Ik heb een tijdje geleden een Cagiva, euh, Husqvarna WR360 op de kop getikt, modeljaar 1998. Zo'n LC8 doet het prima offroad, maar het vreet energie en eronder liggen is toch minder prettig.
Met die oudere brommertjes is altijd van alles mis, maar daar hebben we 2 handen en een hamer voor. Wat er niet klopte aan het rijwielgedeelte is inmiddels wel enigzins op orde. Blok is een ander verhaal; loopt opzich netjes op 1 ding na: net van stationair af is het stotterdestotter. Ietsjes meer gas, zeg vanaf 1/8, en het ding gaat er als een hondsdolle eekhoorn zonder enige hapering vandoor, dat zit prima
Dan zou je zeggen: carburatie. Origineel is een Mikuni TM38. Dat ding uit elkaar gehad, geinspecteerd, schoongemaakt, in elkaar, en de nodige uurtjes besteed aan afstellen. Zonder resultaat. Of te rijk en stotterdestotter, of te arm en stotterdestotter.
Nu heb ik het niet op Mikuni's en 'íedereen' die zo'n WR rijd is lyrisch over Lectron carburateurs. Zo'n ding op de kop getikt, en inderdaad, het trekt lineair van 80 naar 8000 toeren, als je maar gas geeft. Kleine gasopeningen, nog steeds stotterdestotter van het hele bereik van te arm tot te rijk. Knap lastig op een graspaadje.
Dan zou je zeggen: 'jamaar, het is een tweetakt, die doen dat nu eenmaal'. Toch niet; ik heb voor ik deze kocht nog op een andere proefgereden, en die deed dat absoluut niet.
Starten doet-ie goed. Koud een paar trappen met choke, warm is 1 goeie trap meestal voldoende. Stationair is niet dat rustige gepruttel, maar ook teveel een keer een bam, even niks, bam, even niks, bambam, even niks, etc. Hij blijft stationair lopen tot ik 'm afzet. Warm of koud maakt weinig uit kwa gestotter.
Inmiddels heb ik gedaan:
- De uitlaatbocht geinspecteerd. Die is lekvrij en sluit lekvrij op de cylinder aan. Paar kleine butsen, maar niks spannends.
- De ontsteking gecontroleerd voor zover mogelijk. Spoelen van stator en bobine meten de juiste waarden. Bougie vonkt goed.
- Bougiekap en kabel heb ik preventief vervangen door een type met eveneens een 5K weerstand in de dop; kabel was toch zo hard als een stuk hout dus dat mocht wel. Geen resultaat.
- Verse bougie type B8EGV (de dure) met opening goed afgesteld (is af-fabriek al goed): geen resultaat.
- Membraan eruit, geinspecteerd, niks mis mee. Plaatjes zijn vlak en liggen goed tegen het rubber aan. Carbonplaatjes omgedraaid, membraanhuis en inlaatrubber gemonteerd met een drupje Curil-T voor de zekerheid, geen resultaat.
- Rubbers geinspecteerd, geen lek te vinden. Ook niet als het ding draait en ik met remmenreiniger en propaan aan de gang ga.
- Vliegwieldeksel eraf, geen sporen van olie te vinden. Propaan erin spuiten doet niks met het stationairtoerental. Geen speling op het vliegwiel.
- Er is geen spoor te ruiken van verbrande bakolie, niveau blijft ook op peil.
- Geen bubbels in de koelvloeistof te zien bij de vulopening, geen drukopbouw voelbaar in de slangen. Ook geen witte rook of zoete kvs lucht.
- Powervalves gecontroleerd. Ze zijn afgesteld volgens WPHB, ze zijn gesloten bij lage toeren, ze openen als ik gas geef, en ze bewegen soepel.
- Luchtfilter een keer schoongemaakt, ook zonder luchtfilter geprobeerd. Geen resultaat.
- Verse brandstof, geen verschil.
- De cylinder en zuiger zien er aan de binnenkant redelijk uit. Als ik door de uitlaatpoort naar binnen loer dan zie ik wat verticale loopsporen op de cylinderwand, zuiger ziet voor zover te zien goed uit. Geen dikke zwartgeblakerde randen onder de zuigerveren, beetje bruinig. Maar ik kan het alleen zien ter hoogte van de uitlaatpoort uiteraard.
- Compressie is gevoelsmatig in orde. Het kost nogal wat moeite om 'm door z'n bovenste dode punt te krijgen en deze heeft ook veel meer compressie dan die ander waar ik op proef reed. Echt meten moet ik nog eens een keer doen, daar heb ik het spul (nog) niet voor.
Verder:
- Isolator bougie is lichtbruin, aan 1 kant wat donkerder. Zeg maar koffie met veel melk.
- Brandstof is euro98 met 1:40 Motul 800.
- Roken doet-ie wel. Behoorlijk zelfs. Vraag maar aan mijn vriendjes hoe graag ze achter me rijden
- Aantal uren op de zuiger is onbekend. km-teller staat op 5200-nogwat en ik heb geen reden om aan te nemen dat er ooit een andere zuiger in gekomen is. Nu zijn dit wel blokken die lang met een zuiger doen omdat het feestje vooral onder en in het midden zit, en niet zozeer bovenin. De WR250 produceert net zoveel peekaas als deze.
Ik ben er inmiddels redelijk van overtuigd dat het niet (enkel) de carburatie is, maar dat er meer aan de hand is. Wat kan verder nog dit gedrag veroorzaken?