Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: TT600  (gelezen 16848 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2080
Re: TT600
« Reactie #30 Gepost op: 14-05-2022, 22:21 »
De KTM was ready to race, maar ikke niet. Had altijd de neiging om te willen vlammen met dat apparaat.


En het zal wel iets met nostalgie te maken hebben. Back to basic. t leven is al ingewikkeld genoeg.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: TT600
« Reactie #31 Gepost op: 14-05-2022, 22:40 »
tja we lijken op elkaar denk ik.
De 690 vond ik de fijnste motor die ik heb gehad tot nu toe.
De 701 die ik nu heb is waarschijnlijk nog fijner maar ook krachtiger 74pk ik kan er ook niet mee omgaan.
de 500 vind ik wat rustiger, klinkt misschien gek maar ik ga er niet zo onmeunig hard mee.
daarom moet de 701 ook maar vertrekken is beter voor m,n botten.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2080
Re: TT600
« Reactie #32 Gepost op: 14-05-2022, 22:47 »
Ik geef t toe; ben een ouwe lul aan het worden…


blijkt o.a. uit het feit dat ik hier aan moest denken
[/url][/size][/font][/youtube]
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2080
Re: TT600
« Reactie #33 Gepost op: 12-07-2022, 18:41 »

De schade van de valpartij is inmiddels hersteld. Orgineel kuipdeel is, met enig zoeken op e-bay en wat geduld, wel aan te komen, maar je betaalt de hoofdprijs > €250


Het is PP-kunststof en dat laat zich niet lijmen of lakken. Dus de delen weer aan elkaar gelast:






Daarna gewrapped. Nooit eerder gedaan, dus niet perfect, maar mooi zat:





Beetje bij beetje wordt ie getweaked met o.a.


Olietemperatuurmeterje (heerlijk nostalgisch)



Zadel opnieuw bekleed, opgehoogd, versmald en verstevigd

https://jt-autobekleding.nl/projecten/


Enduristan fenderbag



uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: TT600
« Reactie #34 Gepost op: 13-07-2022, 06:40 »
Pure nostalgie inmiddels. :)
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: TT600
« Reactie #35 Gepost op: 13-07-2022, 09:55 »
Mooi hè.Hoe bevalt het vermogen nu?Echt afkicken na de 690.Of vind je het meevallen?Wat zit er in aan paardjes 40 ofzo?Ben ook benieuwd wat de thermometer aangeeft.Bij mijn R100Gs stond hij eigenlijk altijd max. :-[

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2080
Re: TT600
« Reactie #36 Gepost op: 13-07-2022, 10:58 »
Ik mis het niet. De KTM kon ik op onverhard eigenlijk nooit volgas rijden: levert alleen maar spinnend achterwiel op. De gasrespons van de KTM is veel directer (in standje 'standard') dan die van de TT. Let wel: de KTM was wat getuned (lufi, uitlaat, mapping) en de TT (nog) niet. Ik weet dat dit blok met een andere uitlaat, lufi en sproeiers ook een stuk enthousiaster gaat draaien.


Het vermogen is wat mij betreft zat. Je zit nog steeds vlot genoeg op de 100KPH, je moet daarvoor alleen het gas verder open draaien. Bij 100 schakel ik nog eens naar de 5e en dan loopt ie nog prima door. Genoeg om ook op de snelweg mee te kunnen komen (hoewel je daar niet wilt zijn). Het blokje is mooi soepel en pakt van onderuit al lekker op. Is minder rev-happy dan de 690. Maar dat hoeft van mij ook niet. Dit karakter is perfect voor een beetje rondboemelen. Als je het gas helemaal open trekt en de tweede carburateur komt er bij dan heb je nog even wat extra oemph. Maar niet woest of spectaculair. En de overgang is ook wat aarzelend. Maar nogmaals: alles is nog orgineel, niet getuned.


De motor is ongeveer net zo zwaar als de KTM, maar een stuk lager. De stuuruitslag lijkt voor mijn gevoel wel 2x zo groot. Het stuurt ook een stuk sneller, makkelijker in het korte werk. Op snelle rechte stukken kost het iets meer moeite om m op koers te houden. De vering is, voor wat ik er mee doe, afdoende. Goede combi van comfort en stugheid. Dit alles i.c.m. het blokkarakter maakt de TT een veel makkelijker te rijden (en minder uitdagende) motorfiets dan de 690.


Kortom: ik mis de KTM niet. Geen spijt van de overstap. 


De thermostaat gaf gisteren 110graden aan. Dat zal in langzaam, kruip-door-sluip-door werk nog wel een stuk op lopen. Kan zijn dat ik er nog een oliekoeler op zet:


Post Merge: 13-07-2022, 11:14

Standaard heeft de TT geen transmissie demping.

Ken een verhaal van een TT koper die het ding over de snelweg van Groningen naar Amsterdam heeft gereden. Blok volledig aan gort bij aankomst.


Mijn TT600RE heeft trouwens af fabriek wel een transmissiedemper.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: TT600
« Reactie #37 Gepost op: 13-07-2022, 14:09 »
Zoals je weet ben ik nogal sceptisch  8) Vraag me werkelijk af wat zo.n oliekoelertje doet.Had een vergroot olie deksel op de Xchall.Duur speelgoed van Scheffelmeier,maar ik merkte weinig van koude olie :-[ Het staat wel stoer.Maar TT blok is bewezen betrouwbaar en kan wel wat hebben.Maar lagere temp. Olie betekent langere levensduur olie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 625
Re: TT600
« Reactie #38 Gepost op: 13-07-2022, 14:11 »
Een koeler zal altijd meer doen dan een vergroot deksel. Ik vraag me wel af of er geen betere plek is om hem te monteren dan op het plaatje. Het lijkt me dat dat een ideale plek is om hem ergens tegenaan te rijden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2080
Re: TT600
« Reactie #39 Gepost op: 13-07-2022, 14:33 »

Er is iig nagedacht over de crashbestendigheid:
Die Abgänge am Ölkühler führen nach hinten, so dass auch im Geländeeinsatz die Anschlussfittinge sicher vor Ästen, Steinschlag usw. sind

Hoeveel t doet qua koeling is idd de vraag, maar wat ik zo lees op bv. een nx650 houdt deze de temperatuur op zo'n 110° ipv 160°. En dat komt de levensduur van de olie wel ten goede.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 625
Re: TT600
« Reactie #40 Gepost op: 13-07-2022, 14:43 »
Het is waarschijnlijk ook meer mijn gevoel dat ik hem liever wat hoger en in het midden van de motor zou willen zien. Maar het gaat zeker helpen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: TT600
« Reactie #41 Gepost op: 13-07-2022, 15:05 »
Idioot lang linkje maar deze bedoel ik.Ziet er best wel grappig uit met die koelribjes.Normaal zit daar een plat dekseltjes.Maar klinkt goed van die nx650 dan zou het goed helpen.
En midden in motor is ook niks daar zit je voorspatbord.Zaag je daar gaten is ook niks. Blaf je de oliekoeler vol met olie.
Nee plek zoals je laat zien bij de TT lijkt me goede optie.


https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fadvrider-photobucket-images%2Fimages%2FK%2FKainic_OilCooler_zpsaf13122b.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.advrider.com%2Ff%2Fthreads%2Fthe-650-dakar-thread.441434%2Fpage-594&docid=dWz9qL3hzWr5TM&tbnid=mXvYpXl2rfSUXM&vet=1&source=sh%2Fx%2Fim

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4368
Re: TT600
« Reactie #42 Gepost op: 13-07-2022, 17:20 »
Zolang je Mauritanië niet wilt doorkruisen betwijfel ik of het zin heeft. Yamaha heeft vast flink wat kms getest. Koude olie is schadelijker dan hete olie. Olie kan je makkelijk vervangen en is van veel betere kwaliteit dan toen dit blokje ontwikkeld werd.
Ik vind het een leuk ding
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3423
Re: TT600
« Reactie #43 Gepost op: 13-07-2022, 18:23 »
Ik heb op mijn TTR-ren nooit behoefte gehad aan een oliekoeler, ook niet in Tunesie. Wel aan langere benen…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2080
Re: TT600
« Reactie #44 Gepost op: 13-07-2022, 18:39 »
Denk eerlijk gezegd ook niet dat t echt nodig is.


Lange benen is op deze RE versie niet nodig. Veerweg is 230mm ipv 280mm en dat scheelt!


Afstand tussen zadel en voetsteunen is opvallend klein: zit met haast opgetrokken knieën. Daarom ook het zadel laten aanpassen. Zit liever wat meer 'op' de motor met t stuur onder me ipv voor me.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!