Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke motor als beginner en begin budget.  (gelezen 7059 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #15 Gepost op: 24-10-2019, 18:21 »
Iedere motor is een uren motor, afhankelijk van het gebruik. Die oudere 450 en 525 zijn er inmiddels genoeg met 50.000-100.000 km, indien bereden als een allroad. Dan kan je hem ook best als kilometer machine servicen.

Net als dat een drz in enduro gebruik op een enduro uren schema thuis hoort, zie de E en K modellen.

Alles hangt af van gebruik. En een beetje geluk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #16 Gepost op: 24-10-2019, 18:54 »
zoek er hier eentje uit https://www.offroadcentrum.nl/producten/motoren-offroad-allroad-enduro-cross


of een XT660R voor als je voor veilig (bullet proof) wilt gaan [size=78%]https://link.marktplaats.nl/m1446593826[/size]
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #17 Gepost op: 24-10-2019, 19:53 »
Stel jullie lijst zeer op prijs.

Zat net te zoeken.
Ktm 450exc 1.5 ltr blokolie
Drz 1.8ltr blokolie
Ktm 690 1.7ltr blokolie

Stond me bij dat de Drz altijd een grote olievoorraad had.
Maar dat valt me beetje tegen met deze getallen.
Dus een 450 exc komt er best netjes uit met 1.5 ltr.
Dus ook niet echt een urenmachine??

Is daar niks aan te doen dan?
Mijn 690 heeft 2,35 ltr olie na wat aanpassingen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #18 Gepost op: 24-10-2019, 21:26 »
Een vraag uit pure onwetendheid...waarom is de hoeveelheid olie van belang?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #19 Gepost op: 24-10-2019, 23:02 »
Wat zal er gebeuren zonder olie?
Juist slechte smering of vastloper.
Meer olie is minder snel veroudering.
Dus kan je ermee op vakantie 3 4000km.
Een enduro uren machine hoeft maar 2 of 3 uurtjes volle bak te rammen en heeft dan net genoeg aan 1ltr.
Daarna verversen.

En minder olie is minder gewicht en dat telt als je wedstrijd rijd.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #20 Gepost op: 24-10-2019, 23:13 »
Olie vervuilt naarmate die langer in gebruik is. Een zuiger is niet 100% dicht; elke kaboem lekt er een klein beetje langs de zuiger. Het is de taak van de olie om dat op te vangen en onschadelijk te maken. Dat is ook de voornaamste reden dat olie donker word; dat is gewoon olie die z'n werk aan het doen is.
Ook slijt olie; de viscositeitsverbeteraars die van een 10W olie een 10W50 maken zijn net als haren in je doucheputje. En net zoals haren worden die strengen kapot geknipt door de scharende tandwielen.


Heb je meer olie, dan duurt het langer voor het versleten is.



Maar imho is de hoeveelheid olie ansich nog niet zo veelzeggend. Het is een combinatie van de kwaliteit van de olie, de hoeveelheid olie en de belasting ervan. Een redelijk rustig blokje, zeg met een 75pk per liter en een dikke zuiger met 3 veren houd een liter olie veel langer fris dan een fel enduroblokje dat 110pk per liter doet met een hele korte zuiger, maar 2 zuigerveren en veel hogere temperaturen.


Ik wissel olie niet perse op km-stand. Na een winter zit er zoveel benzine en vocht in de olie dat-ie echt wel ververst mag worden, ook al zit-ie er dan pas 2000km in. Rij je uitsluitend lange toertochten, dan is een paarduizend km over de normale verversingstermijn gaan meestal echt geen ramp.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #21 Gepost op: 24-10-2019, 23:42 »
Een vraag uit pure onwetendheid...waarom is de hoeveelheid olie van belang?

De olie-pomp pompt de olie rond door het motorblok met BV 4 ltr per minuut.
Stel; olie-inhoud = 2 liter, dan wordt elke olie-molecuul 2 keer per minuut "belast"
Maak ik van de carter-inhoud 4 liter, dan heeft de olie 2 x zoveel tijd om tot rust te komen, af te koelen enz enz.


Post Merge: 24-10-2019, 23:46
Olie vervuilt naarmate die langer in gebruik is. Een zuiger is niet 100% dicht; elke kaboem lekt er een klein beetje langs de zuiger. Het is de taak van de olie om dat op te vangen en onschadelijk te maken. Dat is ook de voornaamste reden dat olie donker word; dat is gewoon olie die z'n werk aan het doen is.
Ook slijt olie; de viscositeitsverbeteraars die van een 10W olie een 10W50 maken zijn net als haren in je doucheputje. En net zoals haren worden die strengen kapot geknipt door de scharende tandwielen.


Heb je meer olie, dan duurt het langer voor het versleten is.



Maar imho is de hoeveelheid olie ansich nog niet zo veelzeggend. Het is een combinatie van de kwaliteit van de olie, de hoeveelheid olie en de belasting ervan. Een redelijk rustig blokje, zeg met een 75pk per liter en een dikke zuiger met 3 veren houd een liter olie veel langer fris dan een fel enduroblokje dat 110pk per liter doet met een hele korte zuiger, maar 2 zuigerveren en veel hogere temperaturen.


Ik wissel olie niet perse op km-stand. Na een winter zit er zoveel benzine en vocht in de olie dat-ie echt wel ververst mag worden, ook al zit-ie er dan pas 2000km in. Rij je uitsluitend lange toertochten, dan is een paarduizend km over de normale verversingstermijn gaan meestal echt geen ramp.

Helemaal mee eens!
Kijk maar eens wat die extreem lange verversings termijnen bij auto's en vrachtswagens doen.
Heel veel schade aan turbo's enz enz
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #22 Gepost op: 25-10-2019, 11:25 »
Kijk eens naar een Beta 4T, bijvoorbeeld 350CC? Daar gaat 1.8L olie in! 1L aan de bakzijde en 0.8L aan de blokzijde. Bij de bak voor endurogebruik 0.8L en voor allroadgebruik mag er 200CC meer in, wat ik dus altijd doe. Ik wissel 2x het blok, voordat ik de bakzijde wissel. Heb een keer Motul dubbelester 10W40 van Albert in de bak gehad. Wow, goed spul, schakelt heel erg soepeltjes dan!

Heb ook al eens single grade olie 75W in de bak gehad. Niet echt noemenswaardige verschillen qua schakelen of aangrijpen koppeling. Voordeel is wel dat die olie dan veel langer mee gaat aangezien die polymeren niet kapotgeknipt kunnen worden!

Beta 350

Olie vervuilt naarmate die langer in gebruik is. Een zuiger is niet 100% dicht; elke kaboem lekt er een klein beetje langs de zuiger. Het is de taak van de olie om dat op te vangen en onschadelijk te maken. Dat is ook de voornaamste reden dat olie donker word; dat is gewoon olie die z'n werk aan het doen is.
Ook slijt olie; de viscositeitsverbeteraars die van een 10W olie een 10W50 maken zijn net als haren in je doucheputje. En net zoals haren worden die strengen kapot geknipt door de scharende tandwielen.

Heb je meer olie, dan duurt het langer voor het versleten is.
> Klopt!!


Maar imho is de hoeveelheid olie ansich nog niet zo veelzeggend. Het is een combinatie van de kwaliteit van de olie, de hoeveelheid olie en de belasting ervan. Een redelijk rustig blokje, zeg met een 75pk per liter en een dikke zuiger met 3 veren houd een liter olie veel langer fris dan een fel enduroblokje dat 110pk per liter doet met een hele korte zuiger, maar 2 zuigerveren en veel hogere temperaturen.


Ik wissel olie niet perse op km-stand. Na een winter zit er zoveel benzine en vocht in de olie dat-ie echt wel ververst mag worden, ook al zit-ie er dan pas 2000km in. Rij je uitsluitend lange toertochten, dan is een paarduizend km over de normale verversingstermijn gaan meestal echt geen ramp.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #23 Gepost op: 25-10-2019, 12:12 »
In mijn 790 zit 2,8 liter en dat zou 15000km mee moeten gaan volgens het boekje.
Meh, dan kan er wel superduper volsynthetisch vloeibaar goud aangelengd met unobtainium picodeeltjes in zitten, maar ik vind het wel een fors interval voor een blok dat zo'n 120pk per liter inhoud doet. Ik denk niet dat ik die 15000km aan ga houden.


Maar trek je de vergelijking met een meer competitiegericht blokje: het specifieke vermogen van die blokjes is niet zo gek veel meer, en de constructie van die blokjes is niet wezenlijk ieler. Er is dus imho eigenlijk geen reden waarom dat bij allroadgebruik ook niet 2500-4000km/liter olie kan doen als dat een keer zo uitkomt, uitgaande van dezelfde kwaliteit olie. Het aantal 525EXC/kantelberg 570/etc. dat de wereld rondgereden is zegt eigenlijk ook al genoeg.


member: welke 75W gebruikte jij? Ik heb Motul Transoil 10W40 in de bak van de 2T zitten, maar die veroudert vlotter dan ik zou verwachten, wat ik vooral met schakelen merk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #24 Gepost op: 25-10-2019, 12:31 »
Wat zal er gebeuren zonder olie?
Juist slechte smering of vastloper.
Meer olie is minder snel veroudering.
Dus kan je ermee op vakantie 3 4000km.
Een enduro uren machine hoeft maar 2 of 3 uurtjes volle bak te rammen en heeft dan net genoeg aan 1ltr.
Daarna verversen.

En minder olie is minder gewicht en dat telt als je wedstrijd rijd.


Oke, ik heb 2x0,75l olie.
Motorolie vervang ik elke 10 uur.
Versnellingsbakolie elke 20 uur.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #25 Gepost op: 27-10-2019, 07:49 »
Tis en voor blubber.
En voor vakantie.
Met blubber kan er veel maar vakantie met een WR en 0.8ltr blokolie lijkt me krapjes.
Nee joh, je vergist je. Dit type WR lijkt wel voor reizen gemaakt; service interval van 24.000 km. Lijkt wel een auto!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #26 Gepost op: 28-10-2019, 13:04 »
Waarom die focus op olie, van een reismachine verwacht je toch ook enig comfort, bagagecapaciteit en actieradius? Dan kom je al snel bij de 600 cc+ motoren uit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #27 Gepost op: 29-10-2019, 06:14 »
Waarom die focus op olie, van een reismachine verwacht je toch ook enig comfort, bagagecapaciteit en actieradius? Dan kom je al snel bij de 600 cc+ motoren uit.
Nee, het is allereerst voor de blub en zand, daarna pas voor het reizen, toch?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #28 Gepost op: 01-11-2019, 14:55 »
Suzuki DR 350?




1,9 liter olie  ::) :-X


Oliewissel elke 6000km volgens het boekje.


Ze hebben alleen niet allemaal een start knopje.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Welke motor als beginner en begin budget.
« Reactie #29 Gepost op: 01-11-2019, 17:06 »
Het gedoe omtrent oliewissels wordt mijns inziens soms zwaar overdreven als het gaat om de gewone rijders onder ons die een brabo of een transpania rit maken.


De 'beroemde' Aaron S met zijn 2015 ktm exc-f 500 die ondertussen een dikke 120.000 km met bagage op zijn enduro reed doet oliewissels om de 3000 km. Dat doet hij als hij rustig rijdt, lees uren lange dagen van 110 km/uur over bijvoorbeeld de Russische gravel wegen. Zet hij het gas erop dan doet hij het wat vaker.


Ik citeer van het KTM blog:

“The number one question I get asked is about oil changes. I do a lot of them. I started doing them every 1.500km to 2.000km max, but now I will go for 3.000km without worrying so much. They are so quick and easy on my bike, so I don’t know why people think it’s a big deal...

...I did my first top end rebuild at 870hrs as the bike needed it. Then I did my second at around 1.300hrs but it didn’t need it.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com