Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Voorvork stug na revisie  (gelezen 7646 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Voorvork stug na revisie
« Gepost op: 03-06-2010, 20:04 »
Kenners,

Ik heb recentelijk mijn Paioli voorvork van mijn tt600r "gereviseerd". Dit betekent nieuwe keerringen, alles echt schoon en nieuwe olie (10W20 van Motozoom).

Er zaten progressieve veren in en busjes. Door vorige eigenaar gedaan. Die bussen zijn voor mijn gewicht niet nodig. Heb ze echter laten zitten met het oog op de as MS1000 waar je met bagage rijdt.
Ik heb ook neopreen sokken gemonteerd.

Na montage voelde de vering zwaar aan. Alsof en zwaardere veren dan voorheen in zaten. Ik heb gecheckt of de vork niet onder spanning staat.

Stel dat de olie wat dikker is dan er in zat, wat waarschijnlijk is want er kwam een waterige, grijze soep met ballen uit, dan zou 'ie zwaarder gedempt moeten voelen, niet zwaarder geveerd toch?

Ik heb het idee dan ik nu nooit de complete veerweg gebruik.

Ideeën?

Thnx,

Remco

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #1 Gepost op: 03-06-2010, 20:10 »
Begrijp ik het goed als ik denk dat je bedoelt dat het meer kracht kost om hem in te veren? Dat zal wel kloppen. Bij dikkere olie zal bij dezelfde instelling de ingaande demping zwaarder zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #2 Gepost op: 03-06-2010, 20:16 »
Ik heb in- en uitgaande demping op minimaal gezet en dat lijkt niet uit te maken.

- is 10W20 dik voor demperolie? Standaard wordt gesproken over SAE 5 of 10 maar ik weet niet hoe dat te vergelijken
- Kan ik de olie verdunnen? (100 ml olie er uit, 100 ml terpentine er in ofzo)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #3 Gepost op: 03-06-2010, 20:33 »
ik heb vorige week ook alles vervangen olie en keerringen gaat 600cc per poot in dikte 10 in voor mijn gewicht en als je wat lichter ben doe je er  5 in  maar wel goed die stang heen en weer halen om de olie goed te verdelen
sukses

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #4 Gepost op: 03-06-2010, 20:47 »
Ik heb de olie (615 ml, volgens boekje) er bovenin gekieperd. verdeelt dan toch vanzelf?

Is 10W20 dan dikte 10 of dikte 20?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #5 Gepost op: 03-06-2010, 20:58 »
Heb je naar de luchtkamer gekeken? Als er teveel olie inzit wordt het harder. De luchtkamer is ook een veer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #6 Gepost op: 03-06-2010, 21:02 »
kan best dat je luchtkamer te klein is.
Tijdens  / tussendoor het vullen moet je die lange losse stang met het buisje op en neer pompen zodat de lucht daaruit verdwijnt. Normaal gesproken zakt het peil daar toch nog wel een stukje van.
Als je dat niet gedaan hebt zal je luchtkamer dus kleiner zijn.

Overigens meet ik de hoeveelheid altijd aan de luchtkamer af, niet aan de hoeveelheid olie. Voor het geval er nog wat achter gebleven is of zo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #7 Gepost op: 03-06-2010, 21:22 »
Veert-ie wel soepel? Dus kun je 'm met een beetje kracht een millimeter in laten veren, en met iets meer kracht 2mm? Of schiet-ie ineens door?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3421
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #8 Gepost op: 03-06-2010, 23:26 »
Standaard zit in een TT600R vork 5w olie. 10w20 lijkt me in ieder geval 2 keer zo dik (ik dacht dat vorkolie niet in multigrade werd verkocht, trouwens).. Ik had voor Tunesie ook 10w olie in mijn voorvork, dat ging prima. Toen ik er een jaar later 5w in deed voelde ik duidelijk een verschil 

Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #9 Gepost op: 03-06-2010, 23:43 »
10W20 is motorolie, W5-W10-W15 is vork olie..
Hoop dat je er geen motor olie ingegooid hebt  ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #10 Gepost op: 03-06-2010, 23:47 »
(ik dacht dat vorkolie niet in multigrade werd verkocht, trouwens)..

Jawel hoor, onder andere Valvoline verkoopt dat spul.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #11 Gepost op: 04-06-2010, 09:13 »
Voor straatgebruik is de10w20 prima maar als je veel offroad gaat zou ik toch echt voor 10 of lager gaan.
Een 10W20 gedraagt zich met deze temperaturen al een sae20 en dat wil je echt niet in het terrein hebben.
En niet gaan verdunnen met terpentine oid.
Olie eruit, naar een MXshop en een 10 of 7.5 erin.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 186
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #12 Gepost op: 04-06-2010, 11:30 »
Heb je je vorkpoten wel voor je de doppen plaatste eerst een aantal keren helemaal in en uit geveerd om de dempers te ontluchten?
Klinkt misschien stom, maar dit wordt wel vaker vergeten...
Big singles kick butt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #13 Gepost op: 04-06-2010, 11:57 »
je olie is gewoon 4 keer dikker dan origineel. dan wil ik wel geloven dat je vork als massief beton aan voelt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Voorvork stug na revisie
« Reactie #14 Gepost op: 04-06-2010, 12:46 »
juiste olie erin en juiste luchtkamer en klaar.

olie sea 7.5
luchtkamer 125mm