Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Husaberg als wereldreisfiets?  (gelezen 5864 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Husaberg als wereldreisfiets?
« Gepost op: 30-11-2011, 07:08 »
http://www.expeditionportal.com/vehicules/motorcycles/70-other/321-so-you-want-a-lightweight-adventure-travel-bike.html

Normaal zou ik het hier niet posten; het gaat meer over de ervaringen met de moderne Husaberg als lange afstandsreisfiets. Maar deze man heeft zowat van elk onderdeel in de Husaberg een bruikbaar stuk gereedschap voor lange afstandreizen gemaakt.

Waar is de smiley for :admire: ??

Hier zitten een aantal tips bij die ook voor de rallyrijders / dakargangers onder ons nog nuttig kunnen zijn!

Enjoy!

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #1 Gepost op: 30-11-2011, 09:33 »
1 April :)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #2 Gepost op: 30-11-2011, 10:21 »
ik zit morgen op een husa die zonder aanpassingen de 1000 uur al overschreden heeft. :)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #3 Gepost op: 30-11-2011, 10:24 »
Ik ook (denk ik).  :)   Maar ik neem aan dat die gewoon netjes op tijd onderhoud heeft gekregen.


Met "wereldreizen" is het wel erg handig om niet elke paar uur olie te hoeven wisselen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #4 Gepost op: 30-11-2011, 10:25 »
klopt, en er rijden er ook tussen met 50 uur, 100 uur, 500 uur :)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #5 Gepost op: 30-11-2011, 10:53 »
Met "wereldreizen" is het wel erg handig om niet elke paar uur olie te hoeven wisselen.

Jullie moeten natuurlijk wel deze man zijn blogje lezen...

Hij heeft de twee framebuizen, die hol zijn, aangesloten op zijn oliesysteem. Volgens mij heeft hij nu 1.8L extra door zijn framebuizen spoelen.

Letterlijk zei hij dat de olie er als nieuw uitloopt bij beurtje.

Zou toch lekker zijn dat je bij een Dakar slechts om de dag de olie hoeft te wisselen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #6 Gepost op: 30-11-2011, 11:01 »
Jullie moeten natuurlijk wel deze man zijn blogje lezen...

Hij heeft de twee framebuizen, die hol zijn, aangesloten op zijn oliesysteem. Volgens mij heeft hij nu 1.8L extra door zijn framebuizen spoelen.

Letterlijk zei hij dat de olie er als nieuw uitloopt bij beurtje.

Zou toch lekker zijn dat je bij een Dakar slechts om de dag de olie hoeft te wisselen?
Die heb ik gelezen,
vandaar ook mijn reaktie op een bericht over 1000+ uur zonder modificatie

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #7 Gepost op: 30-11-2011, 11:13 »
Ow, ok :-*

Offline member

  • fear is a mind killer,therefore I must not fear
  • *****
  • Berichten: 631
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #8 Gepost op: 30-11-2011, 11:17 »
Walter was een paar weken geleden bij me.
Hij gaat naar Chili met een 570 ,  met 3 Husabergs de berg op.


Plus 6000 mtr


















Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #9 Gepost op: 30-11-2011, 11:53 »
MOOI GAAN WE OOK WEER VOLGEN  :)
Member of CMA-NL

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #10 Gepost op: 30-11-2011, 12:35 »
Jullie moeten natuurlijk wel deze man zijn blogje lezen...

Hij heeft de twee framebuizen, die hol zijn, aangesloten op zijn oliesysteem. Volgens mij heeft hij nu 1.8L extra door zijn framebuizen spoelen.

Letterlijk zei hij dat de olie er als nieuw uitloopt bij beurtje.

Zou toch lekker zijn dat je bij een Dakar slechts om de dag de olie hoeft te wisselen?

oil as golden as new after 2,000 mile change intervals hij ververst iedere 2000mijl .... dan loopt het er bij mij ook als nieuw uit... maar als je een beetje afstanden rijdt moet je dat dus 1x per week doen...
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #11 Gepost op: 30-11-2011, 12:39 »
oil as golden as new after 2,000 mile change intervals hij ververst iedere 2000mijl .... dan loopt het er bij mij ook als nieuw uit... maar als je een beetje afstanden rijdt moet je dat dus 1x per week doen...

Maar jij hebt een XT. Dit is een competitiefiets, waarbij bak en blok zelfde olie delen. 3.200 km is ruim 60 uur. Meeste competitiefietsen hebben dan al, natuurlijk bij compleet ander rijgedrag, 3 keer de olie gewisseld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #12 Gepost op: 30-11-2011, 13:26 »
Wat een uitdaging gaan die gasten aan!

En wat een ervaring hebben die gasten. Mooi man en klimmen en met de enduro omhoog.


Walter was een paar weken geleden bij me.
Hij gaat naar Chili met een 570 ,  met 3 Husabergs de berg op.


Plus 6000 mtr



















Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #13 Gepost op: 30-11-2011, 13:30 »
Citaat
Maar jij hebt een XT. Dit is een competitiefiets, waarbij bak en blok zelfde olie delen. 3.200 km is ruim 60 uur. Meeste competitiefietsen hebben dan al, natuurlijk bij compleet ander rijgedrag, 3 keer de olie gewisseld.
Weet ik. Ik vind het een dappere poging om van een competitie fiets een wereldreiziger te maken. Die kerel is verrekte inventief en komt een heel eind in de goede richting.... maar dan nog.... om bv. iedere week je olie te verversen lijkt me niet handig. Waarschijnlijk, als de olie er nog zo fris uit ziet, kan hij ook wel eens in de 4000mijl verversen... en dan hoef je nog ´maar´ eens in de 2 weken te verversen... kortom...goeie poging maar ....

... aan de andere kant is het bekend dat in feite iedere motor geschikt kan zijn voor een wereldreis (R1, Enfields, Harleys etc.)
HJ
p.s. ook bij een XT zit in de bak en het carter dezelfde olie.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Husaberg als wereldreisfiets?
« Reactie #14 Gepost op: 30-11-2011, 13:43 »
wat een onzin. die motor is echt niet goed rijdbaar hoor zo.. 24 liter bagage VOOR je stuur, boven je voorwiel, meesturend???? handig!
 
Een achterbrug vullen met water??? de rest van de wereld boort gaatjes om het water er uit te houden, anders rot de kettingspanner vast van binnen.
 
Olie weglijden van de kettingspanner, nou, je mag hopen dat er nog wat overblijft voor de kop, anders heeft dat niet veel leven in zicht hoor.