Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nokkenasketting te ver opgerekt.  (gelezen 14530 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Gepost op: 06-08-2006, 23:33 »
Vanavond mijn automatische kettingspanner van de nokkenas heel voorzichtig uit mijn cylinder gedraaid om eens te zien op welk tandje dattie stond.

Blijkt: hij stond op 11 uit 11. Tijd dus voor een nieuwe ketting en gelijk een handmatige spanner. Ik rijdt een 2005-model met een bruin gekleurde nokkenaskettingspanner. Mijn km-stand stond op 12.000.

Voor iedereen die een tweedehands DRZ rijdt of eentje met meer dan 10.000 km: het kost je een pakking van 5 Euro om er even naar te  (laten) kijken. Eén boutje en daarna twee inbusjes los en je zie direct hoe het staat met jouw kettingslijtage.

Geruststellend idee voordat de herfstritten weer losbarsten...

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #1 Gepost op: 07-08-2006, 19:59 »
poeh, das wel heel snel al. meestal verwacht je toch iets van 50dkm van zo'n kettinkje

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #2 Gepost op: 07-08-2006, 20:05 »
Klopt,

Dat had ik ook verwacht. Suzuki heeft in vier jaar tijd totaal 3 herziene versies van hun automatische kettingspanner gelanceerd, nadat er diverse gefaald hadden, met kopschade als gevolg.

De huidige kettingspanner (ACCT) geeft nu echter dusdanig veel druk op de ketting dat hij de ketting aanmerkelijk sneller doet slijten. Ik ga dus na de nieuwe ketting ook een handmatige spanner (MCCT) monteren van het merk APE (bekend van Hayabusha).

De ketting zou dan wel eens 50K meekunnen :)

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #3 Gepost op: 07-08-2006, 22:16 »
Das slordig van Suzuki.

Hoe heb je gecontroleerd? De kettingspanner zichzelf naar buiten laten duwen als je hem losschroeft?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #4 Gepost op: 07-08-2006, 22:18 »
Nee,

Lange bout met veer éérst verwijderd. Daarna de twee inbussen losgemaakt en hem héél voorzichtig uit de cylinder geschoven. Helaas wel een pakking van 3 euro gesneuveld, maar dat was 't meer dan waard!

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #5 Gepost op: 08-08-2006, 09:31 »
Vanavond mijn automatische kettingspanner van de nokkenas heel voorzichtig uit mijn cylinder gedraaid om eens te zien op welk tandje dattie stond.

Blijkt: hij stond op 11 uit 11. Tijd dus voor een nieuwe ketting en gelijk een handmatige spanner. Ik rijdt een 2005-model met een bruin gekleurde nokkenaskettingspanner. Mijn km-stand stond op 12.000.

Noppy

He Nop,

Ik heb helemaal geen verstand van brommertechniek  ::) maar zou die dunnere E-model pakking in jouw S-model er ook niet toe bijdragen dat je ketting wat langer wordt. Of slaat dat nergens op ???

Maarten

PS: Ga nu maar weer snel door met dingen waar ik wel verstand van heb... geloof ik :-X
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #6 Gepost op: 08-08-2006, 09:47 »
Hoi Maarten,

Erg logisch gedacht en gewoon waar!

Maar die 2 mm zou direct door de kettingspanner opgevangen moeten worden en is totaal verwaarloosbaar als je de afstand ziet waarover die 11 nokjes verspreid liggen.

Misschien nog eens ten overvloede: ik kan iedereen die een DRZ heeft van één jaar of ouder, deze kijkoperatie aanraden.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #7 Gepost op: 08-08-2006, 10:09 »
Hoi Maarten,

Erg logisch gedacht en gewoon waar!


Oei, heerlijk Noppy, wat zit die veer daar lekker :-X 8)


Misschien nog eens ten overvloede: ik kan iedereen die een DRZ heeft van één jaar of ouder, deze kijkoperatie aanraden.


Trouwens, als je E-pakking 2 mm dunner is wordt je ketting wel 4 mm langer, bijna een halve centimeter en dat lijkt me nog al nogal wat ::) Ga binnenkort mijn kleppies (proberen te) stellen, kan ik het dan allemaal bekijken ???
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #8 Gepost op: 08-08-2006, 10:23 »
We hebben een DRZ sleuteldag in de laatste week van augustus. Op een zaterdag. Hebbie zin?  :D

Onderwerpen:

- Kleppen meten/stellen
- Nokkenasketting vervangen
- Primary drive nut vastzetten met juiste moment en locktite
- Kickstarterset monteren
- ACCT vervangen door MCCT
- Kijkoperatie ACCT
- Linkarm smeren
- Keihin's afstellen

Er zijn 4 bruggen die tegelijkertijd gebruikt kunnen worden.

Ik ben met de aanhanger dus als je DRZ ná de sleuteldag niet meer rijdt dan kan ik je altijd een lift naar huis geven  ;D

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #9 Gepost op: 08-08-2006, 10:33 »
Zit die dag geloof ik wel met een afspraak. En ik zou ook met Harold & Margrieta aan de slag gaan. Even checken...

Waar wordt die dag precies gehouden? En van wanneer tot wanneer? Ik neem aan dat olie, oliefilter en bougie vervangen ook kan... heb ik allemaal al in huis.
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #10 Gepost op: 08-08-2006, 10:44 »
Ik neem aan dat olie, oliefilter en bougie vervangen ook kan... heb ik allemaal al in huis.
Nou, dan kan je lekker thuis blijven en na het sleutelen een biertje drinken. :D  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #11 Gepost op: 08-08-2006, 11:04 »
Zit die dag geloof ik wel met een afspraak. En ik zou ook met Harold & Margrieta aan de slag gaan. Even checken...

Waar wordt die dag precies gehouden? En van wanneer tot wanneer? Ik neem aan dat olie, oliefilter en bougie vervangen ook kan... heb ik allemaal al in huis.

Dan kunnen we de afgewerkte olie daar (www.motorxtra.nl) achterlaten? We hebben nog een beetje vrijheid met plannen. Het wordt iig een zaterdag. Wanneer kan jij?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #12 Gepost op: 08-08-2006, 11:22 »
Is dat Kokengen bij Zot :)

Ik ga even met Harold & Margrieta overleggen, misschien dat ie ook mee willen mee doen aan de DRZ sleuteldag... :D

De brommer van Harold kan vast ook wel wat aandacht gebruiken  :P :-X
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #13 Gepost op: 08-08-2006, 13:07 »
Is dat Kokengen bij Zot :)



O kut,  :o

denk dat ik die dag maar niet daar heen ga. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Nokkenasketting te ver opgerekt.
« Reactie #14 Gepost op: 08-08-2006, 13:21 »
Zot,

Sinds wanneer heb jij een DRZ? ;D

Noppy