Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Quest 1 geschikt voor Brabo 600  (gelezen 2353 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Quest 1 geschikt voor Brabo 600
« Reactie #15 Gepost op: 07-09-2013, 16:04 »
Denk dat een 60 cs(x) prima gaat voldoen waar je hem voor wilt gaan gebruiken. Het is inderdaad niet zo modern als 62 serie. Maar als je er alleen offroad mee rijdt kun je eenvoudig via mapsource tracks en eventueel waypoint over zetten van de pc naar het apparaat.

Zelf afgelopen vakantie mijn 60 mee genomen naar Frankrijk. CN 2013 erop, ideaal. Bracht me zo naar de bestemming. Ook in Parijs veel schik van gehad. Wist in ieder geval mijn auto terug te vinden. :D

Voor offroad gebruik ik topo kaarten en osm kaarten. Nadeel is dat ze in een keer op het geheugen kaartje moeten worden gezet. Tenminste als je dat wilt. Je kunt voor elke kaartserie natuurlijk ook een apart geheugenkaartje gebruiken.
Heb zelf een 8 gig mini sd kaartje er in gestopt. Staat CN2013 (west europa), toponl, topobenelux, topo duitsland  en osm kaart van nl op. Duurde wel een paar uur bij het overdragen, maar dat is een keer. Tracks laden is binnen een paar seconden gedaan.

Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Quest 1 geschikt voor Brabo 600
« Reactie #16 Gepost op: 07-09-2013, 16:35 »
Als je alleen een track af wilt rijden heb je volgens mij, géén software of Topo kaart nodig.


Zonder Topo kaart zie je géén bosformaties of onverharde wegen of sloten of andere kadestrale info zoals bebouwing. Ik vindt dat wel fijn als ik ga pionieren en mijn weg zoek in voor mij onbekende gebieden, soms kun je alleen L of R, de TOPO map geeft je dan net iets meer ondersteuning in je keus, dan als je op dat moment voor je ziet.


Als je een TOMTOM functie wilt heb je wel een kaart nodig, die routeert je dan de weg. Dat heeft in het gebruik wel zijn beperkingen en is sterk afhankelijk van de kaart die je hebt. Met een Topo kaart door een woonwijk dat gaat, het schiet echter niet op. Het rekenen dat gaat trager als jij rijdt en de Topo houd geen rekening met rij informatie, het is alleen kadasterinformatie, zover ik weet.
Voorbeeld
En fietsbrug ziet de Topokaart als begaanbaar en leidt je daar dus over.
Een TomTom doet dat dus niet.


Tracklengte beperking, afijn dat zul je dus zelf moeten ervaren of dat minder praktisch is.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Quest 1 geschikt voor Brabo 600
« Reactie #17 Gepost op: 07-09-2013, 17:26 »

De reaktie van Dutchy is mij veel te technisch  ::)  dus de beperkingen zitten eerder bij mij dan in het toestel.


Resumerend:

Beperkingen kenbaar maken, daar is het forum voor.

Maakte een geldelijk afweging. Rond de twee honderd.
Nieuw, iets anders, of 2de hands. Van wat er een beetje is op gps moto gebied.

60 cx csx 2e hands uit Duitsland, gps en houder op twee plaatsen gekocht( combi zie je weinig). is twee keer vervoer, meen 2x 19  is ook 38 euro meer. Ebay.de moet je vaak eerst vragen voor het bieden of ze wel naar nederland willen versturen. Heb vaak genoeg, nee, gehad.
stroomkabel 60   17,50 euro ex vervoer.

Je wilt een robuust en betrouwbaar.
Plug and play.

De meeste GPS 60 zullen kaart kaal zijn, alleen basiskaart, maar dat is niet genoeg.

Bijkomend kosten kunnen zijn.
Ram mount  bevestiging.
Stroomkabel voor gps 60
Stroomkontakt op motor.

Kaarten.
Als City Navigator Europa, er op zit is dat mooi meegenomen. Om van A naar B te navigeren.
Voor Nederland topo kaart of Benelux Topo Garmin.
Kaarten zijn gratis mogelijkheden, Openstreetmap basis, anders Garmin kaarten.
Zowel voor straatnavigatie als voor topo (http://www.kowoma.de/gps/freieKarten/osmkowomafreizeitkarte.html

Nadeel 60csx, klein scherm, aantal trackpunten maar 500.
Moet je zelf weer knippen en zo voort.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11353
Re: Quest 1 geschikt voor Brabo 600
« Reactie #18 Gepost op: 08-09-2013, 07:58 »
Die beperkingen waar je over spreekt kom je op twee verschillende momenten tegen:

- tijdens de voorbereiding, het installeren van een nieuwe GPS
  - uit de doos
  - dagelijks, bij het voorbereiden van iedere rit

- tijdens de rit zelf

Uit de doos, is mijn ervaring, heb je maar éénmalig hulp nodig. Of het nu om een Garmin gaat met OSM, NL Topo of gedownload illegaal kaartmateriaal; het is nooit straightforward, behalve als je dik de poeplap trekt. Ook een Rage is niet simpel, maar als je me het één keer hebt zien doen, kan je een ander er weer mee helpen. Zo simpel.

Tijdens de rit zelf stellen sommigen het hier ook wel érg simpel voor. Alleen tracks laden en kaartmateriaal thuislaten is alleen handig als je nooit aan iemand wilt laten weten waar je gestrand bent, nooit benzine nodig hebt en nooit honger hebt.

Ik heb nog een TwoNav Aventura, zeg maar een Super Gmap62, maar die kan ondanks een 16u batterij, niet aan de continue spanning zodat het scherm altijd aanblijft. En ja, die komt helemaal klaargemaakt uit de doos; daar hoeven alleen nog maar wat kaarten en tracks in.

Dan het rijden tussen diverse Garmin eigenaren en de rally orga heeft niets speciaals voorbereid voor jouw TwoNav: feilloos. Gewoon een GPX ergens kwakken en de TwoNav software vindt'm. Ontvangst in het natte bos (met de Aventura, Rage weet ik nog niet) is feilloos en precies.

Dat rare ronddraaien terwijl je stil staat heeft hij niet, dus daar wordt je minder zenuwachtig van. Met de laatste Midsummer één hele grote track op HD er in gekwakt. Niets knippen of scheiden, gewoon sleur en pleur.

Samenvattend: iets meer risico en kwetsbaarheid aan het begin van het traject, iets meer hulp van andere mensen, daarna genieten en je niet meer irriteren aan rare navigatieeigenschappen of ontwerp glitches die dateren uit de vorige eeuw ;)

(Trouwens, dit spul draait op Windows CE, dat ook uit die tijd stamt :D)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 261
Re: Quest 1 geschikt voor Brabo 600
« Reactie #19 Gepost op: 08-09-2013, 12:06 »
Op marktplaats staat wordt een 276c met veel acc. zoals ook een touratech houder en kaarten aangeboden (is ook forumlid) zou dat ook wat kunnen zijn (groter beeldscherm ivm wat mindere oogjes) en financieel past het.