Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nieuwe BETA 2 takt...  (gelezen 32736 keer)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #15 Gepost op: 24-10-2012, 08:56 »
Waarom? Het mooie van een tweetakt is dat de techniek zo eenvoudig is. Dat maakt het goedkoop, gemakkelijk om aan te werken en betrouwbaar..
Ik vraag me af wat je gaat winnen met injectie, behalve dat je wellicht de motor wat nauwkeuriger kunt afstellen.
Beetje emissies en een ietsje soepelere motor misschien...meer niet. :) Meer vermogen hoeft een 2T niet te hebben...dan zijn ze voor veel mensen "too much". (alle 2T motoren boven 300cc werden slecht verkocht in het verleden om die reden, die zijn er nu niet meer jammer genoeg)
Denk dat de leveranciers dat ook concluderen..

ben ik ook gedeeltelijk mee eens,

maar "tegenwoordig" is de reclame met oog op milieu niet meer weg te denken,
en precies vermogen is wel iets waar een 2-takt baat bij zal hebben,
ik heb ooit overwogen een 2-takt te kopen, was een RD350 wegbrommer, niet gedaan omdat er (toen) het gerucht ging (zelf dus geen ervaring mee) dat een 2-takt of alles - of niets aan vermogen geeft...

en als je gedoceert vermogen kan geven lijkt het mij een win - win situatie...

maar zoals ik zei; ik heb nooit een 2-takt gereden, behalve mijn brommert "ooit" (in een grijzer wordend verleden... :-\ )
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #16 Gepost op: 24-10-2012, 09:59 »
ben ik ook gedeeltelijk mee eens,

maar "tegenwoordig" is de reclame met oog op milieu niet meer weg te denken,
en precies vermogen is wel iets waar een 2-takt baat bij zal hebben,
ik heb ooit overwogen een 2-takt te kopen, was een RD350 wegbrommer, niet gedaan omdat er (toen) het gerucht ging (zelf dus geen ervaring mee) dat een 2-takt of alles - of niets aan vermogen geeft...

en als je gedoceert vermogen kan geven lijkt het mij een win - win situatie...

maar zoals ik zei; ik heb nooit een 2-takt gereden, behalve mijn brommert "ooit" (in een grijzer wordend verleden... :-\ )


Ik hoor ook veel van andere mensen, en lees veel, zeker op het internet.


Ben tot de conclusie gekomen dat het beter is om zelf mijn fouten te maken dan iedereen zomaar te geloven  ;)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #17 Gepost op: 24-10-2012, 12:36 »
een 2takt is gewoon heerlijk om mee te spelen, zo nu en dan een nieuw zuigertje of bougietje en gaan met die banaan. en als je lui bent gewoon aspen benzine kopen en niets staat je meer in de weg om milieu vriendelijk lekker te ravotten onder alle speelse en zware conditie,s


mijn EXC 300 was veruit mijn fijnste speel fiets uit mijn leven.
deng deng dengedeng, heerlijk ravotten met zo ding  ;) en mijn 300 had koppel zat, sterker nog geen berg was te hoog voor deze rakker.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #18 Gepost op: 24-10-2012, 12:44 »
Verbruik. Los van het milieuaspect, is het toch wel heel erg handig als je 1:20 ipv 1:10 zou kunnen rijden. Nou kwam ik in Roemenië een Engelsman tegen met een monderne krachtige 2-takt en die had een z.g. 'lage drukkop' op zijn masjien geinstalleerd. Zijn verbruik was van 1:11 naar 1:18 gegaan en het vermogen kwam er veel soepelder in. Is zoiets hier op het forum bekend? Linkje?

Kijk, als dát lukt, dan vind ik het al veel minder bezwaarlijk om met een 2-takt te rijden. Kan je dat ook evt. realiseren door een dubbele voetpakking te monteren? Of gaat dat fout met spoelpoorten en zo?

Injectie zal ook schelen als je in de bergen boven de 2.000 m rijdt, toch?

Toch altijd leuk om iets te verlangen over te houden... ;)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #19 Gepost op: 24-10-2012, 13:07 »
ook wanneer je directe injectie hebt kan je je inlaat veel groter maken en dus de ademhaling verbeteren.. beter oppakken..
alleen bedenk ik me ook nu dat het mij moeilijk lijkt om een injector in je cilinderkop te plaatsen...
maar heeft mitshubishi dat ook.. (toch) GDI= gasoline direct injection..

hoe dan ook.. materie blijft interessant..
hoeveel cc mag je hebben tov 450's 4-takt? rally-wise gezien..


....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #20 Gepost op: 24-10-2012, 13:10 »
De snowscooters hebben ook al direct ingespoten injectie op 2-tact. Dus technisch kan het wel. De vraag is alleen of er genoeg ruimte is voor al die zooi tussen blok en frame. Snowscooters hebben mooie afgeschermde kappen, dat hebben wij natuurlijk niet. Kwetsbaar? Ik ga het draadje hier niet vervuilen maar er is nog een ander Italiaans merk dat een 2-tact injectie enduro heeft gebouwd. Als ik dáár eens een proefritje op mocht maken... 8)

Two Stroke Direct Injection

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #21 Gepost op: 24-10-2012, 13:25 »
kwam dit op wiki tegen:

In two-stroke engines The benefits of direct injection are even more pronounced in two-stroke engines, because it eliminates much of the pollution they cause. In all two-strokes, the exhaust and intake ports are both open at the same time, at the bottom of the piston stroke, for "scavenging". In conventional two-strokes, a portion of the fuel/air mixture entering the cylinder from the crankcase through the intake ports goes directly out, unburned, through the exhaust port. With direct injection, only air (and usually some oil) comes from the crankcase, and fuel is not injected until the piston rises and all ports are closed.
Some Goliath and Gutbrod two-stroke cars built in the early 1950s had mechanical direct injection, but their engines were soon superseded by four-strokes. The two-stroke vehicles showed very good performance and up to 30% less fuel consumption over the carburetor version, primarily at low rev.[49] The cars had problems to start, however, when the engine was warm due to the vapor lock. Moreover, very few people knew direct injection at that time. That's the reason why branded repair shops and Bosch services had been sometimes so overloaded, that many cars were gladly converted to carburetor.
Two types of GDi are used in two-strokes: low-pressure air-assisted, and high-pressure. The former, developed by Orbital Engine Corporation of Australia (now Orbital Corporation) injects a mixture of fuel and compressed air into the combustion chamber. When the air expands it atomizes the fuel. The Orbital system is used in motor scooters manufactured by Aprilia, Piaggio, Peugeot and Kymco, in outboard motors manufactured by Mercury and Tohatsu, and in personal watercraft manufactured by Bombardier Recreational Products (BRP).
The high-pressure direct injector for two-stroke engines was developed in the early 1990s by Ficht GmbH of Kirchseeon Germany. Outboard Marine Corporation (OMC) licensed the technology in 1995 and introduced it on a production outboard engine in 1996.[50][51] OMC purchased a controlling interest in Ficht in 1998.[52] Beset by extensive warranty claims for its Ficht outboards and prior and concurrent management-financial problems, OMC declared bankruptcy in December 2000 and the engine manufacturing portion and brands (Evinrude Outboard Motors and Johnson Outboards), including the Ficht technology, were purchased by BRP in 2001.[53][54]
Evinrude introduced the E-Tec system, an improvement to the Ficht fuel injection, in 2003, based on U.S. patent 6,398,511.[55] In 2004, Evinrude received the EPA Clean Air Excellence Award for their outboards utilizing the E-Tec system.[56] The E-Tec system has recently also been adapted for use in performance two-stroke snowmobiles.
Yamaha also has a high-pressure direct injection (HPDI) system for two-stroke outboards. It differs from the Ficht/E-Tec and Orbital direct injection systems because it uses a separate, belt driven, high-pressure, mechanical fuel pump to generate the pressure necessary for injection in a closed chamber. This is similar to most current 4-stroke automotive designs.
EnviroFit, a non-profit corporation sponsored by Colorado State University, has developed direct injection retrofit kits for two-stroke motorcycles in a project to reduce air pollution in Southeast Asia, using technology developed by Orbital Corporation of Australia.[57] The World Health Organization says air pollution in Southeast Asia and the Pacific causes 537,000 premature deaths each year. The 100-million two-stroke taxis and motorcycles in that part of the world are a major cause.[58][59

dit is vooral interessant voor de knutselaars;
Citaat
EnviroFit, a non-profit corporation sponsored by Colorado State University, has developed direct injection retrofit kits for two-stroke motorcycles
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #22 Gepost op: 24-10-2012, 13:31 »
directe benzine injectie in de cilinder is geen enkel probleem, noch bij 2-takt noch bij 4-takt.
Bimota (V-Due, 500cc V twin, 110pk...) was in 1997 al een direct ingespoten 2-takt. http://www.motorcycle.com/manufacturer/1997-bimota-500-v-due-14291.html
Juist bij een 2-takt is direct ingespoten zo belangrijk: want bij een 2takt is de inlaat en de onder-zuiger spoeling lastig. Daarbij moet de zuiger dan gesmeerd blijven in een mengsel van benzine en olie... waarbij die olie steeds geconsumeerd wordt en dus vervuiling geeft.
Bij direct ingespoten 2-takt heb je al die problemen niet.. onder de zuiger is alleen lucht, en dus kun je zuiger en krukaslagers smeren met een minimale hoeveelheid olie uit een olie-pompje.
De inspuiting gebeurt net iets voor de ontsteking (niet zoals bij een diesel dus, waarbij de het inspuitmoment ook meteen  de verbranding is).


Doordat je bij een direct ingespoten 2-takt dus alleen lucht-spoeling hebt, kun je zo vele lucht als je wil door de cilinder heen blazen... en dat wordt ook wel gedaan! Zo kan je namelijk ook een 2takt diesel maken, waarbij de cilinder gewoon schoon-geblazen wordt door een compressor. Vaak hebben deze 2takt diesels dan een uitlaatklep...


1 nadeel aan direkt ingespoten motoren: Je hebt een hogfe druk pomp nodig die benzine tot  50 a 100 bar oppompt om het tegen de cilinderdruk (+/- 10 bar) in nog mooi kan vernevelen. Benzine is schraal, dus zo'n pomp is niet heel makelijk en gevoelig en ook zwaar op een motorfiets natuurlijk; maar vele auto's werken er mee.. dus het kan zeker.

Post Merge: 24-10-2012, 13:35
ok: tegelijkertijd gepost...
maar euhm:
http://www.envirofit.org/ ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #23 Gepost op: 24-10-2012, 13:42 »
ben ik ook gedeeltelijk mee eens,

maar "tegenwoordig" is de reclame met oog op milieu niet meer weg te denken,
en precies vermogen is wel iets waar een 2-takt baat bij zal hebben,
ik heb ooit overwogen een 2-takt te kopen, was een RD350 wegbrommer, niet gedaan omdat er (toen) het gerucht ging (zelf dus geen ervaring mee) dat een 2-takt of alles - of niets aan vermogen geeft...

en als je gedoceert vermogen kan geven lijkt het mij een win - win situatie...

maar zoals ik zei; ik heb nooit een 2-takt gereden, behalve mijn brommert "ooit" (in een grijzer wordend verleden... :-\ )

patrick, ik heb die motor 2 jaar gehad, wat een feest, tot 6000 toeren een brommer, daarna een raket!!  erg leuk om op te rijden, ideaal? denk t niet, fun? jahaa!! trok t01 100 kmpu in zijn 1, meeste 600 en 750 motoren bleef je gewoon voor echt grappig
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #24 Gepost op: 24-10-2012, 13:44 »
Anyway, de BETA is een lekker ouderweste 2takt, dus zonder injectie. Net als de GasGas, KTM, Husaberg, Huskie etc etc etc.


Aangezien het een heel nieuw blok betreft leek het me leuk hier eea te plaatsen ipv een injectie discussie te starten, dan had het topic wel 'Carb vs Injectie bij 2takt' geheten...


----



Lijkt me leuk om een 2takt te rijden door het lichtere gewicht en afwezigheid van de motorrem.


Verbruik boeit me niet, na max 50km is er sowieso minimaal 1 peuken pauze ingelast, maar vind die BETA wel leuke details hebben, start motor onder het blok en de 2takts gebruiken hetzelfde plastic als de 4takts, handig en lekker goedkope manier je brommertje er weer kek uit te laten zien.


Kleur ben ik nog niet over uit, en de vering lijkt me ook aardig 'budget' based...


Hopelijk heb ik m voor Sinterklaas..



There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #25 Gepost op: 24-10-2012, 13:45 »
patrick, ik heb die motor 2 jaar gehad, wat een feest, tot 6000 toeren een brommer, daarna een raket!!  erg leuk om op te rijden, ideaal? denk t niet, fun? jahaa!! trok t01 100 kmpu in zijn 1, meeste 600 en 750 motoren bleef je gewoon voor echt grappig

geloof ik best,..

maar ik dus nooit een 2-takt gehad...

Post Merge: 24-10-2012, 13:53
hier nog even een link op het tenere forum, waar het ook over power gaat, (alleen 4takten)
waar iemand een megasquirt systeem op zn XT heeft gebouwd (verder in de topic)

geen idee of dat (ook) interessant is, maar is wel een veel gebruikt afternmarket systeem..

klik
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #26 Gepost op: 24-10-2012, 14:36 »
Ossa werkt aan een directe injectie 2takt de 300 enduro.

Verder vindt ik een 2tat wel wat hebben op een enduro, lekker licht en makkelijk :) hoewel een 300 2takt een beul van enduro is :o ik kreeg er iig hele lange armen van

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #27 Gepost op: 24-10-2012, 14:53 »
Citaat
hoeveel cc mag je hebben tov 450's 4-takt? rally-wise gezien..
Citaat

 ???
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #28 Gepost op: 24-10-2012, 15:09 »
300 CC, net als bij enduro?

Er zijn volgens mij wel eens Dakar-deelnemers geweest met een 2-tactje. Maar of ze het CP haalden? ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Nieuwe BETA 2 takt...
« Reactie #29 Gepost op: 24-10-2012, 15:30 »
300 CC, net als bij enduro?

Er zijn volgens mij wel eens Dakar-deelnemers geweest met een 2-tactje. Maar of ze het CP haalden? ???

he he Noppy niet zo negatief over die brommer he  is een wereld machientje ;)