Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lengte nieuwe ketting  (gelezen 1052 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Lengte nieuwe ketting
« Gepost op: 04-06-2010, 16:26 »
Deze week nieuwe tandwielen en ketting binnen gekregen.
Bij het omleggen van de ketting zie ik dat deze een paar schakels te lang is.

Hoe kort moet/kan ik zo'n ketting maken?  ???


Achterwiel zover mogelijk naar voren schuiven en dan ketting aanpassen voor die lengte?
(dan houd ik de maximale ruimte over om de ketting te spannen wanneer nodig)

of

Achterwiel in het midden zetten en dan ketting aanpassen voor die lengte?
(Dan houdt ik nog steeds ruimte genoeg over om de ketting te spannen wanneer nodig en ik heb 2 schakels meer wat de levensduur natuurlijk veel langer maakt)


Het zal ook een cm of 2 verschil uitmaken in de wielbasis.
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: Lengte nieuwe ketting
« Reactie #1 Gepost op: 04-06-2010, 16:33 »
Ik ga altijd voor de tweede methode en stel dan af met 14 tands voor. Kan dan ook nog met 15 tands rijden als wiel helemaal naar voren gaat.

Stel de ketting vooral niet te strak af anders gaat het uitgaande as lager naar zijn moer.

Gr,

R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Lengte nieuwe ketting
« Reactie #2 Gepost op: 04-06-2010, 22:01 »
Ik ga altijd voor de tweede methode en stel dan af met 14 tands voor. Kan dan ook nog met 15 tands rijden als wiel helemaal naar voren gaat.

Stel de ketting vooral niet te strak af anders gaat het uitgaande as lager naar zijn moer.

Gr,

R

 :stupid:
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Lengte nieuwe ketting
« Reactie #3 Gepost op: 04-06-2010, 23:46 »
Soms is er maar 1 lengte mogelijk, maar soms is het idd mogelijk 1 schakel meer of minder in je ketting te hebben.
Dat maakt idd veeel uit voor de wielbasis, en dat maakt best veel uit voo rhet rijgevoel van de motor!

Ooi zag ik in Bilstain Eddy Lejeune proberen over een worteltrap omhoog te triallen... en dat wilde maar niet: Na de 3e poging ging ie terug naar zijn bus, en kwam een kartiertje later terug... met een ingekorte ketting!, EN... reed daarna in 1x naar boven :-))

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: Lengte nieuwe ketting
« Reactie #4 Gepost op: 05-06-2010, 08:34 »
Heb er een schakel afgehaald en de ketting geklonken.
Achterwiel staat nu een paar cm verder naar voren dan eerst.

Ben benieuwd of technisch rijden nu makkelijker word.  :)
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Lengte nieuwe ketting
« Reactie #5 Gepost op: 05-06-2010, 09:38 »
Truukje om te weten of je de ketting niet te strak gezet hebt:

1. Je schoonmoeder plus jouw moeder samen op de motor laten zitten zodat hart voortandwiel, achterbrugas en achteras op één lijn liggen. Zit er dan nog een klein beetje speling in?

2. Op de zijstandaard zetten. Ketting mag dan net niet de achterbrug raken als je 'm van onder richting de brug duwt

Ad 1 werkt niet meer bij mij dus ik gebruik 2. Nooit (meer) last van lekke keerringen.

Je rechtuit-stabiliteit kan ook minder worden als je de ketting te ver inkort. Ik hou'm voor het cross country rijden altijd zo lang mogelijk. Vorkpoten gelijk met de kroonplaat en lange ketting voor stabiliteit. Korte ketting en poten wat laten zakken voor de crossbaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Lengte nieuwe ketting
« Reactie #6 Gepost op: 05-06-2010, 18:23 »
sorry nop, maar dat is slecht advies. bij iedere motor verschillend. de ktm 950sén moeten de brug wel net aan kunnen raken bijvoorbeeld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Lengte nieuwe ketting
« Reactie #7 Gepost op: 05-06-2010, 18:39 »
Ok, techniek alleen gebruiken indien je geen schoonmoeder hebt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Lengte nieuwe ketting
« Reactie #8 Gepost op: 05-06-2010, 19:26 »
gewoon een g450x of nieuw husqvarna kopen.
 
5-10 mm ketting speling, inveeerdt met of zonder schonmoeder of in free air.
its easy.
2 weken geleden een electrische kindertrial gezien, de vader zei vol trots de tand wiel is ook de swing arm dus ketting is altijd goed. de vader is byteway een zeer ervaren enduro  rijder.
 
betreffende lentge ketting, ik neemde oude mee naar de crossboer en zeg ik wil een nieuwe die net zo lang is as deze met visje aub.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Lengte nieuwe ketting
« Reactie #9 Gepost op: 05-06-2010, 20:53 »
gewoon een g450x of nieuw husqvarna kopen.
 
5-10 mm ketting speling, inveeerdt met of zonder schonmoeder of in free air.
its easy.
2 weken geleden een electrische kindertrial gezien, de vader zei vol trots de tand wiel is ook de swing arm dus ketting is altijd goed. de vader is byteway een zeer ervaren enduro  rijder.
 
betreffende lentge ketting, ik neemde oude mee naar de crossboer en zeg ik wil een nieuwe die net zo lang is as deze met visje aub.

zo doe ik het ook .... ideale methode. Bij Sommer was het trouwens altijd vanzelfsprekend, een set tandwielen en ketting was altijd precies goed, ongeacht de verhouding
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: Lengte nieuwe ketting
« Reactie #10 Gepost op: 07-06-2010, 08:47 »
Ik gebruik een sjorband ipv schoonmoeder en zorg dat bij het strakste punt er nog een beetje speling is.