Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: TTR met rare carburateur  (gelezen 5433 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
TTR met rare carburateur
« Gepost op: 11-04-2005, 10:23 »
Wie kan me helpen.

Een paar maanden terug reden we met een groepje in Nrd-Frankrijk, toen ik de indruk had dat mijn gas bleef hangen. Na het dichtdraaien bleef de motor eventjes op zo'n 2000 tpm draaien. Even aan de gaskabels gerommeld, geen resultaat. Omdat het niet echt hinderlijk was zijn we doorgereden. Thuis de motor schoongemaakt, kabels gesmeerd, en niks aan de hand, tot het euvel op begin januari weer de kop op stak. In het begin kon ik het nog verhelpen door even aan het gas te draaien, dan zakte het toerental direct tot normaal stationair, maar als de motor goed warm is moet ik m soms met de dodemansknop uitzetten.

Ik heb de indruk dat het mengsel te arm staat en dat de oorzaak valse lucht is.

Inmiddels zijn beide rubbers tussen luchfilterkast en carburateur vervangen, is de hele carburateur schoongemaakt en volgens het boekje afgesteld, de secundaire carburateur is gecontroleerd, het membraan is in goede staat  heb ik een 2e-hands carburateur op de kop getikt en gemonteerd, is de luchtmengselschroef van 3 slagen uit naar 8 slagen uitgedraaid, allemaal zonder blijvend resultaat. Ik heb gekeken of ergens een pakking lek is, ook niet, De rubbers tussen carburateur en cilinder lekken niet (gecheckt met remreiniger).

Mijn volgende stap is nieuwe naalden en  naaldgeleiders  (2 weken levertijd), dan misschien toch de rubbers bij de cilinder vervangen

Als laatste stap het diepste gedeelte van het Amsterdam-Rijnkanaal, maar misschien zie ik iets over het hoofd of ben ik te gefixeerd op de carburateur en ligt de oorzaak ergans anders??? Ik snap r niks van



Inmiddels is
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #1 Gepost op: 11-04-2005, 10:28 »
Ik weet niet hoe het met een carb van een TTR zit, maar bij mijn @ had ik de zelfde symptonen. Orzaak: Valse lucht (heb je al onderzocht) en een chokeklep die een beetje bleef hangen. Resultaat gaf zeer onregelmatig stationair lopen, van hoog toerig tot afslaan aan toe.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #2 Gepost op: 11-04-2005, 20:21 »
Wat het probleem is weet ik natuurlijk niet, maar:

effe 'hoog'stationair draaien en dan terugvallen bij het gas dichtdraaien is idd typisch gedrag van te ARM lopen.

- Heb je het vlotterlevel gecontroleerd?
- wat grotere stationair sproeier?
- valse lucht kan idd zelfde effect hebben

succes

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2005, 22:33 »
Jaaaaaaaaaahoeoeoeoeoeoeo even de vingers gekruist houden, maar ik kom net terug uit Woerden (op en neer toch 80 km waarvan de terugweg over de snelweg) en het probleem schijnt weg te zijn.

Sjaak Nugter uit Harmelen, aan wie ik in tranen mijn diepste geheimen vertelde, zette alles op een rijtje:

1 - valse lucht...alles samen met hem gechekt, dat was t niet
2 - mengsel is te arm, luchtschroef 8 slagen uitgedraaid ipv de standaard 3....geen effect(kan eigenlijk ook niet zei hij, want die heeft alleen effect bij het stationair draaien, en zolang je niet aan t gas zat ging dat goed)
3 - naald van de primaire carb 1 standjehoger ....... voila!!! Nooit gedacht dat dat zoveel verschil zou uitmaken. Ik ben nog een beetje sceptisch maar als ie t de komende dagen blijft doen dan kan ik op zoek naar een ander probleem!!! Hij start zelfs beter!! Wat een wereldfiets

Ik was al tijden aan t zoeken, elke keer weer die k**carburateur uitbouwen, op een gegeven moment denk je alles wel gehad te hebben, ben zaterdag al wezen kijken naar een andere motor (een die er niet uitzag, alles lagers zaten vast, maar hij liep wel netjes stationair)

Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #4 Gepost op: 19-05-2005, 21:41 »
Steve,

Gefeliciteerd met de wedergeboorte van je eigen vertrouwde motor...

zoals het TTRretje thuis klapt, klapt het nergens, toch?

Noppy
P.S. Je zult zien dat aankomende winter jouw probleem weer terugkomt. De lucht wordt dan compacter door de kou en je mengsel wordt dan weer armer; weer de naald een klikje omhoog. Was het in Frankrijk soms erg koud en/of vochtig?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #5 Gepost op: 19-05-2005, 22:58 »
Steve,

Gefeliciteerd met de wedergeboorte van je eigen vertrouwde motor...

zoals het TTRretje thuis klapt, klapt het nergens, toch?

Noppy
P.S. Je zult zien dat aankomende winter jouw probleem weer terugkomt. De lucht wordt dan compacter door de kou en je mengsel wordt dan weer armer; weer de naald een klikje omhoog. Was het in Frankrijk soms erg koud en/of vochtig?

Nee de motor was juist een paar weken voor Frankrijk weer in orde. Ik was zelfs al aan t kijken naar een vervanger-voor-even (TT350) maar gelukkig was dat niet nodig. In Frankrijk was t onwijs lekker weer, 's nachts en 's ochtends fris (graadje of 8) maar 's middags graad of 18, en droog.
We zaten wel hoog, tegen de 1000 meter aan. Daar is het mengsel relatief rijker, meen ik.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #6 Gepost op: 20-05-2005, 09:15 »
P.S. Je zult zien dat aankomende winter jouw probleem weer terugkomt. De lucht wordt dan compacter door de kou en je mengsel wordt dan weer armer; weer de naald een klikje omhoog. Was het in Frankrijk soms erg koud en/of vochtig?

Das wel erg theoretisch hoor. In de praktijk ooit meegemaakt? Als je de bergen ingaat wordt de lucht ook ijler. Daar doe je (voor bijv. een vakantie of ritje) toch ook niets aan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #7 Gepost op: 20-05-2005, 09:23 »
Daar hoef je ook niets aan te doen want hij gaat dan rijker lopen.

Met een tweetakt zou je dan het risico lopen op vetgeslagen bougies (denk ik) maar met een viertakt merk je er bijna niets van.

Maar als hij te arm gaat lopen dan merk je dat duidelijk wel; ik moest deze winter mijn carburateur een slagje rijker zetten.

Nu ik een nieuwe snelle nokkenas gemonteerd heb, heb ik overduidelijk problemen gekregen, maar waar het aan ligt ben ik nog niet achter ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #8 Gepost op: 21-05-2005, 20:43 »
Jaaaaaaaaaahoeoeoeoeoeoeo even de vingers gekruist houden, maar ik kom net terug uit Woerden (op en neer toch 80 km waarvan de terugweg over de snelweg) en het probleem schijnt weg te zijn.

Sjaak Nugter uit Harmelen, aan wie ik in tranen mijn diepste geheimen vertelde, zette alles op een rijtje:

1 - valse lucht...alles samen met hem gechekt, dat was t niet
2 - mengsel is te arm, luchtschroef 8 slagen uitgedraaid ipv de standaard 3....geen effect(kan eigenlijk ook niet zei hij, want die heeft alleen effect bij het stationair draaien, en zolang je niet aan t gas zat ging dat goed)
3 - naald van de primaire carb 1 standjehoger ....... voila!!! Nooit gedacht dat dat zoveel verschil zou uitmaken. Ik ben nog een beetje sceptisch maar als ie t de komende dagen blijft doen dan kan ik op zoek naar een ander probleem!!! Hij start zelfs beter!! Wat een wereldfiets

Ik was al tijden aan t zoeken, elke keer weer die k**carburateur uitbouwen, op een gegeven moment denk je alles wel gehad te hebben, ben zaterdag al wezen kijken naar een andere motor (een die er niet uitzag, alles lagers zaten vast, maar hij liep wel netjes stationair)



Had je beter gelijk ff langs kunnen rijden bij mij.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
TTR met rare carburateur
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2005, 00:18 »
even een kleine up-date......de motor start bij een koude motor, met choke, in 1 of 2 keer (voordien keer of vijf) en kan dan na een seconde of 30 van de choke af (voordien minstens 5 minuten). Tijdens off-road rijden: prima, geen problemen. Ook niet tijdens abrupt gas geven of lossen.

Helaas kwam ik er afgelopen weekend achter dat het verbruik bij 120 op de snelweg (naar Koningsbosch) van 1 op 17 is gestegen naar 1 op 11, dus elke 80 kilometer op de reserve.  Mijn demper is nu zwart van de roet, mijn kentekenplaatje ook een beetje.

's Avonds heb ik de naald van de secundaire carb 1 klipje lager (= armer) gezet, want ik ging weer een end over de snelweg (naar Drachten) maar dat heeft geen blijmakend effect gehad, het verbruik blijft belachelijk hoog (vind ik).

Ik heb een kleiner (14 tands) voortandwiel gemonteerd, dus een iets hoger verbruik is wel te verwachten.

Ik vermoed dus dat de motor bij half gas en hoger te rijk staat.
Dat zou misschien kunnen komen doordat ik toch nog wel een tijdje met een slecht afgestelde carburateur heb rondgereden en de gasnaalden en geleiders zijn versleten. Voor ik die ga bestellen (ze zijn nogal aan de prijs) wil ik graag jullie theorietjes horen en misschien zie ik iets over het hoofd??

Oh ja, het luchtfilter was helemaal schoon en netjes ingeolied (niet te veel, dus) 
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #10 Gepost op: 13-09-2005, 10:46 »
Ff op de dynobank.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #11 Gepost op: 13-09-2005, 18:21 »
dynobank lijkt me wel wat overdreven: 't is duidelijk niet goed en veel te vet, daar heb je geen testbank voor nodig.

Afstelling lijkt me zowieso niet het probleem, immers heeft ie altijd goed gelopen (meen ik te horen), maar is in ene keer helemaal fout gegaan.

Wat voor Carb is het? Heeft zo'n ding niet een Carb waarvan de ene kant een direkt klep heeft en de andere kant CV type is?? Goeie kans dat de CV kant blijft hangen/een scheur in het membraan heeft.
Andere mogelijkheid is dat er gewoon iets lasgerammelt is: Sproeiertje, chokeklepje... etc.

grts

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #12 Gepost op: 13-09-2005, 23:15 »
dynobank lijkt me wel wat overdreven: 't is duidelijk niet goed en veel te vet, daar heb je geen testbank voor nodig.

Afstelling lijkt me zowieso niet het probleem, immers heeft ie altijd goed gelopen (meen ik te horen), maar is in ene keer helemaal fout gegaan.

Wat voor Carb is het? Heeft zo'n ding niet een Carb waarvan de ene kant een direkt klep heeft en de andere kant CV type is?? Goeie kans dat de CV kant blijft hangen/een scheur in het membraan heeft.
Andere mogelijkheid is dat er gewoon iets lasgerammelt is: Sproeiertje, chokeklepje... etc.

grts

Klopt, de TTR heeft een "normale" en een Vacuum-carburateur. Ik rij eigenlijk nooit van de lange stukken op de snelweg, en dan blijft ik lekker rond de 100 kpu (anders hoor ik mijn MP3 speler niet meer) dus het verbruik valt me nu pas echt op.
De secundaire carburateur (die cv dus) heb ik laatst nog los gehad, er zat geen scheur in het membraan.

Ik ga dit weekend de hele boel maar even checken op loszittende onderdelen en stop er een mooie nieuwe bougie in.
Mocht het dan nog niet weg zijn dan vervang ik de naalden en de geleiders. En daarna zie ik wel verder...Dynobanken is mijn laatste optie
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #13 Gepost op: 14-09-2005, 07:02 »
Steve, niet te lang mee liggen klooien en direct op de bank met dat ding. Zoveel kost dat niet (20 Euro ofzo bij
Zot), maar dan weet je waarschijnlijk binnen 5 minuten wat er scheelt. Zelf een beetje uit de losse pols afstellen is héél erg lastig, zeg maar bijna ondoenlijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: TTR met rare carburateur
« Reactie #14 Gepost op: 14-09-2005, 09:08 »
Het gaat me ook niet zo om de centen, maar ik wil er zelf ook een beetje over een oplossing nadenken. Door een ander laten doen is wel makkelijker, van zelf zoeken wordt ik ook weer wat wijzer, snap je??
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R