Wij hebben in 2008 de motoren naar Ghana laten vliegen en in 2012 naar Buenos Aires. 1e keer terug gereden, 2e keer terug met de boot.
Voornaamste argument, een eventuele vertraging met de boot kan erg lang zijn. Daarbij de wilde verhalen over Buenos Aires en havenkosten.
Verzenden is beide keren via SDV gegaan, hier op Schiphol. De tweede keer kreeg ik wel eerst de melding dat ze dat niet doen. Ik vermoed dat ze moe worden van iedereen die dat leuk lijkt en een offerte vraagt om vervolgens te schrikken en verder niks meer te laten horen. Nadat ik aangaf dat we dit eerder hebben gedaan kreeg ik wel een offerte.
We hadden de motoren samen in 1 kist. Bij het inklaren kregen we daar wel een opmerking over maar de beambte daar heeft achterop 1 van de formulieren geschreven dat er 2 motoren in de kist zaten waardoor we uiteindelijk bij het van het terrein afrijden ook doorgelaten werden met 2 motoren.
Wij hebben zonder hulp van een local de boel afgehandeld op het vliegveld, een eventuele helper wil natuurlijk graag 2 kisten en 2x commissie opstrijken. 2 kisten maakt het wel heel veel duurder, ook door het extra volume. Met een handleiding van Internet, specifiek voor BA was dat erg eenvoudig. Zonder had het waarschijnlijk ook wel gelukt met wat Spaanse taal.
Wij waren zo'n 2700 euro kwijt aan transport en 90 aan landingspapieren in BA bij KLM. Ik geloof dat onze kist 2,7 kuub was en dat was in September 2012 vanaf Schiphol wat hier heel dicht bij is. 2.7 kuub is best klein voor 2 Yamaha TTRen, hiervoor hebben we het voorwiel eruit gehaald en de sturen los om lengte en breedte te besparen.
Even gezocht en teruggevonden (dit is van 2012 Schiphol - BA)
Luchtvracht: € 1482,60
Dangerous Goods Fee € 57,20
Brandstof Toeslag € 453,60
Veiligheids Toeslag € 58,80
Opstellen DG Statement € 150,00
Afhandeling Schiphol € 135,00
Totaal tot luchthaven EZE € 2337,20
Verder heb ik nog voor 300 euro een kist laten maken met ISPM15 markering. Gefumigeerd hout zonder beestjes. Officieel moet dat, heeft niemand echt naar gekeken maar misschien dat het wel opvalt als het niet goed is.
Post Merge: 10-05-2016, 17:32
Het krat is als "halffabrikaat" op de aanhanger naar SDV gegaan, wij op de motor en daar in de hal de boel ingepakt. Accu los (kun je slecht bij als je dat vergeet .....), weinig benzine in de tank en niet teveel lucht in de bandjes.
Post Merge: 10-05-2016, 17:37
De prijs gaat naar "volumegewicht" zoals ze dat noemen. Zoveel euro per kg of zoveel euro per kuub, whichever is most.
Wij zaten behoorlijk dicht bij het omslagpunt, maar nog altijd op volume. Klein inpakken is echt de moeite. Oude autokrik erbij gedaan om de motor op te tillen en het wiel weer te monteren.