Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Een Funduro met grote FUN-factor  (gelezen 4901 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Een Funduro met grote FUN-factor
« Gepost op: 13-09-2005, 21:33 »
Op het GS forum hebben een aantal mensen het wel gevolgd... hier wilde ik maar even het eindresultaat in ieder geval posten.

In den beginne met bescheiden aanpassingen:


Na een forse verbouwing ziet het er nu anders uit... Voorspatbord moet nog gemonteerd worden...
- Voorvork van F650GS Dakar met Hyperpro progressieve veren
- 21"voorwiel
- Achterveer/demper van Hyperpro (voor Dakar zodat ook de hoogte achter groter werd, en eveneens de veerweg)
- IMO + TT roadbook
- Acerbis handkappen
- gewijzigde ketting overbrenging
- aangepast ruitje
- en ik zal nog wel wat vergeten...



cockpit (controllelamp unit moet nog met lange schroeven vast... nu even provisorisch...


en van achteren:


18 september krijgt hij/zij in Odiliapeel een modderdoop :D
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #1 Gepost op: 13-09-2005, 21:35 »
Mooie brommer geworden Snarf!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #2 Gepost op: 13-09-2005, 21:35 »
Gaaf, en de weerberichten voorspellen veel modder maar tijdens de rit weer zon. Niks mooiers te bedenken voor een modderdoop.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #3 Gepost op: 13-09-2005, 22:21 »
ik blijf het nu een mooi ding vinden Snarf,
Maar dat wist je al.

Petje af hoor voor het resultaat

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #4 Gepost op: 13-09-2005, 22:53 »
Super! Mooi als al dat geknutsel zoiets moois oplevert! Volgens mij ga je zondag extra genieten   8) 8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #5 Gepost op: 13-09-2005, 23:00 »
Lijkt mij wel wat voor de F650 van mijn vriendin. Moet ze alleen even geopereerd worden om er een stukje bot tussen te laten zetten denk ik.. FF zonder dollen, wat is het effect op de stuureigenschappen als je alleen een 21" voorwiel monteert? Past dat in de originele vork? Of komt het wiel dan tegen de voorste framebuis of zo aan?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #6 Gepost op: 13-09-2005, 23:12 »
FF zonder dollen, wat is het effect op de stuureigenschappen als je alleen een 21" voorwiel monteert?


hoe groter het voorwiel, hoe beter... Vraag maar aan N!co en de MS rally van 2004.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #7 Gepost op: 14-09-2005, 00:36 »
Mooi ding, vakwerk! Nu nog een snel kleurtje?
Veel plezier zondag!

gr.  Erik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #8 Gepost op: 14-09-2005, 09:17 »
Lijkt mij wel wat voor de F650 van mijn vriendin. Moet ze alleen even geopereerd worden om er een stukje bot tussen te laten zetten denk ik.. FF zonder dollen, wat is het effect op de stuureigenschappen als je alleen een 21" voorwiel monteert? Past dat in de originele vork? Of komt het wiel dan tegen de voorste framebuis of zo aan?



Grootste probleem is de stabilisator bij de originele vork, verder kom je in de problemen met je voorspatbord omdat het wiel nog iets verder omhoog komt. Daarnaast loop je het risico dat de motor voor te hoog komt omdat achter er niks bijkomt (en de achterbrug is te krap om daar met goed fatsoen een 18" in te zetten). Wat dat betreft is het de wet van behoud van ellende: je wijzigt wat hier en dan moet je ook daar wat aanpakken. Voordeel van de ingreep die ik heb gedaan is: je krijgt meer veerweg en de fiets is in balans. Ik wil er vrijdag en zaterdag nog op rijden om te kijken of vering en demping nog verder af te stellen en de fiets beter te leren kennen. Want geloof me: het is een andere fiets. Het rijdt meer als een Dakar, maar met dat verschil dat de balhoofdhoek steiler is. De motor stuurt lekker direct en de vering is echt vreselijk soepel en progeressief, werkt heel veel weg (ja ik heb al een zandpad gepakt  ;) )
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #9 Gepost op: 14-09-2005, 10:11 »
Goed gedaan Frans. Precies de dingen aangepakt die hoognodig zijn om de Funduro meer offroad waardig te maken. Ik heb idd de MS1000 2004 gereden op mijn standaard funduro. De veerwegen waren veel te kort en er zat veel te veel gewicht op het voorwiel.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #10 Gepost op: 14-09-2005, 12:48 »
en er zat veel te veel gewicht op het voorwiel.

Dan zou ik zeggen dat je er gewoon een 21" voorwiel in kunt stoppen zonder het rijgedrag te benadelen. Want voorkant omhoog brengen betekend toch ook dat ie van voren lichter wordt?
Snarf heeft naast het 21" wiel ook nog eens de lange poten van de Dakar gepakt, dat zal iets teveel van het goede zijn, zonder de achterkant een beetje te liften.

Wilma heeft ook een gewone F650GS, maar stopt er speciaal voor offroad ritjes even een 21" in, nooit iets slechts over gehoord.

Hoe iets passend te krijgen, met vorkbrace en spatbord, moet je even creatief zijn denk ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #11 Gepost op: 14-09-2005, 13:38 »
Roos: bij de F650GS is het simpeler om een 21" wiel te steken (stabilisator zit niet in de weg en ook het spatbord zit al hoog). Wellicht dat je er idd mee wegkomt omdat de motor relatief wat meer achterover gaat hellen. De balhoofdhoek neemt dan wel toe. Dat zou je kunnen oplossen door een 18"achterwiel, maar de veerwegen blijven wel gelijk.

N!co: Voor valt er weinig gewicht te winnen. De koplamp hangt volledig in de kunststof behuizing en die is niet zwaar. TT-RB en IMO zijn ongeveer net zo zwaar als het originele instrumentarium. Om te zorgen dat de balans van de fiets instelbaar is heb ik achter op het veerbeen lengte instelling. Voorspanning instellen moet met een sleutel (bezuinigd op hydraulische draaiknop). Beetje spijt daarvan want het is nu wel eerst wat slopen om de voorspanning de kunnen instellen, wel 230 euro goedkoper.

XRV-rider: andere kleur... moet ik nog over nadenken. Oranje valt af :P (ben een republikein  ;D)
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #12 Gepost op: 14-09-2005, 16:48 »
Ziet er goed uit!
O ja mooie tuin ook. :D
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #13 Gepost op: 14-09-2005, 18:21 »

XRV-rider: andere kleur... moet ik nog over nadenken. Oranje valt af :P (ben een republikein  ;D)

Nah, wat flauw  ;)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Een Funduro met grote FUN-factor
« Reactie #14 Gepost op: 18-09-2005, 01:37 »
Nah, wat flauw  ;)

'K vind rood/wit/blauw wel wat voor een republikein  8)   ;D