Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen  (gelezen 7172 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Gepost op: 18-04-2005, 12:18 »
De beginnende off-roader zit met een vraag, of beter gezegd, met een aantal vragen. Het meestgevreesde probleem onderweg is waarschijnlijk wel: Panne…. Ik ga liever te goed als te slecht voorbereid op pad, dus daarom maar een vragenlijstje.

Opsomminkje volgens mij:

o   Lek rijden
o   Kabelbreuk (gas/koppelingskabel)
o   Ontsteking (bougie)
o   Kettingbreuk
o   Motorschade
o   Andere zaken waar ik niet aan denk…

Voor de eerste 3 problemen is er denk ik wel een redelijk goede oplossing te vinden.

o   Lek rijden:
Al genoeg ervaring mee, gelukkig altijd redelijk in de buurt…
Er natuurlijk plaksetjes (bandafnemers, plakkers, schuurpapier en solutie) genoeg te vinden, maar hoe zit het met lucht? Ik lees hier en daar wel eens dat er speciale stikstofpatronen in de handel zijn om banden op te pompen, waar zijn die te verkrijgen?  En de kosten hiervan?
Ik zie tegenwoordig ook wel eens bussen met reparatiemousse/prut die gelijk banden met kleine lekken “plakt”. Dit zou alleen voor tubeless banden zijn, is dit toepasbaar voor banden met binnenband? En eventueel in combinatie met een plakset? (dus gewoon zelf plakken en opblazen met spuitbus)  Of zijn er ook klein genoege (en goede) pompjes te koop om banden op te pompen? Ik ben ze zelf nog niet tegengekomen (ook niet naar gezocht) maar waar zijn die te koop, indien ze bestaan?
Een binnenband meenemen is ook geen probleem natuurlijk, maar is het mogelijk (ik heb wel eens zoiets gelezen)  om een binnenband te nemen wat je voor het voorwiel én het achterwiel kunt gebruiken? Of is het verschil in diameter tussen voorwiel en achterwiel te groot (21” en  17” bij mijn motor) om dit toe te passen? Nu moet er overigens toch al een 18” binnenband in, omdat voor 17” geen crossbinnenbanden te krijgen zijn.

o   Kabelbreuk:
Ik kan ge,makkelijk zelf een setje reservekabels samenstellen, echter schroefnippels voor de gaskabels (die kleine tonnetjes aan de uiteinden van de kabels) geloof ik niet dat (in die maat) bestaan. Ik meen dat daarvoor alleen soldeernippels voor verkrijgbaar zijn, of heb ik het nu verkeerd?
Afijn, hiervoor zoek ik dus een oplossing (een originele kabelset voor het gas kost “slechts” 55-60 Euro, dat vind ik een beetje erg gortig….dat is dus ook geen leuke optie) Momenteel zit er een home-made kabel op, echter wordt solderen onderweg een beetje lastig…

o   Ontsteking
Nouja, een set bougies (ik heb twee bougies op de DR) is natuurlijk makkelijk mee te nemen, moet geen probleem zijn Als het probleem dieper zit denk ik dat het onderweg sowieso moeilijk wordt om te fixen. Eventueel nog een set bougiekappen?

o   Kettingbreuk:
Wat moet/kun je hiervoor op zak steken? Klinkschakels en een stukje oude ketting?  Verdere gereedschappen voor het repareren van ketting? Breek/klinktang oid?

o   Motorschade
Helaas pindakaas, ANWB bellen (eerst lid worden natuurlijk…)

o   Andere zaken??

Er zijn vast mensen die mij kunnen vertellen waar ik allemaal aan moet denken als ik eens verder weg ga met de motor.

Dus….graag tips, aanvullingen ed.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2005, 13:27 »
Citaat

o   Andere zaken??


Verkom het meeste voorkomende en gooi je tank vol met benzine..... ;)

Als je brommer in goede techische toestand / onderhouden is zal deze tijdens offroad niet veel problemen geven, deze ontstaan meestal na een "aanvaring"  (gravity attack) ... Dus neem gereedschap/materialen mee om de meest voorkomende gevolgen te repareren

Koppeling/rem hendel
Ty-raps
Duct tape
onboard gereedschapset


Volgens mij hebben we het al eens hier over gehad, wat mee te nemen tijdens offroad, het viel wel op dat de ' afrika gangers' zo'n beetje alles bij zich hebben tot aan krimpkous aan toe...
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2005, 15:31 »
Vergeet je elastieken niet! Knoop een paar repen van een oude binnenband om de demper van je uitlaat en je hebt ze altijd bij je. Handig om ook een reserve schakelpook bij je te hebben...

Wat ook helpt is je handrem- en koppelingshendel een stuk in te zagen direct achter het knobbeltje: als ze dan breken, breekt alleen het knobbeltje af en niet je hele hendel.

Doei,

corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2005, 23:37 »
Je kan je ook afvragen wat erg is: bijv.
- Gebroken koppelingskabel: Ik ben vaak zat zonder koppeling naar huis gekomen! effe meesteppen en in zijn 1 drukken, vervolgens gewoon anticiperend rijden en zodat je niet hoeft stil te staan.

Maar goed... mijn punt voor punt antwoord (voor wat het waard is):

- Lekrijden: Een spuitbus helpt je een stukje op weg, als er een dikke spijker in zit help het niet. Achteraf kan je de binnenband weggooien.
Mijn advies: Gewoon bandenlichters en een plaksetje. Zo'n dubbelslagspompje (te koop bij div motorzaken, en bijv de Halfords en andere fietszaken) gaat best, zeker voor een 'gewoon' 120/80 offroad bandje. Ik heb tijdens onze afrikareis niet anders gedaan: plakken, 10 minuutjes pompen.... en je kan weer verder.
Gaspatronen zijn MAKKELIJKER tijdens een ritje, maar wel maar 1x te gebruiken natuurlijk, dus niet geschikt voor lange reizen. 3 gaspatronen is zat voor een 130/80 18.
reserve binnenband: ook vooral MAKKELIJKER. Namelijk tijdens de rit gewoon binenbandje wisselen en sávond in alle rust bandje plakken. Ik rij veel vaker achter lek dan voor, dus ik neem alleen achter mee (voor is ook makkelijker plakken vind ik). Een 19" kan je wel van 17 tot 21" gebruiken, maar ook dit is behoorlijk noodoplossing, en volgens mij kan je dan net zo goed plakken. Reserve band is wel fijn op langere reis: Een uitgescheurd ventiel oid is moeilijk goed te repareren.

- kabelbreuk: Voor tijdelijk een schroeftonnetje (zijn er ook in gaskabelmaat hoor). Solderen onderweg gaat met wat harssoldeer (stukkie menemen) en de benzinebrander, ook handig voor electrakabeltjes (met de aansteker solderen). Gaskabels heb je meestal 2, duwkabel is vaak wel als trekkabel te gebruiken.

Voor kabels geldt toch een beetje: Als je die bij het onderhoud smeert en nakijkt (en vervangt als ze rafelen of zwaarlopen), dan zal het je onderweg niet zo snel gebreuren denk ik.

- Bougie: meenemen. Maak evt een GOED passende bougiesleutel waar een klein rateltje (1/4, heb ik altijd bij me) op past (oud dopje aan pijpsleutel van juiste lengte lassen). Keerzijde: bougies gaan tegenwoordig niet snel meer stuk, alleen als je afstelling echt rot is of de motor om andere reden slecht loopt, dan wil nog wel eens een bougie vetslaan oid. Platina/Iridium (NGK VX/IX)bougies hebben daar ook weinig last van!

- Kettingbreuk: Voor langere reis: Klein stukkie ketting en minstens 2 sluitschakels meenemen. Met een goed vijltje of ijzerzaagje (baby) kan je een kettingpen wel afvkallen zodat je de pennen los kan tikken. Voor ritjes, tja reparatie kost je meestal toch te veel tijd. Evt dik stukje ijzerdraad erdoor buigen -> voldoende om rustig terug te rijden.

- Motorschade: GSM  :-\

Heeft er iemand een goeie oplossing  coor een hydrolische koppeling, want die weet ik nog niet, anders dan zonder koppeling verder!

Oja, tot slot: Rij samen met iemand anders en neem een lange spanband mee. Dan kan je slepen, dingen bij elkaar binden etcetc.

 ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #4 Gepost op: 19-04-2005, 11:31 »

Volgens mij hebben we het al eens hier over gehad, wat mee te nemen tijdens offroad, het viel wel op dat de ' afrika gangers' zo'n beetje alles bij zich hebben tot aan krimpkous aan toe...

..en soldeertin, benzinebranders en tentharingen om helmcamera's te solderen  :-X

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #5 Gepost op: 19-04-2005, 17:25 »

Oja, tot slot: Rij samen met iemand anders en neem een lange spanband mee. Dan kan je slepen, dingen bij elkaar binden etcetc.

 ;D

En da's soms echt wel nodig heb ik aan den lijve mogen ondervinden. Gerben kan heel goed slepen intussen  ;D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #6 Gepost op: 19-04-2005, 21:15 »
http://www.motor-forum.nl/forum/topic/21713

Scheelt me een hoop typ werk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #7 Gepost op: 19-04-2005, 23:34 »
maar levert je wel een boel leeswerk op: Moet je al dat motorforumgel.. doorlezen  :D ;) ;D

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #8 Gepost op: 20-04-2005, 16:20 »
www.motorbikes2africa.nl onder het kopje 'lijstjes'
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #9 Gepost op: 20-04-2005, 16:56 »
Tijdens het travelmaniacsweekend in september gaan Zot en Arjen e.e.a vertellen over op dit onderwerp, is erg interessant en voer voor leuke discussies c.q. sterke verhalen! Niet dat dat nu verder helpt.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #10 Gepost op: 20-04-2005, 19:20 »
Tijdens het travelmaniacsweekend in september gaan Zot en Arjen e.e.a vertellen over op dit onderwerp, is erg interessant en voer voor leuke discussies c.q. sterke verhalen! Niet dat dat nu verder helpt.....

???

ik weet van niets

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #11 Gepost op: 01-05-2005, 09:26 »
Zeeuwse klei,

Betreffende de bandenlichters, neem 2 kleine mee in zo'n handige Acerbis heupgordel, 1 lange kan je bijv. onder je achterbrug plakken met 2 grote slangeklemmen.

Ik heb altijd 2 CO2-patronen bij me en een pompje om uit te lenen ;D

Betreffende de koppelingskabel is het nóg makkelijker om een orginele kabel alvast parallel te leggen met tiewraps aan je orginele kabel. Heb je dan kabelbreuk, dan wissel je hem binnen een minuut. Die oplossing weegt bijna niets. Voor gaskabel zou je uiteraard hetzelfde kunnen doen.

Voor gaten in het blok, die bijv. veroorzaakt wordt door rondslaande ketting of rotsen: kneedbaar metaal meenemen. Heb ik ook altijd bij me; weegt bijna niets. Daarnaast RVS Case Savers, omdat bij mij de zijkappen van magnesium zijn.

Volgens Arjan Brouwer moet je ook altijd 'rode snoepjes' meenemen; mocht er iemand een keer liggen met een gecompliceerde botbreuk o.i.d. dan is het toch wel fijn indien je hem/haar 1 of 2 ibuprofen kan geven. Dat is een goede pijnstiller en onderdrukt ook ontstekingen voor al je nog ver door moet naar een ziekenhuis. Je kunt er veel van nemen, want Arjan nam er wel 8-10 op 1 dag en hij leeft nog steeds :D

En verder een paar boutjes en moertjes en loctyte om losgetrilde onderdelen weer netjes vast te zetten.

Ga je naar Afrika dat je het vraagt?

Noppy

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #12 Gepost op: 01-05-2005, 11:41 »
Volgens Arjan Brouwer moet je ook altijd 'rode snoepjes' meenemen; mocht er iemand een keer liggen met een gecompliceerde botbreuk o.i.d. dan is het toch wel fijn indien je hem/haar 1 of 2 ibuprofen kan geven. Dat is een goede pijnstiller en onderdrukt ook ontstekingen voor al je nog ver door moet naar een ziekenhuis. Je kunt er veel van nemen, want Arjan nam er wel 8-10 op 1 dag en hij leeft nog steeds :D

Noppy

Even een klein zeikertje uithangen, maar volgens mij is Ibuprofen ook een bloedverdunner die je dus absoluut NIET mag gegeven als iemand een wond heeft! Ook kunnen sommigen allergisch zijn voor de stoffen in de de pijnstiller en daardoor bv. in shock raken. Heeft iemand toevallig een medische achtergrond die dit echt zeker weet?

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #13 Gepost op: 01-05-2005, 12:17 »
Volgens Arjan Brouwer moet je ook altijd 'rode snoepjes' meenemen; mocht er iemand een keer liggen met een gecompliceerde botbreuk o.i.d. dan is het toch wel fijn indien je hem/haar 1 of 2 ibuprofen kan geven. Dat is een goede pijnstiller en onderdrukt ook ontstekingen voor al je nog ver door moet naar een ziekenhuis. Je kunt er veel van nemen, want Arjan nam er wel 8-10 op 1 dag en hij leeft nog steeds :D

idd, ibuprofen 400g (of 800g, maar alleen bij de apotheek) werkt prima bij botbreuken ( ;) ;)  en andere ongemakken... geen idee hoe dat werkt in combinatie met 'spontaan' extern bot met grote hoeveelheden bloed  :o
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • Africa Twin XRV 750 Rally
  • *****
  • Berichten: 571
Re: Panne onderweg...voorbereiding/onderdelen
« Reactie #14 Gepost op: 01-05-2005, 14:10 »
Even van www.gezondheidsnet.nl geplukt:

Citaat
Pijnstillers:

Een pijnstiller bevat een of meer stoffen die voor een bepaalde tijd de pijn stillen. Er bestaan verschillende soorten pijnstillers, omdat ze verschillende bestanddelen bevatten gericht op specifieke pijnen. Op de plaats van bijvoorbeeld een verwonding vindt een chemische reactie plaats, waardoor de productie van prostaglandines op gang komt. Deze stimuleren de zenuwen die een boodschap naar de hersenen zenden. Daar wordt het vervolgens geïnterpreteerd als pijn. De gewone OTC pijnstillers remmen het ontstaan en vrijkomen van deze prostaglandines zodat er minder pijnimpulsen naar de hersenen gaan.

Soorten pijnstillers

Pijnstillers met acetylsalicylzuur
Deze pijnstiller werkt binnen 30 minuten, is koortsverlagend en remt ontstekingen. Verder vermindert deze stof de samenklontering van bloedplaatjes. Een pijnstiller met acetylsalicylzuur (b.v. Aspirine) kan worden gebruikt bij koorts, kiespijn, hoofdpijn en bij pijn bij griep en verkoudheid.

Pijnstillers met paracetamol
Een pijnstiller met paracetamol (b.v. Finimal) kan worden gebruikt bij koorts, hoofdpijn, kiespijn en menstruatiepijn. Het is geen ontstekingsremmer en heeft geen effect op bloedplaatjes en het maag- darmkanaal. Teveel paracetamol ineens kan leverbeschadiging veroorzaken.

Overige pijnstillers
Ibuprofen (b.v. Nurofen) en naproxen (b.v. Aleve) zijn voorbeelden van andere vrij verkrijgbare geneesmiddelen en hebben een pijnstillende, koortsverlagende en ontstekingsremmende werking. Er bestaan daarnaast nog andere pijnstillers waarvan de meeste uitsluitend op recept verkrijgbaar zijn.

Gemiddeld verbruik
Het gemiddeld verbruik van pijnstillers is jaarlijks ongeveer 36 doseringen per Nederlander. Het gaat daarbij zowel om pijnstillers op recept als de zelf gekochte. De belangrijkste pijnstillers die gebruikt worden zijn paracetamol (70,4%) ibuprofen (11%), acetylsalicylzuur (4,2%) en naproxen (2,3%).

Zijn pijnstillers verslavend?
Pijnstillers die zonder recept verkrijgbaar zijn, hebben geen verslavende werking, maar moeten niet langer dan 10 tot 14 dagen achtereen gebruikt worden. Als langer gebruik nodig is, moet je de huisarts raadplegen.

Tips:

Neem bij zwangerschap eerst contact op met je huisarts voor je een pijnstiller gebruikt
Lees voor gebruik altijd de bijsluiter
Gebruik geen verschillende pijnstillers naast elkaar zonder de huisarts te raadplegen
Gebruik geen alcohol naast pijnstillers

Ga zo verder zoeken voor meer info ;D
"Man is distinguished from all other creatures by the faculty of laughter."
"Confuse people... Quote from the WRONG message!"