Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?  (gelezen 7899 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 172
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #15 Gepost op: 21-04-2017, 08:35 »
Pm!
Thanks voor de reacties.
Heb van iemand hier op het forum een touratech manuele kunnen overnemen.
Ga het zo wat testen en kijken of het uberhaupt wel iets voor mij is.


Wat denken jullie, zou ik de vapor als tripmeter kunnen gebruiken? Er is wel geen stuurbediening voor..


Thx voor alle tips al!  :) :)
Rally kits - special parts - luggage & protection
www.adventure-bike.be

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #16 Gepost op: 21-04-2017, 09:12 »
Het kost wat meer moeite/rekenwerk, maar het kan wel. Het kan ook met de dagteller van je motor, als je die hebt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #18 Gepost op: 30-04-2017, 11:37 »
 Als je echt nog niets hebt..................al eens aan een Tripy gedacht
Kun je ALLES mee  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #19 Gepost op: 30-04-2017, 21:07 »
Als je echt nog niets hebt..................al eens aan een Tripy gedacht
Kun je ALLES mee  ;)
mag je met een tripy starten in een rally?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #20 Gepost op: 30-04-2017, 21:55 »
mag je met een tripy starten in een rally?


"Misschien niet in alle, is eigenlijk toch maar een gps net als een ander, als het roadbook enkel maar beschikbaar is op papiere rol, dan is de ingebouwde Tripmaster" van de Tripy toch één van de beste en meest complete die je kan vinden (of heb ik het mis?)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #21 Gepost op: 01-05-2017, 08:12 »
Marcel,

Ik reed 7 jaar geleden met de eerste generatie Trippies in ZFrankrijk.

In de buurt van rotswanden (en daar heb je er daar best wel wat van) sloeg de GPS op tilt, vermoedelijk door de reflectie van GPS-signalen. We hadden ook een GPS 60 op het stuur en die had daar amper tot geen last van.

Is dat inmiddels opgelost? Want anders zijn die tripmeterwaarden ook  verlopen tov de werkelijkheid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #22 Gepost op: 01-05-2017, 08:59 »
Marcel,

Ik reed 7 jaar geleden met de eerste generatie Trippies in ZFrankrijk.

In de buurt van rotswanden (en daar heb je er daar best wel wat van) sloeg de GPS op tilt, vermoedelijk door de reflectie van GPS-signalen. We hadden ook een GPS 60 op het stuur en die had daar amper tot geen last van.

Is dat inmiddels opgelost? Want anders zijn die tripmeterwaarden ook  verlopen tov de werkelijkheid.


Hey Frank, dat zeg je goed "6 jaar geleden" en ik herinner me dat je toen nog nooit er voor een tripy in gebruik had, om echt ZONDER problemen zo een reis te gaan doen met een onbekend toestel was niet zo slim, bv. met een map60 kan je ook "veel meer" dan somiggen weten na misschien 10 jaar gebruik, iedere gebruikt de "GPS hulpmiddellen" het voor zijn eigen doeleinden. Persoonlijk vind ik de Tripmaster van Tripy echt super, in één (toch wel groot)scherm heb je alle tellers (die je kan nullen - plussen met één tik),meters,graden,CAP,kompas,hoogte,coordinaten,enz. in beeld, groot genoeg zelf voor zo een oud manneke als ik met een niet al te best zicht haha. Navigeren naar coordinaten of bakens(meerdere coordin.na elkaar)op sniffer/kompas of genavigeerd over de weg met onderliggende map kan, minpunt tegenover andere gps'sen is dat je IN de Tripy GEEN andere (bv Topo) kaarten in kan steken, Eerder gemaakte routes voor garmin,totom of wat dan ook herkend Tripy dan weer wel, Dus Track rijden is geen probleem. En zoals je weet voor Bol/Pijl ritjes zoals bv ARM - Ad Ketelaars - Wim motors - Gerjan Leppink - EAO - Martin Fontijn - Endurofun - Endurogrensland - Mollenrit - Stef Enduro - Frank Priem, enz. bieden deze allemaal voor tripy. Met het bijhorende Programma "Roadtracer" kun je trouwens heel gemakkelijk al je duizenden km die je in je verzameling hebt bewerken naar eigen believen. Ik kan hier blijven Tripy promoten, jullie weten onderhand wel dat zelf een "Tripy freak" ben, maar dat is enkel maar omdat ik overtuigd ben dat het een must is hem op je stuur te hebben. Begrijp me niet verkerd he Frank, ....in mijn auto heb ik ook een "GARMIN", maar das helemaal voor andere doeleinden, alhoewel mijn Tripy'ke me ook  van A naar B zal brengen haha. Maar dat was helemaal de vraag niet zeker :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #23 Gepost op: 02-05-2017, 20:08 »
Uh, dat weet ik niet zo goed Marcel. Wel lekker uitgebreid antwoord!👍😁😁 Maarukkig hadden we een GPS 60 als backup mee met de GPX geladen😉

Verstuurd vanaf mijn BV6000 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #24 Gepost op: 03-05-2017, 11:47 »
Ik heb wel een iphone, dus de app bediening zal niet lukken vrees ik..

Een 2e hands Android op marktplaats kost niet veel. Dan is het ook niet erg als ie kapot trilt.
Blijft je iphone gewoon heel.
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 172
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #25 Gepost op: 10-05-2017, 09:00 »
Hoi,




Ik ga de app eens uitproberen, ik heb wel nog een oude android liggen!
Maar als het met volumeknoppen te bedienen is, lukt het dan ook niet gewoon om met oortjes te rijden?




Zo van die oortjes waar je het volume ook kan regelen? ( zit meestal standaard bij een gsm? )
Rally kits - special parts - luggage & protection
www.adventure-bike.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 240
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #26 Gepost op: 16-12-2019, 09:34 »
Mijn advies komt wat laat, maar persoonlijk zou ik zeker kiezen voor een exemplaar dat snel te nullen is. Indien je met roadbooks rijdt, waarbij je met zeer veel opeenvolgende situaties te maken hebt, begint het je te duizelen, wanneer je steeds de totaalbemetering in de gaten moet houden. Je krijgt dan teveel cijfers voor je neus. Dat maakt het rijden met roadbook onnodig intensief. Beter ben je dan af, met bijvoorbeeld een IMO. Je gaat de hoek om, drukt een keer kort op de knop en vertrekt weer blanco op (ongeveer) nul. Met de tripmasters die snel te nullen zijn, kun je uiteraard ook op de totaal afstand rijden.
Je merkt dat degenen die bijvoorbeeld met een ICO rijden, dikwijls enkel en alleen op de plaatjes gaan rijden. Dat gaat in een vlakke omgeving, met relatief rechte paden (waar je veel overzicht hebt), best goed. Maar dat gaat op een gegeven moment ook fout.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #27 Gepost op: 16-12-2019, 13:03 »
In een tripy zit de beste Tripmaster due je kan bedenken.... Draadloos nullen, plussen, totaalafstand, cap rijden, graden, enz in 1 oogopslag en 1 scherm. Stuurbediening is terug mogelijk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 240
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #28 Gepost op: 29-01-2020, 11:39 »
Hoewel een ICO betrouwbaar is, geef ik toch de voorkeur aan een teller die je snel kunt nullen. Indien je ritten rijdt, met veel situaties die elkaar snel opvolgen, kun je mijns inziens, beter snel even op de nultoets tikken. Je start vanaf elke hoek weer blanco. Met een ICO ben je min of meer verplicht om op de totaalbemetering te rijden. Dat vind ik veel intensiever, omdat je dan steeds het grote getal moet onthouden en kijken of het overeen komt met het getal op je roadbook. Ik ervaar dat veel deelnemers aan mijn ritten, die bijvoorbeeld met een ICO rijden, gaan proberen om "op de plaatjes" te rijden en zodoende de telling ondergeschikt maken.   

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Beginner tripmeter,roadbook,.. Wat kopen?
« Reactie #29 Gepost op: 29-01-2020, 18:02 »
Hoi,




Samen met een vriend hebben we de droom om ooit wat beginner rally's te rijden.
Nu zouden we graag wat willen oefenen met op roadbook rijden.


We hebben ook geen rally motoren, het zal tijdelijk op een xtz 660 uit '95 komen,
als het ons goed bevalt kunnen we erna wel kijken voor andere motoren..


Wat raden jullie aan om goedkoop te kunnen rijden op roadbook?
Tripmeter en roadbook? Acerbis goedkope roadbookhouder en een vector ofzo? ( is zo'n vapor of vector echt model specifiek? )
Zijn er nog essentiele dingen die ik over het hoofd zie?




Thx alvast!!  :) :)

Jasper,  rally rijden is fantastisch. Vooral omdat je op de mooiste plekken komt. Als het je bedoeling is om uiteindelijk rally te gaan rijden, zijn er meestal twee opties:
Hobby/adventure klasse waarbij je de tracks ingeladen krijgt op je Garmin oid. Niet alle organisatoren kunnen overweg met tripy heb ik zijdelings ervaren.
Reguliere klassen zijn vooralsnog met ouderwets roadbook. Dan heb je minimaal elektrische roadbook nodig en een tripmeter zoals ico, rns of rally Dash. Voor beide heb je afstandsbediening nodig op je stuur. Makkelijk st is een combiswitch. E.e.a uit te breiden met een tweede tweede tripmeter/compas.

Wat ik wil zeggen is: misschien zonde om eerst te investeren in een probeersetje, terwijl zodra je rally gaat rijden alsnog moet investeren in bovenstaande basisbenodigdheden. Zoals al voorgesteld: tweedehands is vaak prima jaren rally mee te rijden. En als je het niet stukvalt kan je het altijd weer doorverkopen.