet precies wat dat betekent.
Om te testen heb een AllRoad GPX en ik wil met name uitzoeken dat dat gaat met route aanwijzingen (pijltjes en spraak?)

Nu zie dat ik een NL topo voor 5 euro kan kopen op de site van TwoNav. En dat je deze op drie apparaten kunt installeren.
Zie: http://en.compegps.com/products/maps/netherlands-topo-mosaic

De vraag komt even op of dit niet dezelfde kaarte is als de Default die ik gisteren downloadde?
En is deze dan routeerbaar? Dat lijkt mij niet, want het zijn de rasterkaarten van het Kadaster.
Andere manier zou OSM zijn, maar dat is nogal een gedoe. Bovendien komt men uit met nieuwe software waarbij denk ik Land OSM kaarten kan converteren naar het TwoNav format. (staat elders ook al hiero).

Wat ik graag zou willen:

Route maken over de weg, stukken off-road, weer over de weg, etc.
De Zumo 660 kan dit, de 550 met wat truuks.

Hoe gaat TwoNav daarmee om?
Met name dus de aanwijzingen in beeld en geluid.

Alvast dank, Marten
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Er zijn 9 delen topo NL per deel is het 5 euro.
De vraag is wel wat is de kaart datum.
Je kan ook de oude topo Ozi explorer rasterkaarten pakken, wel veel meer subkaarten, meen dat die van 2004 zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Marten,

Heb je toevallig een smartphone?

Indien ja, installeer dan zolang even een proefversie zodat je 'm kunt uittesten.

De software is echt éxact dezelfde, incl. voice ondersteuning op routeerbare kaarten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Yep en dat heb ik dus gisteren gedaan.
Daarna de "Default" kaarten gedownload. Vandaar mijn vragen hierboven.

Ik woon in Wageningen, als iemand met een TwoNav in de buurt zit (liefst de Delta) zou ik wel es een praatje willen komen maken  :)

Vanavond maar es kijken hoe ik de GPX erop krijg.
De route gaat dus over de weg en door het veld van Nijmegen -> Venlo in het grensgebied.

Die rijden we met de Rijnridders zaterdag, dus wel een mooie test. Maar ook, te weinig tijd om kaarten om te zetten.
(De xChallenge moet nog een beurt hebben, etc). Ik heb trouwens de Kadasterkaarten van NL. Een aantal zelfs omgezet voor een programma voor de TomTom. Dus ECW files van gemaakt. Maar of ik die kan gebruiken op de TwoNav?

Zie trouwen dat Land ook een trialversie heeft.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Wat ik graag zou willen:

Route maken over de weg, stukken off-road, weer over de weg, etc.
...

Hoe gaat TwoNav daarmee om?
Met name dus de aanwijzingen in beeld en geluid.


Allereerst heb je een routeerbare kaart nodig. Aanschaffen van TwoNav.

Is die Topo-kaart van TwoNav routable? Ik vermoed van wel.

Open die kaart in de File Explorer middels een vinkje.
Ga naar het Track menu en kies voor 'Create and edit a new track'
Click op het startpunt vanwaar je wilt vertrekken
Pan de kaart naar het volgende viapunt waar je beslist langs wilt komen (brug of rotonde of wat dan ook)
Activeer nu de Fast-track functie (4e icoon van links, zie rode pijltje)



Click nu op het tweede viapunt met de  "CTRL" toets ingedrukt.
Herhaal dit zo vaak als je wilt.

Vlak voordat je off-road wilt zet je fasstrack gewoon uit. Zet je gewoon een punt midden in het weiland.

Mocht je dan besluiten dat je er wel een route van wilt maken, click dan met rechtermuisknop in de explorer en ga naar Tools, convert to route.

Hij vraagt dan hoeveel routepunten (viapunten) maximaal ervan wilt maken en als je fijnmazig wilt navigeren en het niet aan de A naar B navigatie van je GPS over wilt laten, vul gerust 1000 in. Of voer 50 in en zie het verschil.

Als je groene/touristische routes hebt, waarbij je beslist alles wilt zien / aandoen wat je aangevinkt hebt, dan kies je veel routepunten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Dank je.
Beelden zijn van Land neem ik aan :)

Format van NL Tope Mosaic => Format:Raster *.RMAP

Rasterkaarten zjn toch nooit Routeerbaar?

Was er nog de vraag omtrent meldingen in beeld en geluid.
Beeld snap ik, maar geeft ie ook een piepje als je een via punt nadert?
We hebben het dan nog steeds over een track.

De vraag was eigenlijk ook:

Stuk route - stuk track - stuk route
(asfalt - zandpaden - asfalt)

Kan je als 1 route/track (lees gekleurde lijn) op het scherm krijgen?

alvast dank , Marten

BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
1. Klopt
2. RMAP is niet routable, VMAP wel, maar dat kost centen
3. Hij piept als je een waypoint nadert, viapoint is een Garmin term. Als er media aan hangt dan speelt hij die automatisch af. Als dat video is dat gaat er idd een video spelen
4. Yep, één route of één track, door bebouwde kom en over de heide, ook daar waar geen paden zijn.

Volgens mij is dat precies wat jij wilt, wat iedereen zou willen, toch?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1564
Ja, dat is wat iedereen zou willen. Ik iig wel :)

Es kijken hoever ik kom deze week en dan es een Delta in mijn handen zien te krijgen.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Kom anders een keer 's avonds bij mij prutsen op de laptop. Zien we hoe we het samen overzetten naar een smartphone en naar de Sportiva.

Stappen we samen in de auto en zien we waar hij ons naartoe navigeert. Zelfde route rammen we dan in een Garmin ;D

Ik ben heel benieuwd wat hij doet als we de lijn dwars door een huizenblok heenplannen, maar er vervolgens dan toch omheen rijden.

Ook geinteresseerd hoe hij reageert op een achtje. De Garmin Edge raakt daarvan helemaal in de war; kruisende lijnen.

Wat ook leuk is om te zien als je op enige afstand van een route of een track staat, zeg bij je hotel, als je instelt 'navigeer route'. Routeert hij dan braaf door de stad, of in vogelvlucht? Of helemaal niet en geeft hij een error?

Allemaal dingen waar ik zelf ook nog geen ervaring mee heb.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628

Format van NL Tope Mosaic => Format:Raster *.RMAP

Rasterkaarten zijn toch nooit Routeerbaar?


Kan je als 1 route/track (lees gekleurde lijn) op het scherm krijgen?


Download hier is wel in duits word je al veel duidelijkerhttp://www.twonav-gps.de/
als je dan bijvoorbeeld in de pdf op ecw zoekt zie je de mogelijkheden. Plaatjes verduidelijken al veel.

Binnen Land kan je kaarten omzetten naar "Batch convert rastermaps" in .rmap, zo heb ik een aantal Oziexplorerkaarten (.jpg en .map) naar .rmap
Rasterkaarten zijn niet routeerbaar.
Bij vectorkaarten, wel, soms niet bepaalde topo's.
Maar er zijn geen goede topo routeerbaar vectorkaarten, waarbij de paden in het buitengebied geclassificeerd zijn. Per vervoersoort waar men wel of niet mag komen. Het meest dicht bij in de buurt komende is Allroadmap. MTBmap, is gericht op fietsen andere toegangsregelingen.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Bij Garmin kennen we waypoints en poi, die je kan inladen.

Op de 60csx kan je op ontclutteren zetten. verdwijnen de poi, maar behoud je de waypoints, die je aangemaakt hebt in een gpxfile bij een route of je mark points.
Bij twonav kan je daar ook met POI werken?
POI bstanden zijn meestal heel groot. Zijn eigenlijk ook waypoints. Bv alle, lpg stations, campings etc.
Zag dat Land grote bestanden van 30.000 waypoints niet aan kan.
Of ik had het toen niet goed ingesteld.
Noppy kan je daar ook wat meer over vertellen.