Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?  (gelezen 5772 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?
« Reactie #15 Gepost op: 14-08-2006, 23:40 »
alleen smeren als je op de weg rijd
in het terein werkt de olie averechts met extra slijtage als gevolg ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 476
Re: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?
« Reactie #16 Gepost op: 15-08-2006, 21:53 »
Ik gebruik voor mijn woon/werk AT gewoon kettingzaagolie met een kwastje. Voor de speelfiets heb ik Motul off-road spray. Men vertelde mij dat dit niet kleeft,.................. dat klopt.

Jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?
« Reactie #17 Gepost op: 15-08-2006, 23:07 »
. Voor de speelfiets heb ik Motul off-road spray. Men vertelde mij dat dit niet kleeft,.................. dat klopt.

Jeroen
en,smeert het wel??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?
« Reactie #18 Gepost op: 30-08-2006, 23:06 »
Nou, omdat Brabantse klei overal aan plakt, inclusief een met droge teflonspray ingespoten ketting, heb ik besloten om eigenwijs te zijn en die Pro-oiler gewoon uit te proberen.

Het monteren valt nog niet mee. Er is nergens ruimte op een XL, en vanwege het offroadgebruik wilde ik de 'nozzle' op het voortandwiel hebben.

Die 'nozzle' heb ik gemaakt met een stukje koperpijp met een binnendiameter van 1.2mm welke aan de binnenkant van het voortandwiel uitkomt. Zo zit het uit de buurt van vervelende takken en valletjes.





Het olietankje hangt in een 'mandje' van koperdraad aan het achterspatbord. Bepaald geen ideale plek (tankje stuk, gloets, berg olie over de achterband), maar ruimte elders is er amper. Maargoed, eerst maar eens kijken of het inderdaad zo beroerd werkt als jullie zeggen. Zo niet, dan vind ik wel wat beters.



Het pompje past nog onder het zadel. Het stroomverdeelblokje niet, maar draden aan elkaar knopen werkt ook. De wielsensor monteer ik ook nog maar even niet; eerst maar eens kijken of het voldoende goed werkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?
« Reactie #19 Gepost op: 31-08-2006, 08:51 »
PTFE, dat is het toverwoord. Droge teflonspray, zonder additieven zoals wax of olie.

Profi dry lube (en er zijn er vast veel meer) droogt compleet droog op, kan er niet afgeslingerd worden, weert vocht en roest af en slijt alleen een beetje bij modder.

Na een modderbad, afspoelen met de tuinslang, droogrijden (geen WD40 gebruiken want daar zit weer vet in) en als de ketting droog is even sprayen. Ik spray even om de 200 km en mijn kettingset gaat 4.000 km mee, uitsluitend off-roadgebruik.

Bel Ray maakt ook zo'n spray, maar die is wit. Istie afgesleten, dan is de witte kleur weg en dan weet je dat 't tijd is om weer te sprayen.

Tussendoor hoef je de ketting nooit te ontvetten en na wat baggeren is je motor met een simpele tuinslang (wel voorwassen) al weer schoon!

Noppy

Ik  heb nog wat bussen Profi Dry Lube staan 5 euro per bus.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?
« Reactie #20 Gepost op: 31-08-2006, 09:11 »
Ik smeer nauwelijks.

Als ik de motor schoonmaak, maak ik ook de ketting schoon, en daarna spuit ik hem in met WD-40. Als dat eenmaal uitgedampt is plakt dat maar weinig. Eenmaal onderweg een klein beetje smeren met alles wat verkrijgbaar is (een zooitje wordt het toch denk ik dan). Pas als ik de motor weer schoonmaak maak ik de ketting ook weer netjes.

Als de O-ringen maar gesmeerd zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?
« Reactie #21 Gepost op: 31-08-2006, 10:18 »
Volgens mij is kettingsmeersel net zo persoonlijk als banden. De een zweert bij WD40, de ander vind dat het spul niet gemaakt is om te smeren, maar om water weg te werken (WD40 = Water Displacer, de 40-ste poging om de formule goed te krijgen, toch?). De een vind drylube prima, de ander vind dat de O-ringen daar niet soepel genoeg mee gehouden worden. Net zoals er geen ideale band bestaat voor alle situaties, bestaat er ook geen kettingspray voor alle situaties.

En ik? Als ik het idee heb dat een kaarsvlam koud is kan iedereen zeggen wat-ie wil, maar dan zal ik toch echt eerst mijn vinger in een kaarsvlam moet steken voordat ik pas gelooft dat dat warm is.

Ik heb het advies van hier gevolgd, de ketting schoongemaakt met olie en ontvet met wat Dreft, ingespoten met PTFE, laten drogen, en ermee de klei in. Nou, misschien dat droog zand niet blijft plakken, maar klei wel. En dat smeren-met-olie idee blijft knagen, dus de enige manier om innerlijke gemoedsrust te krijgen is het gewoon uitproberen.

Werkt het niet, dan knip ik de tiewrapjes door, en gaat de Pro-oiler weer terug de kast in. Werkt het wel, dan ben ik blij.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?
« Reactie #22 Gepost op: 03-09-2006, 23:01 »
Zojuist een ritje gemaakt om de verse Stonemaster en pro-oiler te testen. Het lijkt prima te werken.

Ik had een paar kilometer door de dikke vette kleiblub gereden. Motor was een grote modderklont, mijn crosslaarzen waren zwembadjes, maar de O-ringen en rollers van de ketting waren brandschoon. De tandwielen ook op het vlak waar de ketting langsloopt. Alleen de zijplaatjes van de ketting waren bedekt met een laag klei, maar da's niet erg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?
« Reactie #23 Gepost op: 07-09-2006, 16:30 »
Zojuist een ritje gemaakt om de verse Stonemaster en pro-oiler te testen. Het lijkt prima te werken.

Ik had een paar kilometer door de dikke vette kleiblub gereden. Motor was een grote modderklont, mijn crosslaarzen waren zwembadjes, maar de O-ringen en rollers van de ketting waren brandschoon. De tandwielen ook op het vlak waar de ketting langsloopt. Alleen de zijplaatjes van de ketting waren bedekt met een laag klei, maar da's niet erg.

Da's niet zo bijzonder. Bij mij ook altijd het geval en ik gebruik gewoon een kettingspray (DX11 non fling formula van Putoline)

Overigens, een belangrijke reden om de ketting in te vetten is tegen roesten. Smering zit als het goed is achter de o-ringen.
Wel merk ik dat de ketting soepeler loopt na het inspuiten maar dat is relatief, een beetje ronddraaien aan het achterwiel is geen belasting voor de ketting.

Hoe dan ook, de stelregel: hoe minder prullaria aan je fiets hoe beter blijft onverminderd van kracht  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?
« Reactie #24 Gepost op: 07-09-2006, 17:52 »
Overigens, een belangrijke reden om de ketting in te vetten is tegen roesten. Smering zit als het goed is achter de o-ringen.

Toch gaat een ketting die van de buitenkant geen smering ziet niet bijster lang mee, en ook het contactvlak tussen ketting en tandwiel profiteert van wat smering.

Citaat
Hoe dan ook, de stelregel: hoe minder prullaria aan je fiets hoe beter blijft onverminderd van kracht  ;)

Als je rondtuft op een competitiemachine met als doel zo snel mogelijk je rondjes maken heb je daar gelijk in. Als je, zoals ik, een oud brikkie hebt met als doel je dure GS te ontzien bij allroadritjes is het al wat minder belangrijk. En als je je motor ziet als allroad-reiseenduro, dan kan een comfortverhogend snufje zo hier en daar al helemaal geen kwaad.

Maar ik was/ben gewoon benieuwd. 'Ze' zeggen dat het niet werkt, en ik ben een eigenwijs figuur dat daaraan twijfelt. Het systeem weegt minder dan een halve liter benzine, en is het niks, dan is het niks. Dan ben ik weer een ervaring rijker, heb ik toch lekker geprutst en ben ik geen cent armer geworden. Eerder rijker, want fatsoenlijke kettingspray is ook geen goedkoop goedje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Oliesysteem op de offroadmachine: wie heeft dat gedaan?
« Reactie #25 Gepost op: 07-09-2006, 19:24 »
Da's niet zo bijzonder. Bij mij ook altijd het geval en ik gebruik gewoon een kettingspray (DX11 non fling formula van Putoline)

Overigens, een belangrijke reden om de ketting in te vetten is tegen roesten.

Amen

Roest is de dood voor je o-ringen.