Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof  (gelezen 8146 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Gepost op: 27-09-2015, 18:36 »
Hoi,

Mijn 525 lekt sinds kort vloeistof uit het ontluchtingsgat:


Doet ie eigenlijk meteen al bij aankicken en ook in de schuur. Koelvloeistof is normaal gevuld. Is er een logische verklaring? Ergens een kering kapot misschien?

En nu ik toch bezig ben: boutje kapot gedraaid van 1 van de oliefilters:

Nog meer tips? (Uitboren, ik weet het, maar hoe doe je dag, met elke boor (is M6 bout)? Of andere tis om 'm eruit te krijgen?

Gr Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #1 Gepost op: 27-09-2015, 19:56 »
Die lekkage heb ik ook net laten maken. Keerring van/achter de waterpomp kaput. Daar moet de nokkenas ervoor af. Vandaar dat ik de motor maar effe heb weggebracht.


Voor wat betreft die bout: Als je het dekseltje eraf haalt, kun je dan niet net bij de schroefdraad met een griptang? En anders alles goed dichtzetten en met een kleine boor, zeg 2,5/3 mm uitboren en dan met een andersomse tap eruit draaien.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #2 Gepost op: 27-09-2015, 20:05 »
Is gaatje om te laten zien dat je keerring van de pomp lekt. Er zitten er daar twee, een naar de olie en een naar de koelvloeistof. Die is dus lek inderdaad.


/had niet helemaal goed gekeken zit anders als ik dacht, pomp zit blijkbaar hoger op blok? maar in iedergeval keerring vervangen dus.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #3 Gepost op: 27-09-2015, 22:32 »
Hmm, dat wordt wegbrengen dan maar ben ik bang ... Eens kijken of dat lukt voor de KTM-dag

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #4 Gepost op: 28-09-2015, 11:14 »
Dat is idd de keerring op de nokkenas achter het schoepje die heeft speciaal hiervoor een gaatje zodat je kan zien dat ie lekt. Geen moeilijke reparatie maar het kleppendeksel moet er wel af.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #5 Gepost op: 28-09-2015, 11:42 »
mbt de afgebroken bout. kapje van het oliefilter eraf. stompje van de bout inboren met een boor die dunner is dan de bout zelf. de rand die blijft staan kun je dan een inkeping intikken met een beitel. Dan met de beitel de bout rond tikken zodat ie eruit komt..


Dat zou ik doen. scheelt weer een nieuwe draad tappen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #6 Gepost op: 28-09-2015, 13:58 »
mbt de afgebroken bout. kapje van het oliefilter eraf. stompje van de bout inboren met een boor die dunner is dan de bout zelf. de rand die blijft staan kun je dan een inkeping intikken met een beitel. Dan met de beitel de bout rond tikken zodat ie eruit komt..


Dat zou ik doen. scheelt weer een nieuwe draad tappen...


Zoiets dacht ik ook, ga ik maar eens proberen (maar meestal is het na afloop erger geworden dan het probleem vooraf was met mijn manier van sleutelen  ::) ).


Over de lekkage, volgens Lemmens is het (wals het alleen de waterkering is en niet de olie)  ook te doen zonder het kleppendeksel eraf te halen, ga ik dus proberen eerst).


gr Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #7 Gepost op: 28-09-2015, 16:40 »
De types weet ik niet exact meer, maar ik dacht dat je na 2002 het schijfje met keerringen er zo uit kunt vissen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 226
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #8 Gepost op: 28-09-2015, 17:32 »
Theorie is volgens het Boekje, gatje boren en varkensstaartje er in (  linkse conische tap) .
In de praktijk gaat het meestal fout bij een M5 of  M6je.
Zelf kies ik voor een sleufje met Dremel erin te slijpen en daarna met schroevendraaier er uit.
ook al raak je dan je carter ( met slijpschijfje van de Dremel) de functie van het oliefilterdeksel blijft in takt
en de draad is diep genoeg om zijn functie te behouden.


Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #9 Gepost op: 28-09-2015, 17:35 »
Dekseltje kan je eraf halen eerst, hij is immers al gebroken.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #10 Gepost op: 28-09-2015, 19:20 »
Theorie is volgens het Boekje, gatje boren en varkensstaartje er in (  linkse conische tap) .
In de praktijk gaat het meestal fout bij een M5 of  M6je.
Zelf kies ik voor een sleufje met Dremel erin te slijpen en daarna met schroevendraaier er uit.
ook al raak je dan je carter ( met slijpschijfje van de Dremel) de functie van het oliefilterdeksel blijft in takt
en de draad is diep genoeg om zijn functie te behouden.

Als de bout is afgebroken tijdens het vastzetten is deze er meestal heel gemakkelijk uit te krijgen, (zelfs met een linkse tap waar ook ik geen voorstander van ben).
Als deze bij het losdraaien is gebroken heb je een grotere uitdaging. Moer oplassen mogelijk? Of gaatje 3mm en een torx erin timmeren. En warm stoken. Zeker niet met de linkse tap. In een gaatje van 3 mm draai je een linkse tap zonder waarschuwing vooraf, zo kapot en dat zit er gehard materiaal in dat gat. Wordt je niet vrolijk van.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #11 Gepost op: 28-09-2015, 21:17 »
eens met popnagel.

Na 2002 hoeft kleppendeksel d'r niet meer af. Bij de onze (2006 en 2007 EXC's) heb ik bij allebei al eens de waterpomp gereviseerd. Is een uurtje werk. De spulleboel peuter je d'r zo van buitenaf uit. Wel een krimpkousje over het asje steken bij het monteren, anders is meteen je nieuwe keerring lek (weet ik van meneer Haynes...)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 226
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #12 Gepost op: 28-09-2015, 22:34 »
Als de bout is afgebroken tijdens het vastzetten is deze er meestal heel gemakkelijk uit te krijgen, (zelfs met een linkse tap waar ook ik geen voorstander van ben).
Als deze bij het losdraaien is gebroken heb je een grotere uitdaging. Moer oplassen mogelijk? Of gaatje 3mm en een torx erin timmeren. En warm stoken. Zeker niet met de linkse tap. In een gaatje van 3 mm draai je een linkse tap zonder waarschuwing vooraf, zo kapot en dat zit er gehard materiaal in dat gat. Wordt je niet vrolijk van.

Ik was van mening dat er naar een oplossing gezocht wordt voor het verwijderen van de het draadstukje als het blok nog ingebouwd zit!
Warm stoken en lassen lijkt mijn dan geen goed idee.
Torx er in timmeren kan maar wie heeft thuis  torx   7 of 8 liggen ?
En zit op zo'n torx Sleuteltje een handgreep waar mee je voldoende moment kan zetten om de zaak los te draaien 

Met andere woorden het blijft lastig om het er uit te krijgen!! ???

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #13 Gepost op: 28-09-2015, 23:24 »
Moer er op lassen gaat vaak prima hoor, mits het voldoende uitsteekt. Door de hitte komt hij vaak al los en draai je hem er zo uit.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: KTM EXC 525 lekt koelvloeistof
« Reactie #14 Gepost op: 29-09-2015, 00:51 »
Waterpomp kan je van buiten inderdaad bij. Zou de eerste kering moeten zijn, zag er inderdaad niet goed uit, nieuwe ligt klaar. Maar wanneer ik er nu in kijk zie ik dit:









Dan kijk je dus tegen de tweede keering aan (die de olie binnenhoudt?). Lijkt alsof het tegen de as ook niet helemaal meer ok is, of zie ik dat verkeerd? Maar de olie was in iedergeval vrij van water (net gewisseld) en het water was vrij van olie.
Toch maar gewoon de nieuwe kering erin tikken en proberen? Voor die tweede kering moet wel het kleppendeksel eraf ben ik bang.


Afgebroken bout komt daarna, maar dat gaat wel lukken.


gr Jos