Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Benzinebranders, welke?  (gelezen 22290 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Benzinebranders, welke?
« Gepost op: 21-06-2005, 01:20 »
Nog z´n ding dat in veel vormen op de markt komt. Welke bevalt goed en wat zijn de voor en nadelen.

Wat is de perfecte benzinebrander voor de motorrijder.

Naar mijn mening erg mooi om een aantal gebruikersmeningen op een rijtje te krijgen om het aanschaffen iets gemakkelijker te maken.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2005, 09:26 »
Kan alleen maar zeggen: de MSR dragonfly: heel afrika mee door gecrosst, brandt op alles (behalve de troep die ze in malawi als benzine verkopen...). Heb dat ding nu een jaar op 7 à 8 en hij werkt nog steeds....
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2005, 11:15 »
MSR maakt inderdaad goede branders. Heb een Whisperlite gehad, die me nooit in de steek heeft gelaten. Wel af en toe uit elkaar halen en goed schoonmaken. Maar dat doe je metj e motor toch ook ;)

Ik heb ook een Dragonfly. Heerlijke brander omdat de vlamhoogte zo goed te regelen is. Is in de afgelopen 8 jaar wel 2 maal kapot gegaan. Het fijnregelmachanisme liep vast. Altijd gratis gerepareerd door MSR, hun service is perfect. Kennis van me kreeg in Patagonie via FedEx nieuwe onderdelen opgestuurd na een emailtje naar MSR. Alles voor noppes. Nadeel is dat de Dragonfly enorm veel kabaal maar. Dus oordoppen in als je kookt 8)

Er is ook een MSR XGK, het oermodel en al meer dan 20 jaar bijna onveranderd. Deze brander is bijna onverwoestbaar, brandt op zowat alles en onderweg redellijk zelf te repareren. Nadeel is dat deze brander maar 2 standen heeft: uit of full power. Dus lekker sudderen is er niet bij. Ik heb wel het idee dat echte wereldreizigers voor dit model gaan vanwege de betrouwbaarheid.
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1382
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2005, 11:47 »
Ik heb al een jaar of 6 een Peak 1  van Colemeneer
Bevalt goed, is alleen niet zo goed fijn te regelen en als je met een vol tankje begint moet je na verloop van tijd wat bijpompen tijdens het koken (beetje lastig met een pan kokend water erop..)
Enige dat ik heb moeten vervangen is het plunjertje van het pompje (rubber was uitgedroogd)
Veel ervaring met brandstof heb ik niet, alleen loodvrij en wasbenzine/colemanfuel.
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2005, 13:59 »
Zelf heb ik de XGK van MSR gehad. Maakte inderdaad een pleurisherrie, maar ging wel als de brandweer. Toch viel het me tegen hoe deze omging met loodhoudende benzine in Afrika en Azië, regelmatig zat de naald verstopt. Ik had het model zonder intern naaldje om de verstuiver door te prikken. Dat hebben ze later aangepast, nu kun je met een beetje schudden de sproeier weer vrij krijgen. Ding was wel onverwoestbaar, is diverse malen compleet in elkaar gebutst en gedeukt, na wat valpartijen met een bagagerol. Heeft zelfs een heel tijdje volledig in de fik gestaan, met fles en al, maar bleef het gewoon doen. Voor in de Landrcuiser hebben we nog een tweepits coleman, werkt super, zolang het maar loodvrij is. Kun je de hele camping van eten voorzien :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2005, 14:20 »
Met een oude primus benzine brander van mijn opa begonnen maar begon toch na wat gehobbel door afrika wat kuren te vertonen. Ergens in Cameroun een Camping Gaz brandertje gekocht, echt dat had ik veel eerder moeten doen! Nu is het geen crime meer om een koppie te zetten maar gewoon gas aan en mooi branden! En die camping gas vuldingen zijn best redelijk te krijgen, zeker in Frans Afrika....  8)

Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #6 Gepost op: 21-06-2005, 20:00 »
Zelf heb ik een Coleman Peak 1, Model 445-700, met een 650ml fles. Een modelletje dat waarschijnlijk niet eens meer op de markt is. Dit brandertje heb ik een jaar of negen gekocht in een aanbieding zonder echt te weten wat het was. De hele benzinebrander markt was net in opkomst en deze brander kocht ik voor een 75 Nederlandse knopen, vergelijk dat maar eens met de prijzen nu…  ::)

Naast het smeren van het pompje heb ik nog nooit iets aan onderhoud gedaan. Wel een aantal keren uit elkaar moeten halen om hem na een val weer recht te buigen. Ook hier heeft hij geen problemen mee. Het nadeel van deze brander is dat hij veel te groot pakt en dat is de reden dat ik opzoek ben naar een nieuwe. Het naar mijn mening grote voordeel van de Coleman is dat je de brander niet hoeft te primen. Gewoon even oppompen en na een klein minuutje met een niets hogere vlam begint hij blauw te worden en brand als de brandweer.

Veel motorreizigers reizen met de MSR DragonFly of de MSR WhisperLite. Beide erg mooie apparaatjes die erg klein pakken. Zelf heb ik hem nooit gebruikt maar wat ik er van gezien heb is er een nadeel. Deze brander moet geprimet worden en rookt daardoor in het begin meer dan een gemiddelde Java. Voor mij is dit een probleem omdat ik graag een bakkie pleur in mijn hotelkamer zet. Leg maar eens aan de hotelmeneer uit dat al zijn muren nu zwart zijn omdat ik te gierig was om een bakkie zwart goud te kopen…

Kan de MSR opgepompt worden om zo veel druk te creeren dat deze meteen begint te branden? Heeft iemand hier ervaring mee?

Nog een aantal branders die goed lijken maar je niet echt veel over hoort:

De Snow Peak GIGA POWER WG, een duur setje wat er wel goed uitziet.

De Primus OmniFuel, ook deze ziet er klein uit en brand op alles. (is dit echt belangrijk als je met een motor reist? Benzine heb je altijd bij de hand..)

En de Primus Gravity MF.

Zijn er mensen die deze brander hebben en hoe bevalt deze? Het ziet er naar uit dat deze branders iets duurder zijn en komt dit terug in kwaliteit? Moet de brander geprimed worden en hoe is de regeling van de brander.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #7 Gepost op: 21-06-2005, 20:13 »
Ik heb een Coleman Peak 1 442. De keuze hiervoor was inderdaad het voorverwarmen, dat hebben ze bij Coleman wel onder de knie. In eerste intsantie had ik een Whisperlite, maar tijdens het uitproberen in de woonkamer begonnen er wat frustrerende gedachtes in mij op te komen. Zwarte wolken, stinken en een teringherrie..... Dus met de benzine de brander weer schoon gepoetst en terug naar de winkel. Geruild voor de Peak 1, inderdaad een stuk groter maar ook goed te doseren. Ik gooi er altijd gewoon wasbenzine in, en heb een extra fles erbij van iets van 0,7 liter. Dus als alles op is koop ik (ook in het buitenland) een liter wasbenzine en dat past er precies in. Het grootste nadee; van dit model vindt il het oppompen. In eerste instantie gooi je er altijd te veel benzine in, en kan je dus te weinig druk voor langere tijd oppompen. Pannetje er even vanaf (ik doe het nioet met een pan heet water op dat ding, dan koelt het maar weer even af) pompen (tja, tig keer, dat valt ook wel tegen) en gaan met die brander. Er komt gigantisch veel hitte vanaf, dus alles is zo aan de kook 8)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #8 Gepost op: 27-06-2005, 15:22 »
IN DE AANBIEDING: COLEMAN BRANDERS

Coleman unleaded feather kooktoestel
--------------------------------------------------------------------------------
Prijs : € 94.95


Kijk maar even op: http://www.moreoutdoor.com/article.asp?articleid=557

Maarten

Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #9 Gepost op: 20-10-2005, 12:15 »
Globetrotter.de heeft op dit moment de Primus Varifuel in de aanbieding, van 99,95 voor 49,95 :



Citaat
Benzin- und Petroleumkocher.
Das Improvisationstalent verbrennt nahezu alles - außer Gas. Das schafft nicht nur Unabhängigkeit, sondern auch ein breites Anwendungsspektrum (bei fast jedem Klima!). Die Heizschlange verbessert die Leistung. Die Stahlgeflecht-Ummantelung der Zuleitung sorgt für Sicherheit und Lebensdauer. Inkl. langlebiger (Ganzmetall-) Brennstoff-Druckpumpe für handelsübliche Benzinflaschen (nicht im Lieferumfang). Klappbare Dreibein-Konstruktion (20 cm Durchmesser). Max. Topfauflage von 16 cm Durchmesser. Packmaß: ca. 17 x 9 x 8 cm. Inkl. Düsenreiniger, Tauschdüse, Werkzeug & Beutel. 401 g.

http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=pr_01002&GTID=93d6905b880cc6d2e0d4fa442e127888
Geert W. '05 Hp2, '96 XTZ660

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #10 Gepost op: 24-01-2006, 16:30 »
IN DE AANBIEDING: COLEMAN BRANDERS

Coleman unleaded feather kooktoestel
--------------------------------------------------------------------------------
Prijs : € 94.95


Ik heb vorig jaar de Coleman Feather 442 Dual Fuel aangeschaft bij de Vrijbuiter in Rhoden voor €49,95. De prijs die je noemnt is de normale verkoopprijs.
De Coleman is mij zeer goed bevallen. Je moet er alleen voor waken dat je er niet teveel druk op zet want dan komen de vlammen uit alle gaten en kieren ipv alleen uit het kookpitje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #11 Gepost op: 24-01-2006, 18:16 »
Ik heb ook zo'n coleman geval en bevalt uitstekend. Ook gelode benzine gaat prima :)

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #12 Gepost op: 24-01-2006, 19:22 »
Ik heb al jaren de Optimus hunter 8R

Een heel oud ontwerp wat nog steeds goed werkt.
Ik gebruik het zowel voor backpacken als voor motorrijden.
Het voordeel is dat het ingeklapt kompakt is (de hele brander past precies in m'n kookpan) en geen scherpe randen heeft
De brander is niet kieskeurig naar benzinesoort, er zijn mensen die er zelfs diesel of petroleum mee branden zonder problemen.
Indien er iets verstopt zou zitten kan je het hele brandertje fieldstrippen met het bijgeleverde sleuteltje welke tevens vlamregelaar is.

Nadelen: -als je de brander niet voorverwarmd met spiritus maar met benzine(meestal wel voor handen als de spiritus op is) heb je na het koken meestal zwarte handen.
-Niet geschikt om eten te laten "pruttelen" is erg heet(en dus snel)

Prijs tegenwoordig ~€90,-

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #13 Gepost op: 16-02-2006, 20:50 »
Kocht vandaag een Coleman 442 bij Perry voor 50 Euro. En dat terwijl hiij afgeprijsd was op 79 Pleuro.
Wilde eigenlijk gewoon een goedkoop Campinggaz ding hebben, maar deze was 10 Euro duurder en toch net wat makkelijker (benzine) onderweg.

Misschien een leuke tip voor de medekampeerds?

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #14 Gepost op: 29-05-2006, 13:37 »
Ik gebruik al jaren een MSR Dragonfly en ben er bere tevreden over. Hij maakt inderdaad een flink kabaal maar door z'n betrouwbaarheid en ideale pakmaat heb ik geen plannen om iets anders te kopen. Die van mij is idd al het type dat je niet "manueel" hoeft door te prikken; er zit een naaldsysteem in dat je gebruikt door de brander te schudden. Niet doen met een pan op het vuur.  ;D

Je kunt de druk in de losse brandstoffles flink oppompen. Meestal hoeft dat alleen voor het koken, zelden tijdens het koken. Overigens gaat het vrij licht. Hij brandt op bijna alles dat wil branden, maar sommige brandstoffen walmen behoorlijk (in het begin). Zelf gebruik ik Coleman spirit of een andere wasbenzine dat in het engels "White Gas" heet. MSR Dragonfly

Via deze link kom je op de site van MSR. Hier kun je naast alle prima spullen van MSR oa een heel erg handig lijstje downloaden met de namen van allerlei brandstoffen in allerlei talen. Printen en meenemen voor als je in een achterbuurt van Bonkadjonga moet vragen om (bijvoorbeeld) wasbenzine omdat je ff geen peut uit je tank kunt halen, en ze geen idee hebben wat voor spul je bedoeld. In sommige landen heeft het dezelfde naam als elders, maar is het toch ander spul. ::)

Alles past in de zak die je er bij krijgt, inclusief wat gereedschap en een oprolbaar windschermpje. Dit schermpje moet je wel gebruiken als het waait, anders duurt het een stuk langer voor je water kookt. Maar dat wisten jullie natuurlijk al...  ;)

Ik heb wat los spul bij me -voor het geval dat-, o-ringtjes/rubbertje.
Is een sleutelbeen net zoiets als een tennisarm?