Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Africa twin verbouwing  (gelezen 50757 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Africa twin verbouwing
« Gepost op: 10-02-2013, 21:12 »
Hallo allemaal,

Ik wil in dit topic de verbouwing van mijn Africa twin delen.
Om het topic een beetje een inleiding te geven even een kort vehaaltje hoe ik hier zo bij gekomen ben;

Sinds mijn 18 de rij ik al motoren. Daarvoor uiteraard ook schakelbrommer. Het moest toen al 'iets anders' zijn. Dat zal ook de rede geweest zijn dat ik een viertakt reed terwijl al mijn klasgenoten tweetakt reden. De Honda brommer was voorzien van een polyester racezitje en zelfgemaakte clipons.

Als project op de MTS wilde ik een motorfiets frame bouwen. Als onderdelendonor kwam ik uit op een XS650 omdat ik voor stage dagelijks langs (toen nog in Woudenberg gevestigde) Heiden tuning kwam. Een lang verhaal kort; deze XS slijt zijn dagen nu als street tracker.


Nu de XS wel zo'n beetje gereed is zocht ik een nieuw project. Er stond nog een wegracer in de garage maar de lol daarvan was er na de 9 jaar dat ik hem had wel een beetje vanaf. Ik had ondertussen ook een paar EXC KTM's gehad. Erg veel lol mee gehad maar op de verharde weg had je met zo'n ding niets te zoeken. De XS is een super fijne motor en denk net zo vermakelijk als een supermoto maar niet voor de snelweg. Op zandpaden kan je er echter nog best mee rond komen.

Ik wilde geen street tracker bouwen van een motor die wel de snelweg op kan. Zou een beetje eentonig worden. Dus leek me een allroad ombouwen naar een rally achtige motor een geschikt plan. Kan je ook een zandpad mee pakken maar ook een lange (snelweg) rit mee maken maar is geen tracker.Dus op zoek naar een goede basis.
Vrienden van me rijden o.a. DR800 en KLE500. Die konden het dus niet worden. Op internet zag ik leuke Africa twins staan in rally uitvoering. Er is genoeg voor te koop dus ook een leuke uitdaging om hem er dan nog anders uit te laten zien.

Ik kwam op MP de AT van ARM lid removed tegen. Was niet de netste motor maar had leuke opties en de beschadigde delen zouden toch vervangen worden. Na een bezoekje was het me al snel duidelijk, dit zou de basis worden van mijn project.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #1 Gepost op: 10-02-2013, 21:42 »
Leuk! Ben benieuwt. Wat zijn de plannen?
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #2 Gepost op: 10-02-2013, 21:49 »
Ik ga (nog ) niet zo ver als Marcolith. Het blijft voor nu slechts uiterlijk.
Op de site van Boano staan wat leuke items waaronder de rally kuip. Ziet er best wel ok uit en scheelt een heleboel tijd tov er een zelf maken. Ik vond een replica van deze kuip voor een normale prijs, de Italianen vragen er wel erg veel voor.

Nu ben ik bezig componenten te verzamelen en een voorbouw te maken voor de koplampen en instrumenten.



In de Boano kuip horen eigenlijk Aprilia lampen maar die zijn moeilijk te vinden. Bij Optitune vond ik een universele set die goed past.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #3 Gepost op: 10-02-2013, 22:14 »
Misschien een tip?;
 
Ik maak m'n voorbouwprojectjes altijd eerst van 6mm hechthout. Goedkoper om foutjes te maken en makkelijker te bewerken.
Als 't dan naar m'n zin is kopieer ik 't naar definitief alu.
 

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #4 Gepost op: 10-02-2013, 23:44 »
Zit ik dat hele verhaal door te nemen en denk, dat wel zoiets gaan worden:

RD04 (li.) en RD07




Maar goed, een Boanokuip dus.
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #5 Gepost op: 11-02-2013, 07:24 »
Bedankt voor de tip. Zelf gebruik ik het liefst een stevig karton om beugels te maken. Kan je makkelijk met een schaar knippen en kan gebogen en gevouwen worden. Op de foto is dan ook al de uiteindelijke beugel te zien.

Wat ik met de achterkant doe weet ik nog niet. Nu denk ik alleen een ander spatbord maar ik ken mezelf. Zal wel wat meer worden... ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #6 Gepost op: 12-02-2013, 06:45 »
Succes Nicolaas. Toch een kuipje gevonden dus?  ;) :P

Achterkant kun je gewoon afzagen en 2 Acerbis lampjes opzetten. Ik heb er nog een enduro kentekenplaathouder met een smal strookje verlichting extra onder zitten.



_??_
(?_?)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #7 Gepost op: 12-02-2013, 09:30 »
Jep, redelijk snel gevonden.  ;)
Ik was van plan een achterspatbord zelf te maken van polyester. Ik heb al twee van die molsoft lampjes maar ik denk idd dat ik ook een los achterlicht onder het zitje plaats. Maar eerst de kuip maar eens af maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2013, 20:35 »
Zo, de voorbouw is afgelast. Nu nog een paar beugeltjes eraan en dan kan hij gespoten worden.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #9 Gepost op: 21-02-2013, 12:06 »
gespoten? Mooi alu is toch niet lelijk?
 
Brom, die 2 XXXLite twins zijn echt gaaf :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #10 Gepost op: 21-02-2013, 12:36 »
Haha, je hebt gelijk hoor maar heb liever geen zon via de voorbouw in m'n ogen. Hij gaat dus helemaal mat zwart worden.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #11 Gepost op: 21-02-2013, 14:13 »
moet ook maar eens goed leren lassen..
en zo'm mig/ tig ding opzoeken...

altijd handig,,
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2013, 18:15 »
"heb liever geen zon via de voorbouw in m'n ogen"
Stralen of opschuren met een schuursponsje is ook een mogelijkheid die ik gebruik. (maar mooi zwart is ook niet lelijk)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #13 Gepost op: 21-02-2013, 19:10 »
Hm, jullie maken me wel aan het twijfelen, blank of zwart... :confused: Ik laat hem wel eerst een tijdje blank. Dan kan ik altijd nog een kleurtje aanbrengen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: Africa twin verbouwing
« Reactie #14 Gepost op: 24-02-2013, 23:40 »