Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Transmissie YAMAHA TTR 600  (gelezen 250 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 211
Transmissie YAMAHA TTR 600
« Gepost op: 31-03-2024, 15:58 »
Hoi,


Onlangs is mijn bak kapot gelopen, na het splitten van het blok stuitte ik op een 2e versnelling zonder/afgebroken tanden en pitting op andere tandwielen. Nu heb ik op andere fora gelezen dat bij de oudere TT's de 5e versnelling stuk gaat..


Maar ben benieuwd in hoeverre de toevoer van olie bijdraagt aan dit euvel. En zo ja, heeft iemand een oplossing bedacht? Zat zelf in de richting te denken van betere olietoevoer, dus dat het oliepeil in de bak wat hoger staat.


Info en tips zijn welkom!





Offline member

  • *****
  • Berichten: 3420
Re: Transmissie YAMAHA TTR 600
« Reactie #1 Gepost op: 01-04-2024, 12:29 »
Bij een TT600R is het achterwiel niet gedempt, waardoor de versnellingsbak meer te lijden heeft van de krachten die van het achterwiel worden doorgegeven.
Meer of minder olie maakt niet uit, de oorzaak zit daar niet.

Oude TT600’s hadden idd een probleem met de 5e versnelling, maar het blok van een  TT600R is gebaseerd op een XT600K van (ik meen) 1996-1997.

Je kunt het achterwiel vervangen door een achterwiel van een oud model XTZ660 van 1991 of zo en dan de afstandbussen veranderen, of het achterwiel van een TT600RE (e-start model), maar die zijn lastig te vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 211
Re: Transmissie YAMAHA TTR 600
« Reactie #2 Gepost op: 03-04-2024, 18:10 »
Check, dank voor de reactie. Heb zelf nog een achterwieltje staan van een 640 Adventure, geloof dat die met busjes ook wel past  :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 40
Re: Transmissie YAMAHA TTR 600
« Reactie #3 Gepost op: 17-04-2024, 08:36 »
Dat klopt, het 640 achterwiel past ook gewoon met juist uitvullen. Daar heb ik jaren mee gereden in mijn ex TT600R.
De TTR heeft al een extra olieleiding vanaf de oliepomp oliefilterbehuizing naar de versnellingsbak om de 5e versnelling van meer olie te voorzien. Normaal zou deze aardig heel moeten blijven. Zit er op jouw blok nog een stalen olieleiding met twee banjobouten bevestigd?Zie het tweede plaatje, nummer 4 en het laatste plaatje nummer 3:



Nog wat punten ter overweging tijdens je revisie. De lagers kan je verwijderen en plaatsen door de carters te verhitten tot 100*C op een kookplaatje. Dan vallen ze er zo uit en in. Tijdens het rijden wordt de olietemperatuur 135*C op de snelweg en loopt de olietemperatuur de schaal van 145*C uit als je serieus offroad rijdt. Lagers liggen dan dus los te draaien in de carterpassing en dit is ook te zien aan de sporen. Voor montage kan je kiezen voor hoge temperatuur en sterkte lagerpassing zoals Loctite 620.

Ook heb ik bij de revisie er voor gekozen om bepaalde aanhaalmomenten flink te verhogen. De tandwielen op de krukas en op de balansas laten zien dat ze in bedrijf op de as staan te dansen. Na verloop van tijd kunnen ze ook hun borging los werken. Hierdoor staan ze te klapperen tegen hun spie die de positie bepaald. De spie scheurt af, de balansas verliest zijn timing tegenover de krukas en op een gegeven moment slaat het gewicht van de balansas tegen het bigend van de krukas. Op dat moment kom je ongepland tot stilstand doordat de carters uit elkaar gedrukt zijn door al het geweld.


Op basis van die bevindingen heb ik de balansas op een moment van 120Nm vastgezet met schroefdraadborging (origineel wordt 60Nm voorgeschreven). De moer op de krukas heb ik op 200Nm vastgezet met schroefdraadborging (tegenover 120Nm origineel). De tandwielen op de balansas en de krukas heb ik ook vast gezet met Loctite 620.
Veel succes met de revisie!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4364
Re: Transmissie YAMAHA TTR 600
« Reactie #4 Gepost op: 19-04-2024, 07:16 »
Als je jouw verhaal leest verbaas je er over dat deze dingen uberhaubt nog rijden  ;D .
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3420
Re: Transmissie YAMAHA TTR 600
« Reactie #5 Gepost op: 19-04-2024, 13:28 »
Dat klopt, het 640 achterwiel past ook gewoon met juist uitvullen. Daar heb ik jaren mee gereden in mijn ex TT600R.
De TTR heeft al een extra olieleiding vanaf de oliepomp oliefilterbehuizing naar de versnellingsbak om de 5e versnelling van meer olie te voorzien. Normaal zou deze aardig heel moeten blijven. Zit er op jouw blok nog een stalen olieleiding met twee banjobouten bevestigd?Zie het tweede plaatje, nummer 4 en het laatste plaatje nummer 3:



Nog wat punten ter overweging tijdens je revisie. De lagers kan je verwijderen en plaatsen door de carters te verhitten tot 100*C op een kookplaatje. Dan vallen ze er zo uit en in. Tijdens het rijden wordt de olietemperatuur 135*C op de snelweg en loopt de olietemperatuur de schaal van 145*C uit als je serieus offroad rijdt. Lagers liggen dan dus los te draaien in de carterpassing en dit is ook te zien aan de sporen. Voor montage kan je kiezen voor hoge temperatuur en sterkte lagerpassing zoals Loctite 620.

Ook heb ik bij de revisie er voor gekozen om bepaalde aanhaalmomenten flink te verhogen. De tandwielen op de krukas en op de balansas laten zien dat ze in bedrijf op de as staan te dansen. Na verloop van tijd kunnen ze ook hun borging los werken. Hierdoor staan ze te klapperen tegen hun spie die de positie bepaald. De spie scheurt af, de balansas verliest zijn timing tegenover de krukas en op een gegeven moment slaat het gewicht van de balansas tegen het bigend van de krukas. Op dat moment kom je ongepland tot stilstand doordat de carters uit elkaar gedrukt zijn door al het geweld.


Op basis van die bevindingen heb ik de balansas op een moment van 120Nm vastgezet met schroefdraadborging (origineel wordt 60Nm voorgeschreven). De moer op de krukas heb ik op 200Nm vastgezet met schroefdraadborging (tegenover 120Nm origineel). De tandwielen op de balansas en de krukas heb ik ook vast gezet met Loctite 620.
Veel succes met de revisie!
Pff dat zijn flinke aanpassingen, zeg. Ik heb deze problemen nooit gehad met alle TTR-ren die ik heb gehad, maar ik reed er ook niet mee als een enduro, meer als een allroad. Verhalen van in carters los liggende lager ken ik van een TT350, en een losgekomen krukasmoer ook wel van XT600 en TT600’s.
Ik denk dat je met deze aanpassingen en een gedempt achterwiel komende jaren wel weer vooruit kan.
Succes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R