Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 620LC4 70.000 km teardown  (gelezen 3159 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
620LC4 70.000 km teardown
« Gepost op: 03-03-2016, 10:54 »
Vorig jaar heb ik mijn ouwe trouwe 620 "oer"-Adventure een 640 donorhart gegeven. Hoewel hij nog prachtig liep, werd de uitgaande as snel slechter. De spiepanen waren zodanig ingesleten dat het voortandwiel los zat. Behalve een niet meer te stoppen olielekkage weet je dat het slijten alleen maar sneller zal gaan als er eenmaal veel speling op zit. De uitgaande as kun je alleen vervangen door het hele blok open te trekken. Bij deze kilometerstand en gebruiksverleden moet je dan natuurlijk gelijk het bigend doen, en eigenlijk alles wat verder ter tafel komt  ::)

Kortom ik dacht ik kan beter in NL een blokje van MP scoren, in de winter op m'n gemak fris maken en dan opsturen naar Spanje. Inmiddels blijkt dat opgefriste 640 ('98 Duke) blok het prima te doen. Dit weekend kwam mijn oude 620 blok terug uit Spanje, want stond daar ook maar in de weg.

Uit nieuwsgierigheid ben ik de boel aan het open halen. Om gewoon eens te kijken hoe het er bij staat na veel jaren intensief gebruik.
Korte historie: motor is in 1999 nieuw overjarig gekocht door RayZ/Neo. (https://ontour.smugmug.com/Travel/Raywilontour) Hij had toen al een pittig verleden achter de rug met diverse offroad ritten en rallies in Europa en een flinke trip door Marokko. Ray stond/staat niet bekend om z'n rustige rijstijl zeg maar  :-X Na een wat korter verblijf bij Harold (meegedaan aan de ARM Marokko tour, ging er een trip naar Ghana mee doen maar ging uiteindelijk op de fiets) heb ik hem overgenomen met dik 30K op de teller.
Na een opfrisbeurt is de motor naar in 2012 naar Andalusie gegaan waar ik er 3 rondes Andalusie/Portugal en 4 meerweekse Marokkotrips mee heb gedaan. Uiteraard veel offroad, maar ook urenlange verbindingsstukken met constant 100 km/h. De echte kilometerstand is gokken geworden, want de IMO is allang dood en ik ben aan de 2e Trailtech Voyager. Hoe dan ook, stevig gebruikt waarvoor-ie gemaakt is.

Verder gaan hier regelmatig discussies rond over hoe wel/niet betrouwbaar KTM's zijn dus laten we gewoon eens naar de praktijk gaan kijken.

Kettingspanner:



Niet echt een onderdeel dat om slijtage of problemen bekend staat. Wel een loopspoortje maar verder OK.

Cilinderkop bovenkant:



Tuimelaars:
Loopsporen maar glad en zonder speling.


Nokkenas en lagers:

Het grote lager is recent vervangen. Aan deze kant zit de ketting dus daar komt de grootste kracht. De kleppen tikten heel erg en kreeg ik niet goed meer gesteld. Nieuw lagertje deed wonderen. Hij liep weer helemaal stil.
De as zelf heeft ook duidelijke loopsporen maar voelt glad en heeft geen pitjes of andere onregelmatigheden.

Nokkenastandwiel:


Duidelijke loopsporen aan een paar tandjes maar lijkt op de foto erger dan in het echt.

Kleppen. Netjes schoon gebrand. De Keihin FCR die dit op z'n geweten heeft doet zonder aanpassingen verder dienst op het 640 blok.





 Het draadeinde boven had er niet uit moeten komen. Dat krijg je er van als je de moer niet eerst in de WD40 zet  ;)

Preview van de cilinder en zuiger:


De hoonsporen zijn nog zichtbaar maar ook een paar lengtesporen. Niet voelbaar. Nauwelijks stootrand op BDP. Erg weinig koolafzetting.
Bij de (kleinere) uitlaatkleppen zie je wat koperkleurige pitjes/vlekjes, misschien dat daar een keer een stukje gasschuif heeft staan dansen. Voor mijn tijd in elk geval.

To be continued  8)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: 620LC4 70.000 km teardown
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2016, 11:00 »
Jaaaa! Bedankt voor het posten alvast gaan we volgen.
ARM facebook HIER

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: 620LC4 70.000 km teardown
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2016, 11:09 »
waarom stuur je je blok naar Spanje?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: 620LC4 70.000 km teardown
« Reactie #3 Gepost op: 03-03-2016, 11:14 »
Ah, mijn blok zit waarschijnlijk ook rond dat kilometrage met ongeveer hetzelfde type gebruik. Ben benieuwd wat je ontdekt!

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: 620LC4 70.000 km teardown
« Reactie #4 Gepost op: 03-03-2016, 11:14 »
waarom stuur je je blok naar Spanje?

Met een beetje begrijpend lezen is volgens mij te extraheren dat de motor in Andalusiƫ woont?

Ik ben ook wel benieuwt naar zaken buiten het motorblok. Want vaak kom je daar natuurlijk ook dingen tegen met uitelkaar sleutelen. Link systeempje, dat soort spul.
ARM facebook HIER

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: 620LC4 70.000 km teardown
« Reactie #5 Gepost op: 03-03-2016, 11:16 »
Met een beetje begrijpend lezen is volgens mij te extraheren dat de motor in Andalusiƫ woont?

Check  :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: 620LC4 70.000 km teardown
« Reactie #6 Gepost op: 03-03-2016, 11:46 »
Uh... dan hoef je deze toch niet naar Spanje te sturen...?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: 620LC4 70.000 km teardown
« Reactie #7 Gepost op: 03-03-2016, 11:49 »
Nee deze (620) blijft hier voor de fotoreportage. Als het goed is houdt dat 640 blok in Spanje het wel uit tot het einde van de motor als geheel.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: 620LC4 70.000 km teardown
« Reactie #8 Gepost op: 03-03-2016, 22:23 »
zijn goeie blokjes, zijn exemplaren die na 1 ton een nieuwe zuigertje kregen en weer een ton hebben gedaan. Denk niet dat ze veel minder zijn dan rotax of japans. Gebruik is vaak wel wat extremer als op de concurenter door veel betere rijwieldeel/dakar marketingmachine

Offline member

  • *****
  • Berichten: 164
Re: 620LC4 70.000 km teardown
« Reactie #9 Gepost op: 04-03-2016, 09:40 »
Wat voor olie heb je het meeste gebruikt?

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: 620LC4 70.000 km teardown
« Reactie #10 Gepost op: 04-03-2016, 10:30 »
Van alles wat maar wel goeie merken en viscositeit. Ik ben daar niet zo precies in. Ook qua verversing intervallen, beetje op de gok.

Verstuurd vanaf mijn SM-G870F met Tapatalk
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain