Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 790 Adventure  (gelezen 51452 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #255 Gepost op: 28-11-2019, 00:16 »
mooi en eerlijk vergelijk.
ook mooi om te zien wat 15 jr verschil maakt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #256 Gepost op: 29-11-2019, 17:09 »
Inderdaad leuk filmpje, de positieve en negatieve punten die hij noemt bij de 950 zijn voor mij als 990 eigenaar heel herkenbaar.


Zo'n 790 wordt wel heel erg het overwegen waard nu er mooiere koplamp units op de markt beginnen te komen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #257 Gepost op: 05-12-2019, 18:00 »
Ja, daar stond ik gisteren, stil op de snelweg in Belgie, op een plek zonder vluchtstrook....



Raar verhaal. Thuis vertrokken, in de net-aan mist met temperaturen zakkend tot rond het vriespunt met snelwegsnelheden, geen probleem.
Er was net onder Ranst een ongeluk gebeurd, al het verkeer moest over 1 baan, dus stationair pruttelend langs het ongeluk gereden. Daarna weer gas, de KTM sputterde een paar keer. Dat werd erger, tot de motor er helemaal mee stopte.

Vanwege de vervelende plek weinig meer kunnen doen dan de motor zo dicht mogelijk bij de vangrail parkeren, achter de vangrail gaan staan, nog een paar startpogingen doen, en toen dat niet succesvol was het oranje 24/7 servicekaartje opzoeken. Die gebeld, sleper zou eraan komen.

Al voor die beste man er was startte de motor weer gewoon, en toevallig Hannamax aan de telefoon voor wat anders. Die hadden zoiets van 'als-ie loopt, rij dan lekker naar een tankstation waar je warm staat. Als het in de soep loopt dek ik je rug wel. Tank 'm daar eens af met euro 98 en probeer het nog eens'.
Sleepmeneer kwam toevallig net aanrijden toen ik zo'n beetje ophing, dus met die meneer afgesproken dat ik achter hem aan zou proberen te rijden naar het tankstation. Dat ging, maar met gesputter en gehakkel, en bij gas verder open draaien viel de motor helemaal weg om weer terug te komen bij gas bijna dicht.
Bij het tankstation afgevuld met 98, gestart, motor accepteerde gas. Achter sleepmeneer aangereden naar zijn standplaats waar de motor anders toch heen zou gaan, geen klap verkeerd. Eenmaal daar de beslissing genomen om gewoon de reis te vervolgen naar het einddoel een paar km onder de Franse grens. Geen klap verkeerd.
's avonds voor de zekerheid de tank nog eens volgegooid; het weer was niet aantrekkelijk genoeg om nog een keer op de sleepdienst te willen wachten. Terug door 1-2 graden en dichte mist met de nodige file-geworstel op de ring Antwerpen, geen klap verkeerd.

Vaag verhaal. Het verschijnsel leek verdomd veel op bevroren carbs; prima lopen op de snelweg, problemen beginnen na even rustig tokkelen, na een tijdje stilstand wel weer willen starten en lopen.. Alleen heeft dat moderne spul geen carbs meer en injectie schijnt weinig last te hebben van het verschijnsel... Benzine in de tank was euro 95 van nog geen 2 weken oud.
Klinkt dit iemand bekend in de oren?

Verder de 790R eens goed kunnen proberen met 500km in minder zonnige omstandigheden. Snelweg met 100-130km/u, achterafwegen, muurvast staan in een dorp op een 1-baans weggetje met om de 5 meter een stoplicht, filefilteren, rijp/ijs op de weg, dichte mist, lage temperaturen. Doet wel pijn, al dat zout en een nog heel nieuwe brommer. Nouja, had-ie maar door moeten leren voor koelkast.

Maar, ik vind het comfort op langere stukken asfalt ten opzichte van de 950 eigenlijk alleen maar beter:
- Gedurende al die uren zitten geen centje zadelpijn gehad, da's ook voor het eerst in m'n motorleven.
- Kou aan het bovenlijf en handen was niet meer dan op de 950 met standaard windscherm.
- Kou aan de benen is minder vanwege de vorm van de tank.
- Belasting van de nek door de wind onder de zonneklep van de helm is vrijwel identiek.
- Het ding stuurt vrij moeiteloos akelig precies, ook op lage snelheid. Ik reed in Antwerpen tussen vrachtwagens door met de stuuruiteinden net wel/net niet tegen de doeken van de vrachtwagens aan. Dat kost met de 950 in ieder geval meer aandacht, zeker als de snelheid maar een paar km/u is.
- Die tractiecontrole- en ABS-kabouters geven op berijpte wegen toch wel wat extra gemoedsrust, al kan die TC ook niet goed overweg met berijpte wegen. Alles heeft een limiet.

Irritante dingen zijn er ook. Zoals die #$#%$%# ijswaarschuwing in je TFT. Zet je het ding braaf in nachtstand, rij je in een donkere cocon, staat er zo'n geel vlak in je ooghoek te stralen. Zal eens aan Hannamax vragen of dat niet uitgezet kan worden.
De Karoo3 banden word ik geen vriendjes mee. Ik vind ze onbetrouwbaar. Met weinig grip kan ik leven, met onvoorspelbare grip niet. Gelukkig is dat een makkelijk op te lossen euvel.
En uiteraard dat uitvallen. Euro 98 leek de truuk te doen, maar dat ding moet in Afrika toch ook gewoon kunnen rijden lijkt me. De introductie was in Marokko, daar is het octaangetal van de benzine toch wel ongeveer 46 met groot aandeel milieuvriendelijke kamelenzeik en woestijnstof.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #258 Gepost op: 05-12-2019, 18:11 »
normaal schakel je de waarschuwing uit door op de SET knop de drukken,


Post Merge: 05-12-2019, 18:14
ik vind het ook wel een motor die beter presteert als de omstandigheden minder worden en CC is een luxe,
vorig weekend met vriestemperaturen richting Duitsland en de CC op 160
Fred is er momenteel ook kilometers mee aan het maken richting Dakar

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #259 Gepost op: 05-12-2019, 21:12 »
Bij mij komt die ice warming gewoon weer terug.
De CC heb ik ook. Eenmaal gewend aan het 'help, mijn gas blijft hangen' gevoel is het prettig, scheelt boetes en zenuwachtig snelheidsmeter in de gaten houden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #260 Gepost op: 05-12-2019, 22:43 »
member welk voordeel heeft ron 98 ten opzichte van ron 95?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #261 Gepost op: 05-12-2019, 22:59 »
Gevaar van veel sensors is dat er altijd kans bestaat dat er 1tje gaat hikken.
Denk aan kou pekel als de motor wat ouder wordt kans op storingen bedrading of kleine stroompje die gaan lopen door aantasting van contacten.

Ben echt geen ouwe lul die vast blijft klampen aan carberateur.
Maar electrische storingen zijn wel heel vervelend.
Vooral omdat ik dat ook niet zo goed snap.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #262 Gepost op: 06-12-2019, 06:21 »
daar heb ik eerlijk gezegd nog niet op gelet dat het terugkomt, moet wel zeggen als ik wat intensiever rij ik eigenlijk nooit op mijn dashboard kijk. Ik heb een tablet voor de navigatie en kijk daar naar mijn snelheid.

Inderdaad dat "gas blijft hangen " gevoel had ik in het begin ook wat ik niet wist maar deze week ervaarde is dat je de cc ook uitzet door het gas nog meer toe te draaien, vind ik wel handig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #263 Gepost op: 06-12-2019, 07:30 »
Bij mijn 690 na een jaar de brandstof filter IN de tank helemaal vol met zwarte deeltjes (maar ik ga ervan uit dat jij nog geen 5000km heb gereden). Dit gaf slecht starten en stationair met wat moeite kon je wel over de snelweg jagen. Jou verschijnselen doen me daar aan denken. Ik geloof niet dat 95 de oorzaak is, maar 98 kan misschien wel het probleem tijdelijk verhelpen/verbeteren door de andere samenstelling.


Blijft wel kud dit voor je vertrouwen in een nieuwe motor.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #264 Gepost op: 06-12-2019, 09:11 »
member welk voordeel heeft ron 98 ten opzichte van ron 95?


Mjaah, misschien moet je meer zeggen 'premiumbenzine' versus 'gewoon'.

Dit is pas weer de eerste injectiemotor sinds lange tijd, en als je vrijwel dagelijks rijd ontkom je dan niet aan jaarlijks een of twee keer het bevroren-carburateurs verschijnsel.
Ik weet dan ook al heel lang dat als het bevroren-carburateur weer is dat tijdelijk VPower/Excellium/bladiebla tanken ipv gewone euro 95 wat scheelt. Wat de fysische of chemische grondslag daarachter is weet ik echter niet.

Of het trouwens premiumbenzine vs normaal is wat mijn probleem deed verdwijnen is niet zeker he? Zou ook nog volle tank vs grotendeels lege tank kunnen zijn bijvoorbeeld (zat nog een liter of 6 in de tank toen het probleem zich voordeed).

Ben echt geen ouwe lul die vast blijft klampen aan carberateur.
Maar electrische storingen zijn wel heel vervelend.
Vooral omdat ik dat ook niet zo goed snap.

Je hebt wel gelijk hoor. Probleem is dat ook de mensen die er wel verstand van hebben er moeite mee hebben, of in ieder geval veel tijd nodig hebben om een dan-wel/dan-niet elektrisch probleem boven water te krijgen. De 950 blies op een gegeven moment zo af en toe een zekering. Bleek een doorgeschuurde draad te zijn op een totaal onzichtbare plek die zo af en toe eens contact maakte. Heeft me weken gekost om te vinden.

daar heb ik eerlijk gezegd nog niet op gelet dat het terugkomt, moet wel zeggen als ik wat intensiever rij ik eigenlijk nooit op mijn dashboard kijk. Ik heb een tablet voor de navigatie en kijk daar naar mijn snelheid.

Het was voor mij woonwerkverkeer. Oss -> net iets onder Kortrijk en weer terug. Ik had de motor genomen omdat Antwerpen voorbij zien te komen met de auto een volslagen rampenplan is tegenwoordig. Met de motor ook niet prettig; je word op een gegeven moment knap scheel van door die smalle tunnel van vrachtwagens worstelen, maar dan duurt een enkele reis tenminste geen 5 uur.
Dat telt op de drukke stukken na niet echt als intensief rijden. Muziekje aan, verwarmd vestje opstoken, cruisecontrol aan om niet stiekum naar de 150km/u te kruipen, en een beetje meebrallend de kilometers opvreten. Hoewel een motorrit haast niet saaier kan vind ik zo'n ritje zo nu en dan zelfs nog wel prettig ook. Een paar uur lekker me, myself and I zonder mensen of textberichten die mijn aandacht vragen terwijl het landschap rustig voorbij glijd.

Citaat
Inderdaad dat "gas blijft hangen " gevoel had ik in het begin ook wat ik niet wist maar deze week ervaarde is dat je de cc ook uitzet door het gas nog meer toe te draaien, vind ik wel handig.

Die heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik eens doen, zou inderdaad werelds zijn.

Bij mijn 690 na een jaar de brandstof filter IN de tank helemaal vol met zwarte deeltjes (maar ik ga ervan uit dat jij nog geen 5000km heb gereden). Dit gaf slecht starten en stationair met wat moeite kon je wel over de snelweg jagen.

Starten en stationair was in orde, de motor viel uit bij gaskraan verder open draaien. Gaskraan weer verder dicht en hij pakte weer op met wat hikken. Het punt waarbij de motor uitviel schoof steeds verder naar stationair over een afstand van anderhalve kilometer ofzo, tot de motor er maar helemaal mee ophield en ik gedwongen was om 'm maar zo dicht mogelijk bij de vangrail te parkeren en zelf erachter te gaan staan. Ik had gehoopt al bokkend het tankstation minder dan 2km verderop nog te kunnen halen, maar helaas.

Citaat
Blijft wel kud dit voor je vertrouwen in een nieuwe motor.

Mjaah, ik ben niet zo heel gauw van de leg. Mijn eerdere KTM's (640, 950) hadden een hele lijst met terugroepacties en verbeterpunten uit te voeren bij eerstvolgende service. Ik maak me geen illusies dat dat bij de 790 opeens anders is; het volgt toch allemaal de badkuipcurve. In het begin relatief veel gedonder, dan jaren geen gedonder, en als het op leeftijd komt begint het weer.

Ik moet straks toch even langs Hannamax voor een andere garantieclaim (vocht in het dashboard), maar eens overleggen wat we hiermee kunnen. Ze zorgen daar goed voor me.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #265 Gepost op: 06-12-2019, 09:53 »
member misschien is het handig om een keer je benzinetank leeg te halen en kijken of er geen rotzooi van de produktie van je benzinetank is achtergebleven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #266 Gepost op: 06-12-2019, 15:34 »
Hannamax heeft inmiddels de tank leeggemaakt, gezocht naar water en rotzooi, brandstofdruk gemeten, kabouter ondervraagd, enzovoorts, maar niks bijzonders kunnen vinden.


Ze hebben de tank volgemikt met een flesje reiniger erin voor de zekerheid, tripteller op 0, en maar eens kijken hoe het verder verloopt.


Ik heb in ieder geval een vers dashboard van meneer KTM gekregen; bij de originele kroop er vocht in wat zichtbaar was als condens aan de binnenkant van het ding. Misschien dat dat nog iets te maken heeft gehad met het gedonder, wie weet.
Daarin was ik overigens niet de eerste, dus de andere 790 eigenaren hier moeten dat ook maar eens in de gaten houden.


Cruisecontrol uitzetten door het gas bewust wat dichter dan dicht te draaien werkt inderdaad. Geweldige tip, bedankt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #267 Gepost op: 06-12-2019, 16:17 »
Ook geen meldingen meer in de computer meer dus? Of werkt dat niet meer zo.

Hopelijk blijft het weg

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #268 Gepost op: 06-02-2020, 13:39 »
Team Capriony heeft na jaren met de 950 nu met de 790 meegedaan in de Africa Eco Race. Maar dit is niet geheel naar wens gegaan: brandstof pomp en vering problemen, 1x blok vervangen en daarna gesmolten zuiger als ik het goed begrijp. Uiteindelijk is de rijder verder gegaan na 12 dagen op een 450RFR van een rijder die hard gevallen was. Ben wel benieuwd wat er nu gevonden wordt in het blok.


De "press releases" van het team zijn leuk om te lezen (beetje naar benenden scrollen)
https://www.facebook.com/teamkapriony/



None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #269 Gepost op: 06-02-2020, 16:28 »
ik heb de ontwikkeling wat gevolgd van die motor,
airbox, mapping, uitlaat veranderd ook volledig andere vering

https://advrider.com/f/threads/ktm-790-adventure.1260491/page-453