Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.  (gelezen 23320 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #75 Gepost op: 30-09-2012, 09:32 »
Kijk over hier naar:  http://www.javawa.nl/getkml.html

En een al oude is de GmapToGPX convertor: http://www.elsewhere.org/journal/gmaptogpx/  met een bladwijzer in FF onder WIndows/Mac werkt dat perfect voor mij.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #76 Gepost op: 30-09-2012, 09:41 »
Hoi Marco,

Betreffende je eerste link:

Google Earth netwerkbestanden verwerken met GetKML

Er zijn een aantal handige programma's zoals MacGPX en WinGDB3 om gegevens uit KML- en KMZ-bestanden te converteren naar GPX-bestanden.
Echter, sommige KML- of KMZ-bestanden bevatten geen (of een paar) plaatsmarkeringen en/of paden, terwijl ze in Google Earth wel (allemaal) zichtbaar zijn. In dat geval is er sprake van "Network Links". Dit houdt in dat er in het KML- of KMZ-bestand verwijzingen staan naar andere KML/KMZ-bestanden, die meestal op het internet staan. MacGPX en WinGDB3 kunnen niets met deze verwijzingen, zodat de plaatsmarkeringen of paden die in die andere bestanden staan niet mee-geconverteerd worden.
Met GetKML kunnen dit soort bestanden samengevoegd worden tot één GPX-bestand, wat je dan weer met MacGPX of WinGDB3 kunt openen voor verdere bewerkingen.

GetKML verwerkt alleen plaatsmarkeringen (die worden waypoints) en paden (die worden tracks). Polygonen en andere objecten worden niet ondersteund. Daarnaast kan het programma alleen network links verwerken die naar het internet verwijzen, niet die naar lokaal opgeslagen bestanden verwijzen. Nu is dat laatste niet zo'n probleem omdat het niet zo vaak voorkomt, en omdat je ze dan toch al op je computer hebt staan. Samenvoegen kan dan ook met MacGPX.

GetKML gebruiken

GetKML kan KML- en KMZ-bestanden verwerken, maar ook links naar bestanden op het internet, zoals je die bijvoorbeeld hebt bij Google Maps ("Weergeven in Google Earth"). Open een bestand, typ een URL in, of sleep een bestand of URL naar het venster. Klik op "Converteren"; er wordt gevraagd waar je het GPX-bestand wilt opslaan en vervolgens worden de bestanden verzameld.
Bij een langzame internetverbinding of als het om een groot aantal gegevens gaat kan het even duren. Het programma laat wel zien welke bestanden of URLs verwerkt worden.

Inmiddels ben ik zover dat ik zie dat Google Earth inderdaad van een route een soort track maakt met waypoints op de afslagen incl. een instructie. Dat is precies wat ik zocht en de KMZ-file is heel makkelijk rechtstreeks in te lezen in Land en hij maakt er dan een soort roadbook van.

Echter de routeomlegfunkties van Google Maps is veel krachtiger maar hij exporteert helaas KML en geen KMZ, dus geen leuke viapunten met omschrijving.

Weet jij een oplossing? Is er ergens een menuutje verborgen waarmee je een Google Maps Route in Earth kunt bekijken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #77 Gepost op: 30-09-2012, 09:55 »
Voor zover ik weet niet (geen knoppie).  Voor zover ik weet kun je in Earth helemaal geen routes maken, maar alleen paden (tracks) en is er geen koppeling.

Als je een GPX hebt, kun je die wel openen met Google Earth.  Met de GmapToGPX (net nog geprobeerd)  kun je wel een Google Maps route opslaan als een GPX route of ook weer als een GPX Track.

Mijn ervaring met Google Maps, is dat de routering beperkt is tot ? 20 routepunten of ?? km en kom je daarboven, dan stopt de Maps website met berekenen van route. Al een aantal keren gehad bij lange routes die wat binnendoor lopen. Google Maps stopt gewoon.  Volgens mij had ik dit probleem zelfs in Tripy RoadTracer programma met gebruik maken van Google Maps als kaart.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #78 Gepost op: 30-09-2012, 09:58 »
Ik zou het liefst in Google Earth blijven werken. Daar mijn route (jij noemt het track, maar dat vind ik onbelangrijk) telkens in bijwerken en dan exporteren naar Land.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #79 Gepost op: 30-09-2012, 10:12 »
sorry, tracks zijn voor mij onbelangrijk, routes zijn veel belangrijker  ;D :D


Voor jou is het misschien niet belangrijk, maar als je gratis ondersteuning wilt via een forum en niet goed wilt specificeren wat je probleem is en wat je wilt, krijg je automagische fout antwoord en verkeerd advies!  ;)   of zit daar te veel logica in  :D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #80 Gepost op: 30-09-2012, 10:35 »
Ik zit hier eigenlijk het probleem van Marten op te lossen, niet eens mijn eigen probleem.

Hij wil heel flexibel kunnen plannen van A naar Z (een hele vakantie dus) en er stukjes off-road in kunnen mixen.

Het ding moet constant in zijn oor lullen en zeker niet gaan herberekenen als hij even om de lokale kermis heen moet navigeren.

Als het ff kan ook nog wat plaatjes van mooie bezienswaardigheden zodat hij en de BMW-kameraden weten waar ze naar moeten kijken als ze langs de Eifeltoren schieten en waar ze het ding aan kunnen herkennen.

Nou laadt Land een KMZ-bestand wel heel mooi, maar TwoNav doet dat weer niet, ondanks dat het voor 2.3 aangekondigd was.

Kortom, ik geef 't op!

Wat ik wel kan zien is dat het lijkt alsof de Spanjaarden veel inspiratie geput hebben uit het KMZ bestandsformaat. Ze lijken het wat hernoemd te hebben naar een eigen formaat en vrolijk doorontwikkeld 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #81 Gepost op: 30-09-2012, 12:21 »
Tsja,  Marten kan die Delta ook bij mij inleveren voor een paar weken, dan kan ik rustig proberen :) ;)



Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #82 Gepost op: 30-09-2012, 14:10 »

Weet jij een oplossing? Is er ergens een menuutje verborgen waarmee je een Google Maps Route in Earth kunt bekijken?

Daar heb ik ook mee geworsteld, sinds de verandering van google maps.
En het kopieren van links.
Die oude plaats van links is weg en zit nu in linker venster.

Route maken en bewerken kan nog steeds.
Maar dan, je moet inglogd zijn en de route (kaart)  opslaan in Mijn kaarten, dan komt hij in Mijn plaatsen.

Heb je dit gedaan dan zie je bij de beschrijving, KML of earth symbool. Kml is opslaan op de schijf.
En in dit venster kan je ook een kaart kml importeren in Google Maps.

http://support.google.com/maps/bin/answer.py?hl=nl&answer=144365 Onderaan

Bewerken indrukken, normaal staan de kaart ingevoerd bij nieuwe kaart voor publiekelijk (openbaar), deze moet je dus bewust bij prive zetten. (niet openbaar).

Ze hopen zeker dat meer mensen nu kaarten gaan opslaan. En dus een google account moeten nemen. En vergeten niet openbaar te bewerken.

Openbaar
Zoek eens zo:

nl vervangen door be of de

en als je dan een motorrit gevonden heeft zoek je verder bij deze persoon door op zijn blauw naam te drukken.

toerrit of offroad etc.

ook heb je hem niet openbaar staan dan kan je nog de url geven aan ander, als die hem ergens plaats kan hij gewoon kijken.

Ik twijfel ben er niet zeker van dat, bewerkt niet openbaar, of deze bij deze zoekmethode, toch naar voren komt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #83 Gepost op: 01-10-2012, 23:19 »
Zeg, is het programma RouteConvertor hiervoor geschikt?

Tracks/routes uitstippelen over Earth, Maps, Terrein en OSM Mapnik.

Opslaan in kmz/gpx en weer in Land inladen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #84 Gepost op: 02-10-2012, 07:10 »
Marco,

Exporteer voor de grap eens een route aangemaakt in GE en importeer die in Land.

Moet je eens kijken wat een prachtig gedetailleerde route dat is.

Helaas voor ons kan de TwoNav dat complexe formaat niet aan. Je kunt 'm wel inlezen zonder fouten, maar hij verschijnt noch onder de tracks, noch onder de routes.

Jammer!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #85 Gepost op: 02-10-2012, 08:19 »
GE en route?  hoe, GE kan geen routes maken.  As ik een pad maak in GE  word dat een track en die ziet er in LAND (Mac versie 7.4) helemaal niet bijzonder uit, gewoon een standaard track. Maak ik in GM een route, sla ik die op in Mijn plaatsen, export als kml en is ook gewoon een track, niks bijzonders aan te zien.
Beide bevatten geen richtingsaanduidingen, alleen trackpunten met coördinaten erin (puntenlijst in LAND).

Net uitgevoerd ter controle.


Dus vertel svp eerst maar stap voor stap voor deze leek hoe je het doet, voordat je vraagt het te herhalen, zonder duidelijke instructies en foute benamingen door routes/tracks/paden door elkaar heen te husselen. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #86 Gepost op: 03-10-2012, 08:00 »


Hier dan het plaatje. Ik heb GE gevraagd een route te maken richting Amsterdam. De uitvoer was een KML-bestand. Vervolgens geimporteerd in Land als Track.

Hij noemt het letterlijk een route maar het is natuurlijk een track met wat aanwijzingen er bij via een verzameling waypoints.

Als ik dit laad in mijn TwoNav dan doet hij gewoon niets, laat de track/route dus ook niet zien. Dus daar liep ik eventjes vast. Nu mijn vraag is, waarom gebeurt dat en hoe trekken we dit weer vlot? Of is het een bug?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #87 Gepost op: 04-10-2012, 14:04 »
Ik heb GE gevraagd een route te maken richting Amsterdam

Wil je hier een plaatje van maken?

( ik heb zo'n gevoel dat wat jij GE noemt eigenlijk GM is, maar dan met satelliet beeld en niet deze:  http://www.google.nl/earth/index.html )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #88 Gepost op: 04-10-2012, 14:14 »
Google Earth als 32-bits programma op PC, dus niet via het web. Beslist geen Google Maps via web.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: LAND Compegps, ook wel CGPSL genoemd.
« Reactie #89 Gepost op: 04-10-2012, 15:49 »
Ik dacht dat het ook niet kon. Dus waar heeft hij het over,..........
::) zo, dat kan dus

het eurekamoment was dan ik in het bovenstaande plaatje van noppy land    from:    zag staan en dacht dat moet ik in vulllen.

tik in de search balk van Google Earth eens "from:plaatsnaam to:plaatsnaam"
en dan onder de routebeschrijving links kolom op het mapje is opslaan als .kml of kopier naar mijn plaatsen, waar je alsnog een.kmz opslag van kan maken.