Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 'Bagage'rek  (gelezen 2600 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
'Bagage'rek
« Gepost op: 24-04-2008, 19:42 »
Wellicht hoort het op een andere afdeling thuis, doch omdat het voor reizen is zet ik het maar hier.

Ik wil een subframe lassen voor aan de achterzijde van de brommer en zoek wat voorbeelden. Het is de bedoeling daar geen zware zijkoffers aan te hangen doch als de geometrie dom bedacht is breekt alles.
Aangezien dit wiel al tig keer uitgevonden is leer ik graag van de wijze lessen van anderen voor ik een setje buizen electrisch aan elkaar ga plakken.

Mijn vraag begint al met: vierkante of ronde pijp? vraag twee betreft diameter en wanddikte? de hoeken buigen en uitgloeien of lassen, enzovoort en uiteraard de geometrie.
Vast bedankt!

petrus


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 'Bagage'rek
« Reactie #1 Gepost op: 24-04-2008, 19:53 »
Ronde buis is ltijd handiger als je er een spanbandje onheen trek. Sterker? misschien, daar zou ik de boeken voor in moeten duiken. Verder is het frame natuurlijk het stevigst als je hem uit driehoeken opbouwd. Geometrie hangt een beetje a van wat je eraan wil hangen. Geen koffers dus tassen? Idee van het gewicht? Wanddikte heb je aan 1,5 mm voldoende denk ik, liefst buigen, lassen verzwakt alleen maar dus alleen doen als het nodig is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: 'Bagage'rek
« Reactie #2 Gepost op: 24-04-2008, 21:46 »
Ronde buis is ltijd handiger als je er een spanbandje onheen trek. Sterker? misschien, daar zou ik de boeken voor in moeten duiken. Verder is het frame natuurlijk het stevigst als je hem uit driehoeken opbouwd. Geometrie hangt een beetje a van wat je eraan wil hangen. Geen koffers dus tassen? Idee van het gewicht? Wanddikte heb je aan 1,5 mm voldoende denk ik, liefst buigen, lassen verzwakt alleen maar dus alleen doen als het nodig is.
Links en rechts aan de zijkant circa 5 l. vloeistof, op het rekje erboven/tussen slaapzak/-matje/poncho en zeg 5 kilo bagage. Maak er naar boven afgerond 20 kilo van.

Wil inderdaad zoveel mogelijk buigen en dat betekent dan automatisch ronde buis. Over de zwaarst belaste lassen zet ik waarschijnlijk een plaatje door de hoek op de hartlijnen.

Het echt lastige is dat je nergens naar beneden kan steunen. Hooguit ver en diep onder/achter op het hoofdframe.
Dat wil ik eigenlijk niet omdat dit dan buiten de schokbrekers/uitlaat moet en dus breed wordt; hangen de blikken benzine en water er beter binnen dan buitenop.
Ik zit nu wat te tekenen om te kijken of ik de zijrekjes diepte kan geven en dan met trek via het toprekje kan 'steunen'. Idee hangbrug via de beugel welke op het toprekje de bagage aan de voorzijde tegenhoudt.
Dat hebben zeker meer mensen veel eerder uitgewerkt, dus ik ga zo weer even voorbeelden googelen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: 'Bagage'rek
« Reactie #3 Gepost op: 25-04-2008, 11:34 »
Mijn handige vent heeft laatst deze constructie voor mij gemaakt.
Dit is een BMW Xchallenge en er gingen wat verhalen rond dat zowel het bovenste stuk van het subframe zwak was bij teveel gewicht alswel onderaan het frame, waar 2 framebuizen in elkaar geschoven zijn en vastgelast... (motor is gemaakt voor zo licht mogelijk offroad, dus moet je creatief zijn om er een allroad van te maken ;))

Dus vandaar deze constructie, een toprekje met van daaruit aan weerszijden een ronde buis van het rekje naar het hoofdframe... Zowel om het gewicht af te steunen op het hoofdframe, als tassen van de uitlaat af te houden en om de tassen ergens tegenaan te kunnen gespen...




Hier met een set kleine zadeltassen (zijn eigenlijk tankzijtassen, Ferd kent ze nog wel ;))
Mijn grote ortliebzadeltassen passen ook, voor de wat luxere vakanties.


(Ondertussen heb ik ze mooi gelakt, maar staat even niet in de buurt om daar foto's van te schieten)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: 'Bagage'rek
« Reactie #4 Gepost op: 25-04-2008, 14:54 »
Bedankt Roos, helder en duidelijk.
Goed punt ook mbt de functie-eisen van het subframe waar de ontwerper mee gewerkt heeft.
Zelfs een offroad welke voor 2 personen gehomologeerd is, heeft zelden een op zichzelf voor twee koffers voldoende stevig achterframe. Dat maakt een 'hangbrug' rekje onmogelijk en is een steun naar het hoofdframe naadzakelijk.
Ik hoopte er wel mee weg te kunnen komen maar ben bang dat de aangrijpingspunten van de last toch te ver naar achteren komen. Beter een nette steun naar beneden.
Op jouw fiets is het ook gelijk een mooie 'veiligheids'beugel trouwens. Bij moderne monovering is er vaak een erg groot gapend gat naast het achterwiel.

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: 'Bagage'rek
« Reactie #5 Gepost op: 26-04-2008, 10:59 »
De beste wijze les is om er een te kopen.
Het liefst een die al wat verder in de "learning curve" zit.
Uiteindelijk gaan ze toch allemaal een keer kapot!

Als je voor lange levensduur gaat zou ik zeggen:
- dikke ronde buizen.
- niet al te stijf, iets wat flexibel is geeft makkelijker mee en breekt niet zo snel.
- veel bevestigingspunten aan het frame (niet aan de achterbrug ;-)

Als je voor lichtgewicht gaat:
- dunne vierkante buizen.
  de hoek van een vierkante buis kun je gebruiken om de stijfheid te verhogen.
- zo stijf mogelijk maken, veel driehoek constructies.
- ook nu weer zo veel mogelijk bevestigingspunten aan het frame.

Als je voor een optimale combinatie gaat moet je vooral testen, testen, testen, testen!

Je weet toch nooit wat er kapot gaat en waarom.
Een aantal belastende zaken:
- motortrillingen
- trillingen van het wegdek
- schokken door heeel slecht wegdek
- vallen van de standaard
- schuiverd maken omdat je teveel bagage had....

en dit allemaal onder belasting van een flinke hoeveelheid bagage.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: 'Bagage'rek
« Reactie #6 Gepost op: 26-04-2008, 11:39 »
Bedankt voor de suggesties Fr@dventure.

Een beproefd rek kopen gaat een beetje moeilijk voor een enduro van 35 jaar oud



Verder is er een conflict tussen dik en licht, sterk en flexibel  ;)
Ook blijft er een conflict tussen een rek en mijn manier van denken; wat er niet op zit kan niet stuk  ::)

Gelukkig hoeft het bij mij niet onder een flinke last bagage te zuchten, want wat ik niet meeneem weegt niets  :)

Kortom: ik ben naar aanleiding van de zadeltassen van Roos iets anders aan het bedenken: een combi van een veel simpeler rekje achterop en zadeltassen.

Voor het rekje moet ik eens goed naar de toenmalige wegmodellen kijken. Als ik het me goed herinner steunden die bijna volledig op de schokbreker-bevesting met alleen een substeuntje op het achterframe. In NL had de Fantic TI volgens mij een dergelijk broodtrommel-rekje.   
Aangezien er toch niemand achterop kan, mag de beugel van het rekje over het achterste deel van het zadel lopen; dat brengt de last dichter bij de ophanging en dan kan ik ook de zadeltassen er aan vastmaken.
Op het rekje sjor ik dan de slaapzak en een doos nuttig spul voor een locale dorpsschool of iets dergelijks.

Ben ondertussen door de donker hoeken van de garage en opslag gekropen en heb meer gevonden dan ik na tig verhuizingen en bijbehorende opruimacties voor mogelijk hield. Ook een (relatief) modern setje zadeltassen bedoeld voor een sportfiets; met 1 schuine zijde voor je hielen. Die kan ik ook andersom over het zadel mikken en dan zit het gewicht verder naar voren. In principe heb ik hier voldoende bagageruimte aan.

Uit ervaring weet ik dat op den duur de stroken over het zadel gaan irriteren en daar is dan mooi de stapel zelfgelooide lamsvachten nuttig voor  ;D

petrus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: 'Bagage'rek
« Reactie #7 Gepost op: 27-04-2008, 12:06 »
Heel toepasselijk (voor mij) kiekje uit '74



'Hier'  moet het rekje achterop.

petrus