Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Slaapzak klein pakformaat  (gelezen 3870 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #15 Gepost op: 09-12-2020, 22:15 »
Ik draai ook de hele nacht om en met een quilt gaat dat een stuk makkelijker dan met een mummy bag slaapzak :-)


Thuis slaap je toch ook onder een donsdeken of iets dergelijks en draai je om? Snap niet goed waarom dat met een slaapzak wel zou kunnen maar niet met een quilt?
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #16 Gepost op: 09-12-2020, 22:22 »

Ik zie dat exped 'echte' waterdichte compressie zakken heeft met ventiel. Zijn niet goedkoop maar mooi spul. Die van Ortlieb zijn toch gewone stuff sacks met ventiel? Of vergis ik me?
Je vergist je, zijn waterdicht ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 324
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #17 Gepost op: 09-12-2020, 22:29 »
Heb met zo'n Quilt het idee dat ik mijzelf onder de dekens uit draai... zal wel tussen de oren zitten, gebeurd thuis ook niet, maar zo'n matje is natuurlijk wat kleiner dan mijn boxspring thuis.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #18 Gepost op: 09-12-2020, 22:42 »
Die van Ortlieb zijn ook waterdicht.
Maar druk ze leeg door tussen m.n knieën te klemmen.
En dan ben je eigenlijk te sterk.
Er is laatst 1 tje gescheurd.
Heb ze later gekocht met alleen ventiel.
En dan zelf harnasje genaaid om met de sjorbandjes te comprimeren.

Post Merge: 09-12-2020, 22:44
Zo.n Quilt ga ik ook eens voor kijken ik wurg mezelf ook in een slaapzak.
Ben van type draaikont in bed.

Post Merge: 09-12-2020, 22:48
Als de slaapzak te warm is rits je hem open en stop m.n voeten in het smalle stukje.
Dus dan gebruik je hem al als quilt.
Weet wel toen het vroor in marokko mar ik alles dicht deed om de warmte binnen te houden.
Dus ook koordje om je hoofd.


Een mummy is gewoon het warmste.
Voor mijn vrouw later dekenmodel gekocht bij Cumulus met extra dons en extra lang.
Geeft wel stuk meer comfort.
Maar is niet warmer.
De mummy sluit gewoon nauwer om je heen en dan heb je gewoon minder volume om te verwarmen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #19 Gepost op: 10-12-2020, 00:15 »
Ga op fiets vakantie, aan het eind van de dag altijd een slaapzak...
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #20 Gepost op: 10-12-2020, 07:15 »
Je vergist je, zijn waterdicht ;)


Haha, ik zei het onduidelijk. ik bedoelde met 'echt' niet dat ze waterdicht zijn maar dat het 'echte' compressie zakken zijn.


Een compressie zak heeft zo ver als ik weet bandjes die je kan aantrekken om de inhoud te comprimeren. Dat hebben die Ortliebs niet en noem je dan een stuff sack. Die Exped of de Sea To Summit die ik heb wel (Die STS zakken zijn trouwens niet waterdicht) en dat heet dan een Compression Stuff Sack.


Als je de verschillende termen googled zie je meteen het verschil wat ik bedoel.



Post Merge: 10-12-2020, 07:22

Heb met zo'n Quilt het idee dat ik mijzelf onder de dekens uit draai... zal wel tussen de oren zitten, gebeurd thuis ook niet, maar zo'n matje is natuurlijk wat kleiner dan mijn boxspring thuis.


Hier iemand die uitlegt waarom een quilt voor de draaier beter is dan een mummy. Maar los daarvan, die quilt versus mummy discussie is eindeloos met voor en tegenstanders en is een beetje a la de ultra vermoeiende 'welke olie is de beste' discussie. Ik heb ze allebei en ik zal ze ook allebei gebruiken voor verschillende doeleinden.

Post Merge: 10-12-2020, 07:27

Een mummy is gewoon het warmste.
Voor mijn vrouw later dekenmodel gekocht bij Cumulus met extra dons en extra lang.
Geeft wel stuk meer comfort.
Maar is niet warmer.
De mummy sluit gewoon nauwer om je heen en dan heb je gewoon minder volume om te verwarmen.


Heeft jouw vrouw de Cumulus Comforter deken? Die is anders dan hun Quilts. Die Quilts hebben die bandjes die om je matje vastzitten waardoor de quilt ook 'om je heen' zit.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #21 Gepost op: 10-12-2020, 10:08 »
Ik vind een mummy slaapzak lekker tot aan mijn borstkast maar h’m over mijn schouders en hoofd trekken vind ik niet lekker. De slaapzak is daar te smal en als je draait wurg je jezelf. Ik los los dit op door een fleecedeken te nemen en deze los over mijn schouder draperen. Tja warme slaapzak kan je bereiken door een kruik met warm water in je slaapzak te leggen. Is niet modern maar wel lekker voor mij. Een quilt daartegen is net zoals je thuis ligt: op een matras en een donsdeken of deken over je heen. Je kan dan vrij onder bewegen. Perfect in je tentje zal het nooit worden dan moet je een hotel boeken en hopen dat je een perfect matras/bed hebt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #22 Gepost op: 10-12-2020, 11:23 »
Een quilt daartegen is net zoals je thuis ligt: op een matras en een donsdeken of deken over je heen. Je kan dan vrij onder bewegen.


Er zit wel iets meer nuance aan een quilt. Je hebt een footbox waar je voeten in steekt en de quilt zit vast aan het matje waardaar hij samen met het matje een slaapzak vormt waar je 'in' ligt. Het is een kampeerdeken 2.0 :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #23 Gepost op: 11-12-2020, 12:06 »
En deze laatst gekocht.
Wel een belachelijke prijs maar het werkt voor mij supr.
Geen dubbelgevouwen klim Badlands onder je hoofd.
https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-aeros-pillow-premium-regular-kussen-MBCCC42001.html?colour=2999

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #24 Gepost op: 11-12-2020, 14:51 »
Ach, ik heb een aantal jaar geleden ook zoiets gekocht bij bever :

https://www.bever.nl/p/cocoon-air-core-kussen-MBCCC80008.html?colour=4246

Model wat ik heb is volgens mij al weer uit de verkoop en is dit de opvolger. Dit voldoet mij ook prima.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #25 Gepost op: 11-12-2020, 20:11 »
Zo'n comfortabel kussen is goud waard. Broeken, hemden en sokken als vulling van de tentzak etc werkt als kussen maar is vaak zo oncomfortabel. Ik heb ook zo'n prijzig mini opblaaskussentje en dat slaapt zo fijn :-)
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #26 Gepost op: 12-12-2020, 00:36 »
1 trui mee die ook als kussen dient en na 1 nacht al ruikt alsof je hem al een week of 2 aan hebt  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #27 Gepost op: 12-12-2020, 00:42 »
Gewoon een sok uit je crosslaarzen halen.
Daar een snuif aan en je bent de hele nacht in coma.


Ik koop 2e hands icebreaker merinowol truien.
Perfect voor motorvakanties.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #28 Gepost op: 12-12-2020, 02:02 »
En overdag "Marc Coma"......
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Slaapzak klein pakformaat
« Reactie #29 Gepost op: 12-12-2020, 09:35 »
Ik koop nieuwe merino wollen truitjes en t-shirts bij Decathlon. Fractie van Bever prijzen.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5