Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Een oranje dilemma - Dank voor de input. SLOT  (gelezen 3965 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #15 Gepost op: 27-09-2017, 11:07 »
Nog beter! Dan kan Vidar ze met zijn budget alletwee (640 en 690) kopen en zelf aan een vergelijkend onderzoek onderwerpen!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #16 Gepost op: 27-09-2017, 14:18 »
Hoeveel km rijd je met tank 640 adv?
En hoeveel ltr heb je dan bij je?

1:15 voor een 690 lijkt me wat overdreven.
Maar eerlijk gezegd weet ik mijn verbruik niet?

Heb met vakantie een safaritank dat geeft 14ltr extra.
Totaal is dan 26ltr lijkt me toch echt voldoende.
En in de magadan tassen passen ook nog 4 2ltr petflessen.
Nog 8ltr extra voor echt lange trip..

Heb nog nooit op een 640 gereden.
Maar mis echt geen kuip op de 690.
Heb ff gereden met Brittanica composites kuipje niet iets voor mij.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #17 Gepost op: 27-09-2017, 14:45 »
Mijn 640 doet eigenlijk altijd rond de 1 op 19, met 28 liter zit je dan in theorie op 530 km.
Maar in NL, Europa en zelfs bijv Marokko is dat bijna nooit echt nodig. Aan de andere kant, de keren dat ik wat uit de koers raakte of als een klein afgelegen pompstationnetje dan weer geen benzine heeft is het wel relaxed om ruim reserve te hebben.
Maar daar zijn natuurlijk allerlei oplossingen voor.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #18 Gepost op: 27-09-2017, 16:06 »
Mijn '14 690 doet met hooligan gedrag 1:17, achter twee 620's aan tokkelen in Zuid Spanje, of een 660R en een 620Adv haal ik zonder problemen 1:22/23  :-X. Olieverbruik is nihiel, gewoon af en toe even een beetje erbij, en misschien wat vaker verversen dan hoort, maar dat kan met 1,4 liter dan ook wel makkelijk (of was het 1,7 liter??)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #19 Gepost op: 27-09-2017, 16:15 »
Tis 1.7ltr.
Mijn 690 verbruikt ook.
Wil elke keer de kop eens loshalen maar geen zin om daar geld in te stoppen.
Wel nadeel dat je ltr 10w60 mee moet nemen is moeilijk verkrijgbaar in lege oorden.

Hoort volgens mij ook wel een beetje bij deze zuigerdiametet

Post Merge: 27-09-2017, 16:27
Tis 1.7ltr.
Mijn 690 verbruikt ook.
Wil elke keer de kop eens loshalen maar geen zin om daar geld in te stoppen.
Wel nadeel dat je ltr 10w60 mee moet nemen is moeilijk verkrijgbaar in lege oorden.

Hoort volgens mij ook wel een beetje bij deze zuigerdiametet

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #20 Gepost op: 27-09-2017, 17:09 »
Mijn '14 690 doet met hooligan gedrag 1:17, achter twee 620's aan tokkelen in Zuid Spanje, of een 660R en een 620Adv haal ik zonder problemen 1:22/23  :-X. Olieverbruik is nihiel, gewoon af en toe even een beetje erbij, en misschien wat vaker verversen dan hoort, maar dat kan met 1,4 liter dan ook wel makkelijk (of was het 1,7 liter??)

Ho ho vriend. Tokkelen? Ik zag anders stevige rookpluimen uit je pijp toen ik maar een meter achter je reed...... maar misschien een andere suggestie: een husaberg 450 of 570? Unkaputbar en kunnen hoge km standen aan. Iets vaker olie wisselen maar dat komt mi niet zo nauw. Onderhoud moet je toch doen..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #21 Gepost op: 27-09-2017, 21:31 »
Martijn, jouw twijfel kwam ik ook al tegen op een ander forum. Jouw input heb ik zojuist verwerkt in mijn plus- en minlijst J (met name de middenbok kon ik altijd zeer waarderen) De Yam en Chinese Mash zien er gaaf uit maar ik denk dat zij het reeds eerder genoemde ktm gevoel missen. Ik kan mij uit een ver verleden nog een testrit met de Ten herinneren en het viel mij op dat het best een krappe motor is voor lange lui, met name de beenruimte.

Wat betreft de benzinecapaciteit (Paul), mocht ik voor de 690 gaan, dan check ik zeker de safari tank. Kost iets van 800euro geloof ik. Maar een jerrycan of twee meezeulen zou natuurlijk ook kunnen al is het minder praktisch.

Die 690 van SingleMinded ziet er trouwens fantastisch uit!! Wel de kuip maar niet de zijtanken, klopt dat? Goed zadel ook. Hoewel ik waarschijnlijk voor eentje met minder km’s ga is dit wel precies mijn droom qua styling. (en misschien de Yamaha T7 maar dat concept gaat de productie nooit redden)

En Schussboelie, 2 ktm’s gaan hem niet worden maar een leuke Suzuki dr 350 voor een kleine Mondo Enduro staat wel op het program! Lijkt mij wel humor om – net zoals in de film – lekker aan te kloten en zelf rackjes op te lassen enzo.

Propje, heb jij gereden met die Lynx kit? Schijnt qua verlichting wel dik in orde te zijn. Je hebt trouwens helemaal gelijk met het meenemen van extra liters, dat kan op allerlei manieren en wat dat betreft spreekt ook niet echt mijn ratio wanneer ik zeg dat een grote tank mijn voorkeur heeft. Ik vind het, net zoals Gert zegt, gewoon een fijn idee om een grote tank te hebben.

Samengevat: de plus en minlijst wordt steeds uitgebreider. Ik denk dat ik een testrit moet maken op zo’n 690 :D Ding in het echt zien. Toevallig een van jullie die in regio Arnhem/Nijmegen woont?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #22 Gepost op: 27-09-2017, 22:24 »

Is met extra tanks. Lees hier het hele verhaal: https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=15828.0;message=215590
Eerder dit jaar heb ik m 'gerefurbished': https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=5708.0;message=288935

Tja .... je droommotor ga je niet kopen voor €6000,- . In 2012 kocht ik een standaard, 3 jaar oude KTM 690 voor €6500,-. Wat je op de foto ziet is voorzien van zo'n €4000 aan accessoires. Maar ja... als je je droommotor niet kan kopen, moet je m zelf bouwen.


Er is geen opvolger voor de 620/640. Behalve dan eentje die je zelf bouwt. Die combinatie van licht gewicht, relatief weinig onderhoud (vergeleken met een echte enduro), vermogen, off-road / on-road geschiktheid vind je nergens als kant en klaar door een fabrikant geleverd.


Ik reed hiervoor op een XT660Z Tenere. Topmotor, maar andere kwaliteiten dan de KTM. Niet slechter, maar anders. 't Is maar wat je zoekt. Misschien als je meer een 'toerder' bent dan een 'rallyrijder', is dat de betere keuze. Daar zit standaard al een fatsoenlijk zadel en koplamp op + een grote tank. Met wat lichte tuning heb je 50PK. Was voor mij genoeg om door Europa, Marokko e.d. te rijden. Past ook binnen je budget.



HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #23 Gepost op: 27-09-2017, 22:48 »
Xt zijn er ook met bigbore heb je bijna 70pk.
Weet niet of de levensduur dan veel minder wordt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #24 Gepost op: 28-09-2017, 07:37 »
Ik heb er 160.000km mee gereden dus wat minder mag wel.


Ding in het echt zien. Toevallig een van jullie die in regio Arnhem/Nijmegen woont

Je kan even bij JTX langs gaan in Cuijk.


None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #25 Gepost op: 28-09-2017, 12:31 »
Als je een uurtje verder rijdt sta je bij mij voor de deur. Kan je op een 690 Adventure rijden.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Re: Een oranje dilemma
« Reactie #26 Gepost op: 03-10-2017, 21:37 »
HJ (Singleminded) Yep, een droommotor op budget betekent zelf slim zaken regelen..Maar dank voor het voorstel om test te rijden! Ik heb geen auto of iets dergelijks dus een uurtje verderop is voor mij net te ver. Ga even langs de lokale dealer om een testritje aan te vragen.
 
GezwindeSpoed, gaat ik doen. Ik zie trouwens op je profiel dat jij een 950 super enduro hebt..dat vind ik ook enorm mooie apparaten. Las een keer op een website: “Een motor zonder bestaansrecht. Je bent meteen verkocht” Ervaar jij dat ook zo? Dingen blijven fantastisch in waarde trouwens..
 
Na een weekend weg ben ik - op basis van gevoel en jullie feedback - tot de conclusie gekomen dat ik meer richting een nieuwere 640 adv ga dan een 690. Ik vind een eencilinder met kick en kant en klare rally kuip enorm aantrekkelijk. Komt bij dat de oude mooi als donor kan dienen. Dus, mocht je nog een leuke 640 adv hebben staan uit 2006 of 2007, ik hoor het graag.  ;)