Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Husqvarna 701 gekocht.  (gelezen 17126 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 75
Husqvarna 701 gekocht.
« Gepost op: 16-12-2019, 23:49 »
Beste medemaniakken,

Bij de aanschaf van een dualsport motor (nieuw) twijfel ik tussen de bovenstaande. Ben van plan om regelmatig op de motor naar de middelgebergtes in het zuiden te rijden om ter plaatse op kleine, zo veel mogelijk onverharde, weggetjes en paden te rijden (ik ben daar goed bekend en ken de regels). Daarnaast af en toe wat verder, naar bv. de Alpen, Sardinië, 'Oost-Europa' en Kreta.

Mijn hart gaat uit naar de Husky, het gebrek aan comfort op de snelweg neem ik voor lief. Maar ik ben enigszins bezorgd over de levensduur en betrouwbaarheid. Hebben rijders hier ervaring daarmee? Bij een verwachte levensduur van minder dan 40K zou ik kiezen voor de (in het terrein) veel minder geschikte Yamaha, waar ik meer kms van verwacht.

Bij voorbaat dank,
Nico

Nogmaals bedankt, voor alle advies!
Husqvarna is besteld, nu orientatie op aanschaf kleding/bescherming en verdere uitrusting om tochtjes en tochten te gaan maken.








Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #1 Gepost op: 17-12-2019, 00:47 »
Mijn hart gaat uit ...


Is dat niet al je antwoord  ;)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #2 Gepost op: 17-12-2019, 06:06 »
Een 701 is motorisch gelijk aan een KTM 690, dus die 40K gaat tie wel halen.

En aan het gebrek aan comfort op de snelweg is wat te doen...….
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #3 Gepost op: 17-12-2019, 07:56 »
Ik geniet persoonlijk meer van oprecht rijplezier, dan van de "zekerheid" dat er niks stuk gaat.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #4 Gepost op: 17-12-2019, 07:58 »
Als een EXC al over de 2ton kan dan moet een LC4 dat zeker kunnen. Ik heb er 30k mee gereden. Dus dat is het probleem niet. Idd waar klopt je hart sneller van en hoe small zijn de paadjes die je leuk vind. Met een dikke motor over smalle paadjes is ook leuk trouwens.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #5 Gepost op: 17-12-2019, 08:32 »
Er zijn genoeg verhalen te vinden op internet van mensen die een 690 of een 701 over de ton rijden zonder noemenswaardige problemen.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #6 Gepost op: 17-12-2019, 10:11 »
Mn 2009 690 heeft nu 49.000km op de klok, waar ik er 30.000 van voor mn rekening heb genomen. Eigenlijk geen noemenswaardige problemen mee gehad. Ook olieverbruik is normaal.


Maar ik snap wat je bedoeld: de Yamaha is waarschijnlijk minder ... 'breekbaar' en qua onderhoud wat vergevingsgezinder dan de 'ready to race' KTM/Husqie. En als ik onderweg ben gaat (on)betrouwbaarheid wel tussen de oren zitten. En dan rijd ik toch met wat meer(minder) vertrouwen in mijn eentje een onverharde bergpas op.



Toch heeft de KTM zich wel bewezen en is het, denk ik, m.n. een 'gevoel', imago probleem.


Ik ben gecharmeerd van de T700 (was ik ook van de XT660Z Tenere waar ik veel mee gereden heb) maar houdt toch de KTM omdat ie intussen omgebouwd is zoals ik m hebben wil: geschikt voor lange afstanden en stevig off-road. En het is op het onverharde leuker spelen met 150 kilo dan met 200kilo.




uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #7 Gepost op: 17-12-2019, 12:25 »
Denk toch echt dat je met meer geluk je 690 oppakt en verder rijd.
Als je dat met de yamaha zou doen.
En je tilt 60kg extra op.

Ik vind de 690 niet erg op de snelweg.
Je moet toch rustig aan doen met je noppen op asfalt.
Maar 130 is prima te doen.
En ik zou eerder kiezen voor ktm als husky.
Gewoonweg omdat daar veel voor te koop is 2e hands.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 75
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #8 Gepost op: 17-12-2019, 13:50 »
Bedankt mensen voor de antwoorden tot dusver!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #9 Gepost op: 17-12-2019, 16:53 »

 :stupid:


Is dat niet al je antwoord  ;)
Motor kopen doe je alleen met je hart. Als je het met je verstand zou doen zou je uberhaupt geen motor kopen .. 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #10 Gepost op: 18-12-2019, 09:41 »
Ik heb zelf een Tenere700, en ik denk ook dat een 701 of 690 de perfecte TET fiets zou kunnen zijn. Echter om er eentje geschikt te maken voor de langere afstanden, zoals op de foto hierboven, ben je denk ik minimaal €5.000,- meer kwijt dan een Tenere. Toch iets om ook te overwegen.........

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #11 Gepost op: 18-12-2019, 11:48 »
 :stupid:


Klopt. Zo'n kuipje + extra tanks + stickerset + fatsoenlijk zadel + Alu carterbescherming + radiator bescherming kost je ongeveer €3500,-
Een laag spatbord + akrapovic demper + bagagerekje nog eens €1000,-



Het elektronisch roadbookhouder + rallycomputer zal je op je vakantietrip niet nodig hebben...


Dus tja... Ik heb destijds een scherp geprijsde 2e hands kunnen kopen en toen verbouwd zoals ik m hebben wil. .... en een hobby mag geld kosten ... toch? Sommige delen kan je met een beetje mazzel 2e hands op de kop tikken.


Als ik me tot 1 motor zou moeten beperken zou ik voor de Yamaha gaan, omdat ik ook woon-werk verkeer doe en er dan harde koffers aan zou willen hangen. Maar als het puur om de lol gaat is de KTM de nr.1


Het is een echte mannen motor. Wat rauw. (hoewel de nieuwere modellen minder trillen vanwege extra balansas). Wil het liefst stevig bereden worden. De bak schakelt beter zonder koppeling dan met. De voorvork spreekt niet bepaald soepel aan. Een motor die in z'n element komt wanneer je gaat pushen.... maar ja... hoe vaak doe je dat nou? Toch is het leuk om te doen.


Kan zijn dat bij de nieuwere modellen en de Husqie de scherpe kantjes er wat af zijn?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 75
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #12 Gepost op: 18-12-2019, 12:34 »
Ik heb zelf een Tenere700, en ik denk ook dat een 701 of 690 de perfecte TET fiets zou kunnen zijn. Echter om er eentje geschikt te maken voor de langere afstanden, zoals op de foto hierboven, ben je denk ik minimaal €5.000,- meer kwijt dan een Tenere. Toch iets om ook te overwegen.........


Ik ben niet van plan om veel aan te gaan passen, een tassenset en een bagagerol uitgezonderd.

Post Merge: 18-12-2019, 12:36
:stupid:


Klopt. Zo'n kuipje + extra tanks + stickerset + fatsoenlijk zadel + Alu carterbescherming + radiator bescherming kost je ongeveer €3500,-
Een laag spatbord + akrapovic demper + bagagerekje nog eens €1000,-



Het elektronisch roadbookhouder + rallycomputer zal je op je vakantietrip niet nodig hebben...


Dus tja... Ik heb destijds een scherp geprijsde 2e hands kunnen kopen en toen verbouwd zoals ik m hebben wil. .... en een hobby mag geld kosten ... toch? Sommige delen kan je met een beetje mazzel 2e hands op de kop tikken.


Als ik me tot 1 motor zou moeten beperken zou ik voor de Yamaha gaan, omdat ik ook woon-werk verkeer doe en er dan harde koffers aan zou willen hangen. Maar als het puur om de lol gaat is de KTM de nr.1


Het is een echte mannen motor. Wat rauw. (hoewel de nieuwere modellen minder trillen vanwege extra balansas). Wil het liefst stevig bereden worden. De bak schakelt beter zonder koppeling dan met. De voorvork spreekt niet bepaald soepel aan. Een motor die in z'n element komt wanneer je gaat pushen.... maar ja... hoe vaak doe je dat nou? Toch is het leuk om te doen.


Kan zijn dat bij de nieuwere modellen en de Husqie de scherpe kantjes er wat af zijn?


Het wordt mijn 2de motor, heb al een Speed Triple.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #13 Gepost op: 18-12-2019, 13:42 »
Ah. Da's ook mooi!


Als reismotor is de originele 690 (2009) wel erg spartaans. Het zadel is echt slecht. De windbescherming is nul. 130 op de snelweg voor langere tijd ga je niet volhouden. De trillingen in het stuur gaven me binnen een uur totaal gevoelloze handen (heb nu foam rally grips er op). Met de 12,5 liter tank moet je iedere 200km op zoek naar een pomp.


Maar zoals gezegd, da's allemaal te fixen. Ik ben er intussen een Alpen-trip mee gedaan (langste dagafstand: 1000km) en de GP van Mugello mee bezocht. En dat ging prima.



hier nog met de EVO1 tanks en kuip
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #14 Gepost op: 18-12-2019, 13:44 »
zou die triple lekker aan de kerstboom hangen, een "echte" all/ offroad kopen en wellicht een andere dagelijks vervoerbrommer kopen...
Honda nc of andere scoootert...
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....