Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 112  (gelezen 2235 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
112
« Gepost op: 13-03-2019, 23:29 »
Politie kan 112-beller met Android-telefoon beter lokaliseren - https://nos.nl/l/2275680

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1378
Re: 112
« Reactie #1 Gepost op: 14-03-2019, 00:21 »

Staat niets in over het feit dat je eerst toestemming moet geven voordat ze bij 112 de lokatiegegevens in je telefoon mogen benaderen.Ik heb al een tijdje "flagmi" op mn telefoon staan.
Dat is een van de apjes waarmee je 112 kunt bellen en vooraf al toestemming hebt gegeven daarvoor.




Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: 112
« Reactie #2 Gepost op: 14-03-2019, 08:34 »
Toestemming geven schijnt ook niet nodig te zijn.
Het systeem zou zelfs moeten werken wanneer jij elke vorm van locatie bepaling uit hebt staan. Ik vermoed dat ergens hardcoded is ingebakken dat wanneer je 112 belt (tenslotte voor de hele EU gelijk) er automatisch locatie gegevens worden meegestuurd. Hardcoded om natuurlijk misbruik van andere apps te voorkomen.
KTM 990 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: 112
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2019, 08:55 »
Heeft die Bus Chauffeur dat geregeld?
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: 112
« Reactie #4 Gepost op: 14-03-2019, 09:04 »
Het is op zich wel handig: is er een heftig ongeluk in het veld in the middle of nowhere, Dan Liever een Android gebruiker 112 laten bellen. (Kan 112 mooi zelf bepalen of ze een helicopter sturen of niet)

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: 112
« Reactie #5 Gepost op: 14-03-2019, 09:17 »
Vanuit Android is het sinds 2017 al technisch mogelijk. Nu is de techniek op de meldkamers en bij de providers gelukkig ook zover. Het meesturen van de gegevens is zoals eerder  aangegeven niet aan of uit te zetten. Je stuurd ze mee. Punt.

Voor iOS wordt aan een soortgelijk systeem gewerkt en er moet nu een algeheel toepasbaar appje komen die bij alle meldkamers werkt.
Zo'n appje is al meerdere keren bedacht, maar heeft tot nu toe helaas geen algehele dekking gehad.

@noppy. de heli wordt ingezet op basis van de ernst van het letsel. Dus kan best zijn dat je echt in de middel of nowhere staat en de heli toch niet gaat vliegen voor jou. Als er aan de hand van het letsel verwacht wordt dat er meer medische handelingen noodzakelijk zijn, dan een ambulance verpleegkundige kan/ mag doen, wordt bij beschikbaarheid de heli gestuurd met daarin een traumateam..

Kort door de bocht is de heli dus een snelle taxi voor het traumateam.. bij uitzondering worden er slachtoffers mee vervoert.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: 112
« Reactie #6 Gepost op: 14-03-2019, 10:48 »
Vanuit Android is het sinds 2017 al technisch mogelijk. Nu is de techniek op de meldkamers en bij de providers gelukkig ook zover. Het meesturen van de gegevens is zoals eerder  aangegeven niet aan of uit te zetten. Je stuurd ze mee. Punt.


Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn, dat dit een goede zaak is, voor 112 gebruik. Maar wie heeft bepaald dat mijn telefoon dit mag meesturen naar dit nummer, en hoe weet mijn telefoon dit? Misschien vind ik het ook wel prettig als m'n vrouw of m'n dochter dit altijd meestuurt, als ze mij belt.
Facebook en Google vinden dat misschien ook wel prettig, terwijl ik ze m'n telefoon heb gevraagd om dit niet door te geven.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: 112
« Reactie #7 Gepost op: 14-03-2019, 10:57 »
De locatie wordt alleen maar (zonder toestemming te vragen) meegestuurd met 112-calls (en dus niet naar Facebook of Google), wat is dan het probleem?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: 112
« Reactie #8 Gepost op: 14-03-2019, 11:17 »

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn, dat dit een goede zaak is, voor 112 gebruik. Maar wie heeft bepaald dat mijn telefoon dit mag meesturen naar dit nummer, en hoe weet mijn telefoon dit? Misschien vind ik het ook wel prettig als m'n vrouw of m'n dochter dit altijd meestuurt, als ze mij belt.
Facebook en Google vinden dat misschien ook wel prettig, terwijl ik ze m'n telefoon heb gevraagd om dit niet door te geven.


Ben het geheel met je eens.
Het probleem is de transparantie (of het ontbreken daarvan).
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: 112
« Reactie #9 Gepost op: 14-03-2019, 11:22 »

Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn, dat dit een goede zaak is, voor 112 gebruik. Maar wie heeft bepaald dat mijn telefoon dit mag meesturen naar dit nummer, en hoe weet mijn telefoon dit? Misschien vind ik het ook wel prettig als m'n vrouw of m'n dochter dit altijd meestuurt, als ze mij belt.
Facebook en Google vinden dat misschien ook wel prettig, terwijl ik ze m'n telefoon heb gevraagd om dit niet door te geven.
De overheid wellicht?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: 112
« Reactie #10 Gepost op: 14-03-2019, 12:24 »
Mijn telefoon is een Xiaomi Redmi4 Prime. Chinees dus, en niet (-specifiek) gemaakt voor de NL markt. Qualcomm chipset, met ongetwijfeld nog wat andere 3rd party semi-standaard componenten er omheen, die door Xiaomi zijn geintegreerd.
Met Android 7 erop (soort van open source), en een Xiaomi eigen MIUI sausje er overheen. En een Vodafone NL simkaart. Alles behalve overheids-componenten dus :-)


Ik zou toch wel graag willen weten wie waar gecodeerd heeft dat mijn telefoon dit meegeeft naar 112 en hoe ik overtuigd moet zijn dat hier geen misbruik van gemaakt wordt. Zit het in de standaard Android dialer app? Zit het alarmnummer in de SIM (want ik kan met een gelockte telefoon ook alarmnummers bellen)? Veel landen gebruiken 112, maar bv. de US 911.


Mijn auto kan ook alarmnummers bellen :-/ En een aantal jaren geleden was er ook sprake van SMS'jes waarop telefoons met allerlei privacy gevoelige info reageerden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: 112
« Reactie #11 Gepost op: 14-03-2019, 12:37 »
Hier zie je wat 112 kan met locatie gegevens

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: 112
« Reactie #12 Gepost op: 14-03-2019, 13:07 »
Meer antwoorden op: https://crisisresponse.google/emergencylocationservice/
Het werkt via Google Play Services, en op toestellen vanaf Android 4.

Ik heb alleen nog niet gevonden hoe bepaald wordt dat dit alleen voor alarmnummers werkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 623
Re: 112
« Reactie #13 Gepost op: 20-03-2019, 20:30 »
Het lijkt erop dat Google vanuit Android instelt in welke landen welke nummers gebruikt worden als noodnummer. Het wordt per land ook uitgebreid door Google. Dus je kunt niet zomaar bij iemand zijn of haar locatie opvragen.

Overigens kun je je locatie met een mobiele telefoon natuurlijk nooit echt verbergen. Android biedt dit nu als service, maar politie en justitie kunnen ook op basis van contact met GPS masten vrij precies bepalen wat je locatie is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 418
Re: 112
« Reactie #14 Gepost op: 20-03-2019, 21:06 »
Locatie bepaling aan de hand van telefoonmasten werkt alleen maar in dichtbevolkte gebieden waar meerdere masten staan. In de buitengebieden is dit toch een stuk lastiger aangezien je telefoon dan vaak maar verbinding heeft met 1 of hooguit 2 masten.

P.s. overigens is de dader in Utrecht van afgelopen maandag ook zo gepakt. Deed een mobiel bankieren overboeking en door zijn telefoon op te opsporen aan de hand van de telefoonmasten wisten ze vrij nauwkeurig waar hij zat.
KTM 990 Adventure R