Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?  (gelezen 11314 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Gepost op: 06-10-2017, 15:52 »
Hallo heren en misschien ook wel dames,

Ik wil beginnen mij heel kort voor te stellen en daarna te beginnen met het dilemma waarmee ik op het moment zit.

Ik ben dus Ronald, 25 jaartjes oud en kom uit het mooie Groningen,  toen ik een jaar of 16 was croste ik altijd op een chinees namaak crosser bij een zandzuigerij in de buurt. De motor was een merkloze 150 cc 4 takt. Op een gegeven moment waren we met een vast clubje van ongeveer 6 man waarvan 3 motor en 3 op een quad. Erg veel plezier mee beleeft en ons netjes gedragen dus ook nooit problemen gehad met de autoriteiten of buurt bewoners. Echter door samenloop van omstandigheden is iedereen gestopt met de hobby en heeft bijna niemand van het clubje nog een motor.

2 weken terug bij een maat van mij op een crosser gestapt, een Honda cr 125 om precies te zijn. Dit is zeker een heel ander beest dan de Chinese crosser die ik altijd heb gehad, maar ik reed hier zo op weg en heb een super middag gehad. Sinds die middag kan ik het niet meer uit mijn hoofd krijgen en is de kriebel om de hobby weer op te pakken omgezet tot een besluit dat ik echt weer moet gaan rijden. ;)

Mijn  crosspak en helm inmiddels verkocht ( niet dat deze nu zouden passen) dus die moet ik zeker weer nieuw gaan halen. Daarnaast heb ik ook besloten dat ik geen Chinees namaak troep wil maar een fatsoenlijk merk.

Beetje aan het kijken op marktplaats voor een crosser (want nieuw is toch ff te duur) en natuurlijk de forums afstruinen voor advies. Langzamerhand weet ik niet zo goed naar welke motor ik op zoek moet gaan en wat verstandig is om als extra spullen er bij te kopen.

Het crossen wat de jongens veelal doen en ik ook wil gaan doen is enduro, langer tochten rijden lekker door de blubber over heuvels en paden.. af en toe ook een heuveltje met vol gas pakken om een mooie sprong te maken als de omstandigheden dit toe laten

Zoals eerder gezegd wil ik weer een volledig pak en helm gaan kopen, daaronder versta ik:
Helm (duh)
Crossbril
Crossbroek
Crossshirt
Crosshandschoenen
Crosslaarzen (motor laarzen)

Waar ik nog over twijfel of het handig is om een bodyprotector toe te voegen, of niergordel of iets dergelijks?
Is een milieu mat aan te raden? Kan ook gemakkelijk een bak onder de motor zetten om vloeistof op te vangen.

Daarnaast is een motor natuurlijk ook een belangrijk iets  ;D

De Honda waarop ik gereden heb is een tweetakt, erg leuk ding. Ook lees ik overal dat een tweetakt gemakkelijker is om te onderhouden (kosten) en ook kunnen mijn maten me natuurlijk mee helpen want ze hebben zelf allemaal 2 takt motoren. Daarom dat ik toch naar een 2 takt neig ondanks ik altijd 4 takt heb gereden. Omdat mij kameraden op 125cc rijden lijkt mij het leukst om ook op 125 te gaan rijden. Anders ben ik de enige die overal zonder moeite langs banjert als ik een 250, of zwaarder neem. (als ik 1 of meerdere maten kan overtuigen een 250 te nemen wil ik denk ik wel voor een 250 cc gaan)

Maar goed, er zijn redelijk veel opties betreffende 125 cc 2takt motoren, en ik denk dat de techniek en essentie achter de verschillende merken ook gelijk is. Echter schijnen er van elk merk en type toch iets mindere exemplaren te zijn. Zo heb ik gehoord dat de cr 125 van 1999-2003 iets teleurstellende prestatie levert doordat Honda iets nieuws geprobeerd heeft met het blok en dit niet goed uitpakte, tevens zou het frame (eerste type aluminium) niet zo stevig zijn?

Ik wil jullie hulp vragen om van deze mythes en hoor zeggen de waarheid uit te filteren, wat zijn over het algemeen goede motoren (onderhoud na gelaten) ik weet dat onderhoud altijd de grootste factor is betreffende de kwaliteit, power en levensduur van een motor.

Wat is een goed adres om kleding te kopen? Redelijk/ goede kwaliteit voor een redelijke prijs?  Een helm van €800,- kan ik financieel niet opbrengen. Het kan wel maar dan zal de motor nog een tijdje moeten wachten. (jaartje oid)

Ik wil proberen voor 2500 te rijden, dus aankoop kleding en motor (van uit gaande dat de motor in goede staat verkeerd)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2017, 20:02 »
Welkom!

Als je ongeveer1.80m bent adviseer ik je even in Maarssen bij mij in de schuur te komen koekeloeren; ik heb alles liggen van helm tot laarzen, weinig gedragen door mijn zoon van 18 (misschien 4 x).

Je budget voor een motor weten we nog niet exact, maar stel dat je €2.300 hebt excl de kleding.

Dan zou ik een luchtgekoeld 4-taktje adviseren omdat je langere endurotochtjes gaat rijden. Of een 2-tact met een olietankje, zodat je geen mengsmering onderweg hoeft aan te maken.

Als je tijd en een aanhanger hebt, dan even kijken bij onze oosterburen via www.mobile.de In Nederland een offtheroad voor €2.000 heeft eigenlijk altijd €1.000 achterstallig onderhoud. Dus beter in DE wat kopen.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2017, 20:16 »
Heb je een rijbewijs? Kies dan een brommer met kenteken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #3 Gepost op: 07-10-2017, 13:41 »
Veilheid en vering moet je geld aan uit geven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #4 Gepost op: 07-10-2017, 13:59 »
Veilheid en vering moet je geld aan uit geven


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
+1

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #5 Gepost op: 07-10-2017, 21:43 »
Kleding en motor voor 2500 ?  dat wordt goed kijken en goedkoop shoppen. Ik zou wel een protectorvest kopen. Ik heb er zelf 1 met niergordel eraan vast. Op dit soort dingen niet bezuinigen...

Jij wilt enduro rijden, lange ritten. Dan is een 4 takt geschikter.
Ok, 2 takt is goedkoper in onderhoud, maar dat zijn kanonnen bedoeld voor de crossbaan of lekker knallen op de OTR ritten.
Goede 2 takt is ook niet goedkoop in de aanschaf, tenzij je er veel aan wilt sleutelen en misschien veel herstelkosten gaat krijgen.
Ik zou toch een 250cc 4 takt gaan.

Er zijn zoveel shops met kleding. Er is niet 1 specifiek adresje waar je alles goedkoop kunt krijgen. Vaak kun je ook op mp.nl goed shoppen, en aanbiedingen in de gaten houden.
DR650SE-

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #6 Gepost op: 08-10-2017, 10:11 »
Zoiets als dit is een crosser / enduro die toch nog over kenteken beschikt: DRZ400K

Het is een échte enduro, waar in 2007 nog Nederlandse kampioenschappen mee gewonnen zijn (Jurgen Overveld). Als ik het me goed herinner weegt hij 108kg, heeft geen e-start, en heeft toch een goed onderstel. Er is genoeg kennis hierover op het forum en je kunt vast wel wat van de prijs afkrijgen door goed te onderhandelen. Hij ziet er verschrikkelijk uit, maar eigenlijk is dat maar cosmetica. Met een frisse sticker set en een nieuwe stuurklemmen ziet hij er weer superfris uit!

Ronald Overveld in Halle beschikt over álle kennis en onderdelen om deze motor nog 10 jaar op hoog nivo te laten rijden!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #7 Gepost op: 09-10-2017, 08:06 »
ten eerste bedankt voor de reacties van iedereen


ik ben het eens dat op beschermende kleding niet bezuinigd moet worden, daarom ook mijn vraag of er goedkope adressen zijn waar dit te halen valt.  misschien toch 2e hands?


over de motor keuze zit ik wel erg te twijfelen, een 250cc 4 takt met injectie lijkt mij ook wel wat. Het gemak dat ik geen carburateur hoef af te stellen is erg aantrekkelijk. Echter het groepje waarmee ik rij zeggen dat een 4 takt haast geen power heeft (iets hoger in de toeren)  en dat die dingen super duur zijn als je een zuigertje moet vervangen of iets dergelijks.


het budget wil ik enigszins nog bijstellen, ik heb me verrekend en denk dat ik wel 3500 moet kunnen missen. echter als het met minder kan graag!


Als groep kunnen we redelijk goed sleutelen (ieder heeft weer verstand van iets) echter een 4 takt is toch wel ff andere koek dan een 2 takt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #8 Gepost op: 09-10-2017, 08:31 »
Hoe lang ben je, wat weeg je en wat is je schoenmaat?

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #9 Gepost op: 09-10-2017, 10:03 »
Hoe lang ben je, wat weeg je en wat is je schoenmaat?

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


185-187 lang
80-82 kg zwaar
schoenmaat meestal 46 soms 45 of 47 afhankelijk van de schoen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #10 Gepost op: 09-10-2017, 10:16 »
Dan heb ik alles voor je, behalve de crosslaarzen! Zal ik je een Pb sturen om een afspraak te maken?

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #11 Gepost op: 09-10-2017, 10:23 »
Dan heb ik alles voor je, behalve de crosslaarzen! Zal ik je een Pb sturen om een afspraak te maken?

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


stuur maar een pb, graag dan ook ff foto's en vraagprijs

Post Merge: 09-10-2017, 13:10
Heb je een rijbewijs? Kies dan een brommer met kenteken.


nee heb nog geen rijbewijs, echter staat dit wel op het programma.. Eerst verhuizen en klussen! dus kan nog ff duren

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #12 Gepost op: 09-10-2017, 16:54 »


nee heb nog geen rijbewijs, echter staat dit wel op het programma.. Eerst verhuizen en klussen! dus kan nog ff duren
[/quote]
Oh dan ga je alleen op de crossbaan rijden.
Enduro en otr ritten vallen af.
Wat betreft motor zou ik zeggen gewoon proefrijden en
kijken wat bevalt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #13 Gepost op: 09-10-2017, 17:22 »
Als je nog geen rijbewijs hebt dan is het niet nodig om je BPM aangifte direct te doen, dus uitstellen totdat het nodig is! Ieder jaar dat je wacht gaat de som BPM met 1/12e omlaag?

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
« Reactie #14 Gepost op: 11-10-2017, 08:16 »
Als je nog geen rijbewijs hebt dan is het niet nodig om je BPM aangifte direct te doen, dus uitstellen totdat het nodig is! Ieder jaar dat je wacht gaat de som BPM met 1/12e omlaag?

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


ik denk er nu aan om een KTM exc 200 -KTM exc 300 te kopen met een kenteken, deze te schorsen voor een jaar.. dan lekker op de baan rijden en binnen het jaar me rijbewijs te halen en dan het kenteken op de KTM weer in te voeren en dan volledig gebruik van de motor te maken.


Weet zo niet of hier bepaalde regels aan verbonden zijn  ???  ik wil me eerst in gaan verdiepen, aankoop motor staat pas voor februari/maart volgend jaar gepland dus nog ruim tijd om mij te verdiepen in motoren en wel/ geen kenteken en met de regelgeving.