Die beperkingen waar je over spreekt kom je op twee verschillende momenten tegen:
- tijdens de voorbereiding, het installeren van een nieuwe GPS
- uit de doos
- dagelijks, bij het voorbereiden van iedere rit
- tijdens de rit zelf
Uit de doos, is mijn ervaring, heb je maar éénmalig hulp nodig. Of het nu om een Garmin gaat met OSM, NL Topo of gedownload illegaal kaartmateriaal; het is nooit straightforward, behalve als je dik de poeplap trekt. Ook een Rage is niet simpel, maar als je me het één keer hebt zien doen, kan je een ander er weer mee helpen. Zo simpel.
Tijdens de rit zelf stellen sommigen het hier ook wel érg simpel voor. Alleen tracks laden en kaartmateriaal thuislaten is alleen handig als je nooit aan iemand wilt laten weten waar je gestrand bent, nooit benzine nodig hebt en nooit honger hebt.
Ik heb nog een TwoNav Aventura, zeg maar een Super Gmap62, maar die kan ondanks een 16u batterij, niet aan de continue spanning zodat het scherm altijd aanblijft. En ja, die komt helemaal klaargemaakt uit de doos; daar hoeven alleen nog maar wat kaarten en tracks in.
Dan het rijden tussen diverse Garmin eigenaren en de rally orga heeft niets speciaals voorbereid voor jouw TwoNav: feilloos. Gewoon een GPX ergens kwakken en de TwoNav software vindt'm. Ontvangst in het natte bos (met de Aventura, Rage weet ik nog niet) is feilloos en precies.
Dat rare ronddraaien terwijl je stil staat heeft hij niet, dus daar wordt je minder zenuwachtig van. Met de laatste Midsummer één hele grote track op HD er in gekwakt. Niets knippen of scheiden, gewoon sleur en pleur.
Samenvattend: iets meer risico en kwetsbaarheid aan het begin van het traject, iets meer hulp van andere mensen, daarna genieten en je niet meer irriteren aan rare navigatieeigenschappen of ontwerp glitches die dateren uit de vorige eeuw
(Trouwens, dit spul draait op Windows CE, dat ook uit die tijd stamt
)