Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 3 batterijen opladen  (gelezen 1673 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
3 batterijen opladen
« Gepost op: 01-08-2007, 11:54 »
Misschien een bekend probleem ???

Ik heb een apparaat waar 3 AA (NiMH) batterijen in gaan (bijvoorbeeld zo'n Petzl hoofdlampje, oude MP3 speler)
Maar mijn batterijlader laadt aleen per 2 of 4 batterijen (er zijn wel laders die 1/2/3/4 aankunnen maar dat even terzij)

Nummer 1 en 2 opladen, geen probleem, samen in de lader. Maar hoe laad ik dan die 3de batterij op?
Kan ik die samen met een volle batterij (nr 1 of 2) in de lader stoppen of gaat dat niet goed :-\
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: 3 batterijen opladen
« Reactie #1 Gepost op: 01-08-2007, 12:05 »
Mijn oplossing:

2 sets van ieder 3 batterijen gebruiken, als alle 2 de setjes leeg zijn kan je ze 3 x 2 opladen.

Als je batterijen laad moeten alle batterijen in dezelfde (ont)laden toestand zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: 3 batterijen opladen
« Reactie #2 Gepost op: 01-08-2007, 17:40 »
Yep, had ik ook al bedacht maar dan moet je echt wachten met laden tot ze allemaal (even) leeg zijn en dat is niet altijd praktisch
En je zit op enig punt zonder opgeladen batterijen :(

Bij een zaklamp is dat misschien nog wel te overzien maar bij een camera/GPS op reis vind ik het toch wel belangrijk om altijd een setje opgeladen batterijen bij de hand te hebben (maar da's persoonlijk ;))

Is er dus niet een truukje om zo'n lader te laten denken dat ie 2 even lege batterijen in zijn maag heeft?
Een soort slimme nep-batterij, die zorgt dat ie de zelfde laadweerstand/stroom heeft als de echte batterij ernaast, diode met een processortje ::)

Of een 4de batterije laten leeglopen over een weerstand terwijl die andere 3 in het apparaat zitten? En dan die 4de samen met nr 3 opladen?
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: 3 batterijen opladen
« Reactie #3 Gepost op: 01-08-2007, 17:46 »
een setje gewone batterijen meenemen 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: 3 batterijen opladen
« Reactie #4 Gepost op: 01-08-2007, 18:00 »
Wij lossenhet op met meerdere setjes: altijd per 2  of per 4 laden en gewoon gebruiken wat je nodig hebt.

Je kunt natuurlijk eerst 2 lege laden, dan 1 ontladen (de meeste laders kunnen dat) en dan weer 2 lege laden... zodat je 3 geladen accu's over houdt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: 3 batterijen opladen
« Reactie #5 Gepost op: 01-08-2007, 21:15 »
Als het geen snellader is maar een wacht-16-uur-tot-je-batterijen-vol-zijn ding kun je er best een volle batterij bijstoppen. NiMH-cellen zijn niet blij met overlading, maar overlading op 1/10 van de capaciteit mogen ze meestal voor een jaar continu hebben. Varta's en GP's wel iig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: 3 batterijen opladen
« Reactie #6 Gepost op: 02-08-2007, 18:05 »
als het zo'n wacht-16-uur-tot-ze-vol-zijn lader is dan kan je zowieso beter eens gaan kijken voor een 1-3 uurs snelladertje wat wel gewoon individuele cellen laad.

(ps.: Bij conrad hebben ze regelmatig wat in de bieding)