Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: banden wisselen, tips?  (gelezen 97282 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
banden wisselen, tips?
« Gepost op: 06-05-2009, 01:17 »
Hallo,
 
Ik krijg het banden wisselen maar niet onder de knie ... ::) 
Het grootste probleem is het van de velg krijgen van de achterband. Ik heb momenteel een Desert achter die ik simpelweg niet van de velg gedrukt krijg. De laatste truc die ik geprobeerd heb vandaag was om via de zijstandaard het gewicht van de motor te gebruiken, maar zelfs dat lukt me niet (is zo'n 950 dan te licht?  8) ). Ik wil het ook straks langs de weg kunnen als het moet, dus heeft iemand nog trics & tips? Dus zonder heel speciaal gereedschap in de garage. Ik heb 3 fatsoenlijke bandelichters, daar zal het niet aan liggen.
 
Grootste probleem bij de voorband (die ging er wel af en op) is het ventiel weer door het gaatje friemelen (zonder velg-lint te verschuiven ...). Iemand daar nog goeie tips voor?
 
groeten,
 
Jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 821
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #1 Gepost op: 06-05-2009, 01:33 »
Bankschroef al geprobeerd?

Hallo,
 
Ik krijg het banden wisselen maar niet onder de knie ... ::) 
Het grootste probleem is het van de velg krijgen van de achterband. Ik heb momenteel een Desert achter die ik simpelweg niet van de velg gedrukt krijg. De laatste truc die ik geprobeerd heb vandaag was om via de zijstandaard het gewicht van de motor te gebruiken, maar zelfs dat lukt me niet (is zo'n 950 dan te licht?  8) ). Ik wil het ook straks langs de weg kunnen als het moet, dus heeft iemand nog trics & tips? Dus zonder heel speciaal gereedschap in de garage. Ik heb 3 fatsoenlijke bandelichters, daar zal het niet aan liggen.
 
Grootste probleem bij de voorband (die ging er wel af en op) is het ventiel weer door het gaatje friemelen (zonder velg-lint te verschuiven ...). Iemand daar nog goeie tips voor?
 
groeten,
 
Jos

Post Merge: 06-05-2009, 01:34
Velglint al vast geplakt???



 
Grootste probleem bij de voorband (die ging er wel af en op) is het ventiel weer door het gaatje friemelen (zonder velg-lint te verschuiven ...). Iemand daar nog goeie tips voor?
 
groeten,
 
Jos
Grz,
Peter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #2 Gepost op: 06-05-2009, 07:58 »
Zo'n Desert is ook niet de meest soepele band. Thuis druk ik banden (vooral tubeless) van de rand met 2 houten balkjes. Eentje onder de werkbank die je gebruikt als hefboom op de andere, als tubless lukken moet dat zeker ook bij jou lukken. Onderweg is dat wat lastiger, plat neerleggen en dan flink met je croslaarzen erop springen. Geef het niet te snel op en probeer het op meerdere plaatsen. Het vertiel stop ik altijd als eerste erin en dan pas de eerste kant van de band op de velg gevolgd door de 2e.

Vooral oefenen  ;D
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #3 Gepost op: 06-05-2009, 09:04 »
Band eerst lekker warm rijden / tegen de kachel zetten / in de zon leggen, word ie wat soepeler van  ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #4 Gepost op: 06-05-2009, 10:18 »
Als jij langs de weg met 3 bandenlichters een Desert achterband eraf/erop krijgt met een Bib erin dan ben je een held. Ik heb het mensen (met heeeel grote handen) zien doen maarre als je niet ervaren bent is het een gevecht van hier tot Tokyo.

Zonder Bib moet het langs de weg wel lukken, kunst is om aan 1 kant de band zo diep mogelijk in de velg te drukken bijvoorbeeld door er op te gaan staan, een beetje veren, en dan tegelijkertijd met de bandenlichters aan de andere kant de band eruit proberen te drukken.

Ga nou niet rommelen met je zijstandaard (?) en het gewicht van je motor daar maak je de boel alleen maar mee stuk, valt je motor om, en die valt volgens Murphy altijd verkeerd, dan ben je nog verder van huis...

Voor thuis zou ik eerst 3 bandenlichters erbij kopen en een bandenplankje van hout maken (of koop een echte voor plm 100 euris) dan wordt het leven een stuk makkelijker. Als er Bib inzit zorg dan dat het lichters zijn met een bochtje erin zodat je om de Bib heen kan werken.

Voor velglint gebruik ik gewoon goede Duc tape dus die schuift niet.

En omdat beeld meer zegt dan 1000 woorden:
http://www.youtube.com/watch?v=N4KWdqeG9gg#noexternalembed er zijn nog vele andere filmpjes te vinden...

Suc6

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #5 Gepost op: 06-05-2009, 10:54 »
Ventiel:

Oud ventiel een kabeltje aan solderen met een T stukje om aan te trekken, dat kabeltje door her ventielgat steken en in het ventielbuisje draaien.

Zo krijg je hem makkelijker door het velggat heen.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #6 Gepost op: 06-05-2009, 11:23 »
Ventiel eerst in ventielgat steken, moertje er losjes op en daarna pas de band omleggen gaat veruit het makkelijkst. Heb je ook geen "erdoorheenprutsgereedschapje" nodig.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #7 Gepost op: 06-05-2009, 11:28 »

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #8 Gepost op: 06-05-2009, 11:42 »
Kun je die gast ook inhuren?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #9 Gepost op: 06-05-2009, 11:49 »
probleem is dat je bij die 950 de band waraschijnlijk niet los krijgt van de velgrand. Dit is omdat die velg een extra rabd heeft, die de band vasthoud zodat je in principe op een lege band kan doorrijden (ala tubeless).
 
De band daarvan lossen gaat idd alleen met een bandenapparaat, of idd met de zijstandaard van een zware motor (bijv een BMW met bijpassende berijder).
 
Het lukt ook wel aleen, met je eigen LC8, maar das best lastig...!!
er zijn ook wel tool en andere oplossingen voor.
 
voor meer info: zie www.lc8.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #10 Gepost op: 06-05-2009, 12:31 »
Als je onderweg lek rijdt merk je dat door het zwabberen voor of achter, dan is de band daardoor meestal al los gereden van de velg. Ik heb het probleem alleen thuis in de schuur. Daarom heb ik zo'n bandenwissel-ring-ding van Polo-motorrad aangeschaft. Werkt perfect!
Voorheen gebruikte ik thuis ook twee houten balkjes, een rechtop op de band en de andere onder de werkbank. Hefboom effect werkt bijna altijd! Maar inderdaad, bij de 990 Adv. was het alsnog veel krachtzetten om de band los te krijgen van de velg.
 
Tijdens de OER heb ik 2x de voorband lek gereden en tijdens de MS1000 éénmaal de voorband en al die keren was de band al los van de velg vóór het eraf halen.
 
Suc6
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #11 Gepost op: 06-05-2009, 13:26 »
Steven heeft die anti-losloopribbels van zijn KTM 950 destijds toch weggeflext?

Is dat niet een idee?

Ik weet trouwens nog wel iets dat vervelender is dan een Desert: En Dunlop 908RR.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #12 Gepost op: 06-05-2009, 13:44 »
Ik heb zo'n apparaat uit dat filmpje nog nooit gezien ???
(ben er ook nooit naar op zoek geweest)
Ik heb nieuwe bandjes staan en ga ook op mousjes rijden,lijkt me handig apparaat om te hebben.
Weet iemand waar dat ding te koop is?

Over bandjes wisselen; oefenen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #13 Gepost op: 06-05-2009, 13:46 »
Onderweg gebruik ik de middenbok met een touwtje aan het voorwiel vast. nog niet makkelijk dus ook een dot zeep er tussen. Wat ik ook eens heb  gedaan is de security rand die in de velg zit wegslijpen voor 15cm aan bijde kanten van de velg en dan boven en onder voor de balans, dan is het veeeeel makkelijker.
Al met al best een gekloot dus, maar ik ben wel eens 20km op een band die aan gort was en een biba die in 100 was geklapt doorgereden, met 100 op stukjes, zonder dat de band van de velg liep, dus het is wel de moeite waard dat je die rand er in heb zitten! vandaar zal ik hem nooit helemaal weg slijpen.
 
omleggen idd. eerst het ventiel, dan de band..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: banden wisselen, tips?
« Reactie #14 Gepost op: 06-05-2009, 13:51 »
Ik heb zo'n apparaat uit dat filmpje nog nooit gezien ???
(ben er ook nooit naar op zoek geweest)
Ik heb nieuwe bandjes staan en ga ook op mousjes rijden,lijkt me handig apparaat om te hebben.
Weet iemand waar dat ding te koop is?

Over bandjes wisselen; oefenen!

http://www.wpmmotors.nl/products/335/bib_mousse_wissel_bok_bib_mousse_wissel_bok.html
offroadmotorloos. even.