Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 2 takt benzine mixen  (gelezen 2898 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
2 takt benzine mixen
« Gepost op: 22-05-2018, 14:30 »
Heren,

Ik ben opzoek naar een nieuwe brommer, en vroeg me af hoe jullie 2 takt mixen.
Een aantal jaar geleden heb ik een 2 takt gehad en ik stond altijd te kutten na het tanken met potjes olie.
Als hier tegenwoordig een simpele oplossing voor is hoef ik niet naar die dure olieinjectie beta's KTM's te kijken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #1 Gepost op: 22-05-2018, 15:34 »
Gewoon thuis mengen in 10 l jerrykan.
Maar ja, dat is voor trial. Ik ben nooit ver weg van huis of auto.
Anders is het het een of het ander ben ik bang.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2018, 16:03 »
Alleen thuis mixen werkt echt goed. Mijn ervaring aan de pomp met zelf meegebrachte olie is niet goed: de olie lost niet snel genoeg op en onder in de tank vormt zich een laagje benzine met te veel olie. Ook de motor schudden halverwege het tanken hielp niet echt goed.

Let op dit is alleen mijn eigen ervaring, wellicht hebben andere mensen een beter idee?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #3 Gepost op: 22-05-2018, 16:38 »
Heren,

Ik ben opzoek naar een nieuwe brommer, en vroeg me af hoe jullie 2 takt mixen.
Een aantal jaar geleden heb ik een 2 takt gehad en ik stond altijd te kutten na het tanken met potjes olie.
Als hier tegenwoordig een simpele oplossing voor is hoef ik niet naar die dure olieinjectie beta's KTM's te kijken.

In de USA lees ik alleen maar berichtjes van RR-rijders die die tankjes er af slopen.

Zelf heb ik met een Beta 300 met oliereservoir ook al een vastlopertje gehad; blijft alleen KTM nog over qua betrouwbaarheid?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #4 Gepost op: 22-05-2018, 17:14 »
net zoals met katalysators
op een gegeven moment wil je gewoon naked
dus ieder sloopt t eraf bij n KTM zelfs de startmotor


en dat mixen is natuurlijk wel erg simpel ook aan de pomp
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #5 Gepost op: 22-05-2018, 17:29 »
In de USA lees ik alleen maar berichtjes van RR-rijders die die tankjes er af slopen.
Zelf heb ik met een Beta 300 met oliereservoir ook al een vastlopertje gehad; blijft alleen KTM nog over qua betrouwbaarheid?
Ja, maar die doen het denk ik op de Trial manier: Met auto en aanhanger ergens naar toe en rondjes rijden.
Een Brabo 600 rijden wordt dan lastiger.
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #6 Gepost op: 22-05-2018, 18:00 »
In de USA lees ik alleen maar berichtjes van RR-rijders die die tankjes er af slopen.

Zelf heb ik met een Beta 300 met oliereservoir ook al een vastlopertje gehad; blijft alleen KTM nog over qua betrouwbaarheid?

Damn das zuur. Hoe kwam dat dan? Heb er geen bericht hier over gelezen

Post Merge: 22-05-2018, 18:07
Denk dat ik maar lekker een 4 takt koop dan.
Bedankt voor de reacties

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #7 Gepost op: 22-05-2018, 19:02 »
Jawel hoor, heb er ergens over geschreven; aan het einde van een soort Tankbaan de secundaire weg op gereden en een warmtevastloper gehad. Koppakking gesneuveld en carterontluchtingsslang gesmolten op de aansluiting. Het een was het gevolg van het ander maar hoe oorzaak en gevolg in elkaar grijpen was volstrekt onduidelijk. Het was garantie maar mij werd wel het verwijt gemaakt dat ik de sproeierbezetting 's ochtends 'even' had moeten aanpassen en dat ik geen 2-tact man was. Toen was ik het ineens idd niet meer en ding gedumpt met maar 14u er op en twee garantieclaims. Moet er bij zeggen dat alles vergoed werd maar je rijdt bijna niet meer op je motortje; dat doet de dealer wel want die moet testen...

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #8 Gepost op: 22-05-2018, 20:03 »
Stel, ik deed een rit waarbij ik 1x zou moeten tanken.
Dat zou dan ongeveer 10 liter zijn.
Dan nam ik een klein flesje van 200cc mee, en kieper dat er voor het tanken in.
Zeker de ktm 's kunnen ook makkelijk met 1:60 toe.
Dus of het dan 8 of 12 liter is maakt ook niet zoveel uit.

Ik had er een jd jetting kit in, te duur, maar het geld dik waard.
Reed eigenlijk het hele jaar op de "winterstand".
Maar idd,  hij staat dan niet op scherp en je mist vermogen.
Voor mij had 25 pk minder geen probleem geweest.

Was met een ktm 300

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #9 Gepost op: 22-05-2018, 20:17 »
Brabo 600 rij je zonder problemen, elke 15km heb je hier n ander dorp en in Drenthe ook,
bovendien moeten mn maten net zo vaak n terras op als ik dus
alles behalve maakt t geen ruk uit in n 600 of je nou 2 of 4 rijdt
nou ja t zou kunnen dat je 300 helemaal niet af wil stappen onderweg

Post Merge: 22-05-2018, 20:19
Jawel hoor, heb er ergens over geschreven; aan het einde van een soort Tankbaan de secundaire weg op gereden en een warmtevastloper gehad. Koppakking gesneuveld en carterontluchtingsslang gesmolten op de aansluiting. Het een was het gevolg van het ander maar hoe oorzaak en gevolg in elkaar grijpen was volstrekt onduidelijk. Het was garantie maar mij werd wel het verwijt gemaakt dat ik de sproeierbezetting 's ochtends 'even' had moeten aanpassen en dat ik geen 2-tact man was. Toen was ik het ineens idd niet meer en ding gedumpt met maar 14u er op en twee garantieclaims. Moet er bij zeggen dat alles vergoed werd maar je rijdt bijna niet meer op je motortje; dat doet de dealer wel want die moet testen...

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk
denk dat je gewoon pech hebt gehad
vast gaan is toch wel iets van de 70s

Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 352
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #10 Gepost op: 22-05-2018, 21:37 »
Jawel hoor, heb er ergens over geschreven; aan het einde van een soort Tankbaan de secundaire weg op gereden en een warmtevastloper gehad. Koppakking gesneuveld en carterontluchtingsslang gesmolten op de aansluiting. Het een was het gevolg van het ander maar hoe oorzaak en gevolg in elkaar grijpen was volstrekt onduidelijk. Het was garantie maar mij werd wel het verwijt gemaakt dat ik de sproeierbezetting 's ochtends 'even' had moeten aanpassen en dat ik geen 2-tact man was. Toen was ik het ineens idd niet meer en ding gedumpt met maar 14u er op en twee garantieclaims. Moet er bij zeggen dat alles vergoed werd maar je rijdt bijna niet meer op je motortje; dat doet de dealer wel want die moet testen...

Te arm lopen is een verkeerde brandstof/lucht verhouding, niet de benzine/olie verhouding.
Je kunt met een mengverhouding 1:35 ook een vastloper krijgen als je te kleine sproeiers gebruikt.

Groet, Jan
Ik ga maar fietsen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #11 Gepost op: 22-05-2018, 22:28 »

Voor mijn ktm 300
Kan gewoon met goede olie.
Geen brommer action meuk.
1:100
Zover durf ik niet ga tot 1:85.
Loopt perfect.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #12 Gepost op: 22-05-2018, 23:38 »
In m'n Maico 500 twee-takt tijd had ik zo'n speciale meng jerrycan.
Zoals toen gebruikt in de bosbouw. (voordat iedereen met Aspen ging zagen)

Smeerde met Blauwe Bell-Ray olie 1:50.
Dit mocht vlgs de leverancier wel 1:80, maar dat durfde ik niet.....

Nooit vastlopers oid gehad, wel big-enden........hou op schei uit.....

En een lekker race luchtje uit de uitlaat.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #13 Gepost op: 23-05-2018, 09:27 »
Toen ik mijn ktm 380 nog had... (snik snik heimwee) had ik gewoon een paar potjes met streepjes erop.
1 potje was 1 tank brandstof. 1/2e potje een halve tank, kwart potje kwart tank...

Dus op die manier tankte ik dan altijd... zo precies komt het nou ook niet met die olie.

Belangrijker is dat je sproeier klopt bij vollast en bijna vollast... want dan wordt je zuigertje pas echt heet.

Ik kwam ook een keer met een warmloper tot stilstand op de tankbaan... draaide toen de kvs dop open om te kijken of dat eruit was ofzo.. maar mijn kvs was koud. Had geen thermostaat dus kan dat hij teveel koelde op de lange snelle stukken, ofdat achteraf gezien mijn waterpomp stuk was...  :P
Ride the world!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: 2 takt benzine mixen
« Reactie #14 Gepost op: 25-05-2018, 07:14 »