Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 690 Goodies Time  (gelezen 32999 keer)

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #75 Gepost op: 27-08-2014, 11:43 »
in de zaanstreek bij een vage kennis,
als ik meer info heb pm ik dat wel,
liep allemaal via-via...

en weet ook niet of de zaanstreek interessant voor je is...  :-\
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #76 Gepost op: 04-06-2015, 20:12 »
SO, new goodies time.... Rekluse! (omdat het kan  ;D)


Setje aan laten rukken en dan is het tijd om op je vrije vrijdag zo'n ding in te bouwen. Gelukkig is het lekker weer, er moet hier namelijk buiten worden gesleuteld (krijg mijn motor de woonkamer niet in helaas). Koppelingsdeksel is er na 14 boutjes en drie boten (voetstep) al snel af. Ziet er allemaal na 15000 km nog lekker fris uit (gelukkig). Platenpakket is er ook vlot uit, de centrale moer is zonder de handige KTM tooltjes wat lastiger. Motor in versnelling, spanband om het achterwiel en lekker strak voor de wrijving en een mooi wringijzer van 60cm om de moer los te halen. Appeltje....




Tijdens het loshalen van de platen valt mij een los plaatje op, Dat hoort natuurlijk niet binnen in zo'n pakket. Het blijkt de anti-meedraai-lip van de centrale ring te zijn. Geen idee hoelang die daar al los ligt maar hij ziet er redelijk getrommeld uit. Misschien dat dit ook wel verklaard waarom ik heel af en toe gewoon spontaan een slippende koppeling had, dan zal het vast wel ergens tussen hebben gezeten.


De handleiding beschrijft dat het makkelijker is om de koppeling op de werkbank op te bouwen omdat het een zogenaamde achterstevoren koppeling is  :confused: Doen we dus maar.

Die zak bloed zijn de platen die in de olie liggen te weken.

En klaar om weer terug geplaatst te worden:

Omdat de koppeling afgesteld moet kunnen worden is er door Rekluse een nieuwe koppelingscilinder meegeleverd. Uiteraard gaat de oude er niet af zonder een halve pakking op het blok achter te laten, maar gelukkig heb ik die nog nieuw als reserve liggen.

(geen foto na montage, was allemaal niet zo spannend afgezien van het gezeik met ontluchten)

Na het dichtbouwen van de koppeling moet er natuurlijk meteen getest worden. Eerst de handleiding verder doorlopen, platen een beetje loswerken door de buurt te irriteren door de motor 10x naar de 5000 rpm te optoeren, en dan de "free Play" afstellen. Dit is dus het belangrijkste van het hele Rekluse geval. Zonder of met te veel Free Play is er iet mee te rijden (zeggen ze). Dat gaat dus vrij problematisch maar dat is een bekend probleem.
Hoppa, in de versnelling en eens kijken wat er gebeurt; euhhh, stuiterend achterwiel en geen effect op inknijpen koppeling, da's nie goe nie.

Deksel er af, kijken of het mechanisme werkt, en ja hoor dat ziet er goed uit. Toch nog lucht in de koppeling dan? Alles weer dicht bouwen, testen bleeden etc. en geen effect op koppelingseffect in de versnelling.  Weer deksel eraf en het hele pakket er uit. Meteen is het duidelijk; de lippen aan de koppelingsplaten van de Rekluse zijn smaller dan die van de originele. Om de ruimte in de korf op te vangen heet Rekluse beugeltjes gemaakt die in de uitsparingen in de korf moeten. Het zijn er wel twaalf en zitten half onder spanning vast. Met het plaatsen van het platenpakket is er kennelijk eeentje verschoven, ondanks dat ik er nog wel op aan het letten was. En de 100 Nm waarmee je het vast zet drukt zo'n beugeltje wel uit fatsoen, in de korf en de OUter (of Inner  ::)) Hub....



Alles weer handvast dicht en in de schuur dus.
Er is een nieuw beugeltje nodig, en die is in NL natuurlijk niet te krijgen. Alles van Rekluse zou zo ongeveer in backorder staan bij Hoco Parts (NL-importeur). Dus maar naar een UK dealer gemaild en die had ze op voorraad, gelukkig. Kost wat, zeker met de *&#%@^!*(&^#@ verzending die er bij komt, maar een week later is het in huis. Tja, en dan is het in een klein uurtje zo gepiept. Alles weer open, pakket eruit, beugeltje er in, alle er weer in, op moment vast zetten, deksel voor de zoveelste keer dicht, voetstep voor de vijfde keer loctiten, en de motor weer rechtop. In de versnelling en heen en weer rollen geeft met ingeknepen koppeling het effect waar ik een week geleden al naar op zoek was.

Snel de Fre Play weer afstellen, en de weg op om het verder te testen. En dan blijkt wel dat het toch wel erg wennen is. Met redelijk hoge toeren even terug schakelen om af te remmen op de motor is er (nog) niet bij, en het is een beetje zoeken naar het schakelmoment. Wel leu om gewoon stil te staan zonder ingeknepen koppeling en de motor in zij één. De tuin in rijden is ook nog erg wennen, het aangrijpmoment zit op een ander toerental dan standaard met de handkoppeling, misschien is dat ook nog wel af te stellen. Eerst maar eens inrijden en dan zien we wel verder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1344
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #77 Gepost op: 04-06-2015, 23:05 »
haha, bekende plaatjes voor me, mooi dat je weer kan rijden Ferd, ben benieuwd hoe snel het went
ik hou de rekluse nog even op mijn wishlist, hele spul heeft al genoeg gekost de laatste tijd en maandag gaat ie ook nog naar Van Laar voor een upgrade...
ik was zo handig om eventjes te vergeten de hulpboutjes weer weg te halen na plaatsen van drukplaat, kan je zeggen dat ie niet wil rijden dan.....eerst denk je huh wat krijgen we nou, alles maar weer opengehaald....snel duidelijk...vergeet je nooit meer  ::)
gr Hilbert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #78 Gepost op: 05-06-2015, 07:34 »
Vind het een mooi systeem als je erg technisch gaat rijden, maar waarvoor denken jullie dat je er baat bij hebben?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #79 Gepost op: 19-06-2015, 08:13 »
Ik heb er overal baat bij, vind het super ook in de stad. Enkel downhill met motor uit is k&p..

Out of interrest, hen je het idee dat de motor erg naar voor wil gaan in zijn 1 bij het stoplicht? Bij de exc met het nieuwe typ vind ik dat wel erg zo, bij de lc8 totaal niet, met de z-start pro oude rekluse..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #80 Gepost op: 21-06-2015, 01:40 »
Vind het een mooi systeem als je erg technisch gaat rijden, maar waarvoor denken jullie dat je er baat bij hebben?

Nooit meer "dood" remmen, uit een bochie oid met te hoge versnelling, zonder bokken weer weg..................ik noem maar wat.

En je koppeling kan je, voor het geval je er maar niet aan kan wennen, altijd blijven gebruiken!
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #81 Gepost op: 22-06-2015, 11:14 »
https://www.youtube.com/watch?v=86qN3anUTy8

Is ook wel interresant. Ze zeggen daar dat een rekluse leuk is tot een bepaald level, en je mogenlijk verder juist een ander systeem wil hebben. Ik denk voor het gemiddelde gebruik van hier zon ding top is.
ARM facebook HIER

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #82 Gepost op: 21-05-2016, 15:41 »
Zo, weer even wat bijwerken, kan het niet laten....
Ik loop best wel tegen de beperkte opbergruimte aan boord van de motor aan. Nu is er een mooie plaats waar het luchtfilterhuis zit. Er zijn mensen die een POD filter rechtstreeks op het injectiehuis hebben gezet en dat leek mij ook wel iets. Kan die kist er uit en kan ik daar iets maken waar spullen in kunnen. Dus op zoek naar de spec en kwam ik uit op een UNI-Pod 4245STA, of een langere 6245STA.
Hier op de foto zit de korte versie, de lange is nog onderweg. Die heeft meer filtrerend oppervlak en zou dus ook langer door moeten laten/minder snel verstoppen.
Het rode filter is een Pre-filter, die kan je er makkelijk afhalen en vervangen door een schone.


Zee van ruimte voor gereedschap, lange bandenlepels, reservebinnenbanden etc:


Een paar weken geleden ook de Wings uitlaat vervangen door een Sebring. Waarom? Ik ben gecharmeerd van het Sebring geluid, op mijn @ was dat altijd voortreffelijk en bij de 690 miste ik dat een beetje. Demper komt inclusief pijp, die meteen een diameter van 52 heeft ipv de standaard 48mm. Wel uitgerust met cat, en db-killer, maar krijgt dan ook E-keur mee.





Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #83 Gepost op: 22-05-2016, 17:59 »
Hoe heb je je injectie huis vast gezet, nu die niet meer wordt tegen gehouden door de originele luchtfilter"doos".
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #84 Gepost op: 23-05-2016, 10:16 »
Pas je op met binnenbanden etc zo dicht op de motor. Zo jammer als je binnenbandje krimpt of lek schroeit ;)
ARM facebook HIER