Je kan je ook afvragen wat erg is: bijv.
- Gebroken koppelingskabel: Ik ben vaak zat zonder koppeling naar huis gekomen! effe meesteppen en in zijn 1 drukken, vervolgens gewoon anticiperend rijden en zodat je niet hoeft stil te staan.
Maar goed... mijn punt voor punt antwoord (voor wat het waard is):
- Lekrijden: Een spuitbus helpt je een stukje op weg, als er een dikke spijker in zit help het niet. Achteraf kan je de binnenband weggooien.
Mijn advies: Gewoon bandenlichters en een plaksetje. Zo'n dubbelslagspompje (te koop bij div motorzaken, en bijv de Halfords en andere fietszaken) gaat best, zeker voor een 'gewoon' 120/80 offroad bandje. Ik heb tijdens onze afrikareis niet anders gedaan: plakken, 10 minuutjes pompen.... en je kan weer verder.
Gaspatronen zijn MAKKELIJKER tijdens een ritje, maar wel maar 1x te gebruiken natuurlijk, dus niet geschikt voor lange reizen. 3 gaspatronen is zat voor een 130/80 18.
reserve binnenband: ook vooral MAKKELIJKER. Namelijk tijdens de rit gewoon binenbandje wisselen en sávond in alle rust bandje plakken. Ik rij veel vaker achter lek dan voor, dus ik neem alleen achter mee (voor is ook makkelijker plakken vind ik). Een 19" kan je wel van 17 tot 21" gebruiken, maar ook dit is behoorlijk noodoplossing, en volgens mij kan je dan net zo goed plakken. Reserve band is wel fijn op langere reis: Een uitgescheurd ventiel oid is moeilijk goed te repareren.
- kabelbreuk: Voor tijdelijk een schroeftonnetje (zijn er ook in gaskabelmaat hoor). Solderen onderweg gaat met wat harssoldeer (stukkie menemen) en de benzinebrander, ook handig voor electrakabeltjes (met de aansteker solderen). Gaskabels heb je meestal 2, duwkabel is vaak wel als trekkabel te gebruiken.
Voor kabels geldt toch een beetje: Als je die bij het onderhoud smeert en nakijkt (en vervangt als ze rafelen of zwaarlopen), dan zal het je onderweg niet zo snel gebreuren denk ik.
- Bougie: meenemen. Maak evt een GOED passende bougiesleutel waar een klein rateltje (1/4, heb ik altijd bij me) op past (oud dopje aan pijpsleutel van juiste lengte lassen). Keerzijde: bougies gaan tegenwoordig niet snel meer stuk, alleen als je afstelling echt rot is of de motor om andere reden slecht loopt, dan wil nog wel eens een bougie vetslaan oid. Platina/Iridium (NGK VX/IX)bougies hebben daar ook weinig last van!
- Kettingbreuk: Voor langere reis: Klein stukkie ketting en minstens 2 sluitschakels meenemen. Met een goed vijltje of ijzerzaagje (baby) kan je een kettingpen wel afvkallen zodat je de pennen los kan tikken. Voor ritjes, tja reparatie kost je meestal toch te veel tijd. Evt dik stukje ijzerdraad erdoor buigen -> voldoende om rustig terug te rijden.
- Motorschade: GSM
Heeft er iemand een goeie oplossing coor een hydrolische koppeling, want die weet ik nog niet, anders dan zonder koppeling verder!
Oja, tot slot: Rij samen met iemand anders en neem een lange spanband mee. Dan kan je slepen, dingen bij elkaar binden etcetc.