Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Benzinebranders, welke?  (gelezen 22289 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #15 Gepost op: 16-08-2006, 14:04 »
Ben inmiddels in de markt voor een nieuwe brander. De 442 is naar Coleman retour geweest nadat hij tijdens het Rallysimulatie weekend overuren heeft staan maken en ded vlammen uit alle kieren en gaten kwam (met de nog niet verdampte benzine erbij, dus dat was meteen een goed opwarmertje daar :()

Tijdens de vakantie in Frankrijk begon ik me steeds meer te ergeren aan de grote niet blauwe (gele dus) vlammen uit het apparaat. Uit elkaar gehaald en natuurlijk ook weer inelkaar geprutst maar het heeft niets geholpen. De verhalen die hierover de rondte doen is dat er na diverse keren retour Coleman er geen verbetering in kwam. Uit pure frustratie dus maar een Campingaz ding gekocht. Eentje die op ventieltankjes past dus dat is wel handig vervoeren. Even loshalen voordat hij in je verpakking gaat en je hebt een los tankje en een compact op te vouwen brandertje mee.
Nadeel is alleen de afhankelijkheid van de beschikbaarheid van de campinggaztankjes. En als ik een tank vol benzine bij me heb, waarom dan afhankijlijk zijn van gas??

Dus ben ik op zoek naar een nieuwe benzinebrander. Geen 442/445 meer, te groot en volgens de verhalen krijg je daar op den duur weer de zelfde problemen mee. Een apexII van Coleman lijkt het zelfde principe, maar heeft een losse fles (is dus compacter op te bergen) waar ook de vlamregeling op zit.
Een MSR is ook een optie, maar welke zou het dan moeten worden? Nadeel van deze dingen is zoals Jeroen aangeeft het moeten voorverwarmen. Coleman heeft tegenwoordig ook de Fyrestorm producten, kan je combineren met gasvullingen of benzine. Nogwel vrij kostbaar, ben ook nog op zoek naar ervaringen met deze producten.

Iemand nog tips over andere branders? NOg wat nieuws op de markt gespot met de voordelen en niet de nadelen van de Colemanbranders??

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #16 Gepost op: 16-08-2006, 14:17 »
HIER staan wat ervaringen met verschillende branders.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #17 Gepost op: 16-08-2006, 14:42 »
Een MSR is ook een optie, maar welke zou het dan moeten worden? Nadeel van deze dingen is zoals Jeroen aangeeft het moeten voorverwarmen.

Ik heb al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren een MSR dragonfly. Dat voorverwarmen vind ik persoonlijk geen probleem. Als-ie voluit staat is het net een straaljager en in allerlei testen komt-ie er uit als degene die een liter water het snelste aan het koken heeft. Zit een mooie stelknop op waarmee je kunt sudderen en met opvouwen blijft-ie klein. Heeft een losse fles. Je wilt niet weten waar-ie allemaal op brand: diesel, benzine, lampolie, parafine, alles heb ik er al ingehad...Zit ook een 'shakerjet' op, dus de kop wordt gereiningd tijdens het vervoeren...

Eneh, ik ben d'r blij mee!

Je mag hem anders wel een keertje een weekend lenen hoor.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #18 Gepost op: 16-08-2006, 22:49 »
mja..

ik zweer nog steeds bij de MSR whisperlite internationale
http://www.msrcorp.com/stoves/whisper_intl.asp

Niet kapot te krijgen, makkelijk self te servicen, kan tegen 6 maanden afrikaanse benzine etcetc .

Als je de kans hebt er in de US 1 te kopen scheelt dat heel veel, hoewel het op het ogenblik misschien lastiger is om hem in de koffer mee te nemen :-)
(vooral geen vloeistof in de tank laten zitten  :D :-X)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #19 Gepost op: 17-08-2006, 09:14 »
(vooral geen vloeistof in de tank laten zitten  :D :-X)
'

kheb zelfs wel eens verhalen gehoord dat je een branderbus niet eens leeg mee het vliegtuig in krijgt als-ie ook maar iets naar benzine geurt (maar da's een beetje off-topic..)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #20 Gepost op: 17-08-2006, 10:54 »
kheb zelfs wel eens verhalen gehoord dat je een branderbus niet eens leeg mee het vliegtuig in krijgt als-ie ook maar iets naar benzine geurt (maar da's een beetje off-topic..)

Lege alu-fles omspoelen met au-de-cologne/toilette of aftershave uit het kerstpakket of die je van je schoonmoeder hebt gekregen :-X Anders de goedkoopste van Etos, want dat is meestal hetzelfde 8)

Spul stinkt harder dan benzine. Op alcohol basis natuurlijk want dan kunnen de restjes zo door je brander afgefakkeld worden :) Ken ook iemand die het met Obstler heeft gedaan, 80% alcohol en 400% stank ;)

Of anders helemaal vullen met water, dan bestaat er officieel geen explosie gevaar (ook goed voor je bagage limiet :-X) Bij aankomst de alu-fles een keertje vullen met kokend water en dan leeg gooien. De fles is dan zo warm dan al de waterrestjes verdampen en er weer benzine in kan.

Yep, nu weer on-topic :P
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #21 Gepost op: 17-08-2006, 12:22 »
Uitspoelen met melk werkt ook goed. Kun je ook doen met jerrycans die je na benzine voor drinkwater wilt gebruiken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #22 Gepost op: 17-08-2006, 13:42 »
Bij aankomst de alu-fles een keertje vullen met kokend water en dan leeg gooien. De fles is dan zo warm dan al de waterrestjes verdampen en er weer benzine in kan.

Hoe kom je aan kokend water zonder brander?  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #23 Gepost op: 17-08-2006, 14:17 »
ik heb zowel een MSR whisperlite gehad als een MSR Dragon fly:
-whisperlite: slecht regelbare vlam  en kan verstoppen met gewone benzine (lood en loodvrij), verder prima brander
-dragonfly: vind ik fijner: wel goed regelbare vlam en brand met alles. Maakt wel veel herry (kan je ook positief zien: zoals ik ergens las: de rust als je hem uit hebt gezet is heerlijk! Er zit wel een plaatje bovenop de brander die los op de kop geklemd zit en bij mij niet zo goed meer klemt en dus wel eens op de grond valt. Zonder dat plaatje doettie het niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #24 Gepost op: 17-08-2006, 20:10 »
Ik heb dit jaar voor het eerst de MSR Whisperlite gebruikt en die is heel goed bevallen! (Allemaal kleine Whisperlitejes  :-X  :D)

Hiervoor hadden we een Coleman gasbrander met van die gasbolletjes, voordeel is dat deze erg gebruiksvriendelijk en onderhoudsvrij is.
De Whisperlite geeft wel een veel warmere vlam maar wordt wel nogal zwart door roet van het "voorverwarmen", vlam vind ik wel redelijk te regelen al kan je er bv geen vlees mee sudderen.
De fles (600ml) heb ik maar 2x bij moeten vullen tijdens 3 weken (ben een beetje koffieleut..), met een gasbolletje deden we maar 2 á 2,5 dagen en dan moet je weer op zoek naar een nieuwe. Wel zorgden we altijd dat er één op voorraad was maar hierdoor is de pakmaat van de Whisperlite dus ook kleiner.

Al met al is het dus een prima keuze geweest maar ik heb dus ook geen ervaring met ander benzinebranders.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #25 Gepost op: 17-08-2006, 22:26 »
Hoe kom je aan kokend water zonder brander?  :P

Die reactie was te verwachten ;D ;D ;D
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #26 Gepost op: 18-08-2006, 02:38 »
Citaat
al kan je er bv geen vlees mee sudderen

Voor die doodgereden eland maak je gewoon ff een houtvuur...
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #27 Gepost op: 18-08-2006, 09:10 »
Voor die doodgereden eland maak je gewoon ff een houtvuur...

Dat gewei fikt vast ook wel  :-X
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • XT600E, XB12Ss, Hornet900
  • *****
  • Berichten: 298
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #28 Gepost op: 09-10-2006, 11:59 »
Wij hebben al jaren de Coleman 533 en zijn er zeer tevreden over :) Hij brand wel het beste op de Coleman vloeistof ( geen zwarte walmen als ie nog niet helemaal op druk is) Op ongelood krijg je zwarte walmen op de onderkant van je pan als ie nog niet helemaal op druk/temperatuur is. Maar ach als dat het enige probleem is...
op gelood hebben we hem ookal eens laten branden maar dat is niet echt een aanrader. Wat betreft de pakmaat vind ik hem heel netjes hij past goed in een 1,5 L pannetje. Alleen is ie volgens mij tegenwoordig te koop op pootjes en wat daar het nut van is  ??? die van ons staat gewoon stabiel plat op de grond.

 

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: Benzinebranders, welke?
« Reactie #29 Gepost op: 05-03-2008, 08:40 »
De Primus OmniFuel, ook deze ziet er klein uit en brand op alles. (is dit echt belangrijk als je met een motor reist? Benzine heb je altijd bij de hand..)

Ik heb een OmniFuel.
De reden waarom ik voor een OmniFuel heb gekozen is het gebruik van een gastankje.
Makkelijk als je in gebieden zit waar ze verkrijgbaar zijn.
Verschil? Koken met benzine ruik je echt.
Gas is nagenoeg reukloos, ook als je op een hotelkamer een bakkie pleur maakt.
Nico