Ik weet niet of het al is langsgekomen, maar ik wil toch serieus waarschuwen tegen bergschoenen en ander schoeisel dat niet voor de motorrijder is gemaakt. Het feit dat er 10.000 man met kistjes of Meindl's rondrijden wil niet zeggen dat het veilig is. In Amerika rijdt het merendeel zonder helm op de motor en zonder gordel in de auto...wat zegt dat?
Ooit was er bij ons favoriete programma Blik op de Weg een 'motor editie' waarin onder andere een Goldwing rijder die op een klaverblad was getikt door een auto. Hij reed maar 100 en was onderuit geschoven. Meneer had ook lekkere stevige bergschoenen aan. Ook een 'houthakkershemd'. Dat laatste kostte 'm bijna zijn schouderblad, maar gelukkig zat er genoeg huid op om het bot te beschermen... De enkels waren een ander verhaal. Daar keek je gewoon in. De schoen was op die plek helemaal doorgesleten. Een motorlaars heeft precies op de kwetsbare plekken versteviging zitten en andere schoenen dus niet. Beschermen tegen een botbreuk doen laarzen niet; het is meer tegen ander letset: je motor op je poot bijvoorbeeld, schuren over het asfalt e.d. Onderschat die krachten niet.
En als je een beetje zoekt, zijn er genoeg laarzen te vinden die wél goed lopen. Crosslaarzen zal idd wel moeilijker worden, want die zijn nu eenmaal stijver. Maar je kunt toch ook een paar gympen meenemen? Als je ze op elkaar legt en met een spanbandje lekker comprimeert, heb je een heel compact pakje, dat je altijd wel ergens kwijt kunt. Ik neem zo op vakantie altijd mijn bergschoenen mee. Ze zijn bij elkaar dan net zo hoog als één schoen.