Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig  (gelezen 4997 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Gepost op: 10-05-2020, 09:23 »
Hey ARM’ers,

Zoals velen blijf ik elke reis steeds minder gewicht meenemen en het gewicht van de motor steeds nadeliger vinden. Mijn R65GS is geen zwaar gewicht tussen de ‘adventure’ types, maar zit beladen toch echt boven de 200kilo. Wellicht leuk om te zien, de gs is inmiddels 860cc en heeft frame mounted toren voor gps tablet gekregen:




Maar goed, stilzitten is geen optie en ik ben wel toe aan een nieuwe ervaring, nieuw merk, nieuwe manier van rijden.

Een vriend van me heeft de Husq 701, prachtig, maar zit denk ik nog te dicht bij de gs. Idem voor de ktm 690. Plus de prijzen voor die machines en vooral de upgrades liggen hoog.

De EXC’s van RTWPaul en The Rolling Hobo zien er daarom bijzonder interessant uit. Nu ben ik niet bekend met KTM exc serie. Nooit gereden ook.

Dus nu mij vraag aan jullie. Ik zou een exc uit 2012-2016 nu kiezen obv wat overal lees. Het aanbod is alleen heel mager en deze zijn nog best prijzig vergeleken de 525 en 520, die veel meer worden aangeboden.

Dus nu mijn vraag aan jullie, zijn de 525 en 520 valide opties voor een reis ombouw of mis ik dan uit op de wonderenwereld van de laatste 500?

(Ik zit overigens te denken aan een bedrag van rond 5k voor de basis en dan langzaam aan upgrades bijkopen naargelang ze nodig zijn)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #1 Gepost op: 10-05-2020, 09:50 »
Mijn '13 net verkocht voor iets meer dan 4. Dat kan makkelijk voor jouw budget hoor.

Ik zou zeker voor de 12+ gaan. De oudjes hebben minder onderdelen voorzieningen. Carburateur. Voelt bijna zo zwaar als een 690 ook.

Als ik nu marktplaats zie lijkt er wel wat prijsinflatie te zijn geweest, had ik even moeten wachten met verkoop

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #2 Gepost op: 10-05-2020, 10:00 »
Thanks. Dat is precies de info die ik zocht.

Post Merge: 10-05-2020, 10:07
Als ik nu marktplaats zie lijkt er wel wat prijsinflatie te zijn geweest, had ik even moeten wachten met verkoop


Nou zeker, tussen de 4 en 5k zou ik direct gekocht hebben. Laatst ook gekeken wat mijn Caponord nog waard zou zijn en ik viel van mijn stoel van de prijzen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #3 Gepost op: 10-05-2020, 11:01 »
Mijn grootste struikelblok.
Hoe ga je verbindings stukken oplossen.
Pas van Marokko naar huis gereden.
Met de 690.
Normaal doe je dat niet echt ik was van plan om via de tet naar ned. Te rijden.
Maar werd ziek onderweg.
En dan wil je één ding naar huis in bed.
Afijn met de 690 is dat te doen.
Je moet wel vaak tanken met 11ltr :'(


Hoe doe je dat met een 500exc
Je blok overleeft het niet en 2x olie wisselen.???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #4 Gepost op: 10-05-2020, 11:16 »
Tjah. Goede vraag.


1. Van Marocco terug naar NL doe ik al niet graag op de GS. Daar is weinig lol aan. Het kost je banden, benzine, overnachtingen, etc. Dus dat soort verbindingstukken sla ik liever over door de motor te (laten) vervoeren. Plus als die stukken er tussen dan toch zitten en ik heb geen tijd voor TET route dan zal ik voor de GS kiezen met een Anankee Wild band.


2. De olie interval durf ik met een reis rijstijl, ipv race, echt wel op te rekken. Gezien de vele EXC's die nu lange reizen maken geloof ik dat dat blok km's aankan en niet zomaar in de soep draait.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #5 Gepost op: 10-05-2020, 11:27 »
Zit zelf ook met dezelfde vraag hoor.
Mijn 690 is eigenlijk helemaal af en klaar voor 3x rondje wereld.
Maar door m.n gebroken schouder kost het me te veel kracht om hem overeind te zetten off road.
Vandaar dat ik ook lichter wil.
Vooral met de echte taaie moeilijke stukken val ik nog wel eens om.
En dat zijn juist de mooiste stukken van de reis.


Mijn 1ste idee was ook 500exc.
Maar kijk ook eens naar de 450exc.
Zelfde blok en volgens mij ook voldoende paardjes.
En 10x zo vaak verkrijgbaar.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #6 Gepost op: 10-05-2020, 11:52 »
Gisteren m'n eerste overeindzetervaring met de 790 achter de Doelen, op het pad linksom waar je omhoog gaat en bovenaan in de versmalling door tussen 2 steenblokken door moet. Ja, dat gaat niet met een 790. Ik lag er dus half onder, tegen dat blok aan en ik was wel even aan zweten om eronder vandaan te komen. En dan weet je weer waarom licht zo belangrijk is en ik me afvraag waarom ik ook alweer een 790 ipv 690 wilde :}. Maar uiteindelijk is gewicht situatie afhankelijk... 790 blijft, de Doelen de volgende keer weer met de exc...
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #7 Gepost op: 10-05-2020, 13:26 »
Leo heeft een geweldige Honda CRF te koop, compleet met alles wat je maar nodig hebt om te reizen. Qua onderhoud en betrouwbaarheid echt een aanrader .... dat is bij mijn KTM's altijd behoorlijk tegengevallen
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #8 Gepost op: 10-05-2020, 13:48 »
Yes I know, al vaak naar zijn advertentie gekeken. Hij kwam ook gelijk bij me in de lucht.


De interesse gaat uit naar KTM/Husq, want nog nooit gehad of ervaren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #9 Gepost op: 10-05-2020, 14:11 »
Ik heb zelf een 525 uit 2005. In oktober een dikke 3000 km gereden in Marokko zonder enig centje pijn, motor heeft het prima gedaan. Geen enkel onderhoud gedaan in die tijd, gewoon rijden. Ongeveer een halve liter olie bijgedaan in totaal.


Motor is in principe standaard en niet de jongste meer maar wel wat aanpassingen:
- kuipje voorop, van Marten (sterker nog, hele motor was van hem). Noem me een mietje maar ik vind dat verdomd lekker rijden, volledig uit de wind, heerlijk.
- laag rally spatbord, maar dat is meer voor de looks :-) en een dikke alu skidplate.
- achter extra watertankje en een 25l Acerbis tank erop. Met een verbruik van 1:25 een actie radius van een dikke 600 km (verbruik lijkt raar genoeg volledig onafhankelijk van mijn rijstijl).
- Giant loop achter over het zadel, tentje bovenop, klaar. Geen subframe versterking of rek oid. Denk dat ik redelijk minimale uitrusting had, maar we heben ook 4 dagen achterelkaar wild gekampeerd, dat was goed te doen.
Geen idee van het gewicht van de hele combinatie, maar reed prima! Met volle tank van 25l is het na het tanken wel iedere keer beetje wennen maar geen echt probleem.

Is het daarmee de ultieme reismotor? Nee, vast niet maar ik vond het prima te doen. Slechts 1 nadeel en dat is de ruimte die je hebt om te zitten. Ik zat een beetje klem tussen giant loop en de grote tank. Als je wat groter bent zal dat lastig zijn. En de jiffy is niet toereikend maar er is altijd wel een boom, steen, muurtje etc te vinden. Sterkere jiffy zou niet verkeerd zijn.











Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #10 Gepost op: 10-05-2020, 14:12 »
Is de crf wel of geen uren motor?
Hoeveel blokolie zit erin 0.7 ltr?
En peutert de crf er ook 55 pk uit?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #11 Gepost op: 10-05-2020, 14:26 »
Is de crf wel of geen uren motor?
Hoeveel blokolie zit erin 0.7 ltr?
En peutert de crf er ook 55 pk uit?
Ken CRF niet, maar urenblok is ook een overrated term  8)
Als je er volle bak wedstrijden mee gaat rijden ok, maar zoals ik bij mijn 525 zag (ook een uren blok) kan je er lang mee doorrijden hoor. Had er nog wel 1000 bij durven te zetten (banden waren volledig weg naar 3000 km, daar zat de echte grens. Ok, en de tijd was op. En mijn kont deed zeer  :) )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #12 Gepost op: 10-05-2020, 14:26 »
Is de crf wel of geen uren motor?
Hoeveel blokolie zit erin 0.7 ltr?
En peutert de crf er ook 55 pk uit?
ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel PK's die heeft maar ik knal er elke Portugese helling zorgeloos mee omhoog en hij verbruikt 0 olie dus die 0,85 l inhoud wordt nooit minder en de manier waarop wij rijden geeft zo'n motor echt veel minder te lijden dan mijn enduro vrienden ................. die ook helemaal niet snappen dat ik überhaupt op een 690 durf te rijden, laat staan met bagage erop  ;D
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #13 Gepost op: 10-05-2020, 14:36 »
Als het zo is dan weet ik wel een alternatief die helemaal top zou zijn.
50 pk 140 kg suzuki drz400.


Al mijn motoren gebruiken wat olie.
Als een blok hard moet werken gaat er iets olie verbruikt worden.


Wat weegt een crf ?
Een ktm 450 en 500  weegt ergens 112 kg dat is echt weinig.
Komt er nog iets van 10 kg bij.
Carterplaat bagagerek extra ledlamp
Ram mount steun scotts demper.
Zwaardere veer achter. Want je rijd met bagage.

Post Merge: 10-05-2020, 14:36


Post Merge: 10-05-2020, 14:50
Honda heeft 53pk en weegt 110kg.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 226
Re: EXC keuze, heb wat ruggespraak nodig
« Reactie #14 Gepost op: 10-05-2020, 14:59 »
Zelf heb ik in 2018 mijn EXC 500 uit 2009 ingeruild voor een EXC 450 .
Wat een feest was dat , lichter wendbaarder  .
Met een EXC is het niet fijn om verbindings stukken te rijden  ( asfalt ).
Zelf ga ik met de auto naar de plek waar ik wil rijden ,je komt fit aan en dan kan het feest beginnen.
Met mijn 12liter tank haal je 200 km en bagage is prima te doen ook  als je een meerdagse rit maakt vanaf de start plek.