Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zumo vs Nuvi vs 60csx  (gelezen 2292 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Zumo vs Nuvi vs 60csx
« Gepost op: 22-06-2009, 11:52 »
Dat de Zumo waarschijnlijk de beste keuze gaat zijn kan ik wel raden, maar waar zitten de grootste verschillen in gebruik met de andere twee? Prijsverschil is toch behoorlijk. Heb momenteel een 60csx met Topo kaart, deze gebruik ik op de MTB en tijdens wandelingen, hier een CN kaart voor kopen gaat de goedkoopste oplossing zijn, maar is het aan te raden?

Heb al kunnen lezen dat het afzetten van de "herberekening" interessant is...(en dit gaat niet bij de Nuvi en 60?) maar de juiste reden wil ik wel eens weten.

Ik neem aan dat de kaart CN op de 60csx hetzelfde is dan bij de andere toestellen?

Wil de GPS gebruiken om routes na te rijden in binnen en buitenland en om eventueel zelf routes te maken in mapsource.

Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende toestellen voor mijn gebruik?

thx

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Zumo vs Nuvi vs 60csx
« Reactie #1 Gepost op: 22-06-2009, 12:00 »
Ik kan geen ervaring delen over de Zumo of Nuvi (alleen dat er veel mensen met Zumo's problemen hadden met de tracks yijdens de midsummer, vergt net iest meer know how geloof ik dan met een 60c(s)x)
 
Maar ik gebruik nu al een paar jaar de 60CX voor alles, van A naar B navigeren, via allerlei opties, zoals korter, sneller, met of zonder snelwegen, etc... trips als de midsummer op tracks gereden...
Maar ook al een paar keer op vakantie geweest, oa met een voorgeladen tracks van 2800km allroad door Portugal, maar ook zelf een route van 3000 km allroad door Italie, Slovenie, Croatie, Bosnie op Mapsource uitgestippeld wat allemaal een enorm succes is geweest.
 
Voor mij nog steeds een fantastisch apparaat en nog nergens echt iets tekort gekomen, voor deze bezigheden... Als ik aan een andere GPS denk, denk ik eerder aan een 276 o.i.d., schijnt net wat makkelijker af te lezen zijn vanwege het grotere scherm, maar de ene zegt dat het makkelijker is om tracks na te rijden, omdat je aanwijzingen op kruispunten kunt instellen, maar de ander zegt dat gewoon het stippellijntje zoals op de 60C(S)X makkelijker is, dus ik kan je niks uit ervaring delen...
 
 

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Zumo vs Nuvi vs 60csx
« Reactie #2 Gepost op: 22-06-2009, 12:06 »
Ook in de 60 is het herberekenen af te zetten. In Libië, Tunesië en Oost Europa en natuurlijk Nederland en de gewone autovakanties en tripjes heb ik altijd de 60 gebruikt.

Tuurlijk is je scherm wat kleiner, maar routes na rijden in binnen en buitenland en zelf in Mapsource uitzetten is voor de 60 geen probleem. Afgelopen winter heb ik een Nuvi erbij gekocht, puur voor het deur tot deur rijden in de auto maar ik ben daar nog geen vrienden mee geworden. Een route importeren gaat wel, maar niet op een manier dat je er zonder handleiding achter gaat komen. Een track inlezen en die narijden is mij nog niet gelukt, heb ook geen idee of dat wel kan, en dan doel ik niet op trackback maar puur op de  track in beeld te laten komen.

Misschien is de 660 wel een mooie optie voor je, maar daar kunnen volgens mij geen penlights in en ben je dus van een externe voedingsbron afhankelijk als je accu leeg is (is bij de Nuvi ook zo).

BTW, er zijn tegenwoordig ook opties om redelijk goedkoop aan kaartmateriaal voor je Garmin te komen ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Zumo vs Nuvi vs 60csx
« Reactie #3 Gepost op: 22-06-2009, 12:13 »
thx voor de antwoorden, dus volgens jullie is mijn 60csx goed genoeg voor gebruik op de moto.
 
Heb al eens een "route" van het net geplukt, maar omdat ik voorlopig enkel de topo kaart gebruik heb ik de route overgetekend in mapsource en als track geladen. (verschillende tracks wegens de beperking van 500 punten)
Het is te doen, maar niet altijd even makkelijk.
Zou daarom met CN willen werken omdat het dan makkelijker is om "routes" te rijden. Misschien een voordeel dat ik bij de 60csx ook nog kan beschikken over de topo om wat offroad tracks te rijden.
Je kan de beide kaarten toch samen op het toestel laden denk ik?
 
Ben niet echt handig met de PC, maar als ik op een goedkope manier aan kaartmateriaal te komen mag je het me altijd laten weten...  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11353
Re: Zumo vs Nuvi vs 60csx
« Reactie #4 Gepost op: 22-06-2009, 13:17 »
De truc met de Zumo's op de MS1000-camping was vrij simpel; de routeringsengine werkt hetzelfde als die van de Edge-series.

Er is daar niet meer één dominante kaart die bovenligt; hij combineert ze allemaal tegelijkertijd bij het narekenen van een route of een track (gpx-direct-route).

Om een lang verhaal kort te maken; we hebben gewoon het kaartmateriaal van City Navigator uitgezet en toen was de track heel precies te zien.

Hoe het tijdens het rijden ging weet ik niet. Maar de aanwijzingen moeten haast wel vrij precies geweest zijn. De Belgische BMW-rijder met de 100 GS rijd feilloos door de ingang van 'verboden in te rijden voor tractoren'. Hij kon alleen niet onder het viaduct door vanwegen de bekende 'boobies'.

Wél weet ik dat ik zelf een foutje gemaakt had met het laden van de tracks (courses) in mijn Edge; ze waren alle drie niet te zien. Sjips. Dit ga ik nog eens even fijn naspelen om te zien wat ik nu precies fout deed. Volgende keer beter checken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Zumo vs Nuvi vs 60csx
« Reactie #5 Gepost op: 30-06-2009, 14:07 »
Ik doe het ook met alleen de 60Cx. Ik heb nog een PDA met TomTom welke ik geschikt gemaakt heb voor motorgebruik, maar eigenlijk gebruik ik die zelf niet meer. Ondanks het grotere scherm, stemaanwijzing, etc.
 
Klein nadeel 60Cx: alleen maar 'piep' bij een afslag oid, en die 'piep' hoor je niet eens als je wat vaart hebt.
 
Het kleine scherm zou je ook als nadeel kunnen beschouwen, maar zeker bij wegnavigatie valt dat reuze mee; de aanwijzingen staan groot genoeg in beeld.
 
Je kunt met de 60Cx verschillende kaarten op het toestel laden en naar hartelust aan- en uitzetten.
 
Op het Internet stikt het trouwens van de gratis City Navigator kaarten, maar dat valt wel onder het kopje illegale software/piraterij. Als je daar geen problemen mee hebt hoeven de kaarten je dus niks te kosten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 177
Re: Zumo vs Nuvi vs 60csx
« Reactie #6 Gepost op: 30-06-2009, 20:29 »
Voor de midsummer had ik de tracks in mijn zumo geladen, terwijl ik herberekenen had uitgezet en de voorkeur op offroad gezet.  Het werkte perfect. Tot ik het 499ste punt bereikte, toen trok hij een rechte lijn naar het eindpunt. ???
 Ik was vergeten de tracks op te splitsen in max 500 punten. het zicht met de zon, modder en zand op het scherm was wel wat minder  ;)
btw: ik reed met een  80G/S  :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Zumo vs Nuvi vs 60csx
« Reactie #7 Gepost op: 30-06-2009, 22:54 »
Heb me dus de CN aangeschaft en de eerste route gereden met de 60csx.
 
Prima toestel, enkel wat moeilijker om routes na te rijden en de beperking van 50 viapunten per route.
 
Bedankt voor de reply's.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Zumo vs Nuvi vs 60csx
« Reactie #8 Gepost op: 30-06-2009, 23:04 »
De Nvi is weg vast... raakt in de war in het bos ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11353
Re: Zumo vs Nuvi vs 60csx
« Reactie #9 Gepost op: 01-07-2009, 10:45 »
Voor de midsummer had ik de tracks in mijn zumo geladen, terwijl ik herberekenen had uitgezet en de voorkeur op offroad gezet.  Het werkte perfect. Tot ik het 499ste punt bereikte, toen trok hij een rechte lijn naar het eindpunt. ???
 Ik was vergeten de tracks op te splitsen in max 500 punten. het zicht met de zon, modder en zand op het scherm was wel wat minder  ;)
btw: ik reed met een  80G/S  :)

Ah was U dat?

Ik heb op de camping nog geholpen met uw GPS instellen en u heeft in ons groepje gereden met de KTM LC4, de Teneré en de gele Suzuki DRZ.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 177
Re: Zumo vs Nuvi vs 60csx
« Reactie #10 Gepost op: 01-07-2009, 12:11 »
yep,
 
dat was ik.