Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?  (gelezen 3580 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Gepost op: 29-10-2019, 12:12 »
Hi,

Ik ben blij met mijn Husaberg FE390 2010! Maar tijdens een AK ritje door Brabant liep hij warm tijdens een stukje single track. Dit is me ook al een paar keer eerder gebeurd bij lastige klimmetjes.

Ik wil even kijken naar een aftermarket radiator ventilator. Ik las ergens op een buitenlands forum dat type FN8 van Trailtech (digital fan kit) mogelijk zou passen op de Husaberg? Maar officieel is hij enkel voor sommige KTM en Huskie modellen.
Heeft iemand tips of wellicht nog iets liggen?

Thanks!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2019, 12:44 »
Heb een fan liggen van een ktm 690.
Weet niet of dat passend te krijgen is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #2 Gepost op: 29-10-2019, 13:37 »
fan is hetzelfde, bracket niet. de dealer heeft ook gewoon fan kitjes hoor. de latere husa's zijn fabrieks af met fan geleverd denk ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #3 Gepost op: 29-10-2019, 13:42 »
Klopt: bij mijn 390 met gekanteld blok was het standaard. Die fan ging echter zelden aan! Is je uitlaat recentelijk nog wel bijgevuld met demperwol?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #4 Gepost op: 29-10-2019, 15:22 »
Hi,

Ik ben blij met mijn Husaberg FE390 2010! Maar tijdens een AK ritje door Brabant liep hij warm tijdens een stukje single track. Dit is me ook al een paar keer eerder gebeurd bij lastige klimmetjes.

Ik wil even kijken naar een aftermarket radiator ventilator. Ik las ergens op een buitenlands forum dat type FN8 van Trailtech (digital fan kit) mogelijk zou passen op de Husaberg? Maar officieel is hij enkel voor sommige KTM en Huskie modellen.
Heeft iemand tips of wellicht nog iets liggen?

Thanks!
hoe weet je dat die warm loopt dan? niet lullig bedoeld maar als er geen ventilator op zit dan weet je  niet veel van de temperatuur.
Mijn husa 450 liep zo warm dat de koelvloeistof eruit kwam . dan is die warm ja  ;)


Kitje erop gezet van ktm zelf en die ging vorige maand op bilstain meerdere keren aan maar niet heel snel inderdaad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #5 Gepost op: 29-10-2019, 15:57 »
Origineel KTM kitje kost zo'n €130-150 en is plug en play, waarom zou je voor after-market gaan?

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #6 Gepost op: 29-10-2019, 16:03 »
Bedankt voor de reacties! Ben dan inderdaad wel op zoek naar een fan incl. bracket, zodat ik niet zelf nog iets moet fabriceren, maar bedankt voor het aanbod.
Euhm demperwol  ??? Voor zover ik weet is hier niks mee gedaan maar heb hem ook pas een jaar.

Hij heeft een paar keer staan stomen en sissen dus dat zegt mij genoeg  ;)

Ik wist niet dat er een passend KTM setje is voor de Husa voor dat geld..Dat klinkt goed, zal eens informeren bij de dealer.

Tnx

Greetz


Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #8 Gepost op: 29-10-2019, 18:03 »
Origineel KTM kitje kost zo'n €130-150 en is plug en play, waarom zou je voor after-market gaan?

Omdat zelf prutsen 10x meer voldoening geeft.
Geld uitgeven kan altijd nog.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #9 Gepost op: 29-10-2019, 18:37 »
Maar niet iedereen prutst zo handig als jij prop :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #10 Gepost op: 29-10-2019, 20:52 »
Als ik echt handig was lag ik nu op de bahama,s.
Dus ik ben ook maar een prutser.
Maarre stoere motor de Husaberg.
Zoek nog een vervanger voor m.n 690.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #11 Gepost op: 29-10-2019, 23:01 »
Als je het dan echt goed wil doen; zet er een verstelbare thermo-schakelaar tussen, die standaard dingen gaan te laat "aan".
Met een extra schakelaartje om de fan permanent te laten draaien.
Je kan vaak wel aan zien komen wanneer het koelsysteem het zwaar voor z'n kiezen gaat krijgen.
Dan kan je maar beter een grotere voorraad koude koel-vloeistof in je radiateur hebben zitten.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #12 Gepost op: 30-10-2019, 10:52 »
Als je het dan echt goed wil doen; zet er een verstelbare thermo-schakelaar tussen, die standaard dingen gaan te laat "aan".
Met een extra schakelaartje om de fan permanent te laten draaien.
Je kan vaak wel aan zien komen wanneer het koelsysteem het zwaar voor z'n kiezen gaat krijgen.
Dan kan je maar beter een grotere voorraad koude koel-vloeistof in je radiateur hebben zitten.
Goed idee, ik heb een 450 Husa en ik merk dat hij er steeds koelvloeistof uitgooit omdat hij te warm wordt. Bijvullen is vaak nodig, de kanaaltjes onder de dop liggen dan droog. Er zit bij mij een standaard fan op.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #13 Gepost op: 31-10-2019, 12:19 »
Vreemd dat jullie hier last van hebben. Ik heb mij 570 alleen maar een beetje aan de kook gehad in hele zachte duinen in Zuid Marokko. Hebben jullie wel de juiste mapping, geen idee hoe je dat moet checken trouwens.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Warm lopen Husaberg FE390 fan kit?
« Reactie #14 Gepost op: 31-10-2019, 18:29 »
Ventilator aan op de 390 heb ik met veel stilstaan en warm weer ook wel gehad. Misschien toch eens de vulling van de demper vervangen zoals Noppy aangeeft.
De radiatoren zijn gelijk aan die van KTM rond die tijd (De 450 meen ik) een bevestigingsset daarvoor zal ook wel passen.