Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe krijg ik deze velg weer recht. (opgelost!)  (gelezen 8193 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Hoe krijg ik deze velg weer recht. (opgelost!)
« Gepost op: 15-12-2012, 13:36 »
Hoe krijgen we dit weer een beetje recht?

Twee velgen gekocht via Marktplaats bij LDR Santos uit Losser, een bedrijf dat Japanse import doet. Bij ontvangst bleek dat één van de velgen een enorme deuk heeft en dat was op de foto's op Marktplaats natuurlijk niet te zien. Vanaf moment van ontvangst reageren ze niet meer op email.


Geen zaken mee doen dus! Ze adverteren op Marktplaats als Leo Vries.


Ik heb al met een flinke hamer en een stuk hout geslagen tot mijn handen zeer deden maar niet recht te krijgen.
Tussen de bankschroef met aan weerszijde een stuk hout ook geen resultaat.
Heet maken met een verfstripper vóór het slaan hielp ook niet.


Iemand nog idee?
Ik wil er mousse op leggen maar dan moet ie niet via de deuk veel zand/water gaan happen....
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #1 Gepost op: 15-12-2012, 13:52 »
lijkt mij dat deze opnieuw uitgelijnt moet worden in een wals...
geen idee of dat ergens gedaan wordt..

ik denk een motorzaak bij jou in de buurt bellen?

wel lekker, aan de andere kant is hiermee ook zijn reputatie beschadigt! goede set leo! >:(
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #2 Gepost op: 15-12-2012, 13:58 »
is het deel waar de band raakt ook gedeukt dan? of alleen de zijkant open gevouwen?
Zou me er als het alleen de zijkant is niet teveel zorgen om maken.
 
In een zware hydraulische pers krijg je het wel teruggebogen, met de hamer echt niet :) Wel eerder gehad dat ie barst bij terugbuigen, dus ik laat het zelf liever zitten.
 
Bakker framebouw kan ze wel walsen in vorm, maar met in en uitspaken bijna net zo duur als een nieuwe hoepel denk ik.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #3 Gepost op: 15-12-2012, 14:28 »
Ik zie daar op die velgrand tagasako staan dus die is wel tough.


DIDtjes mep je zo recht met vuist en hout, maar als dat nu al niet gaat..


Kun je op MP misstanden niet melden?



Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #4 Gepost op: 15-12-2012, 14:29 »
Binnenkant is ook gedeukt. Niet veel maar met mousse heb je al niet veel druk op de velgrand. Misschien moet ik toch een binnenband in doen en mijn goede velgen voor mousse gaan gebruiken.
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #5 Gepost op: 15-12-2012, 14:36 »
Ik heb eerder ook al dit soort deuken redelijk uit velgen gehaadl (inclusief Excels en die zijn echt knetterhard!)


Velg in een hele dikke bankschroef zetten. een vlak plankje (hardhout werkt goed) achter de vlakste kant, en een latje (of stuk taai plastic oid) tegen de deuk aan de andere kant: Flink aan de bankschroef hangen (iets TE ver naar binnen buigen, het veert terug!).
Zo een paar keer proberen/wat gevoel krijgen en dan krijg je de deuk er heel aardig uit: goed zat voor een offroad wiel.




Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #6 Gepost op: 15-12-2012, 14:43 »
Ik heb eerder ook al dit soort deuken redelijk uit velgen gehaadl (inclusief Excels en die zijn echt knetterhard!)


Velg in een hele dikke bankschroef zetten. een vlak plankje (hardhout werkt goed) achter de vlakste kant, en een latje (of stuk taai plastic oid) tegen de deuk aan de andere kant: Flink aan de bankschroef hangen (iets TE ver naar binnen buigen, het veert terug!).
Zo een paar keer proberen/wat gevoel krijgen en dan krijg je de deuk er heel aardig uit: goed zat voor een offroad wiel.

doe het eens voor zou ik zeggen....  ;)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #7 Gepost op: 15-12-2012, 14:47 »
Als je met de velg langskomt doe ik het voor, geen probleem. koffie staat klaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #8 Gepost op: 15-12-2012, 14:48 »
Ik heb eerder ook al dit soort deuken redelijk uit velgen gehaadl (inclusief Excels en die zijn echt knetterhard!)


Velg in een hele dikke bankschroef zetten. een vlak plankje (hardhout werkt goed) achter de vlakste kant, en een latje (of stuk taai plastic oid) tegen de deuk aan de andere kant: Flink aan de bankschroef hangen (iets TE ver naar binnen buigen, het veert terug!).
Zo een paar keer proberen/wat gevoel krijgen en dan krijg je de deuk er heel aardig uit: goed zat voor een offroad wiel.

Bedoel je dat ik alleen het kromme deel in de bankschroef zet en dan aan het wiel hangen?
Of een zo lang mogelijk deel van de velg in de bankschroef inc. het rechte deel aan weerszijden van de deuk en dan de bankschroef zo strak mogelijk dichtdraaien?
Ik heb een zware bankschroef!

Post Merge: 15-12-2012, 14:48
Als je met de velg langskomt doe ik het voor, geen probleem. koffie staat klaar.

Da's ook nog een optie als het niet lukt.
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #9 Gepost op: 15-12-2012, 14:53 »
bij mijn lokale crossboer mxaad wordt ie gewalst voor paar tientje, als nieuw.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #10 Gepost op: 15-12-2012, 14:55 »
dat laatste:


Een lang deel van de velg in de bankschroef (evt een sterk hoekijzer op je bankschoref leggen zodat de achterste bek nog breder wordt).
aan de 'achterkant' de velg over de hele breedte steunen (met een houten plankje oid als kracht-verdeling/bescherming). en dan aan de voorkant  alleen op de deuk drukken.
en dan dus idd gewoon de bankschoref aandraaien (meestal zet ik dan 2meter pijp op de bankschroef 'spindel' om gedoseerd hard te trekken): als je een chineese bankschroef hebt dan weet je daarna meteen waarom je die niet had moetenkopen (ik heb er al eens 1 doormidden gebroken)


Door de kracht aan de achterkant te verdelen over 20cm en aan de voorkant maar op 3 cm te drukken buigt de velg dus alleen aan de voorkant.


(als je het niet aandruft magje uiteraard best langskomen hoor)

Post Merge: 15-12-2012, 14:58
bij mijn lokale crossboer mxaad wordt ie gewalst voor paar tientje, als nieuw.


das natuurlijk ook altijd een goede optie: en vast 'netter' dan met de bankschroef.  Maar in principe drukt zo'n wals ook gewoon de velg terug, net als een bankschroef: alleen hebben ze dan vast rollen die precies netjes in de velg passen enzo.
Overigens moest ik die Excel velg echt een heel eind 'doorzetten' om hem redelijk recht te krijgen: dat spul veerde maar zo 1 volle cm terug! Ook met een wals is dat erg lastig.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #11 Gepost op: 15-12-2012, 15:02 »
Nu snap ik hem Gerben! Ga ik proberen.
Ik laat het resultaat wel weten.

Post Merge: 15-12-2012, 15:03
bij mijn lokale crossboer mxaad wordt ie gewalst voor paar tientje, als nieuw.
Als daarvoor de spaken er uit moeten vind het wel een hoop werk. Zo niet, ook een goede oplossing.
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #12 Gepost op: 15-12-2012, 15:43 »
Heb hier thuis een hydraulische pijpbuig pomp staan.
Daar kan je een balk hout /ijzer tussen zetten.
pomp staat in Amersfoort
aju propje

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 37
Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #13 Gepost op: 15-12-2012, 21:27 »
Fijne handel is dat. En nu zit jij met een kromme velg. Je kunt idd met een pers proberen...

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Hoe krijg ik deze velg weer (een beetje) recht.
« Reactie #14 Gepost op: 15-12-2012, 23:08 »
Als het magnesium is, moet ie ff de oven weer in en is ie weer recht.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.