Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Een oranje dilemma - Dank voor de input. SLOT  (gelezen 3966 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Een oranje dilemma - Dank voor de input. SLOT
« Gepost op: 26-09-2017, 18:26 »
Arm'ers,


Lange tijd eigenaar geweest van een 640 adv uit 2004 maar door toedoen van mankementen (en beunhaas werk van de vorige eigenaar) is hij sinds 5  maanden met pensioen. Ik wilde in de eerste instantie de boel laten reviseren maar gedurende het demonteren van de fiets kwam ik allerlei problemen tegen die samen teveel zouden kosten.


Lang verhaal kort: ik heb eindelijk centen vrij om serieus te kijken naar een andere motor en heb drie opties in gedachte:

1. weer een 640 adv aanschaffen maar dan uit 2006 of 2007. De oude motor wordt dan donor en ander spul gaat de verkoop in.
2. overstappen naar een 690 enduro r uit 2012 of 2013. 
3. overstappen naar een andere motor.


Nu ben ik benieuwd hoe jullie tegen de 690 r en de 640 adv aankijken. Ik rij graag van de gebaande paden en wil een fiets die niet teveel mods nodig heeft om een kampeermachine te worden. Of misschien hebben jullie wel een hele andere fiets voor ogen, anders dan ktm?!


Goed om te weten, de trillingen van de 1-clinder deren mij niet. Ik ben fan van de power die ktm weet te produceren en ben niet op zoek naar een apparaat dat droog meer dan 180kg weegt.   


Groet,


Vid

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #1 Gepost op: 26-09-2017, 19:39 »
10jr oud of 4jr oud
niet al te moeilijk

Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2017, 19:40 »
Wat is er mis met die 640?


Een 690 is in vrijwel alles superieur maar mist standaard de voorbouw/kuip/windscherm van een 640 Adv. Voor een "kampeermachine" moet je dan wat meer aanpassen vermoed ik. Verder heb je niet de actieradius van een 640 want veel kleinere tank maar een 690 loopt wel flink zuiniger.


Ik snap wat je bedoelt met dat "power" gevoel. Ik ben dat op die manier nog niet bij andere merken tegengekomen dus als je dat gaaf vindt zou ik niet verder zoeken.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2017, 19:53 »
Ik heb zeer recent de overstap gemaakt van een 620 adventure (vrijwel gelijk aan jouw adventure) naar een 690. Ik kan je vertellen, het is echt een wereld van verschil, en dan op alle fronten in positieve zin. Mijn 620 was ook goed gebruikt, dus had ook wat mankementen hier en daar, dus de vergelijking is niet super eerlijk, maar de 690 heeft een veel fijner blok, veel vermogen, superieure gas/koppeling/rem, demping is wat stijver (kan ook nadeel zijn natuurlijk), voelt vele malen lichter en rijdt daar ook naar.


Ik heb een rekje/stuurverhogers/windruitje (zat er al op)/alu bashplate erop gezet, en dan ben je good to go.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2017, 20:18 »
Nu ben ik benieuwd hoe jullie tegen de 690 r en de 640 adv aankijken. Ik rij graag van de gebaande paden en wil een fiets die niet teveel mods nodig heeft om een kampeermachine te worden. Of misschien hebben jullie wel een hele andere fiets voor ogen, anders dan ktm?!
Dit lijkt me meer dan wat ook een kwestie van budget en als je het budget hebt is het ook een no-brainer me dunkt.
Kan je even toelichten waarom de 690 pas vanaf 2012 een optie is en oudere modellen niet?
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #5 Gepost op: 26-09-2017, 21:15 »
Mannen, dank voor de input! Om even terug te komen op jullie punten:

TravelMGert, het blok heeft een rare lasnaad en er is een schroefhuis afgebroken. Verder is de kabelboom op een paar plekjes gebroken, missen er stekkertjes en is de waterpomp aan revisie toe evenals de veerwegen. De radiatoren zijn overleden en de hydraulische koppeling lekt. En dan komt er nog al het standaard werk bij (denk aan banden, ketting etc) Owja, nadere inspectie heeft ook aangetoond dat het subframe krom staat ivm een flinke klapper die ik niet heb gemaakt...

De 690 mist inderdaad een grote tank en kuip. Dat laatste vind ik jammer want het ziet er sexy uit en maakt rijden in wind iets beter te doen.
PaulXT, check. Een ervaringsdeskundige begrijp ik. Mis jij dat “tourkarakter” van de adv niet? Naast jouw mods heb ik ook zitten kijken naar spullen van RallyRaid. Mooi maar ook prijzig.

Wat mij brengt bij de vraag van SchussBoelie, budget. Goed punt, ik heb tussen de 5500 en 6000 te besteden. Voor dat geld kun je beide motoren kopen maar het budget is bij de aanschaf van een 690 meteen op. Die dingen gaan zelden voor minder dan 6000 (op basis van mobile.de) Verder geniet de 2012of13 mijn voorkeur. Die hebben nog de hoge veerwegen, missen ABS maar zijn bovenal echte 690 cc motoren. Ze hebben een paar paarden meer dan de oude modellen. Meer recente modellen worden al snel prijzig. Of vind jij voorgaande puntjes te verwaarlozen?

BokitoJos, mijns inziens is nieuwer niet altijd beter, komt bij dat de onderdelen van de oude lc4 motoren bij onze oosterburen goed voorhanden zijn. Maar je hebt natuurlijk wel een punt wanneer we kijken naar techniek en performance. De 690 scoort wat dat betreft veel beter.


Ik heb dus een zwak voor die oude adv modellen maar besef goed dat dit misschien het beste moment is om over te stappen. Deze gast heeft een mooi ding in elkaar geknutseld maar zijn aanpassingen hebben meerdere centen gekost..


http://therollinghobo.com/adventurizing-the-ktm-690-enduro-r


Heeft een van de 690 eigenaren trouwens ooit gezeik gehad met het injectiesysteem? Owja, ik tik de 2 meter aan, hoe is de zithouding?

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #6 Gepost op: 26-09-2017, 21:58 »
Citaat
Owja, ik tik de 2 meter aan, hoe is de zithouding?


Ik vind de 690 een klein motortje om te zien. Ik ben "maar" 1.92, maar kleiner dan die 640 zou ik toch niet willen. Dus toch maar voortanks en een kuip erop zou ik zeggen  :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #7 Gepost op: 26-09-2017, 21:59 »
Ik heb nog wel een motor staan waar je perfect op past rally motor met zat power


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #8 Gepost op: 26-09-2017, 22:16 »
Nou, ok. Heb even een optelsom gemaakt. Die kuip en zijtanken zijn zeker haalbaar maar dan moet ik een jaar lang mijn kontje verkopen in Thailand...ik hou van motorrijden maar dat is het ook weer niet waard. Ombouwen naar een 690 adventure gaat zeker 2500 extra kosten..dat heb ik niet :'(


En over wat voor een rally apparaat hebben we het dan? Heb wel eens gekeken naar de ktm 660 rallye..erg vet maar voor mij te duur, naast aankoop ook qua onderdelen..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #9 Gepost op: 26-09-2017, 22:34 »
Ik weet het niet hoor,
In 2006 kocht ik een nieuwe 640Adventure, lekker groot ding om te zien en echt een stoere uitstraling, ik heb er 50k op gereden, wel wat problemen gehad, 1 x een kapotte koppeling, 1 x een blokrevisie, 1 x serieuze electra problemen en na 50k een gescheurde kop.
Geen idee of dat veel of weinig problemen zijn maar ik heb nooit het gevoel gehad een onbetrouwbare motor te hebben en er echt waanzinnig lekker op gereden, dankzij de grote tank ook lange tochten kunnen maken.

In 2015 een nieuwe 690 gekocht, zoals hierboven al gemeld op alle fronten superieur aan de 640 maar toch heb ik mijn twijfels. Er zit maar heel weinig olie in en de mijne verbruikt ook (KTM vind een verbruik van 1 op 1000 gewoon), als je echt een eind wilt rijden moet je dus flink olie meenemen.  Er zit maar 12 l benzine in en iedereen roept dat hij zuinig is maar de mijne loopt 1 : 15 en dat deed mijn 640 ook, ik heb zo'n extra zijtank van 4,5 l dan kom je toch wat verder. Hij heeft geen middenbok wat het wisselen van wielen echt veel onhandiger maakt (zeker in het veld) en ik vind hem minder uitstraling hebben dan de 640.

Als ik nu iets nieuws zou kopen zou ik echt een probleem hebben ....
deze vind ik erg leuk: de Mash Adventure (bij Motorcentrum Zaanstad is de demo te koop voor 6000)
ik vermoed dat een Yamaha 660 tenere een verstandige en heel duurzame aankoop is, met wat aanpassingen ook prima offroad te gebruiken
beide missen de feel van een KTM

Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #10 Gepost op: 26-09-2017, 23:15 »
Hmm.. Ik snap je punten Martijn. Mijn 690 KTM rijd gemiddeld 1:20, ook off-road meegeteld. Of hij olie verbruikt weet ik nog niet, maar sowieso geen 1:1000. Volgende week ga ik een week bruut rijden in de Pyreneeën... Dan weet ik écht hoe goed hij is.


Voor mij: Het adventure zit in jezelf, niet in je motor. of je nou 25 liter benzine of 12 hebt, sja, 99/100 keer heb je het verschil niet nodig. Ik heb bij mijn adventure 620 1x de tank vol gegooid, op dag 1. Daarna altijd maar +- 15 liter getankt, want dat rijdt toch een stuk lekkerder. Mocht ik ooit een verre reis maken waar de tankstations écht schaars worden (dus niet Marokko schaars, maar.. Mongolië schaars) dan komt er gewoon een grote tank op de voorkant bij. Dan ben je ook klaar en kan je thuis weer lekker terug naar 12 liter ;).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #11 Gepost op: 26-09-2017, 23:36 »
Misschien wil ik de mijne wel verpatsen. Staat wat te veel stil. Heb nog niet nagedacht over een prijs. Hoeft ook niet per se weg. Maar misschien kan je me overhalen met een goed bod



Is een 2009 echte R met 275mm veerwegen. 45.000km
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #12 Gepost op: 27-09-2017, 00:28 »
Verder geniet de 2012of13 mijn voorkeur. Die hebben nog de hoge veerwegen, missen ABS maar zijn bovenal echte 690 cc motoren. Ze hebben een paar paarden meer dan de oude modellen. Meer recente modellen worden al snel prijzig. Of vind jij voorgaande puntjes te verwaarlozen?
Op zich niet, maar in vergelijking met een 620? Tja, dan misschien weer wel.
Op Mobile.de staan overigens wel een leuke 640 Adventures, jongere en oudere.
Met jouw budget kan je er ineens twee kopen!
Of eentje en dan nog een 250 voor erbij.
Of die reis naar IJsland...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #13 Gepost op: 27-09-2017, 00:29 »
Misschien wil ik de mijne wel verpatsen. Staat wat te veel stil. Heb nog niet nagedacht over een prijs. Hoeft ook niet per se weg. Maar misschien kan je me overhalen met een goed bod



Is een 2009 echte R met 275mm veerwegen. 45.000km
Lekker!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #14 Gepost op: 27-09-2017, 10:53 »
Op mobile stond gisteren een 2008 690 voor €3300.-