Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: DRZ400S vraagje  (gelezen 1789 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1381
DRZ400S vraagje
« Gepost op: 05-05-2020, 16:44 »
Voor de DRZ goeroes hier.
De DRZ van mn meissie begon slecht te starten ondanks nieuwe accu.
Dus uiteindelijk de gelijkrichter en de koolborstels van de startmotor vervangen.
Nu start ie weer als een malle. Heel fijn


Maar sindsdien bleef hij niet lopen.
Start prima, maar Na ca 500 meter stottert ie en slaat af.
Als ik de kraan dan even op pri zet (vlotterbak weer vol) start ie weer en herhaalt het verhaal zich.
Tot ik erachter kwam dat de vacuumslang helemaal niet op de kraan zat. Blijkbaar al die tijd met de kraan op pri gereden..
Nu heb ik de tank eraf om dat slangetje op te zoeken en weer aan te sluiten en kom tot de ontdekking dat het niet gewoon is losgeschoten maar dat de vorige eigenaar dat slangetje keurig heeft afgedopt!
 :o ::)
WAAROM???


Heeft dat iets te maken met de zogenaamde 3x3 modificatie? Die is blijkbaar ooit uitgevoerd en weer terug hersteld (de airbox is met tape weer dichtgemaakt)
Ik wil de vacuumslang weer aansluiten maar die zal niet voor niets netjes afgedopt zijn..
Wat zou de reden daarvoor kunnen zijn ?



Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 294
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 05-05-2020, 16:52 »
Met de 3x3 mod zal het niets te maken hebben. Ik had gewone tank met die (standaard) vacuüm benzine kraan erop en een 3x3 mod. Nu grote safari tank erop met benzine kraan die NiET met vacuüm werkt.   Dus slangetje op carb afgedopt.  Maakt qua lopen en starten niets uit. Zal iets anders zijn schat ik in. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 05-05-2020, 21:09 »
Waarschijnlijk is het membraan stuk in de vacuumkraan. Er zijn revisiesetjes voor. Handbediening kan echter ook prima. Vergeet dan niet om de kraan na het rijden te sluiten. De DRZ is berucht om een lekkend O-ringetje in de carburateur. Het blok loopt dan vol benzine.
De 3x3 mod zou ik wel activeren voor wat extra vermogen. Er hoort wel een grotere sproeier bij.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1381
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 06-05-2020, 16:55 »
Ik heb de vacuumslang weer aangesloten en alles werkt nu weer prima.
Ik laat de DRZ even een week staan en dan check ik of er benzine in het blok is gelekt.
Of gebeurt dat alleen tijdens het rijden? Staat mij iets bij van door de carb overloop het luchtfilterhuis in en dan via de carterontluchting het blok in..

Maar als het membraan in de vacuumkraan stuk zou zijn dan zou dat eigenlijk ook al moeten gebeuren zonder aangesloten vacuumslang toch?
Dan is immers de PRI-stand "aan" en de andere 2 standen "uit" want die worden dan niet geopend door het vacuum.
In de RPI stand zou er dan sowieso benzine in het blok lopen en in de andere twee standen óók als het membraan lekt.

Misschien heeft de vorige eigenaar, net als Martin, een grote tank met een gewone kraan erop gehad en voor de verkoop de standaard tank weer terug gemonteerd en daarbij het vacuumslangetje vergeten..

 
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 08-05-2020, 21:45 »
Het membraan in de kraan en het O-ringetje in de carburateur zijn 2 verschillenden zaken.
De kraan sluit de benzinetoevoer af als je niet rijdt. Automatisch (vacuumkraan) of handmatig.
Als de kraan stuk is of je laat hem open staan, kan de benzine er door.
Maar loopt niet in het blok want de vlotterkraan in de carburateur zal de toevoer afsluiten.
Pas als deze ook stuk is, heb je een probleem. Meestal merk je dat niet tijdens het rijden.
De benzinekraan is dus een backup voorziening.
Bij de DRZ is het echter niet zo dat de vlotterkraan vaak faalt, maar een O-ring daar in de buurt. Wat er ook voor zorgt dat de carburateur de benzine 's nachts door laat sijpelen. Als je wilt zoek ik voor je op welk ringetje in welke carburateur dat is.

Ik weet niet precies wat er gebeurt als het membraan van de kraan stuk is. Ik kan me ook voorstellen dat er dan "valse benzine" aangezogen wordt.
Wat ik wel weet is dat het geen goed idee is om bij dit soort problemen pas na een week te kijken of misschien het blok volgelopen is met benzine. Hoe ga je die er weer uit krijgen?

De kraan kun je natuurlijk wel apart testen door er een tijd een bakje onder te zetten.

De route via de carterontluchting heb ik nooit van gehoord en kan ik me ook niets bij voorstellen.
De carterontluchting zit toch helemaal boven?
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1381
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 11-05-2020, 18:42 »
Thanks Matje,
Voorlopig nog geen probleem met benzine in het carter.
Dat van die carterontluchting had ik van een Engels DRZ forum af geloof ik, maar die persoon was er toen ook nog niet helemaal uit hoe het zat.
Mijn kraantje lijkt in ieder geval prima in orde.
Dus de reden dat de vacuumslang was afgekoppeld zal wel een misterie blijven  ;D
Meest aannemelijke is dat er ooit een grote tank op heeft gezeten en de vorig eigenaar na het terugmonteren van de standaard tank gewoon op PRI is blijven rijden..
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 11-05-2020, 19:36 »
Die van mij heeft geen PRI stand, alleen ON, OFF en RES. bj 2001.

?
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 11-05-2020, 19:45 »
Af fabriek heeft de S een vacuümkraan, met de stand PRI. Om benzine te "primen" als de motor niet loopt.
De E heeft een handmatige kraan. De SM weet ik niet.
Op aftermarket tanks kan van alles zitten.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 11-05-2020, 20:02 »
Er is een periode geweest dat er een 10-tal Amerikaanse E-tjes geimporteerd is, meen door Arjan Brouwer. Die hebben een CV-carburateur en dat gekke vaccuumgestuurde benzinekraantje. Dat laatste kan er overigens ook los van staan want er is een z.g. 'gas cannister' aangesloten geweest bij de meeste Amerikaanse DRZjes met een actief koolfilter om de benzinedampen mee op te vangen. Die is er dan afgesloopt.

https://thumpertalk.com/forums/topic/320609-smog-cannister-removal-how-to/

Kijk eens of die DRZ van jou geen subframe heeft onder het achterspatbord én geen Keihin carburateur. Dat is wellicht een teken dat hij toch uit die batch van Amerikaanse E-tjes kwam? Dan heeft hij wellicht een CV-carburateur en is het membraam gewoon kapotgegaan door die rottige E5-benzine?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 11-05-2020, 20:55 »
Als aanvulling Noppy:
Je bedoelt waarschijnlijk: geimporteerd uit Californie, want in de rest van Amerika hadden ze steeds de echte E.
En ook die koolstof filters zaten er op vanwege milieu-eisen in Californie.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 11-05-2020, 21:51 »
Als aanvulling Noppy:
Je bedoelt waarschijnlijk: geimporteerd uit Californie, want in de rest van Amerika hadden ze steeds de echte E.
En ook die koolstof filters zaten er op vanwege milieu-eisen in Californie.

Klopt, ja sorry! Ze hadden daar in CA al door dat die CV-carburateur veel milieubewuster was. Maar niemand was er in geinteresseerd om ze te kopen, behalve Ajan B. te P. 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 12-05-2020, 07:38 »


2001, nieuw in Nederland geleverd, een S en een handmatige kraan met een afgedopt "ding". Toch vage import?
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 12-05-2020, 08:34 »
Af fabriek heeft de S een vacuümkraan, met de stand PRI. Om benzine te "primen" als de motor niet loopt.

Mijn DR650SE heeft ook een PRI stand. Heeft een On, Pri en Res en werkt op vacuüm.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #13 Gepost op: 12-05-2020, 10:08 »

2001, nieuw in Nederland geleverd, een S en een handmatige kraan met een afgedopt "ding". Toch vage import?
Dat lijkt me niet de originele kraan.
Vanwege die afgedopte slang en ook omdat de handmatige kraan van Suzuki een haakse uitgang heeft. Niet verticaal dus, zoals op de foto.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 294
Re: DRZ400S vraagje
« Reactie #14 Gepost op: 12-05-2020, 14:48 »

Is dat niet een slangetje die op die milieu restrictie meuk zit. Heb er toevallig zo een zien staan mij mijn motormannetje met alles er nog op en aan. Zelf is bij mij alles eraf en heb ik de vacuüm slang op de carb, afgedopt en zit er vooraan mijn cilinder nog een klein stukje pijp dat ook dicht gezet is   fotootje ervan probeer ik erbij te doen....maar of het gaat lukken?

https://thumpertalk.com/forums/topic/594895-difference-between-jap-imports-and-us-model/


Volgens mij zat dit er zelfs ook nog op: https://thumpertalk.com/forums/topic/320609-smog-cannister-removal-how-to/